• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Demontering av balanshjul

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ända sedan jag införskaffade mitt stansverketyg (se https://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-urskruvare-bildtung.9764/#post-171693) har jag haft våta drömmar om att testa verktygets tillbehör för att demontera en nitad balansanordning (alltså en balans där balanshjulet är fastnitat på balansaxeln). Det finns mycket att läsa om hur man skall demontera nitade balansanordningar och det enda rätta verkar egentligen vara att sätta axeln i svarven och svarva bort nitningen. Min urmakarsvarv lyser tyvärr fortfarande med sin frånvaro ..

Lämpligt nog har jag precis plockat isär ett AS1188-verk där balansbommen var sliten. Klockan gick ok i vissa lägen men stannade helt i andra. Verket h

IMG_2418.JPG


Först monterade jag tillbaka balansanordningen till bottenplattan. Detta föra att enklare kunna lossa balanshjulet från bryggan.

IMG_3402_1024.jpg


Skruven som fäster spiralen till bryggan lossades och änden av spiralen kunde petas loss.

IMG_3404_1024.jpg


IMG_3406_1024.jpg


Balansbryggan plockades av från plattan igen och sista "skruven" som håller fast spiralen "öppnades".

IMG_3408_1024.jpg


IMG_3409_1024.jpg


Eftersom spiralens position på balansbommen är kritisk för slagfelet (? - "beat error") så markerade jag på balanshjulet var öppningen på spiralens "collet" fanns så att jag kan montera tillbaka spiralen i exakt samma läge.

IMG_3420_1024.jpg


Därefter dags att demontera spiralen från balansaxeln. Jag har sett ett par förslag på hur man gör det här. T.ex. att använda en oljegivare för att lirka av den. Här fick jag dock chans att testa mina nya kronografvisaravtagare.

IMG_3422_1024.jpg


IMG_3423_1024.jpg


Därefter plockade jag fram stansverktyget, tillbehör för att demontera liverrullen från balansbommen och instruktionerna för det.

IMG_3435_1024.jpg


Balanshjulet spändes upp i verktyget. Tanken är att käftarna skall greppa mellan liverullen och och själva hjulet.

IMG_3437_1024.jpg


IMG_3438_1024.jpg


Därefter satte jag i punsen och kollade att den var helt centrerad över bommen.

IMG_3439_1024.jpg


Fortsättning i annan tråd .. Länk kommer snart.
 

Bilagor

  • IMG_3461_1024.jpg
    IMG_3461_1024.jpg
    58.2 KB · Visningar: 100
Topp