• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Quark

Cartier
2-Faktor
Det är en skenbar säkerhet som skapar fler skadade på totalen. Tror också du har en lite felaktig bild av säkerheten i en Polo av senare mått jämför med en Cayenne från 2004 eller vilken du tänkte bygga om ;)
Jag tror att skillnaden i krocksäkerhet mellan en Polo och en större bil är mest märkbar i edge case för vad krocksäkerheten är specad att klara av, alltså högre hastigheter. Krockskyddet är till för att rädda livet vid kollisioner upp till 70 km/h. Vid högre hastigheter än så finns det inte så mycket att göra.

Så jag kan tänka mig att vid 70 km/h är man säkrare i en (modern) bil som är större än en Polo.

En A-traktor får gå i max 30 km/h. Jag tror att krocksäkerheten i en Polo klarar det. Forskning har också visat att de flesta olyckor med A-traktorer är singelolyckor. I de fall där fler fordon är inblandade är föraren av A-traktorn vållande i 90 procent av fallen.

Undersökningar har dessutom visat att förare av A-traktorer i stor utsträckning struntar i att använda säkerhetsbälte, med förevändningen att det inte behövs vid 30 km/h. Hjärnan är uppenbarligen inte fullt utvecklad vid 15 års ålder. Jag skulle vilja fråga dessa ungdomar om det är OK att jag slår dem i huvudet med en instrumentbräda som svingas mot dem i 30 km/h.

Så gärna en maxvikt för A-traktorer. Helst totalförbud, om ni frågar mig.

Avseende säkerheten så verkar beteendet hos förarna utgöra begränsningen, snarare än krocksäkerheten hos fordonen.

Föräldrarna till A-traktorförarna får gärna ta sitt ansvar och lära sina barn hur man ska bete sig i trafiken, förbättra olycksstatistiken, och på så sätt desarmera en del av mina argument mot A-traktorer.
 
Senast ändrad:

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Jag tror att skillnaden i krocksäkerhet mellan en Polo och en större bil är mest märkbar i edge case för vad krocksäkerheten är specad att klara av, alltså högre hastigheter. Krockskyddet är till för att rädda livet vid kollisioner upp till 70 km/h. Vid högre hastigheter än så finns det inte så mycket att göra.

Så jag kan tänka mig att vid 70 km/h är man säkrare i en (modern) bil som är större än en Polo.

EN A-traktor får gå i max 30 km/h. Jag tror att krocksäkerheten i en Polo klarar det. Forskning har också visat att de flesta olyckor med A-traktorer är singelolyckor. I de fall där fler fordon är inblandade är föraren av A-traktorn vållande i 90 procent av fallen.

Undersökningar har dessutom visat att förare av A-traktorer i stor utsträckning struntar i att använda säkerhetsbälte, med förevändningen att det inte behövs vid 30 km/h. Hjärnan är uppenbarligen inte fullt utvecklad vid 15 års ålder. Jag skulle vilja fråga dessa ungdomar om det är OK att jag slår dem i huvudet med en instrumentbräda som svingas mot dem i 30 km/h.

Så gärna en maxvikt för A-traktorer. Helst totalförbud, om ni frågar mig.

Avseende säkerheten så verkar beteendet hos förarna utgöra begränsningen, snarare än krocksäkerheten hos fordonen.

Föräldrarna till A-traktorförarna får gärna ta sitt ansvar och lära sina barn hur man ska bete sig i trafiken, förbättra olycksstatistiken, och på så sätt desamera en del av mina argument mot A-traktorer.
De tycker nog att det är coolt att skita i säkerhetsbältet bara.
Ungefär som de som tycker det är coolt att skita i att använda blinkers. Där kan man dock inte använda samma ursäkt som för en 15 åring tyvärr.
 

PJZ

Cartier
Kul med så mycket BMW folk här inne... här kommer en bild på min F80 M3. Rätt standard men har gjort följande:
  • Färgmatchat reflexer bak och på sidan
  • 15MM spacers fram och bak
  • Nytt avgas
  • Tonat rutorna

Ska sätta in nya luftburkar och eftermarknadsfjädring, sen får det räcka eftersom det är min daily. Funderat på att ta det hela ett steg längre och köra Stage 2 och Crankhub för att kunna köra bana, men då är det inte längre en daily haha 😅

M3.jpg
 
Reglerna sattes på 40 talet och var tänkta att ge möjlighet till fordon på landsbygden för att dra släp och plogar med till en billig penning. Det var absolut inte tänkt att de skulle vara i den allmänna trafiken. För mig är det obegripligt att reglerna får vara kvar.


Intressant historiebakgrund. Kände inte till det. Rätt intressant att läsa bevekelsegrunder under senare årtionden om EPA och A traktorer. De har nästan förbjudits. Man kommer antagligen få styra upp det där tids nog om det börjar synas i olycksstatistiken. Det har väl redan skrivits om det medialt. Man hade nog inte räknat med att så många skulle modifiera bilar åt sina barn. Nu för tiden tjatar barnen mer att de vill ha en mopedbil/EPA framför en moped 😂
 

Jimpa

Panerai
En 90 ju. Dom är fasen inte vanliga idag. Har du lättmetallfälgar o så till den oxå? :)
Haha javisst en 90 -87. En uppstickare! Jag är på jakt efter fälgar och lite annat smått och gott. Hade vart kul med en orginalsterio med. Annars rätt så komplett 😅🤷‍♂ sjukt kul att lära sig mecka med! Finns inget som kan gå sönder känns det som. Allt är maskinellt haha. Man är gubbe nu helt klart
 

Jimpa

Panerai
Saab 90 måste ju ha vart ett genidrag egentligen, nya karossen med gamla inredningen inuti så bilköparna var moderna utåt sett men kände igen sig inuti.
Haha ja asså jag tror ju på 90! Pratar man med saabkännare så föredrar dom ju 900 och 99 långt före en 90. Dom tillverkades bara några år och det exporterades till fabriker i Finland. Så fin Saab kännaren ser den inte som en klenod. Men jag vill tänka att tack vare den korta produktionsperioden och att typ 89% gått åt i folkrace , så har jag endå något värt att stå och polera och dona med på kvällarna. Skattefritt och klart! Bara åka
IMG_7084.jpeg
IMG_7083.jpeg

IMG_7789.jpeg
IMG_7793.jpeg
IMG_7800.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Haha ja asså jag tror ju på 90! Pratar man med saabkännare så föredrar dom ju 900 och 99 långt före en 90. Dom tillverkades bara några år och det exporterades till fabriker i Finland. Så fin Saab kännaren ser den inte som en klenod. Men jag vill tänka att tack vare den korta produktionsperioden och att typ 89% gått åt i folkrace , så har jag endå något värt att stå och polera och dona med på kvällarna. Skattefritt och klart! Bara åka
IMG_7084.jpeg
IMG_7083.jpeg

IMG_7789.jpeg
IMG_7793.jpeg
IMG_7800.jpeg
Rolig serie med två hela avsnitt om just Saab 90.

För övrigt är jag uppväxt med Saab, farsan körde 99or då jag var liten.
 
Topp