• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta Hublot

Joseph

Cartier
Hittat en Hublot Big Bang hos en svensk pantbank för ett underpris. Klockan hamnade hos pantbanken via ett dödbo och saknar cert. Box, besiktningsintyg samt äkthetsintyg från Hovjuvelerare J Martin Johansson finns.

Anledningen till min skeptis är alla desaa välgjorde kopior som finns ute i cirkulation.

Vad tror ni?

ytaha9u9.jpg


9e6agyqy.jpg


uqa8e7uj.jpg


yzape5ug.jpg


a3adamut.jpg


u3u9enaj.jpg


pe6uqama.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Är det en urmakare som man bör tvivla på? Om inte ring och hör med honom. Annars, köp säljare. Känns pantbanken seriös osv.. Alt. lämna in den på nytt till en annan urmakare
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ser inte något konstigt med den, klocka och box tycker jag ser ut som det ska. Vem är han som utfärda intyget? Har du någon anledning att tvivla på honom?
Men om du kan få fram ett serienummer så kan du alltid kontakta Hublot och få svar på om det är något konstigt med den.
 

TicTack

Cartier
Intressant case. Senaste jag hälsade på en släkting på "Å-hemmet" satt ingen av gubbarna med en sån här på armen! Jag undrar om det kan finnas en anledning till det låga priset, prova att lysa med UV-ljus på klockan, eller vad de nu gör på CSI! :watching:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Intressant case. Senaste jag hälsade på en släkting på "Å-hemmet" satt ingen av gubbarna med en sån här på armen! Jag undrar om det kan finnas en anledning till det låga priset, prova att lysa med UV-ljus på klockan, eller vad de nu gör på CSI! :watching:
Fast dödsbo behöver inte betyda att en dinosaurie har dött, kan lika gärna vara en kille i 20-årsåldern :p
 

TicTack

Cartier
Fast dödsbo behöver inte betyda att en dinosaurie har dött, kan lika gärna vara en kille i 20-årsåldern :p

Precis, därav min syftning till att det kan finnas t.ex. blodspår på klockan. Självklart dör en hel del i förtid pga t.ex. cancer. Men kombinationen Hublot (troligtvis ägd av yngre (under 45 år?) person) + dödsbo + pantbank ger mig vissa vibbar.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ser inget skumt på bilderna. Men jag skulle ändå ta den till en Hublot-AD för äkthetskontroll, bara för att vara på den säkra sidan :)
 
Hur funkar det vid köp hos pantbank, man köper väl en "äkta" klocka.

Du bör väl kunna gå tillbaka och hävda att de sålt en kopia och häva köpet om det nu skulle visa sig vara det? Eller är det alltid grisen i säcken som gäller från pantbank?
 

Apansson

Torpare
Hur funkar det vid köp hos pantbank, man köper väl en "äkta" klocka.

Du bör väl kunna gå tillbaka och hävda att de sålt en kopia och häva köpet om det nu skulle visa sig vara det? Eller är det alltid grisen i säcken som gäller från pantbank?
Bör väl vara som vilket avtal som helst egentligen, att en säljare måste sälja produkten han utger sig för att sälja - annars har man rätt att häva köpet. Borde ju fungera som vilken butik som helst?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Någon som kan berätta hur man spottar en falsk Hublot? Vilka tells finns det?

Som med alla andra märken så är det i detaljerna som det sitter. En vanlig "tell" är hur datumet/datumskivan ser ut. Den brukar inte "kännas rätt" på en kopia. Sen kan jag tycka att just bra kopior på Hublot kan vara svåra att se på bild. Men i handen är det en helt annan femma. Trots att många kallar Hublot för "leksaksklockor" "plastklockor" osv. så är dem faktiskt extremt välbyggda och känns gedigna, de håller enligt mig en hög finish.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Som med alla andra märken så är det i detaljerna som det sitter. En vanlig "tell" är hur datumet/datumskivan ser ut. Den brukar inte "kännas rätt" på en kopia. Sen kan jag tycka att just bra kopior på Hublot kan vara svåra att se på bild. Men i handen är det en helt annan femma. Trots att många kallar Hublot för "leksaksklockor" "plastklockor" osv. så är dem faktiskt extremt välbyggda och känns gedigna.

Är svårt att spotta kopior på klockor med många olika modeller och limited editions, som t.ex. Hublot.
Enklare på t.ex. Rolex och Audemars Piguet. De har ganska få modeller. De varianter som finns på modellerna är ändå ganska lika. Med Hublot har jag inte koll alls. Har klämt på och sett för lite Hublot helt enkelt. :)
 

Amisuh

Omega
Jag har själv köpt en klocka på pantbank och fick sju dagars returrätt. Gott om tid att lämna in den för äkthetskontroll hos AD. Rob E i mitt fall. Visst, det kostade 750 kr men det var det värt.
Så kolla om de erbjuder öppet köp som i mitt fall och lycka till
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det kanske inte hjälper på den här men nyare Hublot har inte ett vanligt cert utan ett "simkort" med tillhörande USB-läsare. Med den kan man gå in på deras hemsida och se om klockan är registrerad samt när den är köpt osv.
Kan vara bra som en liten extra säkerhet.
 

Joseph

Cartier
Eftersom jag handlar från Pantbank så är jag skyddad i.o.m konsumentköpslagen om klockan visar sog vara en kopia efter besök hos AD. Men vill inte gärna behöva lägga ut 50k+ för att sedan vänta något som visar sig vara en kopia, och därefter behöva skicka tillbaka den.

Men har inget som pekar mot att den ska vara fake förutom det saknade certet. Så får väl köpa och se helt enkelt. Tack för all hjälp!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns ju en tråd om någon som hamnade i rejäla problem efter att ha köpt hos pantbank. I det fallet var den stulen men det visade sig att "köptryggheten" inte var så trygg från pantbank.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Någon som kan berätta hur man spottar en falsk Hublot? Vilka tells finns det?

Centerskruven till rotorn ser sällan ok ut.
Graverad rotor
Graverade bryggor
Geneva-stripsen ser sällan ok ut på kopiorna.
Ibland har kopierna blå skruvar i urverket, finns bara en riktig Hublot som har det (Morgan edt)

Sen är det som någon (Wollen) nämnde alltid lättare om man får slicka på dem.
B1884 tänk så mkt jag slickat på Ice Bangen när den var i min ägo ;)
 

Apansson

Torpare
Eftersom jag handlar från Pantbank så är jag skyddad i.o.m konsumentköpslagen om klockan visar sog vara en kopia efter besök hos AD. Men vill inte gärna behöva lägga ut 50k+ för att sedan vänta något som visar sig vara en kopia, och därefter behöva skicka tillbaka den.

Men har inget som pekar mot att den ska vara fake förutom det saknade certet. Så får väl köpa och se helt enkelt. Tack för all hjälp!

Lycka till, vi ser fram mot öppning!
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Centerskruven till rotorn ser sällan ok ut.
Graverad rotor
Graverade bryggor
Geneva-stripsen ser sällan ok ut på kopiorna.
Ibland har kopierna blå skruvar i urverket, finns bara en riktig Hublot som har det (Morgan edt)

Sen är det som någon (Wollen) nämnde alltid lättare om man får slicka på dem.
B1884 tänk så mkt jag slickat på Ice Bangen när den var i min ägo ;)

Geneva-stripes?
 
Topp