• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg

WHU

Panerai
2-Faktor
Fixade två värderingsintyg hos Rob förra veckan.
Lämnade in en dag och hämtade ut dagen efter, 950kr/styck.
Kanske ska nämna att cert saknas till båda klockorna, därav anledningen till intyg.
Hur smidigt som helst!
 
Och nu i pränt från ROB E;

Vi kan göra äkthetsintyg vilket kostar 650:- samt om du vill ha en undersökning/kostnadsförslag på klockan så kostar den 200:-

// Max
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Och nu i pränt från ROB E;

Vi kan göra äkthetsintyg vilket kostar 650:- samt om du vill ha en undersökning/kostnadsförslag på klockan så kostar den 200:-

// Max


Observera dock att om du vill göra ett värderingsintyg så måste alla tillbehör vara med, dvs. låda, cert etc.

EDIT: om du vill ha en rättvis värdering alltså..
 

BCKSTRM

Rolex
Lämnade idag in min Pelagos hos RobE. Kostnad för värderingsintyg: 950:- (2-3 dagar). Om man bara vill ha äkthetskoll kostar det 650:-.
Jag sade att jag var KS-medlem, vilket innebar att de bytte länken till gummi utan extra kostnad (istället för 250:) och menade att klockan nog trots allt kunde bli klar under dagen ;)

Bemötande/servicenivå är således 5/5. Rekommenderas varmt.
 

BCKSTRM

Rolex
Lämnade idag in min Pelagos hos RobE. Kostnad för värderingsintyg: 950:- (2-3 dagar). Om man bara vill ha äkthetskoll kostar det 650:-.
Jag sade att jag var KS-medlem, vilket innebar att de bytte länken till gummi utan extra kostnad (istället för 250:) och menade att klockan nog trots allt kunde bli klar under dagen ;)

Bemötande/servicenivå är således 5/5. Rekommenderas varmt.

Nu är den hämtad så det gick ju jävligt fort. Den blev värderad till nypris - rimligt... ;).
 

TCB

Cartier
Kaplan brukar vara tillmötesgående och trevliga att ha att göra med. Bor du inte i Stockholm så finns det kanske en möjlighet att du kan skicka klockan till dem med försäkrad värdepost. De är ju ett auktionshus och får till auktionerna in föremål från hela Sverige. Borde inte vara omöjligt.

Är värderingsintyget tänkt att vara underlag till tecknande av försäkring så kan det vara värt att tala med försäkringsbolaget innan och få bekräftat vilka aktörer de godtar intyg i från. Det kostar ju trots allt en slant att få intyget utfärdat.

Önskar man endast att få bekräftat att den är äkta så kan det ju vara idé att besöka en pantbank. Större pantbanker har kompetenta värderingsmän på plats och ifall de vill ta in den och erbjuder ett rimligt inlåningsbelopp då är frågan löst, kostnadsfritt.
 

Lukkan

Cartier
Ringde både nymans ur och Rob.E och frågade om de hade möjlighet att utfärda äktahetsintyg. Svaret jag fick av kvinnan från Rob.E var att dom slutat med det och på nymans ur ville dom ta in den på en service.
 

OliverB

Breitling
Även jag var inne med en klocka hos Rob Engström nu i helgen. Måste säga att jag kände mig väldigt illa bemött. Kvinnan bakom kassan var inte det minsta serviceminded och verkade ha ett klockintresse lägre än Karolinskas förtroende just nu.
Hon tyckte att jag skulle betala 1295 kr för att få reda på om klockan som min mamma hittade hemma och tänkte slänga, är äkta eller inte. Jag köper att en värdering kan ta längre tid men att öppna en klocka och säga: Nej denna är nog inte äkta eller Ja denna borde vi titta närmare på. Är inte något jag tänker betala 1295 kr för.
Hon skickade mig vidare till Franks ur istället som i sin tur skickade mig vidare till Kaplans. Det kommer ta upp till två veckor men jag får svar på om den är äkta eller inte samt en värdering helt gratis om jag väljer att inte sälja den där. Känns som en lite bättre deal än den Rob Engström och deras sura personal erbjöd mig.
Det roliga i historian är att jag inte är en direkt aktiv medlem här när det kommer till att skriva/kommentera. Men jag tänkte att jag nämner ändå klocksnack när jag är där inne för att se vad hon säger. Hennes reaktion hade nog inte varit annorlunda om jag nämnt Familjeliv eller Flashback.

Jag fick mycket tips om att Rob Engström var en bra handlare när jag skulle köpa min Rolex 116613LB men är idag väldigt glad att jag inte köpte klockan där.
IMG_7807.JPG
 

JohnDoe

Rolex
Werner på abc kan nog hjälpa dig att kolla om den är äkta mot någon liten ersättning. Tar max några minuter. Du får inget intyg men du får iaf veta snabbt.
 

JohnDoe

Rolex
Jag hade läst helt andra summor i en tidigare tråd. Så jag sa att jag läst på nätet(på klocksnack.se) att det var ett helt annat pris och blivit direkt rekommenderad att komma till dom pga deras service.
Men hon verkade knappt veta vad klocksnack.se var.
Men är det inte så att du råkade på någon av de tjejerna vars främsta kompetens ligger i språk för t.ex asiatiska turister. Undrar också om det inte är så att Rob helt fokuserat på att sälja till asiatiska turister. Finns ju en o annan tråd om hur beteende hos vakter och personal inte direkt uppmuntrat till besök.
 

OliverB

Breitling
Men är det inte så att du råkade på någon av de tjejerna vars främsta kompetens ligger i språk för t.ex asiatiska turister. Undrar också om det inte är så att Rob helt fokuserat på att sälja till asiatiska turister. Finns ju en o annan tråd om hur beteende hos vakter och personal inte direkt uppmuntrat till besök.
:) Det var lite denna bilden jag fick när jag var där inne.
 

Lukkan

Cartier
Fick exakt samma svar från samma kvinna att det kostade ca 1200 kr och skulle ta 2-3 dagar, hon var helt ointresserad av att hjälpa mig, hon kunde inte ens besvara på några enkla frågor.
 

DrKlocka

Audemars
Men är det inte så att du råkade på någon av de tjejerna vars främsta kompetens ligger i språk för t.ex asiatiska turister. Undrar också om det inte är så att Rob helt fokuserat på att sälja till asiatiska turister. Finns ju en o annan tråd om hur beteende hos vakter och personal inte direkt uppmuntrat till besök.
När jag var inne för ett år sedan fick jag väldigt bra service av en asiatisk dam på Robs när jag skulle trycktesta en klocka. Verkade något okunnig, men ändå väldigt trevlig och hjälpsam. Vet inte om det är olika personer, men denna kvinna gjorde besöket till en positiv upplevelse för mig i alla fall.
 

OliverB

Breitling
Fick exakt samma svar från samma kvinna att det kostade ca 1200 kr och skulle ta 2-3 dagar, hon var helt ointresserad av att hjälpa mig, hon kunde inte ens besvara på några enkla frågor.
Har de ändrat något hos Rob Engström? Ägande eller liknande. Av allt jag läst så tvingade jag t.om med frun dit för att hon skulle få en större förståelse för mitt intresse, nu när hon skulle få träffa andra klockfantaser :banghead:
 

Lukkan

Cartier
Har de ändrat något hos Rob Engström? Ägande eller liknande. Av allt jag läst så tvingade jag t.om med frun dit för att hon skulle få en större förståelse för mitt intresse, nu när hon skulle få träffa andra klockfantaser :banghead:
Vet ej har alltid blivit bra bemött där tidigare, kan ju inte säga att jag blev illa bemött men möttes av en ointresserad person som man fick känslan av att "det här är det vi gör vill du ha det kostar det såhär mycket om inte tack så mycket". Roligt att du lyckades få med din fru, min fru hon har noll intresse hon kan inte fatta varför man ens lägger ut mer än 2000kr på en klocka. :dead:
 

OliverB

Breitling
Vet ej har alltid blivit bra bemött där tidigare, kan ju inte säga att jag blev illa bemött men möttes av en ointresserad person som man fick känslan av att "det här är det vi gör vill du ha det kostar det såhär mycket om inte tack så mycket". Roligt att du lyckades få med din fru, min fru hon har noll intresse hon kan inte fatta varför man ens lägger ut mer än 2000kr på en klocka. :dead:
Helt ärligt fick jag en riktig avsmak för hela stället. Hela poängen med att få koll på klockan är för att se om det ger lite extra kapital till en klocka till. Jag vet ju var jag inte kommer köpa den :)
Ja frun var skeptisk på väg dit - hon kommer nog aldrig följa med igen. Hon ville in på H&M och kolla en sak och hon fick bättre bemötande där - något hon inte var sen med att påpeka för mig, upprepade gånger....
 

Lukkan

Cartier
Helt ärligt fick jag en riktig avsmak för hela stället. Hela poängen med att få koll på klockan är för att se om det ger lite extra kapital till en klocka till. Jag vet ju var jag inte kommer köpa den :)
Ja frun var skeptisk på väg dit - hon kommer nog aldrig följa med igen. Hon ville in på H&M och kolla en sak och hon fick bättre bemötande där - något hon inte var sen med att påpeka för mig, upprepade gånger....
Haha så typiskt, men jag vet att Dr.watch gör äktahetsintyp för 500kr och dom behöver klockan över dagen.
 
Topp