• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg, tävlar klockbutikerna om att ge sämre service

LEC16

Cartier
2-Faktor
Tycker du ska kontakta tillverkaren om det du säger är sant.
De påstod så fint att det är Rolex som gått ut med detta, att Bergströms har haft en löpande dialog med alla deras leverantörer att inte ta emot klockor på garanti åt klockor som är köpta på nätet, trots att jag aldrig ens nämt vart jag köpt min klocka.
Dessutom har de personal som inte vet skillnaden mellan safirglas och anti-reflektiva glas.
Detta var i december, förra månaden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har även jag fått uppgiften 1800:- från Bergströms för värdering.
Lämnade in en annan klocka för värderingsintyg hos Jarl Sandin. 750:- vilket jag tycker är helt ok. De tog 500:- för äkthetsintyg. Bra service :)
Sedan när utfärdar Jarl Sandin värderingsintyg?
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
För en månad sedan fick det bra. De gör det på klockor som de är AD för. Min var en 2012 och det var inga problem
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De påstod så fint att det är Rolex som gått ut med detta, att Bergströms har haft en löpande dialog med alla deras leverantörer att inte ta emot klockor på garanti åt klockor som är köpta på nätet, trots att jag aldrig ens nämt vart jag köpt min klocka.
Dessutom har de personal som inte vet skillnaden mellan safirglas och anti-reflektiva glas.
Detta var i december, förra månaden.

Nja, Nymans brydde jag mig inte så mycket om. De brydde ju inte så mycket om mig ;) Jag har start för mig att damen inne på Rob E sa att de inte fick göra äkthetskontroll för Rolex. Men jag kan ha helt fel.
Tycker ni ska ta direktkontakt med Rolex om ni tycker att ni fått dåligt bemötande, det ger bättre effekt än att gnälla på internet.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Bergströms verkar behandla alla deras kunder olika, de skulle ta 2000 kr för en värdering av min nyinköpta 115200, enbart för jag inte köpt den hos dem. Tidigare skrev @JayLar att Hukes tog 450 för korta länkar, Bergströms ville göra det för 1000 kr. Att jag tidigare köpt klockor där spelade ingen roll, tydligen.
Grädden på moset är att "världsgarantin" inte gäller hos dem, enbart för att det inte är köpt på Bergströms.
Det behövs mer konkurrens i Malmö för att vända den dåliga trenden av urusel kundservice!
Hukes bjöd dock på justeringen när jag berättade om Bergströms bemötande, så det var ju bra... :)

Även jag har fått 1800kr för äkthetsintyg av Annika på Bergrströms Ur i Malmö. Vet dock inte om det skiljer sig mellan äkthetsintyg och värdering hos de.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har varit i kontakt med Rob vid ett par tillfällen i samband med att jag köpt en begagnad klocka för att försäkra mig om att den är äkta, tät och eventuellt servicebehov innan köp och då betalat för trycktest/gångtest. Jag har i dessa fall bara velat ha min oro stillad och inte något skrivet äkthets/värderingsintyg, har alltid blivit schysst bemött. Men vill man ha ett skrivet intyg så tycker jag kanske inte det är så jättemärkligt att AD tar ut en kostnad. Jag gissar att det skriftliga intyget är intressant främst när man vill sälja sin klocka, eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Richie

Audemars
2-Faktor
De påstod så fint att det är Rolex som gått ut med detta, att Bergströms har haft en löpande dialog med alla deras leverantörer att inte ta emot klockor på garanti åt klockor som är köpta på nätet, trots att jag aldrig ens nämt vart jag köpt min klocka.
Hur vet dem att klockan är köpt på nätet?
certet är ju stämplat av en AD ändå, du kan ju lika gärna köpt den när du semestrade i tex Italien?
Har man då inte rätt att få den servad hos den svenska återförsäljaren bara för klockan inte är svensksåld?
Låter helt sjukt om du frågar mig..
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
När var du inne och gjorde detta?
Var där för någon månad sedan och kortade en integrerad rolexlänk, kostade 200kr och tog en halv dag.
Det var 1,5 år sedan och det var en Omega Speedmaster som inte var köpt hos dem. Gick till Klockmaster som tog 200 spänn om jag minns rätt.
Bergströms verkar behandla alla deras kunder olika, de skulle ta 2000 kr för en värdering av min nyinköpta 115200, enbart för jag inte köpt den hos dem. Tidigare skrev @JayLar att Hukes tog 450 för korta länkar, Bergströms ville göra det för 1000 kr. Att jag tidigare köpt klockor där spelade ingen roll, tydligen.
1000 spänn för länkkortning??!!!
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Hur vet dem att klockan är köpt på nätet?
certet är ju stämplat av en AD ändå, du kan ju lika gärna köpt den när du semestrade i tex Italien?
Har man då inte rätt att få den servad hos den svenska återförsäljaren bara för klockan inte är svensksåld?
Låter helt sjukt om du frågar mig..
Exakt vad jag svarade!
Bergströms vill inte skicka min klocka till Schweiz, då det då är dem som måste stå för ersättning ifall något skulle hända vid frakten, vilket dem inte ville då jag inte var kund. Jag poängterade då vad hela vitsen var med världsgaranti men det pratade dem då bort med det jag skrivit tidigare, att de haft en konversation med Rolex och att det tydligen är helt rätt agerande.

Att de antog att jag köpt klockan på nätet kan jag inte svara på, de gjorde väl antagandet eftersom jag kom och frågade om de kunde ge mig ett äkthetsintyg.

Och för att det ska komma fram tydligt så inte jag får ett liknade svar som tidigfe dykt upp, så har jag inget intresse av att ringa till ledning för Bergströms och ännu mindre ringa Rolex. Detta får jag ta den dagen då jag verkligen ska visa på min rätt. Jag vill helt enkelt bara dela med mig om min uppfattning av butiken och dess personals bemötande då denna tråden handlar om butiker tävlar om att ge sämst service.


Det var 1,5 år sedan och det var en Omega Speedmaster som inte var köpt hos dem. Gick till Klockmaster som tog 200 spänn om jag minns rätt.

1000 spänn för länkkortning??!!!
Haha, alla dessa frågor och mitt låga antal inlägg får mig att framstå som en mytoman. Ja, helt rätt, 1000 svenska riksdaler!
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
En fråga som dyker upp hos mig är frasen " affär görs upp på bank eller hos AD", typiskt för dyrare ur på blocket. Varför skulle AD's tillåta privatpersoner som gör affärer i deras lokaler?
 

MrPlow

Rolex
Kan det inte vara så enkelt att de inte vill hålla på och värdera klockor. Att det är dålig business? Att de hellre säljer nya klockor eller servar gamla? Pantbanker och auktionshus har ju det mer som kärnverksamhet - så varför inte vända sig till en sådan aktör?

De sätter ju sitt namn på en klocka som mycket väl kan vara stulen eller på något annat sätt icke-koscher. Inget som en AD vill hålla på med?

Sist jag var hos en AD kortade de länken gratis och frugan fick batteriet bytt i sin klocka utan kostnad...
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
De sätter ju sitt namn på en klocka som mycket väl kan vara stulen eller på något annat sätt icke-koscher. Inget som en AD vill hålla på med.
Precis vad jag menade med att de inte vill ha med Blocket-pöbeln å göra. Misstänker att det vandrar in en hel del mysko folk med mysko klockor a la pantbankskunder.
 
Precis vad jag menade med att de inte vill ha med Blocket-pöbeln å göra. Misstänker att det vandrar in en hel del mysko folk med mysko klockor a la pantbankskunder.
Nja, är ju hyfsat mycket pengar för lite arbete och en möjlig framtida kund. De som blivit bjudna på länkkortning och diverse annat av ADs i sitt tidiga klockberoende är jag säker på att en stor andel återvänt just dit när det är dags för köp/service. Gör de det för att bli av med blocketpöbeln så ryker nog tyvärr ett par andra kunder med. ADn lider ju dock ej pga det.

Men vafan 1000:- för att korta länken... Funderar fan på att starta en liten länkkortarbusiness. Kan byta band för samma peng också.
 

poormans

Rolex
En fråga som dyker upp hos mig är frasen " affär görs upp på bank eller hos AD", typiskt för dyrare ur på blocket. Varför skulle AD's tillåta privatpersoner som gör affärer i deras lokaler?

det gör de inte, jag har lyckats med det en gång, på nymans för ca 10 år sedan, killen som köpte klockan köpte en extra länkbit och fick ett äkthetsintyg samtidigt.
 

poormans

Rolex
Kan det inte vara så enkelt att de inte vill hålla på och värdera klockor. Att det är dålig business? Att de hellre säljer nya klockor eller servar gamla? Pantbanker och auktionshus har ju det mer som kärnverksamhet - så varför inte vända sig till en sådan aktör?

De sätter ju sitt namn på en klocka som mycket väl kan vara stulen eller på något annat sätt icke-koscher. Inget som en AD vill hålla på med?

Sist jag var hos en AD kortade de länken gratis och frugan fick batteriet bytt i sin klocka utan kostnad...

de flesta pantbanker lånar inte på dyrare märkesklockor utan papper på att de är äkta från AD/kaplans eller en betrodd urmakare
 

Islero

Breitling
Nja, är ju hyfsat mycket pengar för lite arbete och en möjlig framtida kund. De som blivit bjudna på länkkortning och diverse annat av ADs i sitt tidiga klockberoende är jag säker på att en stor andel återvänt just dit när det är dags för köp/service. Gör de det för att bli av med blocketpöbeln så ryker nog tyvärr ett par andra kunder med. ADn lider ju dock ej pga det.

Men vafan 1000:- för att korta länken... Funderar fan på att starta en liten länkkortarbusiness. Kan byta band för samma peng också.

500:- tar de för att förkorta länk på Bergströms. Var och hörde med dem idag.
 

Apansson

Torpare
Jag tror att AD lagt ned det på klockor som är mer än ett par år gamla för att en klockförsäljare (notera ordet klockförsäljare) inte behöver kunna vilken referens av GMT-master som kom ut 1983 (det var 16760). En AD behöver kunna om de nya klockorna som gemene man (inte vi WIS) köper i butik. Det finns massvis av auktionshus och pantbanker som gärna åtar sig dessa uppdrag. Jag tror till exempel inte att Kaplans kan alla referensnummer på moderna Lady Datejust heller.
Olika verksamheter är bra på olika saker.
Jag tycker att det hedrar Rob Engström att de fortfarande har all verksamhet på ett och samma ställe med makeri, försäljning med relativt stort sortiment på hyllan samt värdering av även äldre ur. Nog för att min upplevelse hos dem varit sådär de senaste gångerna jag varit där, men det är ändå schysst att det finns en AD som har "allt" det andra också.

Jag vet inte vad TS vill uppnå, man vill ta hjälp av en AD som man inte köpt någon ny klocka av någonsin för att säkerställa att man gjort ett bättre klipp än vad man kunnat göra hos AD, och sedan vill man inte betala för tjänsten? Vill du ha rabatter hos AD på både klockor och tjänster är det bara att casha upp de första gångerna, så enkelt är det, och så fungerar det i alla branscher vad gäller lite mer high-end. Precis samma sak i vår cykelbutik, de kunder som är jävligt trogna stammisar och handlar mycket får givetvis alltid express-service och bra priser.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hur värderar man en klocka? Finns det en "grön bok" typ som bilhandlare har?

Läsningen påminner lite om när man började köpa bildäck på nätet, och lokala däckafirman tog 699kr/däcket för montering om det var köpt online, de va tider de :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tror att AD lagt ned det på klockor som är mer än ett par år gamla för att en klockförsäljare (notera ordet klockförsäljare) inte behöver kunna vilken referens av GMT-master som kom ut 1983 (det var 16760). En AD behöver kunna om de nya klockorna som gemene man (inte vi WIS) köper i butik. Det finns massvis av auktionshus och pantbanker som gärna åtar sig dessa uppdrag. Jag tror till exempel inte att Kaplans kan alla referensnummer på moderna Lady Datejust heller.
Olika verksamheter är bra på olika saker.
Jag tycker att det hedrar Rob Engström att de fortfarande har all verksamhet på ett och samma ställe med makeri, försäljning med relativt stort sortiment på hyllan samt värdering av även äldre ur. Nog för att min upplevelse hos dem varit sådär de senaste gångerna jag varit där, men det är ändå schysst att det finns en AD som har "allt" det andra också.

Jag vet inte vad TS vill uppnå, man vill ta hjälp av en AD som man inte köpt någon ny klocka av någonsin för att säkerställa att man gjort ett bättre klipp än vad man kunnat göra hos AD, och sedan vill man inte betala för tjänsten? Vill du ha rabatter hos AD på både klockor och tjänster är det bara att casha upp de första gångerna, så enkelt är det, och så fungerar det i alla branscher vad gäller lite mer high-end. Precis samma sak i vår cykelbutik, de kunder som är jävligt trogna stammisar och handlar mycket får givetvis alltid express-service och bra priser.
Återigen, var har jag skrivit att jag vill få gratis äkthetsintyg och eller värderingsintyg? Jag betalar gärna för äkthetsintyg, men det kan man tydligen inte få längre. För att ta ditt cykelbutiksexempel hade jag blivit fundersam över anledningen om cykelhandlaren plötsligt slutade att smörja kedjor om man inte samtidigt betalade för däckbyte, och samtidigt höjde kostnaden för tjänsten mellan två år med 200%.

Förstår inte ens var du får det ifrån att jag förväntat mig gratis intyg, har inte skrivit det varken i huvudinlägget som inte ens handlar om pengar eller i efterföljande inlägg. Men ny finns åtminstone Krons kvar som både är trevlig och erbjuder tjänsten som efterfrågas när man besöker dem oavsett om det så är att man köper en hel cykel eller vill ha hjälp att laga en cykeltuta....
 
  • Like
Reactions: PCB
P

Philippe Stern

Guest
Återigen, var har jag skrivit att jag vill få gratis äkthetsintyg och eller värderingsintyg? Jag betalar gärna för äkthetsintyg, men det kan man tydligen inte få längre. För att ta ditt cykelbutiksexempel hade jag blivit fundersam över anledningen om cykelhandlaren plötsligt slutade att smörja kedjor om man inte samtidigt betalade för däckbyte, och samtidigt höjde kostnaden för tjänsten mellan två år med 200%.

Förstår inte ens var du får det ifrån att jag förväntat mig gratis intyg, har inte skrivit det varken i huvudinlägget som inte ens handlar om pengar eller i efterföljande inlägg. Men ny finns åtminstone Krons kvar som både är trevlig och erbjuder tjänsten som efterfrågas när man besöker dem oavsett om det så är att man köper en hel cykel eller vill ha hjälp att laga en cykeltuta....
image.jpeg
 
Topp