• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller ej?

Platinum

Cartier
Han kopplade inte personen till bedrägeri utan klistrade enbart in offentliga uppgifter så det borde inte vara förtal men kan säkert bryta mot forumets regler
Är ingen jurist så kan ha helt fel enligt men att posta uppgifterna på personen bör ju vara ett solklart fall av förtal i och med trådens kontext även om inte denna nämner någonting mer om personen i fråga.
 

ClassicGent

Breitling
Är ingen jurist så kan ha helt fel enligt men att posta uppgifterna på personen bör ju vara ett solklart fall av förtal i och med trådens kontext även om inte denna nämner någonting mer om personen i fråga.
Jag är inte heller någon jurist, så jag är absolut inte säker. Jag tänker att det borde inte gå att döma någon för det en annan person antydde, internet "lag" är dock svårtolkat. Nån som kan tagga en jurist för en lösning?
 

Andy McB

Rolex
Vet inte vad du har för syn på KS-folket men hur många tror du ringer eller besöker en helt främmande person som de facto inte ens lurat någon på pengar?
Det är ingen våldtäktsman eller barnamördare som outats så slappna av ;)
Det kan ju hända att namnet har använts för att blåsa folk i andra sammanhang. En polisiär fråga och inget för ett klockforum att reda ut.
 

Kris.P

Breitling
Vi behöver inte spekulera eller diskutera detta längre. Nu vet vi hur det slutade. Jag har gjort en anmälan, varit i kontakt med tradera och meningen med att lägga upp namnen är att upplysa att man ska vara på sin vakt om dessa namn eller nr skulle dyka upp.

Ingen idé att fortsätta diskutera i den här tråden. Som sagt, det slutade väl för min del. Tack för all hjälp!
 

Andy McB

Rolex
Vi kan väl vänta några veckor och sen Googla namnet så får vi se hur hemskt det här var.
Vi kan väl vänta några veckor och sen Googla namnet så får vi se hur hemskt det här var.
Du missar ju totalt poängen med diskussionen här. Det handlar ju inte om det nu kommer att hända den/de hängda nåt om några veckor eller ej. Det handlar om rätt och fel och att det totalt strider mot forumets regler att hänga ut någon påndet här sättet.
 
Vi kan väl vänta några veckor och sen Googla namnet så får vi se hur hemskt det här var.
Du menar alltså att det är rätt att sprida ett osäkert rykte och avvakta om det var fel? Som AndyMcB säger: Du har alltså inte alls förstått poängen.

Men jag ska hjälpa dig lite. En bekant till mig fick sin identitet stulen av en bluffare. Han hängdes ut med namn och allt och togs ära och heder av på Flashback. Jag lovar, han fick stora problem med detta och frågan är om han ännu inte drabbas av det. Problemet är att idag är identitetsstölder väldigt vanliga vid skumma affärer. Det ökar explosivt.

Förstår du nu? Det handlar inte om det är rätt person i detta specifika fall. Det handlar om att allt för snabba uthängningar av personuppgifter på internet innan man har fakta kan vara oerhört farligt. Det är mycket smartare att lägga ut uppgifterna efter den vecka du pratar om.

Det finns en anledning till att utredande poliser och granskande journalister ligger lågt med sina uppgifter till dess att fakta är klara. Problemet med "detektiver" på sociala medier är att de ofta har en benägenhet att jobba tvärtom.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du menar alltså att det är rätt att sprida ett osäkert rykte och avvakta om det var fel? Som AndyMcB säger: Du har alltså inte alls förstått poängen.

Men jag ska hjälpa dig lite. En bekant till mig fick sin identitet stulen av en bluffare. Han hängdes ut med namn och allt och togs ära och heder av på Flashback. Jag lovar, han fick stora problem med detta och frågan är om han ännu inte drabbas av det. Problemet är att idag är identitetsstölder väldigt vanliga vid skumma affärer. Det ökar explosivt.

Förstår du nu? Det handlar inte om det är rätt person i detta specifika fall. Det handlar om att allt för snabba uthängningar av personuppgifter på internet innan man har fakta kan vara oerhört farligt. Det är mycket smartare att lägga ut uppgifterna efter den vecka du pratar om.

Det finns en anledning till att utredande poliser och granskande journalister ligger lågt med sina uppgifter till dess att fakta är klara. Problemet med "detektiver" på sociala medier är att de ofta har en benägenhet att jobba tvärtom.
Jodå, jag förstår precis vad du menar och håller delvis med. Men det finns en stor skillnad mellan FB och KS genomslagskraft. Det förra kan få upp en tråd högst upp hos Google på ett par minuter/timmar. Om någon skriver att "Sven Svensson är en bedragare" på KS är det ytterst tveksamt om det kommer upp på sidan ett hos Google.
 
Jodå, jag förstår precis vad du menar och håller delvis med. Men det finns en stor skillnad mellan FB och KS genomslagskraft. Det förra kan få upp en tråd högst upp hos Google på ett par minuter/timmar. Om någon skriver att "Sven Svensson är en bedragare" på KS är det ytterst tveksamt om det kommer upp på sidan ett hos Google.
Det blir inte mindre fel beroende på genomslagskraften. Och ett rykte i ett mindre forum kan lätt hamna i ett större forum. Amazonflodens källa är en liten bäck uppe i Anderna.
 

tissoter

Audemars
Exakt samma bilder som i den här annonsen http://www.chrono24.in/rolex/rolex-submariner-date---116610ln----id3469864.htm

zWXCrV.jpg
Underbart när man hittar scammers
 
Topp