• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta Omega Speedmaster?

Hej alla kunniga!
Jag har en liten dröm om att äga en Omega Speedmaster Professional ("månklockan"). Har ramlat över en nu till ett acceptabelt pris, visst den har en hel del märken på boetten men påstås fungera som den ska.

Men... Hur i hela friden kan man verifiera att den är äkta? På distans så att säga (klockan finns i USA). Jag har ett par småkassa bilder, det är allt. Exempelvis denna:

Eller denna:

Några tips?
/Rikard
 

Bilagor

  • speedmaster.jpg
    speedmaster.jpg
    41.8 KB · Visningar: 994
  • speedmaster 2.jpg
    speedmaster 2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 903

KMS

Rolex
Rådet om att köpa säljaren är nog rätt vettigt.
Oavsett om det är Ebay eller på ett forum, kolla referenser.
Be att få vissa bilder som måste tas igen så att säga, så du vet att personen verkligen har klockan.
Vem som helst kan ju ha bilder på en Speedmaster.
Sen är det ju alltid en risk med att köpa en klocka "osedd". Så det hänger väl på om priset väger upp risken. Men känns köparen rätt så skall det nog funka.
För dålig på Omega än... för att göra en bedömning av bilderna.
Lycka till!
 

morrism

Audemars
be honom filma när han testar kronograf funktionerna på klockan och filma serienummer, han kan ju iofs ha en äkta så du kan bli blåst vilket fall som helst
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
ser väl ok ut, men som andra noterat måste det ju va ruskigt bra pris om det ska va värt besväret med de bilderna? be om bättre bilder o "köp säljaren"
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Köp! Eller vänta
Saken är den, köper du en billigare från Staterna, kanske du åker på tull. Sedan är kanske klockan inte i det skick du vill ha den, och åker på en service, och du i slutändan hamnar på dyrare än vad en i Sverige hade kostat.
men, klockor köper man av hjärtat. Är det verkligen exakt den där du vill ha, köp den.
Eller så lurkar du runt på köp&sälj och kniper en här i hemma istället.
 

freddan

Breitling
Angående äktheten så tycker jag den ser ok ut, kinakopiorna är som med mycket, urkassa. Håller med föregående talare om huruvida man skall köpa over there med allt som det innebär eller här hemma.

Med vänlig hälsning, fredrik
 

Andrew

Cartier
Varför i hela friden köpa en vanlig Speedmaster från USA? Det finns otaliga i Europa, Sverige och sannolikt även i den stad du bor i eller i närheten av. Ha lite is i magen, håll ögonen på klockforumens K&S, auktionshusens nätauktioner och andra handelsplatser. Tids nog kommer det att dyka upp något bra.
 
Andrew skrev:
Varför i hela friden köpa en vanlig Speedmaster från USA? Det finns otaliga i Europa, Sverige och sannolikt även i den stad du bor i eller i närheten av. Ha lite is i magen, håll ögonen på klockforumens K&S, auktionshusens nätauktioner och andra handelsplatser. Tids nog kommer det att dyka upp något bra.
Saken är den att jag kan troligen köpa lös den för ca 7500:- vilket kändes som ett bra pris även om det tillkommer tullavgifter... Men det känns lite skakigt att köpa den utan att kunna klämma & känna på'n och utan referenser på säljaren.

Och som sagt, en service, polera upp boetten, frakt, etc. så börjar det bli en annan slutsumma....

Tack för all input, uppskattas!
/Rikard
 

Johan M

Cartier
Jag tycker att den ser ok ut men med bättre bilder hade du bättre kunnat se hur repig den är. Hur gammal är den? Boettlocket tyder på första halvan av 70-talet men länken är minst 80-tal.

Jag köpte min från tyskland via e-bay. Bilderna var ungefär som de du lagt upp. Jag är mycket nöjd med min :)
 
Topp