• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta Datejust? Hjälp!?

SPW

Cartier
Hej! Jag fick idag hem min Datejust 1601 från -68 som jag köpte på eBay. Jag tyckte allt kändes bra med fin kontakt med säljaren och 99,1% positiva recensioner. Han skrev att den fungerade väldigt bra. Jag blir dock orolig då visaren skuttar fram ibland och sveper ibland, misstänker att service behövs. Länken är two tone jubilee men känns väldigt lätt, tyckte iofs min förra Datejustlänk kändes ganska lätt och den var äkta. Nu till frågan: vad ska jag kolla efter för att se om klockan är äkta? Alla tips är välkomna. Tack!!
 

SPW

Cartier
IMG_1224.JPG
IMG_1222.JPG
IMG_1223.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser ut som fel glas men mer än det kan jag inte se. Länken ser nyrenoverad ut.
 
  • Like
Reactions: SPW

SPW

Cartier
Ok, brukar länkarna på dessa vara ganska lätta? Tänkte på att guld är ju rätt tungt. Står 253j tryckt på bandet på sista bilden, är det ok? Var gör man äkthetskoll i Sthlm? (Inte allt för dyr).:happyhappy:
 

JohnDoe

Rolex
Ok, brukar länkarna på dessa vara ganska lätta? Tänkte på att guld är ju rätt tungt. Står 253j tryckt på bandet på sista bilden, är det ok? Var gör man äkthetskoll i Sthlm? (Inte allt för dyr).:happyhappy:
Länken är väl "folded" tycker jag det ser ut som och därmed ihålig. Inte så tunga länkar. Absolut snabbast och billigast, dock utan intyg är väl att gå till Abc urmakaren och fråga lite vad han tycker om den, typ servicebehov etc så ser han snabbt om den är ok. Nu är han kanske lite motsträvig men med lite "charm" brukar man få hjälp. Annars är väl kaplans ett bra alternativ. Vi har ju vår man från KS där @Ernesto på klockavdelningen.
 

SPW

Cartier
Fanken va skönt med folk som kan!! Sekundvisaren som sagt "hoppar" fram mellan 3:an och 6:an vilket jag berättat för säljaren. I objektsbeskrivningen berättade han att den gick superfint och höll tiden väl. Han påstår att det ska försvinna när man använder den eller att kronan inte är tillräckligt inskruvad, jag påstår (trots min okunskap) att en service måste till, har jag rätt? I så fall var görs den och vad kostar den? Så jag vet vad jag ska begära av säljaren. Tack för era kloka råd mina vänner!:angel:
 

JohnDoe

Rolex
En gammal klocka utan dokumenterad service är alltid att betrakta som oservad vad säljaren än säger, tänk typ gammal Amazon, går fint just nu. Rolex har i princip dödat all reservdelstillgång för alla icke auktoriserade urmakare. Så det blir nog att gå till en sådan. Visserligen finns dr watch och abc men det kan vara svårt med delar. Du får nog räkna med 5-8tkr för en service hos AD. Finns en prislista på nymans och där är alla priser för vintageklockor "enligt offert".
Edit, vad fick du ge för den? Tycker gamla tt dj inte är så dyra här hemma. Är det värt att köpa på ebay?
 

SPW

Cartier
En gammal klocka utan dokumenterad service är alltid att betrakta som oservad vad säljaren än säger, tänk typ gammal Amazon, går fint just nu. Rolex har i princip dödat all reservdelstillgång för alla icke auktoriserade urmakare. Så det blir nog att gå till en sådan. Visserligen finns dr watch och abc men det kan vara svårt med delar. Du får nog räkna med 5-8tkr för en service hos AD. Finns en prislista på nymans och där är alla priser för vintageklockor "enligt offert".
Edit, vad fick du ge för den? Tycker gamla tt dj inte är så dyra här hemma. Är det värt att köpa på ebay?
Ok, hade lite tajt budget och jag gav 22k för den, har haft svårt att hitta en two tone original till det priset här hemma.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
grattis , en fungerande datejust twotone med länk och allt för 22 bör vara nära på omöjligt nu för tiden
Som man skriver här ovan borde du serva den . 1570 / 1575 verken är riktiga höjdare men det är enormt svårt att hitta delar utanför AD ( någon som vet Om Rolex själva ens har allt viktigt kvar ? ) så serva den innan något svårfunnet slits ut .
 

poormans

Rolex
Jo då det finns delar särkilt hos AD
Köpte just bla en komplett balans till cal15xx dyr men det är ju allt nu för tiden
 
  • Like
Reactions: JLW

poormans

Rolex
Be en urmakare lägga den på sin timegrapher samt kolla oljor och hur den är injusterad till att börja med

Behövs ej en AD för det jobbet
 
  • Like
Reactions: JLW

SPW

Cartier
Låter som drivhjulet till sekunden kan vara skadad?
Jepp, troligtvis är det så. Urmakaren rekommenderar så klart service men jag har inte råd med det just nu. Han såg också att den varit väldigt illa tilltygad genom åren och fullständigt polerad. Har kommit överens med säljaren om retur faktiskt. Känns ändå rätt.
 

DrKlocka

Audemars
Jepp, troligtvis är det så. Urmakaren rekommenderar så klart service men jag har inte råd med det just nu. Han såg också att den varit väldigt illa tilltygad genom åren och fullständigt polerad. Har kommit överens med säljaren om retur faktiskt. Känns ändå rätt.
Klart den är hårt polerad, men utifrån dina bilder skulle jag nog inte säga att den är mycket mer polerad än genomsnittet. Det är ju trots allt en från 68 som är använd.. Men retur låter klokt :)
 
Topp