Ända sedan jag införskaffade mitt stansverketyg (se https://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-urskruvare-bildtung.9764/#post-171693) har jag haft våta drömmar om att testa verktygets tillbehör för att demontera en nitad balansanordning (alltså en balans där balanshjulet är fastnitat på balansaxeln). Det finns mycket att läsa om hur man skall demontera nitade balansanordningar och det enda rätta verkar egentligen vara att sätta axeln i svarven och svarva bort nitningen. Min urmakarsvarv lyser tyvärr fortfarande med sin frånvaro ..
Lämpligt nog har jag precis plockat isär ett AS1188-verk där balansbommen var sliten. Klockan gick ok i vissa lägen men stannade helt i andra. Verket h
Först monterade jag tillbaka balansanordningen till bottenplattan. Detta föra att enklare kunna lossa balanshjulet från bryggan.
Skruven som fäster spiralen till bryggan lossades och änden av spiralen kunde petas loss.
Balansbryggan plockades av från plattan igen och sista "skruven" som håller fast spiralen "öppnades".
Eftersom spiralens position på balansbommen är kritisk för slagfelet (? - "beat error") så markerade jag på balanshjulet var öppningen på spiralens "collet" fanns så att jag kan montera tillbaka spiralen i exakt samma läge.
Därefter dags att demontera spiralen från balansaxeln. Jag har sett ett par förslag på hur man gör det här. T.ex. att använda en oljegivare för att lirka av den. Här fick jag dock chans att testa mina nya kronografvisaravtagare.
Därefter plockade jag fram stansverktyget, tillbehör för att demontera liverrullen från balansbommen och instruktionerna för det.
Balanshjulet spändes upp i verktyget. Tanken är att käftarna skall greppa mellan liverullen och och själva hjulet.
Därefter satte jag i punsen och kollade att den var helt centrerad över bommen.
Fortsättning i annan tråd .. Länk kommer snart.
Lämpligt nog har jag precis plockat isär ett AS1188-verk där balansbommen var sliten. Klockan gick ok i vissa lägen men stannade helt i andra. Verket h
Först monterade jag tillbaka balansanordningen till bottenplattan. Detta föra att enklare kunna lossa balanshjulet från bryggan.
Skruven som fäster spiralen till bryggan lossades och änden av spiralen kunde petas loss.
Balansbryggan plockades av från plattan igen och sista "skruven" som håller fast spiralen "öppnades".
Eftersom spiralens position på balansbommen är kritisk för slagfelet (? - "beat error") så markerade jag på balanshjulet var öppningen på spiralens "collet" fanns så att jag kan montera tillbaka spiralen i exakt samma läge.
Därefter dags att demontera spiralen från balansaxeln. Jag har sett ett par förslag på hur man gör det här. T.ex. att använda en oljegivare för att lirka av den. Här fick jag dock chans att testa mina nya kronografvisaravtagare.
Därefter plockade jag fram stansverktyget, tillbehör för att demontera liverrullen från balansbommen och instruktionerna för det.
Balanshjulet spändes upp i verktyget. Tanken är att käftarna skall greppa mellan liverullen och och själva hjulet.
Därefter satte jag i punsen och kollade att den var helt centrerad över bommen.
Fortsättning i annan tråd .. Länk kommer snart.