Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äkta Hublot

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joseph, 1 augusti 2014.

1. Joseph
    Trådstartare

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Hittat en Hublot Big Bang hos en svensk pantbank för ett underpris. Klockan hamnade hos pantbanken via ett dödbo och saknar cert. Box, besiktningsintyg samt äkthetsintyg från Hovjuvelerare J Martin Johansson finns.

Anledningen till min skeptis är alla desaa välgjorde kopior som finns ute i cirkulation.

Vad tror ni?

2. par

par Friends of KS

Är det en urmakare som man bör tvivla på? Om inte ring och hör med honom. Annars, köp säljare. Känns pantbanken seriös osv.. Alt. lämna in den på nytt till en annan urmakare

3. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser inte något konstigt med den, klocka och box tycker jag ser ut som det ska. Vem är han som utfärda intyget? Har du någon anledning att tvivla på honom?
    Men om du kan få fram ett serienummer så kan du alltid kontakta Hublot och få svar på om det är något konstigt med den.

4. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Intressant case. Senaste jag hälsade på en släkting på "Å-hemmet" satt ingen av gubbarna med en sån här på armen! Jag undrar om det kan finnas en anledning till det låga priset, prova att lysa med UV-ljus på klockan, eller vad de nu gör på CSI! :watching:

alfgren gillar detta.
  5. Spindel

Spindel Biskop

Fast dödsbo behöver inte betyda att en dinosaurie har dött, kan lika gärna vara en kille i 20-årsåldern :p

mosse, Mekmek, yonsson och 2 andra gillar detta.
  6. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Precis, därav min syftning till att det kan finnas t.ex. blodspår på klockan. Självklart dör en hel del i förtid pga t.ex. cancer. Men kombinationen Hublot (troligtvis ägd av yngre (under 45 år?) person) + dödsbo + pantbank ger mig vissa vibbar.

7. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Ser inget skumt på bilderna. Men jag skulle ändå ta den till en Hublot-AD för äkthetskontroll, bara för att vara på den säkra sidan :)

8. viktor.stefansson

viktor.stefansson Stadsbo

Från:
    Sandviken
    Hur funkar det vid köp hos pantbank, man köper väl en "äkta" klocka.

Du bör väl kunna gå tillbaka och hävda att de sålt en kopia och häva köpet om det nu skulle visa sig vara det? Eller är det alltid grisen i säcken som gäller från pantbank?

yonsson gillar detta.
  9. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Vad ska dom ha för den?

10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Bör väl vara som vilket avtal som helst egentligen, att en säljare måste sälja produkten han utger sig för att sälja - annars har man rätt att häva köpet. Borde ju fungera som vilken butik som helst?

yonsson gillar detta.
  11. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Bilderna på urverket visar ett Hublot-moddat ETA (mao äkta)

Donkii, par och yonsson gillar detta.
  12. viktor.stefansson

viktor.stefansson Stadsbo

Från:
    Sandviken
    Jag tycker det borde vara så jag med. En pantbank har ju sen inte lika lätt att bara försvinna efter en affär som en oärlig privatperson kan. ;)

Apansson gillar detta.
  13. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Men exakt. Läs igenom deras köpvillkor noga. Står det inget om att de inte garanterar äkthet(vilket vore jävligt märkligt) så ska det vara schyssta grejor, det ska vara det de skriver att det är.

viktor.stefansson gillar detta.
  14. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Någon som kan berätta hur man spottar en falsk Hublot? Vilka tells finns det?

15. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Som med alla andra märken så är det i detaljerna som det sitter. En vanlig "tell" är hur datumet/datumskivan ser ut. Den brukar inte "kännas rätt" på en kopia. Sen kan jag tycka att just bra kopior på Hublot kan vara svåra att se på bild. Men i handen är det en helt annan femma. Trots att många kallar Hublot för "leksaksklockor" "plastklockor" osv. så är dem faktiskt extremt välbyggda och känns gedigna, de håller enligt mig en hög finish.

yonsson och David gillar detta.
  16. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Är svårt att spotta kopior på klockor med många olika modeller och limited editions, som t.ex. Hublot.
    Enklare på t.ex. Rolex och Audemars Piguet. De har ganska få modeller. De varianter som finns på modellerna är ändå ganska lika. Med Hublot har jag inte koll alls. Har klämt på och sett för lite Hublot helt enkelt. :)

Wii och B1884 gillar detta.
  17. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Boetten märkt med både titanium och stainless steel?

18. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Boetten består troligen av båda materialen. Vill minnas att det stod både "Ceramic" och "Titanium" på min gamla :)

Mattan gillar detta.
  19. Amisuh

Amisuh Torpare

Jag har själv köpt en klocka på pantbank och fick sju dagars returrätt. Gott om tid att lämna in den för äkthetskontroll hos AD. Rob E i mitt fall. Visst, det kostade 750 kr men det var det värt.
    Så kolla om de erbjuder öppet köp som i mitt fall och lycka till

viktor.stefansson gillar detta.
  20. M.U

M.U Biskop

Om kronograferna sitter för långt in/ut samt minutmarkeringarna brukar vara prio 1 som de gör fel på. Denna ser dock äkta ut. Sen kan man även se om sekundvisaren glider eller tickar ;)

David, daviden och viktor.stefansson gillar detta.
  21. EmKay

EmKay Bonde

Från:
    Kongliga Hufvudstaden
    Får hem å kolla på min å jämföra men den ser kosher ut på bilderna.

22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det kanske inte hjälper på den här men nyare Hublot har inte ett vanligt cert utan ett "simkort" med tillhörande USB-läsare. Med den kan man gå in på deras hemsida och se om klockan är registrerad samt när den är köpt osv.
    Kan vara bra som en liten extra säkerhet.

23. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Ser kosher ut.

24. Wollen

Wollen Barfly

Alla vet väl vid detta laget att man måste slicka på klockan för att få reda på om den är äkta eller inte.

Guskleto, ssl, Kim och 7 andra gillar detta.
  25. Joseph
    Trådstartare

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Eftersom jag handlar från Pantbank så är jag skyddad i.o.m konsumentköpslagen om klockan visar sog vara en kopia efter besök hos AD. Men vill inte gärna behöva lägga ut 50k+ för att sedan vänta något som visar sig vara en kopia, och därefter behöva skicka tillbaka den.

Men har inget som pekar mot att den ska vara fake förutom det saknade certet. Så får väl köpa och se helt enkelt. Tack för all hjälp!

B1884, Dixie, Mr_Jonas och 3 andra gillar detta.
  26. alfgren

alfgren Biskop

Finns ju en tråd om någon som hamnade i rejäla problem efter att ha köpt hos pantbank. I det fallet var den stulen men det visade sig att "köptryggheten" inte var så trygg från pantbank.

27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vanligaste är att infästningen vid rotorn ser annorlunda ut. Det är därför man sällan ser baksidan på fake-hubbarna.

28. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Centerskruven till rotorn ser sällan ok ut.
    Graverad rotor
    Graverade bryggor
    Geneva-stripsen ser sällan ok ut på kopiorna.
    Ibland har kopierna blå skruvar i urverket, finns bara en riktig Hublot som har det (Morgan edt)

Sen är det som någon (Wollen) nämnde alltid lättare om man får slicka på dem.
    B1884 tänk så mkt jag slickat på Ice Bangen när den var i min ägo ;)

Guskleto, vonhall, B1884 och 3 andra gillar detta.
  29. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Lycka till, vi ser fram mot öppning!

30. l.smallbone

l.smallbone Stadsbo

Geneva-stripes?

Mårtenssons ur Brookfield