Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äger du en klocka du hatar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Babinus, 18 augusti 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Jag har ingen imponerande samling. Bara fem klockor. Ingen av större värde mer än affektionsvärde. Alla har sina brister, men fyra har ändå något jag uppskattar. Casion är oerhört ful, men jag har haft den i 24 år. Den har följt mig ner i havets djup och sett hammarhajar i vitögat. Den har varit med på bergstoppar, forspaddlingar och gudvetallt utan att protestera. Den är oförstörbar. Därför älskar jag den.

Min Omega i guld är löjligt liten, men fin. Den fick min far för lång och trogen tjänst av sin arbetsgivare. Därför är den ovärderlig för mig.

Min 48-åriga Omega Dynamic är ful men futuristisk cool. Jag vet inte varför, men jag får en underbar känsla av att ha den på handleden. Den är min absoluta favorit.

Min Certina är nyast och klart snyggast. Den är quartzdriven och har noll värde och status. Men den är snygg och påminner åtminstone lite grann om Casions oförstörbarhet. Därför är jag förtjust i den.

Så har jag även denna:
    Den är ful och tråkig och ful och tråkig och och och ..................FUL!

Jag köpte den i våras för ett stort överpris. Varför vet jag inte, men den såg väl bättre ut på bild. Bara för att se hur mesig den ser ut när jag packade upp den och upptäcka att den behövde omedelbar service. Servicen skulle kosta mer än jag borde gett för den och jag beslöt mig för att gömma den i byrålådan, bara för att två dagar senare ändå skicka den på service. Allt beroende på att mitt intellekt ofta befinner sig på samma nivå som klockans design. Det fanns väl en förhoppning om att som helt nyservad skulle jag omvärdera den ...............Inte.

Så nu ligger den i byrålådan igen, med övriga onödiga inköp, i hopp om att när ålderdom och demens inträder ska jag till slut omvärdera den. Alternativt att någon smakdyslektisk arvinge ska hitta den en dag. Att sälja den för en spotstyver är jag för lat för. Dessutom är jag ingen säljare. Bara köpare.

Någon fler som äger en klocka du hatar?

azcii, Airman, karloscar och 18 andra gillar detta.
  2. Cristian

Cristian Friends of KS

Haha! Nä inte än iaf. Men det kanske kommer någon dag?

3. KenKun

KenKun Biskop

Hehe, så illa var det väl inte? Har sett fulare :)
    Brukar fnula en massa inför ett klockköp, så jag har än så länge inte köpt något jag ångrar.

4. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Tycker ditt hatobjekt var ganska fräckt. Annat band bara.

5. Smp15

Smp15 Bonde

Definitivt.
    Köpte en klocka från Tradera förra året innan jag fick något slags intresse av ur. En Oris med guldtavla som slutade fungera efter 2 veckor :D det var 2(!!!) loppor år helvete.

6. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Har haft typ 5 smp som kommit o gått. Har nån typ hat kärlek till den klockan...

Aquaracer2 gillar detta.
  7. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Hehe...väldigt underhållande och humoristiskt skrivet @Babinus . Jag äger flera klockor in samlingen som jag hatar, hatar är väl ett för starkt ord i och för sig, ogillar är kanske mera rättvist, eller så kanske man skulle kunna säga att det är ren hatkärlek till klockorna.

Förts ut får bli denna Explorer, så oerhört fin på bild jämt med sin vita tavla, röda GMT visare och den fasta glasringen som indikerar den andra tidszonen. Men i verkligheten är den inte lika mysig i mina ögon, vet inte varför jag känner så, men jag stör mig på den i vilket fall som helst.

image.jpg

Den andra klockan som inte får den handledstid den förtjänar är denna OysterQuartz, och det är för att den just är en kvartsklocka, designen är oerhört trevlig, jag verkligen älskar linjerna på denna. Men! Min röda tråd är att jag gillar och samlar på automatiska klockor, har länge varit inne på att skaffa mig en Rolex Date med refnr 1530, samma design men det sitter ett automatiskt urverk i dom.

image.jpg

Den tredje klockan i samlingen som får min hatkärlek är denna Speedmaster, den har en otroligt spännande historia, det är det inget att säga om. Designen är trevlig, gör inget att klockan dras upp manuellt heller, väldigt mångsidig klocka då den passar lika bra på länk som den gör på läder, den är tom helt OK på Nato trots att jag inte själv är någon större beundrare av just detta själv. Men anledningen att jag inte bär just denna klassiker så ofta som man borde, är att skiten saknar komplikationen Datum. En klocka ska ha datum enligt mig.

http://klocksnack.se/threads/dagen-klocka-av-af-sjodahl-torsdag-v22.24686/

image.jpg

Sist ut får bli denna Seamaster James Bond, det är något med den som jag inte riktigt kan sätta fingret på, en sak är säker i alla fall, den måste ha jordens fulaste länk, alla kategorier. Den är ful och otymplig enligt mig, själva klockan är väl helt OK i och för sig, men jag måste störa mig på något då den mest ligger och blänger på än.

image.jpg

Senast ändrad: 18 augusti 2015
    MrNorrgard, Ninen79, Johnne och 18 andra gillar detta.
  8. MJ24

MJ24 Friends of KS

Till att börja med, klockor jag hatar köper jag aldrig!
    Om sådana känslor skulle uppstå efter inköp, flippas den omgående!

Varför låsa upp pengar på något man inte tycker om?

KenKun gillar detta.
  9. fc2

fc2 Borgare

Hade en förut, en Speedmaster Quartz. Kvartsare med LCD och guldöverdrag! Hatar är att ta i men det klickade aldrig. Tänkte att den är rolig, funky och andas 70-tal vilket den gjorde men varje gång jag bar den hade jag känslan att jag gjorde så enbart för att "man ska." Såldes efter något år.

10. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Nej varför skulle jag ha en klocka som jag inte gillar?

11. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Hehe jag håller med @Af Sjodahl om att det är humoristiskt skrivet !
    Men mitt svar på frågan blir nej, jag gillar alla mina klockor :)

Affe gillar detta.
  12. Omen

Omen Goldmember

Jag hatar aldrig, men skulle mycket väl kunna tycka illa om något....och då köper naturligtvis inte! :D

obiwan gillar detta.
  13. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Klok man. Fortsätt så.

Klart det finns fulare än min, men de är inte mina och därmed inte mina problem.

KenKun gillar detta.
  14. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  15. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Så sälj den (billigt!) till mig... :angel:

16. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det tyckte nog jag också när jag såg den på bild första gången, men när jag packade upp den såg den, hmmm, ynklig ut.

Jag har provat två läderband, det andra svart, och en stållänk (ej original) på den. Tycker att den där blir minst dålig. Alltså, skicket är bra och urtavlan är jättefin, men det blir så konstigt med en så pytteliten klocka, 35 mm, som samtidigt är designad som en leksakspansarvagn.

17. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Hoppas att du menar tusenlappar med loppor och inte 10k eller 100k. Men inte kul vilket som. Även 2k kan man ha mycket kul för.

18. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vi kanske har olika smak du och jag @Babinus för den där tycker jag verkligen inte är ful! :) Den skulle jag lätt vilja ha i min samling. Jag skulle inte gå så långt som att hata, men faktum är att jag köpt ett antal klockor som jag redan vid uppackning känner att jag aldrig kommer kunna älska. Några har jag också känt att jag ogillar direkt. Breitling Colt Military sålde jag dagen efter jag köpt, en vintage Seiko 5 där jag tyvärr inte gjort bra research innan köp gick vidare en vecka efter den landat hos mig. På senare tid har jag även börja sälja av mina G-Shocks, mycket pga allt hängande här på KS då jag inser att jag måste ha helt andra beaters ;)

19. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Med tanke på din samling vore det konstigt om du inte tyckte åtminstone lite illa om något. Det skulle väl betyda att du gillar allt med visare på.

20. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Den där frågan jag inte vill ha. :oops:

Skulle den vara värd åtminstone femsiffrigt hade den flippats. Nu brukar liknande gå på Tradera för en dryg tusing. Jag är ingen säljare, gillar inte att sälja och orkar definitivt inte krångla för en tusenlapp. Då har jag ändå förlorat fem och kan lika väl förlora en till som straff. Kanske kan jag ge den som gåva någon gång. Problemet är att ingen vill ha 35 mm idag.

Försäljning får mig bara att tänka på en sur typ som ringer upp och klagar på att "den var ju inte som du sa".

21. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det understrukna är den känsla jag också haft när jag burit den.

fc2 gillar detta.
  22. SimondeVos

SimondeVos Bonde

Jag har en Suunto X-lander som jag hatar.

23. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Problemet är att jag vill sälja den dyrt, men inte lura någon. På Tradera får du tag i likadana till rätt pris. Jag orkar inte sälja något på Tradera. Bara köpa. Jag är som min förre kollega. Han hade en skräpbil han alltid fick reparera. Efter varje reparation kunde han inte sälja den, eftersom han hade kostat på den så mycket.

Edit: Såg nu att det var Afs klocka du ville köpa, inte min. Jag vill också köpa Afs klocka billigt. Men är vi fler om den blir den kanske inte så billig? :(

Senast ändrad: 18 augusti 2015
  24. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    "Problemet är att ingen vill ha 35 mm idag." Nja, vi är nog några som gärna bär 35 mm lite då och då. Jag till exempel. Har till och med postat en bild på det i Den första och enda Dagens klocktråd! idag, samt igår, och dagen före...;)

eriksson850 gillar detta.
  25. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det understrukna tyder på att du blivit suggererad här på KS.

Snällt sagt att du gillar min. Kanske har jag undermedvetet skapat tråden i hopp om att suggereras att omvärdera den? Men det skulle jag aldrig erkänna. Inte ens för mig själv. Men jag gillar den verkligen inte och vill inte luras att gå omkring och se ut som en tönt som tror sig vara cool. Så jag hoppas att alla är ärliga.

Greven gillar detta.
  26. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Då är det säkert en klocka som är jättefin. Diametern säger inte allt. Guldklockan är bara 33 mm och den gillar jag. Men 35 mm och pansarvagnsform är ingen höjdare tycker jag.

Men nu släpper vi min och ser om det finns fler med liknande kluvna känslor till sin klocka. Tråden är uttömd nu angående min.

27. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Hahaha, jag vet varför du skaffat den och inte kan göra dig av med den. Don efter person, kallas det.

28. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Såå? Men du glömde trådens topic. Vad har du själv som bara ligger i byrålådan? Den är dyrare än min. Jag vet, men du får berätta själv. :happyhappy:

29. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Inte hatar, men jag ogillar mitt något dumma beslut att som artonåring önska mig en Tissot Tradition [​IMG]
    istället för en Tissot Visodate;

Icaras och Spencer gillar detta.
  30. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Med åldern kommer visheten... kanske. M.a.o väntar jag fortfarande.
    För att ha det här intresset måste man vara en aning vrickad, det hjälper i längden !

Mårtenssons ur Brookfield