• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Var också ute och roade mig lite.

Jag har, som ni säkert förstått, svårt att låta bli att pilla och ändra saker.
Så i veckan gjordes följande ändringar

1: Hittade ett kraftigare ESC i min "bra å ha"-låda så det åkte in. 60a istället för 35a original. Detta gav lite mer "punch" men rådde även bot på att motorn "koggar" vid låga varvtal

2: Ett mindre smidigare gyro som inte heller var lite tok-agressivt. Lättare att få schyssta bredställ och inte bara köra fort rakt fram

3: Bytte mottagaren så att jag kan använda mig utav min futaba-radio. Även om det är deras instegsmodell (3PV) är det stor skillnad på körkänslan.

4:Testa andra hjul från en 1:10 rallybil


Därför blev det lite antiklimax när jag tappade en hjulmutter efter 5min, och givetvis är det en storlek jag inte har på någon annan bil hemma... Men hann ändock märka och känna mig nöjd med justeringarna 🙃

20240427_145019.jpg
20240427_120717.jpg
20240427_145123.jpg
20240428_144254.jpg
Snyggt! Jag håller på att lära mig det här med att mecka.. har en Arrma granite till, som är till dottern. Det är den den borstade varianten. Nu har jag byggt om den till borstlös också men den går ändå bara typ 45-50km/h… har bytt pinjong men utan resultat! Är det huvud drevet som kan vara boven?
 

Måberg

Panerai
Snyggt! Jag håller på att lära mig det här med att mecka.. har en Arrma granite till, som är till dottern. Det är den den borstade varianten. Nu har jag byggt om den till borstlös också men den går ändå bara typ 45-50km/h… har bytt pinjong men utan resultat! Är det huvud drevet som kan vara boven?
Kul, mekandet är ju en stor del av det roliga med hobbyn! 😀

Hmm, ja som du är inne på kan huvuddrevet vara en del av problemet. Vad för motor/esc är det du har köpt, och vad för batterier kör du med? 🙂
 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Kör med 3s batterier 5200 80c. Vorkeks och Granite gör ca 90km/h med samma batterier! Bägge är standard än så länge.

Till bygget köpte jag bara från Hobbex. Sa att det ska motsvara den borstlösa varianten, och så visade han vilka som var likvärdiga.

Men enligt spex så har den borstade 91T huvuddrev och den borstlösa 57T

Så där har vi nog boven i dramat🤔
 

Måberg

Panerai
Kör med 3s batterier 5200 80c. Vorkeks och Granite gör ca 90km/h med samma batterier! Bägge är standard än så länge.

Till bygget köpte jag bara från Hobbex. Sa att det ska motsvara den borstlösa varianten, och så visade han vilka som var likvärdiga.

Men enligt spex så har den borstade 91T huvuddrev och den borstlösa 57T

Så där har vi nog boven i dramat🤔
Ja om killen på hobbex gav dig något likvärdigt så borde ju drevningen vara boven!
Observera också att det är olika "pitch" på 91t (48p) och 57t(0.8mod) dreven, så du måste även byta pinjong om du byter huvuddrev för att det ska funka 🙂
 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Ja om killen på hobbex gav dig något likvärdigt så borde ju drevningen vara boven!
Observera också att det är olika "pitch" på 91t (48p) och 57t(0.8mod) dreven, så du måste även byta pinjong om du byter huvuddrev för att det ska funka 🙂
Yes! Vet att man måste byta bägge... Funderar på om man inte bara kan köpa exakt samma som sitter orginal på 3s.
Det är mycket att hålla reda på, har typ aldrig meckat! Men det kommer väl :cool:
 

Måberg

Panerai
Yes! Vet att man måste byta bägge... Funderar på om man inte bara kan köpa exakt samma som sitter orginal på 3s.
Det är mycket att hålla reda på, har typ aldrig meckat! Men det kommeir väl :cool:
Ja, känns som ett bra utgångsläge att köra på original från BLX bilen 😀

Jo kan ju vara lite mycket att hålla koll på, men bästa tipset är att ha sprängskissen nära till hands, ta bilder stegvis för att "back-tracka" och lägg prylar och skruvar du lossar i ordning.
Lycka till! 🙂👍
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
IMG_5980.jpeg


Tog inte lång tid att slita ut delar på bilen 😁 Började få svårt att klättra upp för ens enkla backar och lät hemskt. Halva bakaxeln saknade tänder.

Skickade samma bild till elefun och fick reservdelar skickade samma dag! Bra service!

Men så dog styrservon innan delarna anlände hem 🙃

Mycket pill blir det!
 

Måberg

Panerai
På tal om pill...
Bytte till mig ett Tamiya CC-01 chassi med kaross som jag slängde i lite elektronik jag hade liggandes i.
Karossen har sett bättre dagar, men är ändå lite cool i slitit skick, och blev ännu bättre med ett par rostiga (riktig rost!) stålfälgar!


Tamiya CC-01 är en väldigt basic plattform som hängt med länge (och som fortfarande tillverkas). Just den här har nu öppna diffar, får se om jag orkar bygga om till låsta.

Men tanken är mest att fisköra i trädgården typ och då kan det ju snarare vara kul med något som faktiskt inte är superpotent för att få lite mer utmaning tänker jag 🙃

Behöver bara fixa en "bind-plugg" för att binda den till en radio samt fixa en liten sprint till ena hjulhexen så kan det bli provkörning sedan!
20240506_233759.jpg
20240506_233834.jpg
 
Topp