Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äger du en födelseårs-klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rber, 8 november 2012.

1. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Det verkar finnas ett intresse i att äga en klocka med ursprung från sitt födelseår. Jag kan se det som en rolig grej, även om jag inte äger någon själv. Tänk om en ens föräldrar hade investerat i en Sub samma dag som man föddes. DET hade varit något!

Vilka här på Klocksnack äger en och varför valde ni just den klockan/märket/modellen?

Svanis115 och Icaras gillar detta.
  2. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Njaa, äger och äger... Den är numera snodd av dottern, men efter fyndköp hos en antikhandlare och service hos Werner kom det fram att den är från mitt födelseår.

/Pappikjolo

eriksson850, Icaras och Boris Balkan gillar detta.
  3. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Ja, en Rolex 1680. Och det känns väl lite extra kul men jag skulle prioritera skick framför årgång rent generellt... och inte heller ha en klocka enbart för årgången utan endast en modell som jag annars ändå skulle vilja ha.

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Självklart har jag det och jag valde den snyggaste klocka jag anser finns!

Svanis115, Richispice, DrDre och 4 andra gillar detta.
  5. Per

Per Björklövens finest

Född så tråkigt år så vet inte vad det skulle bli. Har dock en likadan som Spencer från hans födelseår. ;)

6. Spencer

Då tycker jag du skall ändra födelseår ;)

7. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Och varje gång det kommer någon rolig nyhet så kan man få en kristen pånyttfödelse! På det sättet kan man välja när man vill fira en, dock spirituell, årsdag!

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Speedys från 1970 har ju passerat sitt bäst-före--datum...

men nu såg jag att denna kommer upp på Kaplans:
    :shock:

...vad får man för en väl fungerande njure idag???

Icaras, skoner, hejo och 1 annan gillar detta.
  9. Per

Per Björklövens finest

Oj, kan man tjuvklämma på den ikväll? Kan nog få alla i familjen att donera minst en njure var för att jag ska kunna stoltsera med en vettig klocka.

Icaras gillar detta.
  10. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Det skall vara rätt månad också för att räknas ;-)

6159-7000 från juni 1968

/Stefan

Bifogade filer:

john b och Jaggis gillar detta.
  11. Nej, men eftersom jag är född 1976 så borde jag väl spara till en PP Nautulus som releasades 1976 och skaffa en från första batchen :)

Det skulle vara en födelseårs-klocka som heter duga!

Svanis115 gillar detta.
  12. Nej, men eftersom jag är född 1976 så borde jag väl spara till en PP Nautulus som releasades 1976 och skaffa en från första batchen :)

Det skulle vara en födelseårs-klocka som heter duga!

13. Johan M

Johan M Borgare

Nix men jag var på jakt efter en tills jag insåg att det förmodligen finns otroligt få speedys från 1975. Jag har aldrig sett någon förutom Soyuz-modellen och den är ju endast gjord i 500 exemplar. Jag tog istället en funderare över vad som är viktigt för mig och kom fram till att årtalet inte är det :)

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Självklart har jag två födelseårsklockor ;) Men så har jag bara 3 dinkor kvar. Då jag tidigare hade fler och varierade mellan fler, spelade det inte så stor roll. Det var först då jag började fundera på att bli mer av en OWG (OneWatchGuy), det blev betydligt mer viktigt, man skulle nästan kunna kalla det besatthet ;) Jakten är ju dock halva nöjet IMHO!

Hade denna pepsimoddade 6306-7001 från rätt år OCH månad, men den fick gå vidare då den kändes lite för biffig för mina spagettisar...

Istället blev det dessa, men de är endast från rätt år, om ens det, då Tudorn endast är ca 90 % säkert från just 1977...

15. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det skulle bli jätte dyrt.Gillar nästan bara Rolex,ock 1959 .......Kanske en dag....!!!!

16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det skulle bli jätte dyrt.Gillar nästan bara Rolex,ock 1959 .......Kanske en dag....!!!!

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nope, är för ung...

eriksson850 och Icaras gillar detta.
  18. Mykeys

Mykeys Borgare

Från:
    Malmö
    Jag har en 6309-7040 från mitt födelseår. Dock är den en månad för gammal för att räknas på riktigt om man kör på Molles regler...
    Jag valde 7040an då detta va den första seikodykaren som jag blev riktigt kär i och som bidrog till att dra ner mig i klock och seikoträsket.

Bifogade filer:

19. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Dubbelpost..

20. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Hur tänker du då? Jag fyller 25 nästa år och ser det fortfarande som en bra chans för mig att hitta en vettig 1688000 eller en 16700 för att behålla resten av livet.

Eller finns det någon rolig Seiko från 88?

Edit: Menar 168000 såklart.

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

De modellerna lockar tyvärr inte mig. Fast kanske en 1016 en dag... Dock inte särskilt prisvärda eller spännande. Känns bra mycket roligare att hitta en fin dinka istället för en ok från rätt år.

22. Rossi

Rossi Präst

Jag ägde en Heuer Autavia från 1977. Dock fick den passas vidare till en medlem inom klockkooperativet.

23. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Försök hitta en 7C43 dykare

24. David

David Bödeln

Yes, den här:

Får jag barn kommer jag definitivt se det som en ursäkt att köpa en ny klocka med ungens namn på certet.

Icaras gillar detta.
  25. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Faktiskt....en Daytona från 1975......vad mer kan man önska sig....
    .....jo...en 5514....oavsett år då såklart!!!

26. Spencer

Har info..

27. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Jag kom just på att jag tror att jag har en från mitt födelseår, en Omega De Ville som jag har ärvt från min Morfar, och enl. de forskningar jag har gjort verkar den vara från 1979,

28. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Härligt tips. Tack!

29. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

1971 är året!
    /Micke Ni

henk von helvete gillar detta.
  30. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

på nåt sätt förstår jag att du känner dig lite nöjd och färdig... galet snygg! o så årsklocka på det... :D

Mårtenssons ur Brookfield