• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller fejk?

holma20

Panerai
Va säger ni experter äkta eller fake ?
image.jpg
image.jpg
 

Oniel

Panerai
När vi är inne på fake-klockor så undrar jag vad ni säger om denna?

En bekant som vet att jag är intresserad av klockor skickade denna bilden och sa att han skaffat den utomlands. Han påstod att den är äkta. Vad säger ni? Jag kan inte sätta fingret på det men något känns skumt med klockan.
image.jpg
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
När vi är inne på fake-klockor så undrar jag vad ni säger om denna?

En bekant som vet att jag är intresserad av klockor skickade denna bilden och sa att han skaffat den utomlands. Han påstod att den är äkta. Vad säger ni? Jag kan inte sätta fingret på det men något känns skumt med klockan.
image.jpg

Klart som korvspad är det någonting skumt med klockan! Den visar ju datum och allt möjligt konstigt på subdialsen! Absolut tokfejk! Skrattretande dålig...och tachymetern....jesus!
 
Senast ändrad:

Oniel

Panerai
Klart som korvspad är det någonting skumt med klockan! Den visar ju datum och allt möjligt konstigt på subdialsen! Absolut tokfejk! Skrattretande dålig...och tachymetern....jesus!

Tack för svaret!
Är inte så bra på att se om de är äkta eller inte. Och när han sa att den var äkta så friar jag hellre än fäller.
 
När vi är inne på fake-klockor så undrar jag vad ni säger om denna?

En bekant som vet att jag är intresserad av klockor skickade denna bilden och sa att han skaffat den utomlands. Han påstod att den är äkta. Vad säger ni? Jag kan inte sätta fingret på det men något känns skumt med klockan.
image.jpg

Några uppenbara saker som även jag som novis kan se utan att någonsin haft en Daytona i handen är:

- Datum, 24-timmarsvisning och dag istället för visning av förfluten tid på kronografsubdialsen.
- Dagen är någon gång mellan måndag och tisdag.
- Takymeterskalan börjar från kl 5 istället för kl 12 och ser allmänt dålig ut med en massa färg som saknas.

Nu får du konfrontera din kompis. :D
 

JohnDoe

Rolex
Utgår från att du driver med oss. Tachymeterskalan är ju uppenbarligen vridbar vilket den inte är på en daytona. Sen är det ju som de andra säger massa andra fel.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
När vi är inne på fake-klockor så undrar jag vad ni säger om denna?

En bekant som vet att jag är intresserad av klockor skickade denna bilden och sa att han skaffat den utomlands. Han påstod att den är äkta. Vad säger ni? Jag kan inte sätta fingret på det men något känns skumt med klockan.
image.jpg

1. Säg upp vänskapen
2. ???
3. Profit!
 
Jag funderar på hur man tänker när man skapar en liknande kopia. Har man sett en pixlig bild på klockan och skapar en kopia ur minnet några år senare? Försöker man göra klockan tillräckligt olik originalet för att undgå straff för piratkopiering (trots att man sedan sätter dit en Rolex-krona). Det finns ju ingen som känner till originalet eller vet vad en kronograf är som skulle gå på att denna är en Rolex.
 

Oniel

Panerai
Några uppenbara saker som även jag som novis kan se utan att någonsin haft en Daytona i handen är:

- Datum, 24-timmarsvisning och dag istället för visning av förfluten tid på kronografsubdialsen.
- Dagen är någon gång mellan måndag och tisdag.
- Takymeterskalan börjar från kl 5 istället för kl 12 och ser allmänt dålig ut med en massa färg som saknas.

Nu får du konfrontera din kompis. :D

Absolut det ska jag göra. Jag vet ju inte hur alla daytona ser ut? Men det takyametern jag reagerade på också.

1. Säg upp vänskapen
2. ???
3. Profit!

Jag hoppas att han driver med mig och ville se hur bra jag var på klockor? Vilket jag uppenbarligen har fått underkänt på. Men ska ta ett snack med honom så får jag se vad han säger efter det?
 

Oniel

Panerai
Jag funderar på hur man tänker när man skapar en liknande kopia. Har man sett en pixlig bild på klockan och skapar en kopia ur minnet några år senare? Försöker man göra klockan tillräckligt olik originalet för att undgå straff för piratkopiering (trots att man sedan sätter dit en Rolex-krona). Det finns ju ingen som känner till originalet eller vet vad en kronograf är som skulle gå på att denna är en Rolex.

Det konstigaste är ju som du säger att det är en så dålig kopia! Om han säger att den är äkta vilket han borde veta att den inte är, om han inte blivit lurad? Så borde han väl ha jämfört med en annan daytona? Skit samma. Tråkigt när folk ljuger!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det konstigaste är ju som du säger att det är en så dålig kopia! Om han säger att den är äkta vilket han borde veta att den inte är, om han inte blivit lurad? Så borde han väl ha jämfört med en annan daytona? Skit samma. Tråkigt när folk ljuger!
Jag utgår ifrån att han driver med dig.
 

Oniel

Panerai
Jag utgår ifrån att han driver med dig.

Skrev till honom på fb där han erkände att den var fake. Dock tyckte han att det var en bra fake vilket jag då påpekade alla brister och då tog han tillbaka sitt uttalande. Dock det han menade med bra fake var att den var automatisk och inte batteridriven.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skrev till honom på fb där han erkände att den var fake. Dock tyckte han att det var en bra fake vilket jag då påpekade alla brister och då tog han tillbaka sitt uttalande. Dock det han menade med bra fake var att den var automatisk och inte batteridriven.
Finns inget bra med den kopian. :)
Kostar väl 30kr i Thailand.
 

Andyrew

Cartier
Instagramkontot med K_starfighter tog ju uttrycket poser till en helt ny nivå... Vad är det för stackars fejkstekare....
 
Topp