• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg, tävlar klockbutikerna om att ge sämre service

Apansson

Torpare
Återigen, var har jag skrivit att jag vill få gratis äkthetsintyg och eller värderingsintyg? Jag betalar gärna för äkthetsintyg, men det kan man tydligen inte få längre. För att ta ditt cykelbutiksexempel hade jag blivit fundersam över anledningen om cykelhandlaren plötsligt slutade att smörja kedjor om man inte samtidigt betalade för däckbyte, och samtidigt höjde kostnaden för tjänsten mellan två år med 200%.

Förstår inte ens var du får det ifrån att jag förväntat mig gratis intyg, har inte skrivit det varken i huvudinlägget som inte ens handlar om pengar eller i efterföljande inlägg. Men ny finns åtminstone Krons kvar som både är trevlig och erbjuder tjänsten som efterfrågas när man besöker dem oavsett om det så är att man köper en hel cykel eller vill ha hjälp att laga en cykeltuta....
Var nu inte så ordagrann. Med att säga att du "inte vill betala" så menar jag att du "inte vill betala det pris som AD tar för tjänsten". Dessutom tar ett äkthetsintyg mer än två minuter. För att vara likadan så kan vi väl säga att smörja en kedja skulle vara ungefär som att hjälpa en kund att flytta piggen i ett oysterbracelet-lås på en sexsiffrig explorer2. Det gjorde Rob E gratis åt mig, det var ett jobb som tog bokstavligen två minuter, och det hade jag också blivit lite grinig om jag behövt betala för. När ett äkthetsintyg görs måste ju klockan öppnas, och sedan förmodligen trycktestas efter urmakare öppnat den för att säkerställa att inget gått åt pipan.
Sedan än en gång - de må ha någon på Rob E som är godkänd värderingsman nu och som även är hyfsat insatt på vintage, men denna någon lär kanske inte vara speciellt aktiv där så länge till pga pensionsålder som nalkas eller dylikt, och då kommer de faktiskt inte *kunna* erbjuda tjänsten längre.

Jag ser verkligen inte problemet i ditt dilemma när du har Kaplans tio minuter bort, som enbart sysslar med det och som även kan sätta ett mer precist värde på din klocka då de har betydligt högre kompetens inom området än någon av våra AD har och skyltar med att ha.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker ingen butik ska hjälpa någon gratis om man inte är uttalad kund och "det där tog ju bara 2 min att fixa " mentaliteten funkar inte, man betalar ju för kompetens, precision och hantverksyrket, sen är ju 1000kr "för mycket" det ska ju vara skäligt och gärna i underkant så kommer man gärna tillbaka... En urmakare jag var hos öppnade ett lock för mig på en klocka och det tog 1 min, för det visste han inte vad han skulle ta betalt, men jag sa 80kr och så fick det bli, sen hjälper han mig även glatt i framtiden och skulle han sabba en klocka eller nåt skulle bli fel så får han ju fixa det "gratis", men får jag hjälp så ska jag ju betala, annars är det snart en tom lokal istället för en snäll urmakare som möter mig.

Jag har råkat ut för det motsatta faktiskt att Värderingsintyg kunde jag inte få däremot äkthetsintyg, de sa att de inte kunde veta vad en äldre klocka exakt var värd...

Sen vad gäller äkthetsintyg och värderingsintyg så borde de ta samma pris för båda tjänsterna ... så blir det ju inget tjat.. Ska man köpa en dyr klocka så vill man kanske veta att den är äkta, men ska man ha till försäkringen så är ju värdet viktigt... osv.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker ingen butik ska hjälpa någon gratis om man inte är uttalad kund och "det där tog ju bara 2 min att fixa " mentaliteten funkar inte, man betalar ju för kompetens, precision och hantverksyrket, sen är ju 1000kr "för mycket" det ska ju vara skäligt och gärna i underkant så kommer man gärna tillbaka... En urmakare jag var hos öppnade ett lock för mig på en klocka och det tog 1 min, för det visste han inte vad han skulle ta betalt, men jag sa 80kr och så fick det bli, sen hjälper han mig även glatt i framtiden och skulle han sabba en klocka eller nåt skulle bli fel så får han ju fixa det "gratis", men får jag hjälp så ska jag ju betala, annars är det snart en tom lokal istället för en snäll urmakare som möter mig.

Jag har råkat ut för det motsatta faktiskt att Värderingsintyg kunde jag inte få däremot äkthetsintyg, de sa att de inte kunde veta vad en äldre klocka exakt var värd...

Sen vad gäller äkthetsintyg och värderingsintyg så borde de ta samma pris för båda tjänsterna ... så blir det ju inget tjat.. Ska man köpa en dyr klocka så vill man kanske veta att den är äkta, men ska man ha till försäkringen så är ju värdet viktigt... osv.
Jag kanske var otydlig på något sätt men jag har iaf aldrig menat att det skulle vara gratis. Självklart ska man betala för den tjänsten man begagnar. Annars håller jag med dig i det du skriver :)
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Jag mailade Bergströms i Uppsala om värderingsintyg idag. De genomför inte sådant och hänvisade mig till Kaplans auktioner.
 

wg11

Cartier
Jag mailade Bergströms i Uppsala om värderingsintyg idag. De genomför inte sådant och hänvisade mig till Kaplans auktioner.

Jag pratade med Krons i Stockholm idag och de hänvisade också mig till Kaplans om klockan är mer än tre år gammal. Däremot sa han att jag gärna fick komma förbi så kan de ta en titt på klockan och ge ett muntligt utlåtande kring äktheten, vilket räcker för mig då jag vill veta att klockan jag köper begagnad är reko.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi gör en hel del värderingar på smycken och vi kör enligt samma princip som de trevligare urbutikerna verkar göra. Muntligt äkthets"intyg", gratis. En summa vi kan köpa smycket för, gratis. Ett värderingsintyg för försäkring eller liknande kostar, summan lite beroende på vad det är.
Inga konstigheter.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kanske var otydlig på något sätt men jag har iaf aldrig menat att det skulle vara gratis. Självklart ska man betala för den tjänsten man begagnar. Annars håller jag med dig i det du skriver :)
Bara för att retas lite kan jag meddela att jag fått värderingsintyg gratis av RobE. :p
Väldigt smidigt och trevligt.
 
Jag tyckte att det var väl lite väl magstarkt att ta 500kr att korta länken på en nyare Rolex som Bergströms tog men 1000kr!? Det är ju rena rånet. Det visar ju bara att det är något dom antagligen inte villa syssla med. Jag kan tycka att det är lite märkligt dock eftersom de försöker upprätthålla en hög prisnivå genom att ge illusionen av att man får hög service. Tydligen inte? Jag blir alltid förvånad när man springer mellan Jarl Sandin och Bergströms i Göteborg och förundras över hur Bergströms kan vara nästintill dubbelt så dyra på exakt samma arbete (länkförkortning ex).
 

The lord

Audemars
Lämnade in min klocka idag på Jarlsandin, inga problem.
20160314_131925.jpg
 

Ruben

Rolex
Jag tyckte att det var väl lite väl magstarkt att ta 500kr att korta länken på en nyare Rolex som Bergströms tog men 1000kr!? Det är ju rena rånet. Det visar ju bara att det är något dom antagligen inte villa syssla med. Jag kan tycka att det är lite märkligt dock eftersom de försöker upprätthålla en hög prisnivå genom att ge illusionen av att man får hög service. Tydligen inte? Jag blir alltid förvånad när man springer mellan Jarl Sandin och Bergströms i Göteborg och förundras över hur Bergströms kan vara nästintill dubbelt så dyra på exakt samma arbete (länkförkortning ex).

Sist jag fixade länken på bergströms tog dem 200. Var iofs Tudor.
Detta var i november.
 
Topp