Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äkta eller fake

Diskussion i 'Diskussion' startad av The newbie, 3 februari 2016.

?

Äkta eller Fake?

Poll closed 23 april 2016.
  1. Äkta

1 röst(er)
    3,2%
  2. Fake

30 röst(er)
    96,8%
  1. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Hej.

Skapade konto här då jag kan absolut ingenting om klockor och förhoppningsvis finns det folk här som är mer kunniga än lilla mig.. Nu till frågan. Har fått ärva ett par klockor som är av märkena Rolex, Zenit, Omega och några till som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Kan någon vänligen själ hjälpa mig att verifiera om dessa är äkta eller inte?
    Jag förstår att vissa kommer rekommendera att jag ska låta en urmakare avgöra men tills jag gör det skulle det vara kul om någon här kunde göra bedömning också.

Tack på förhand

Lägger upp en bild nedan på en av klockorna :)

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

2. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Helt okej fejk. Men den är tyvärr, fejk. Datumet är en stor tell för mig.

David gillar detta.
  3. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Mycket fejk!

4. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag är ingen expert och jag skriver från telefonen, men jag skulle säga att den tyvärr är fake. Mellanlänkarna skall vara i helguld, men ser ut att bara vara guldfärgade (och ganska avskrapat dessutom).
    Och datumet ser ut att ha fel förstoring.

Men jag låter de kunnigare säga slutgiltigt om den är fake eller ej. :)

5. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kopia. Saknar "swiss"-märkning på tavla, guldet avskavt (dvs dålig förgyllning), förstoringsglaset=för dålig förstoring, rehaut/ringen innuti lockan mellan tavla och glas ser knas ut, etc. etc.

6. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
  7. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Den där ser klart ut att vara fejk. Mittlänkarna är inte i helguld, och tavlan ser överlag konstig ut.

Posta bilder på de andra klockorna också.

8. holma20

holma20 Borgare

lägg gärna ut lite bilder på omegan och zenithen :)

Hugii gillar detta.
  9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag köper den för 500:- till BCF. Den kommer skickas till helsingborg för destruktion av @jabla eller @Holmqvist

Kontakta mig via PM.

SimonJE, DrSbaitso, Kai Kobra och 12 andra gillar detta.
  10. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Helt okej? Ser ju sjukt dålig ut :stop:

thetaliban, JLW och par gillar detta.
  11. M.U

M.U Biskop

Fejk, datum samt index är en stor faktor till det.

12. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Jag skulle ändå säga att den är bättre än många av de kopiorna som kommer upp här på forumet. Om man bara jämför med en bildgoogling så kan jag köpa att man som helt vanlig person tror att den är äkta. Sedan så ser ju både du och jag direkt att den är fejk, men det är en annan femma.

Luckyluciano gillar detta.
  13. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Tack för alla svar. :)
    Precis det jag ville att få svar från folk som är kunniga inom detta men som tjej är jag bättre på väskor än klockor.. ;)

Lägger upp andra bilder snart, i samma tråd. :)

JLW, Seikosthlm, Kiddy och 1 annan gillar detta.
  14. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Lägg gärna upp bilder på Omegan samt Zenith, större chans att dessa är äkta :)

Edit: Såg att du skulle lägga upp bilderna inom kort..

15. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    usch, mycket som avslöjar den där. Inte för att vara otrevlig, men det är hemskt att se en så välanvänd fejk.

DrSbaitso, rillesnille, JLW och 2 andra gillar detta.
  16. Anfield

Anfield Borgare

Skrot tyvärr

17. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Nu fick jag bilderna skickade till mig så Här är Omegan och Zeniten och två andra märken som jag aldrig hört talas om men som jag skulle uppskatta om ni kunde säga om de är fake eller inte samt om de ens är värda något? Sist men inte minst, baume & mercier, är det något som är skräp/bra och görs dessa i fake modell också?

image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png

18. SteffenS

SteffenS Torpare

Veldig dårlig fake dessverre

19. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Hahaha det var väl formulerad av dig, en välanvänd fake

Jag är väldigt tacksam för alla era synpunkter och råd då jag aldrig själv hade kunnat gissa om det är fake eller äkta... Och vill helst slippa "skämma ut" mig i en lyxig klockbutik för den delen också så urmakaren skrattar åt mig..

Forsberg, Linkan, Icaras och 2 andra gillar detta.
  20. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Du har rätt inställning! Du är temporärt ursäktad för att du innehar en fejkrolex ;)

The newbie och David gillar detta.
  21. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Hahaha varför slösa massa pengar på en klocka när jag får två väskor till priset av en rolex

Men skämt åsido jag vill också kunna lära mig att känna igen fake från äkta och unna mig själv en fin klocka som alla andra här

David Paul, Chatastropher och Man gillar detta.
  22. SteffenS

SteffenS Torpare

Fordi en mann vil legge merke til klockan ikke väskor:)

Man gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker alla dessa ser äkta ut, Eternan kan mycket väl vara i solitt guld, dock svårt att se på denna bild. Värdemässigt har du 5000+ om de fungerar med nytt batteri.

Icaras, Dykarsjuk, Tripeiro. och 1 annan gillar detta.
  24. holma20

holma20 Borgare

Zenithen ser roligast ut i mina ögon :)
    3k på tratten är nog inte omöjligt!

The newbie gillar detta.
  25. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Stort tack för dina inputs. Lägger snart upp fler bilder och skulle uppskatta om du kunde även kika på dessa.

Sen så undrar jag av ren nyfikenhet, alla ni som är kunniga här på forumet, JOBBAR ni till vardags med klockor eller kan ni bara så mycket då ni lärt er me tiden?

26. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vi är hopplösa nördar som försöker leva vanliga liv, speciellt hopplösa är vi som tillbringar för mycket tid på forumets vintageavdelning.

Teletomte, BoEtt, zazuki och 24 andra gillar detta.
  27. MånsT

MånsT Biskop

Majoriteten här jobbar nog inte med klockor, jag gör inte det. Är man ordentligt intresserad kan man lära sig en hel del på fritiden.

The newbie gillar detta.
  28. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Men vilken av de klockorna ovan skulle ni säga är mest eftertraktad och högst i pris. Funderar nämligen på att sälja samtliga och köpa annat roligt för pengarna.. Och sist men inte minst, då ni kan klockor, kan ni rekommendera en fin damklocka i prisklassen 75-100 tkr som ni anser ger mest valuta för pengarna?

29. The newbie
    Trådstartare

The newbie Bonde

Hahaha bra svar. Fast vintage är ju fint och många ggr snyggare också än nya produkter

30. MånsT

MånsT Biskop

Rolex Datejust är alltid rätt, passar alla och både män och kvinnor. Behöver inte vara nytt, klockan i länken nedan ser fin ut och en bra bit under 75 000. Om den behöver servas klarar du ändå dig under 60 000. Säljaren Micki är dessutom tipptopp, har själv köpt av honom.
    http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle-ure/rolex-datejust-36mm-0

The newbie gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield