• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av BCF Seiko

Minuteman

Rolex
Förra veckan hade Ariste en välgörenhetsauktion där han auktionerade ut en Seiko 850 Champion till förmån för BCF.

https://klocksnack.se/threads/aukti...iko-champion-sea-horse-uppdaterad-info.24035/

Eftersom Seikon hade en del problem med tidshållningen, och för att försöka öka intakterna erbjöd jag mig att bidra genom att erbjuda att serva klockan åt vinnaren av auktionen om så önskades.

Kejsaren vann auktionen, och valde att tacka ja till mitt erbjudande. :)

För att Kejsaren och eventuellt andra intresserade får se hur arbetet fortskrider kommer jag att uppdtera den här tråden kontinuerligt.

Här är utgångsläget:
DSC_1991.jpg

Några uppenbara saker att fixa , förutom själva servicen, är att byta det spruckna glaset, och rengöring/uppfräschning av boetten.

Dessutom går den inget vidare:
DSC_1996.jpg

Tidshållningen är helt av kartan, och amplituden är riktigt låg!

Steg 1:
Montera ur verket ur boetten.
DSC_1999_edit.jpg

För att få loss kronan trycker man ner knappen, markerat med rött, samtidigt som man drar ut kronan.
För att få ur verket skruvar man ur skruvarna markerade med grönt, och lyfter ur ringen som omger verket.

Sedan är det bara att lyfta ur verket:
DSC_2000.jpg

Tavlan är i ganska bra skick, förutom lite oxidering på ett par av indexen. Får se om det går att polera.

Glaset monteras enklast bort genom att trycka loss det från insidan.
DSC_2002.jpg

På den här klockan hålls glaset fast av en yttre glasring.


UL tvätt av boetten.
DSC_2008.jpg

Det blev en hel del smuts kvar i tvätten så någon nytta lär den ha gjort :)


Återkommer med nästa moment - nedmontering av verket.
 

Minuteman

Rolex
Då kör vi vidare - Nedmontering av verket :)

Först så måste tavla och visare av, för att man skall komma åt att jobba med verket.

För att demontera visarna använder jag ett visaravdragarverktyg.
DSC_2006.jpg

För att samtidigt skydda tavlan använder jag tavelskyddet från Bergeon, men det går även bra med en papperbit som man klipper en skåra i.

Visarna lösa.
DSC_2009.jpg


Sedan skall tavlan av.
Den hålls på plats med två skruvar på sidan av verket.
DSC_2013.jpg
Man lossar skruvarna lite så kan man plocka av tavlan.

Nu är verket klart för nedmontering.
DSC_2014_edit.jpg

Här börjar nedmonteringen med först visarväxeln (motion works) markerat med rött och sedan uppdraget ( keyless works) markerat med grönt.

Viktigt med rätt storlek, och väl slipade skruvmejslar för de ibland pyttesmå skruvarna.
DSC_2018.jpg

DSC_2023_edit.jpg

Viktigt att man är försiktig när man demonterar fjädrar, som här regelfjädern (set spring) markerad med grönt.
Använd en tandpetare eller liknande för att hålla ner fjädern medan den lossas försiktigt med korntången.

Det sista att demontera i detta område är minutröret (cannon pinion).
DSC_2024.jpg

Här använder jag visaravdragaren. Dett finns specialverktyg, men jag har aldrig haft några problem med denna metod:)

Alla delar i sitt eget fack i en förvaringsask
DSC_2066.jpg


Dags för andra sidan av verket.
Återkommer strax :)
 

Minuteman

Rolex
Då är vi på andra sidan:)

DSC_2026_edit.jpg
Här har vi balans och gång (escapement) markerat med rött, fjädersystemet (main spring system) markerat med blått, och löpverket (wheel train) markerat med grönt.

Kronhjulet (crown wheel) demonteras.
DSC_2029.jpg

Denna skruv är vanligtvis(även i detta fall) vänstergängad.

Spärrhjulet(ratchet wheel) demonteras.
DSC_2031.jpg

För att motverka att fjädern dras upp när man skruvar, kan man använda en extra mejsel.

Även spärrhaken (click) med sin fjäder demonteras.

Fjäderhusbryggan(barrel bridge) lyfts bort.
DSC_2034.jpg


Nu kan fjäderhuset demonteras.
DSC_2038.jpg

Här upptäcks ett problem med verket (som Ariste hade förutsett).

Fjädern visade sig vara trasig när den demonterades.
DSC_2039.jpg

Det blir till att beställa en ny från Cousins tilsammans med det nya glaset.

Dags att plocka bort löpverksbryggan (wheel train bridge)
DSC_2041.jpg


DSC_2042.jpg

Och de första hjulen i löpverket.

Det här verket har en andra brygga under den första.
DSC_2044.jpg

Det brukar göra det lättare att montera tillbaka bryggorna, efterssom man inte behöver passa in alla hjultappar på samma gång.

På det här verket måste man demontera gånghaken (pallet fork) för att få loss centrumhjulet.
DSC_2046.jpg

Innan gånghaken behöver (givetvis) balansen demonteras.

Här är stenarna i stötsäkringen (shock protection) demonterade.
DSC_2047.jpg

I detta verk är stötsäkringen av diashock typ. Det innebär att man roterar fästringen för att plocka ur stenarna.

För att plocka bort motstenen(cap jewel) använder jag lite Rodico.
DSC_2049.jpg

Det här kan kräva lite tålamod :)

Nu demonteras balansen.
DSC_2051.jpg
DSC_2053.jpg
Och lyfts försiktigt bort.


DSC_2056.jpg

Nu är det dags att demontera gånghakskloven (pallet cock).

Nu är slutet nära!
Återkommer strax med upplösningen :)
 

Minuteman

Rolex
Slutspurten :)

Gånghaken (pallet fork) lyfts bort.
DSC_2064.jpg
I samband med att alla delar demonteras granskas de med lupp för att se att ingenting verkar skadat. I det här verket ser allt OK ut :)

Klart!
DSC_2065.jpg


Allt demonterat och sorterat enligt funktion.
DSC_2071.jpg


I nästa steg är det dags för tvätt.
Återkommer med det senare!

Tack för alla positiva kommentarer!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt jobbat och spännande! :) Ett litet tips är att lossa på ratchet wheel och hålla emot med kronan medans du har den kvar monterad i verket. Slipper du skada en kugg med mejseln, annars att använda en tandpetare ifall du inte vill göra det i ett senare skede (eller den är gängad åt andra hållet).
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket jobb, jag blir imponerad och (som alltid vid trådar som denna) sugen på att testa själv. Strålande!
 

Minuteman

Rolex
Då kör vi vidare med nästa del av servicen, efter GTG och helggrillningspaus :)

Alla urverksdelar behöver rengöras för att ta bort gammal smuts och olja.

Börjar med "peggning" (vet inte vad det heter på svenska) av alla lagringar.
DSC_2102.jpg

Börjar med att vässa en tandpetare (egentligen skall man använda "pegwood", men jag tycker tandpetare funkar OK).
DSC_2114.jpg

Rengör alla lagringspunkter för att få bort intorkad olja och smuts.

Dax för tvätt av alla delar.
Till det använder jag min mycket primitiva (men fullt fungerande) "tvättmaskin":
DSC_2161.jpg

Två burkar med nafta (kemiskt ren bensin), en för tvätt och en för skölj.
Kaffefilter för delarna att torka på. Lämnar inget ludd på delarna, och suger upp överflödig nafta bra.
Pensel för att "gnugga" rent med, och korntång att flytta delar, och hålla i delar som penslas.

Börjar med balansen och gånghaken:
DSC_2088.jpg

Tycker det är bäst att ta dessa först eftersom de (speciellt balansen) är mycket känsliga för smuts.
DSC_2089.jpg

Håller delarna med korntånegn och penslar dem rena.

Forstsätter sedan med gånghakskloven och resten av delarna i denna "kategori"
DSC_2096.jpg

När något är "renpenslat" flyttar jag över det till sköljburken och sköljer med den rena(re) naftan.

Sedan till tork på kaffefiltret.
DSC_2097.jpg

Kaffefiltret suger upp överflödet av nafta, och resten avdunstar omgående. Delarna får ligga på tork ca 10 minuter innan de flyttas tillbaka till "sitt" förvaringsfack.

DSC_2116.jpg
Bryggorna rengörs på samma sätt.


DSC_2117.jpg

Liksom hjulen.

DSC_2118.jpg

Fjäder mm.

DSC_2120.jpg

Delar på tork i samma uppdelning som i förvaringsasken.


DSC_2121.jpg

Keyless works (här brukar det finnas en hel del smuts, så detta näst tvättas sist).

DSC_2122.jpg

Till sist uppdragsbomen. Den brukar ha mest smuts, och gamla rester av packningar mm, så denna tvättas sist.
Här ser man ochså hur mycket smuts som lämnat delarna och blivit kvar i naftan.

Allt tillbaka i lådan. :)
DSC_2123.jpg

På bilden är det svårt att se någon skillnad på innan, men nu är allt rent och redo för ihopmontering och oljning.

Dock får det vänta tills den nya fjädern kommit (förhoppningsvis i morgon) :)
 
Topp