• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta insert?

Sond

Patek
Plötsligt händer det...Surrade i förra veckan men en fd kollega om min inhandlade 1675 och min plan på att köpa ett mindre blekt insert. Då säger han att han tror att hans gamla far har ett insert liggandes som jag kan få eller köpa billigt. Så nu sitter jag här med ett nytt insert för inga pengar alls. Men är det äkta..?
IMG_0957.jpg
IMG_0956.jpg
IMG_0953.jpg
 

paradis

Audemars
Ok,då säger vi så. Har haft två olika till min 1675 , klockan var från -77.ock båda var röda på baksidan............:) Sond, vilket år är din 1675 , ifrån? Kan det vara att den blåa kom ,lite senare ?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag har ett med blå baksida som ska vara gammalt o orginal. Enlig säljare 60tal
gegysaju.jpg

Det bleka alltså
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alltid sett de med blå baksida som 16750 inserts. Gissar att man bytte färg på alla plast-gmt inserts ungefär när den lanserades. Det Sond visar ser ut som ett vanligt service-insert som är relativt nytt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Alltid sett de med blå baksida som 16750 inserts. Gissar att man bytte färg på alla plast-gmt inserts ungefär när den lanserades. Det Sond visar ser ut som ett vanligt service-insert som är relativt nytt.

Jag trodde det med men fick infon att det inte stämde. De ändrade under en period när bägge gick att köpa.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oki. Inte reflekterat på det mer än att 16750s har blå. Stämmer säkert att de kom lite innan om någon nu sagt det. Den allmänna uppfattningen brukar annars vara röd -1675- och blå -16750- alternativt servicedel för alla plast-GMTs. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Oki. Inte reflekterat på det mer än att 16750s har blå. Stämmer säkert att de kom lite innan om någon nu sagt det. Den allmänna uppfattningen brukar annars vara röd -1675- och blå -16750- alternativt servicedel för alla plast-GMTs. :)

Det var det jag trodde innan jag blev informerad, tydligen så var det inte så utan de ändrade bara under en period.
 

Sond

Patek
Tack för er engagemang. Pappan till min fd kollega är drabbad av demens så det går inte riktigt att reda ut den exakta historien. Kollegan tror att insertet byttes vid en service på 70 eller 80-talet mot ett nytt, då detta har några skavanker. Att han kommer ihåg det var därför att pappan var väldigt stolt över att man kunde hålla sin Rolex i nyskick och pratade en del om just detta byte. Men insertet kan såklart vara bytt vid ytterligare något tillfälle senare. Men kollegan är ganska säker på att det är det insert som satt på från början.

Pappan ägde några klockor som har delats upp bland barnen(två bröder och en syster(barn och barn, de är alla nu i mogen ålder...)). GMT:n gick till den den andra brodern(som har sålt klockan). Insertet var inget man insåg hade ett värde när klockorna delades bland barnen och när brodern senare sålde GMT:n. Min bekant fick för övrigt en Omega Seamaster och en DJ.

Han vägrar ta emot pengar, men kan gärna acceptera en middag så det blir min kostnad.

För övrigt blir jag alltid extremt nyfiken och intresserad när någon berättar gamla historier om klockor. Jag tänker mig denna numera gamla man med sin 1675 på 70-talet. Måste ha varit extremt ovanligt? Inte kan det ha sålts många sådana i Sverige, eller? Klockan användes vid tjänsteresor och som fritidsklocka samt vid en speciell aktivitet. Den gamle mannen gillade nämligen att spela tennis och då hade han alltid sin GMT på sig. För övrigt tror min bekant att hans far köpte denna klocka för att han reste en del utomlands i sitt arbete och på den tiden var det ganska ovanligt. Inte minst var det "viktigt" att hålla koll på tidsskillnaden.

Min bekant har inget minne av att det ansågs som att GMT:n var exklusiv i ekonomiska mått. På den tiden var det guldklockorna som var de fina/exklusiva. Denna stål/sport/reseklocka var mer häftig än värdefull på 70-talet och början av 80-talet. Jag har själv ingen i släkten som hade annat än guldklockor som sina exklusiva klockor så jag har ingen egen referensram för hur man såg på en Sub eller GMT på den tiden. Jag tänker mig en jämförelse mellan en SUB/GMT och guld Omega Seamaster eller Pie Pan som exempel.

Sorry för OT(borde kanske skrivit en egen tråd), men jag blir som sagt extremt intresserad av dessa typer av historier. Synd att det bara var ett insert och inte hela klockan...
 
Topp