• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

D..S..

Panerai
Mycket kompetent dressare (200m).

Hänger på altan:

1000003771.jpg
 

Doncorleone

Panerai
Har en certina new art guldklocka från min gammelmorfar från 1979. Gillar den väldigt mycket.

Är på jakt efter en ny vardagsklocka och kikat in lite på Certina DS action i 38mm. Är det ett bra första "dyrare" klockköp ?

Vad säger ni som äger en sådan om klockan :)

/A
Kör på! Har haft min i snart två år och den går fortfarande 1 sekund + per dag. Mycket klocka för pengarna.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Grymt bra🤩 De där är några av mina kandidater till sommarklockan 2024 - kan bara inte bestämma om det ska bli gult eller svart 💛🤔🖤
Är mycket nöjd med klockorna 👍🏻. Hade bestämt mig för den svarta först men efter köpet blev det solklart att jag även måste ha den gula. Ad kunde ej leverera den gula då den inte går att beställa av Certina. Men som tur är finns det ju flera ADs som hade den inne på lager. Nu är jag sugen på att köpa en gul till och hoppas på att få ett unikt serienummer 😅. Helt klart mycket klocka för pengarna. Tycker Certina gör lysande jobb med att leverera klockor med kvalité till relativt bra pris.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om jag en dag bestämmer mig för en titanklocka så är det denna som står högst på inköpslistan. Riktigt snygg klocka. Nån som har erfarenhet av denna skönhet?
c0328074408100-2.jpg
Ja.
20240110_200327.jpg
20231012_163347.jpg
20231009_100658.jpg

Trevlig modell. Lätt. Låset är helt okej, men låsbygeln är i titan, den slits och snäpper inte fast så distinkt med tiden.
Verket, powermatic 80, är i regel väldigt väl justerat, så de brukar hålla tiden väldigt väl. Med mycket god marginal inom COSC.
Tråkigt är att om de någon gång skulle behöva ruckas är det mycket svårt. De ställs in m h a laser i fabriken, det är därför de går så exakt. Det sitter två justerbara vikter på balanshjulet som gör att balansen blir så väl injusterad och tidshållningen så god.

Men klockan är som sagt trevlig, och de smurfblå indexen tänker man inte så mycket på i praktiken. Lite konstiga, men funkar.
 
Senast ändrad:

Brok

Omega
2-Faktor
Ja.
20240110_200327.jpg
20231012_163347.jpg
20231009_100658.jpg

Trevlig modell. Lätt. Låset är helt okej, men låsbygeln är i titan, den slits och snäpper inte fast så distinkt med tiden.
Verket, powermatic 80, är i regel väldigt väl justerat, så de brukar hålla tiden väldigt väl. Med mycket god marginal inom COSC.
Tråkigt är att om de någon gång skulle behöva ruckas är det mycket svårt. De ställs in m h a laser i fabriken, det är därför de går så exakt. Det sitter två justerbara vikter på balanshjulet som gör att balansen blir så väl injusterad och tidshållningen så god.

Men klockan är som sagt trevlig, och de smurfblå indexen tänker man inte så mycket på i praktiken. Lite konstiga, men funkar.
Två väldigt trevliga klockor du har där. Jag har hört både positiva och negativa saker om just urverket, men jag tycker att det positiva väger över med råge. Den blå färgen gillar jag väldigt mycket, jag tycker att det får klockan att poppa på nåt sätt. Gör den roligare för jag har inte sett jättemånga klockor med just den färgen i visare och index. Jag testade Tudors titanklocka och tyckte då att den kändes för lätt på armen. Jag får testa denna, men jag är rädd för att jag kommer tycka detsamma om den. Den är dock väldigt fin, så man kommer kanske över det att den känns lätt?
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Två väldigt trevliga klockor du har där. Jag har hört både positiva och negativa saker om just urverket, men jag tycker att det positiva väger över med råge. Den blå färgen gillar jag väldigt mycket, jag tycker att det får klockan att poppa på nåt sätt. Gör den roligare för jag har inte sett jättemånga klockor med just den färgen i visare och index. Jag testade Tudors titanklocka och tyckte då att den kändes för lätt på armen. Jag får testa denna, men jag är rädd för att jag kommer tycka detsamma om den. Den är dock väldigt fin, så man kommer kanske över det att den känns lätt?
Den är lätt. Jättelätt.
Men det är fullt ut en vanesak. När du valt dig finns det inget att ogilla med det.
Dessutom är titan varmt på ett sätt som stål inte är. Det anpassar sig snabbare till din egen temperatur och upplevs inte så kallt som en stålklocka kan göra.
Det enda jag skulle säga är trist med titan är att det blir lätt repigt. Denna har ingen hårdhetsbehandling, vilket andra titanklockor ibland har.
Å andra sidan är det tacksamt att borsta, så med rätt grejer är det lätt att få snyggt igen.
Hittar du den begagnad skulle jag säga köp. Jag gav drygt halva nypriset för min. Det är den lätt värd.
 

Brok

Omega
2-Faktor
Den är lätt. Jättelätt.
Men det är fullt ut en vanesak. När du valt dig finns det inget att ogilla med det.
Dessutom är titan varmt på ett sätt som stål inte är. Det anpassar sig snabbare till din egen temperatur och upplevs inte så kallt som en stålklocka kan göra.
Det enda jag skulle säga är trist med titan är att det blir lätt repigt. Denna har ingen hårdhetsbehandling, vilket andra titanklockor ibland har.
Å andra sidan är det tacksamt att borsta, så med rätt grejer är det lätt att få snyggt igen.
Hittar du den begagnad skulle jag säga köp. Jag gav drygt halva nypriset för min. Det är den lätt värd.
Tack för svaret! Just att den är lätt gör att man riskerar att "glömma" att man har på klockan och då lättare smäller i saker (jag är dessutom särdeles klumpigt lagd). Jag är annars inte så brydd om eventuella repor, värst är väl om man smäller i och repar glaset. Jag får helt enkelt gå och testa en och sen hålla ögonen öppna efter en begagnad.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för svaret! Just att den är lätt gör att man riskerar att "glömma" att man har på klockan och då lättare smäller i saker (jag är dessutom särdeles klumpigt lagd). Jag är annars inte så brydd om eventuella repor, värst är väl om man smäller i och repar glaset. Jag får helt enkelt gå och testa en och sen hålla ögonen öppna efter en begagnad.
Glaset är safir, så lyckas du repa det har du förmodligen gjort dig själv mer illa än klockan. I praktiken kan du glömma den risken.
 

StPe

Breitling
Hej. Lite nyfiken på denna damklocka, har någon info om den, årtal,modell osv? Har sökt på numret men hittar inget
 

Bilagor

  • Certina 1.jpg
    Certina 1.jpg
    231.7 KB · Visningar: 1
  • Certina 2.jpg
    Certina 2.jpg
    254.2 KB · Visningar: 1
  • Certina 3.jpg
    Certina 3.jpg
    218 KB · Visningar: 2

martaSM30

Audemars
Hej någon som har erfarenhet av Certina DS Action och vill dela med sig ? :) Är ny på forumet och försöker lära mig hur allt fungerar.
Välkommen!
Finns en hel del om DS Action i tråden:
Helt kort:
Finns bl.a. i 38 och 34,5 mm, jag har den mindre av dem. Jag är helnöjd med min; 80h power reserv är toppen, den går fint (oftast ca +1s/dygn). Den mindre (min nedan) kommer dessutom i en mkt snygg vit variant och har en vridring med keramiskt inlägg.
Svagheten är väl länken, som kunde vara mer rundad mot handleden.

D001399A-CD4B-44AA-8655-E26CB3B15BAD.jpeg
63EAD485-788A-4804-9434-C4E04E6971B0.jpeg
 

AFFEARZZ

Breitling
Välkommen!
Finns en hel del om DS Action i tråden:
Helt kort:
Finns bl.a. i 38 och 34,5 mm, jag har den mindre av dem. Jag är helnöjd med min; 80h power reserv är toppen, den går fint (oftast ca +1s/dygn). Den mindre (min nedan) kommer dessutom i en mkt snygg vit variant och har en vridring med keramiskt inlägg.
Svagheten är väl länken, som kunde vara mer rundad mot handleden.

D001399A-CD4B-44AA-8655-E26CB3B15BAD.jpeg
63EAD485-788A-4804-9434-C4E04E6971B0.jpeg
Hej

Tack så mycket. Visste ej den fanns i en mindre modell. Var riktigt snyggt i vitt som bilden ovan :)
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Välkommen!
Finns en hel del om DS Action i tråden:
Helt kort:
Finns bl.a. i 38 och 34,5 mm, jag har den mindre av dem. Jag är helnöjd med min; 80h power reserv är toppen, den går fint (oftast ca +1s/dygn). Den mindre (min nedan) kommer dessutom i en mkt snygg vit variant och har en vridring med keramiskt inlägg.
Svagheten är väl länken, som kunde vara mer rundad mot handleden.

D001399A-CD4B-44AA-8655-E26CB3B15BAD.jpeg
63EAD485-788A-4804-9434-C4E04E6971B0.jpeg
Den där är så otroligt bra! Påminner en del om den helvita Planet Ocean 39,5 mm som jag själv funderar på att köpa. Det blir så cleant och krispigt med vitt på vitt.

1000008303.png
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Två väldigt trevliga klockor du har där. Jag har hört både positiva och negativa saker om just urverket, men jag tycker att det positiva väger över med råge. Den blå färgen gillar jag väldigt mycket, jag tycker att det får klockan att poppa på nåt sätt. Gör den roligare för jag har inte sett jättemånga klockor med just den färgen i visare och index. Jag testade Tudors titanklocka och tyckte då att den kändes för lätt på armen. Jag får testa denna, men jag är rädd för att jag kommer tycka detsamma om den. Den är dock väldigt fin, så man kommer kanske över det att den känns lätt?
Här är en rätt bra artikel om Pelagos och Certinan, har du stora handleder finns ju också 43mm modellen med gräddindex :)

Gammal bild på min
1716964629758.png
 
Topp