• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg

OliverB

Breitling
Även jag var inne med en klocka hos Rob Engström nu i helgen. Måste säga att jag kände mig väldigt illa bemött. Kvinnan bakom kassan var inte det minsta serviceminded och verkade ha ett klockintresse lägre än Karolinskas förtroende just nu.
Hon tyckte att jag skulle betala 1295 kr för att få reda på om klockan som min mamma hittade hemma och tänkte slänga, är äkta eller inte. Jag köper att en värdering kan ta längre tid men att öppna en klocka och säga: Nej denna är nog inte äkta eller Ja denna borde vi titta närmare på. Är inte något jag tänker betala 1295 kr för.
Hon skickade mig vidare till Franks ur istället som i sin tur skickade mig vidare till Kaplans. Det kommer ta upp till två veckor men jag får svar på om den är äkta eller inte samt en värdering helt gratis om jag väljer att inte sälja den där. Känns som en lite bättre deal än den Rob Engström och deras sura personal erbjöd mig.
Det roliga i historian är att jag inte är en direkt aktiv medlem här när det kommer till att skriva/kommentera. Men jag tänkte att jag nämner ändå klocksnack när jag är där inne för att se vad hon säger. Hennes reaktion hade nog inte varit annorlunda om jag nämnt Familjeliv eller Flashback.

Jag fick mycket tips om att Rob Engström var en bra handlare när jag skulle köpa min Rolex 116613LB men är idag väldigt glad att jag inte köpte klockan där.
IMG_7807.JPG
För den som läser och undrar hur det gick, detta är klockan som personalen tittade på som om det var en hög med skit jag trillat in med:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1274372
0.jpg
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Vad gör dom egentligen under en äkthetskontroll? Många har nämnt att det bara tar några minuter. Är det bara en "klockkunnig" person som klämmer lite på klockan och snackar skit med kunden i 5 min för att sedan skriva ett äkthetsintyg?
 

OliverB

Breitling
Vad gör dom egentligen under en äkthetskontroll? Många har nämnt att det bara tar några minuter. Är det bara en "klockkunnig" person som klämmer lite på klockan och snackar skit med kunden i 5 min för att sedan skriva ett äkthetsintyg?
Det var inte ens det jag var ute efter. Jag vill bara ha ett svar på om den potentiellet var äkta eller ej. Så ja, skruva upp den och kolla om det satt ett kinesiskt ETA-kopia av urverket under skalet eller ej. Detta kunde jag tänka mig betala en 500 för. Men icke, det var hela tjänsten eller inget. Puckot i butiken borde fattat följande:

' Att ingen är dum nog att betala 1500kr för att dom på 1-minut ska säga: detta är en kopia.
' Om hon hade sagt; Jag tror den är äkta - så hade jag lagt de 1500kr på bordet direkt för att få intyget.
 

Gwatch

Breitling
Hmmm jag kom hit för att få svar på samma fråga. Vart det är bra och privärt att värdera/få äkthetsintyg ifrån. Men jag känner mig inte mycke klokare nu. Tänkte dra till Rob E efter att jag läst alla kommentarer på sida 1. Men efter att ha läst hela diskussionen så undrar jag fortfarande vart jag ska gå?

:nailbiting:
 

JohnDoe

Rolex
Fast fan vet om westlings har koll på tex fake tavlor i vintage rolex

det har ju inte ens Bergströms
Det missar ju även kaplans ibland. Man måste nog vara klart nischad på "sin" modell för att hitta allt. Tror det är svårt att kunna allt om alla modeller på de typ 10-20 stora märkena.
 

TCB

Cartier
Fast fan vet om westlings har koll på tex fake tavlor i vintage rolex

det har ju inte ens Bergströms

Där är man inne på spetskompetens. Jag hade inte tvekat att vända mig till honom i ett sådant ärende. Har man som honom, enormt mycket information att tillgå samt även kunna begära en second opinion inom sitt kontaktnät så reder han med säkerhet ut det. Han skulle icke sätta sitt namn på ett värderingsintyg som inte är korrekt.
 

poormans

Rolex
Där är man inne på spetskompetens. Jag hade inte tvekat att vända mig till honom i ett sådant ärende. Har man som honom, enormt mycket information att tillgå samt även kunna begära en second opinion inom sitt kontaktnät så reder han med säkerhet ut det. Han skulle icke sätta sitt namn på ett värderingsintyg som inte är korrekt.

skulle inte jag göra
 

Pastorn

Cartier
Hej lyfter den här tråden lite med frågan om det är någon skillnad på äkthetsintyg vs. Värderingsintyg? Min tanke är att om man värderar en klocka tar man faktumet att den är äkta för kunna värdera den korrekt.
Har nämligen en omega utan certifikat/papper som jag skulle vilja få värderad och har idag varit i kontakt med stjärurmakarna och dom tar 150kr för att skriva ett värderings intyg sen har jag även pratat med björkegrens ur (klokmaster)en välrenommerad klockhandlare som är auktoriserad omega åf.
Han ville ha 425kr för väderingsintyg och förstår att båda är billiga men ändå en tredjedel av priset hosstjärnurmakarna medans man kanske får en seriösare vädering av en urmakare som är intresserad av just omega. Vad tror ni? Mvh Christian B
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Hej lyfter den här tråden lite med frågan om det är någon skillnad på äkthetsintyg vs. Värderingsintyg? Min tanke är att om man värderar en klocka tar man faktumet att den är äkta för kunna värdera den korrekt.
Har nämligen en omega utan certifikat/papper som jag skulle vilja få värderad och har idag varit i kontakt med stjärurmakarna och dom tar 150kr för att skriva ett värderings intyg sen har jag även pratat med björkegrens ur (klokmaster)en välrenommerad klockhandlare som är auktoriserad omega åf.
Han ville ha 425kr för väderingsintyg och förstår att båda är billiga men ändå en tredjedel av priset hosstjärnurmakarna medans man kanske får en seriösare vädering av en urmakare som är intresserad av just omega. Vad tror ni? Mvh Christian B
För ett värderingsintyg ska vara giltigt(enligt ett försäkringsbolag jag pratade med), skulle det utföras av en auktoriserad värderingsman från handelskammaren.
Om du bara vill vara säker att klockan är äkta så gå till en AD.

Sen är det inte säkert att en värderingsman kan se om klockan är äkta eller ej. Har varit några trådar om det här.
 

Simon.x

Rolex
Hej lyfter den här tråden lite med frågan om det är någon skillnad på äkthetsintyg vs. Värderingsintyg? Min tanke är att om man värderar en klocka tar man faktumet att den är äkta för kunna värdera den korrekt.
Har nämligen en omega utan certifikat/papper som jag skulle vilja få värderad och har idag varit i kontakt med stjärurmakarna och dom tar 150kr för att skriva ett värderings intyg sen har jag även pratat med björkegrens ur (klokmaster)en välrenommerad klockhandlare som är auktoriserad omega åf.
Han ville ha 425kr för väderingsintyg och förstår att båda är billiga men ändå en tredjedel av priset hosstjärnurmakarna medans man kanske får en seriösare vädering av en urmakare som är intresserad av just omega. Vad tror ni? Mvh Christian B

Hej

Värderingsintyg där det står en summa som klockan är värderad till i dag plus det du har i tillbehör cert mm. (vissa FB godtar dessa i försäkrings syfte)
Om jag minns rätt så måste man åter komma efter ett år med ett nytt intyg om det är en äldre klocka. (Beror på FB)

Ett intyg från auktoriserad värderingsman från handelskammaren tar alla FB utan problem.
Vid nyköp utfärdar dom detta om butiken går under handelskammaren och denna behöver inte uppdateras per år ( Brookfield Underwriting )


//Simon
 

Pastorn

Cartier
Som ni säger känns det bättre att gå till AD men kanske ska kolla med mitt försäkringsbolag först. Hittade en använbar sida där alla auktoriserade värderingmän finns listade www.besiktning.nu/Inspectors
Dock verkar den närmaste för mig vara i Hässleholm.
 
tänkte uppdatera lite, pratade med bergströms i gbg och det utfärdar inte äkthetsintyg på rolex längre pga förfalskningar från bergströms.

så får skicka den till rob i sthlm då får man veta skicket på den, han skriver ett värderingsintyg dvs skulle den vara falsk skulle den värderas till 0kr
 

Stingray

Breitling
Kanske en fråga i fel forum, men jag såg en herre som annonserade sin klocka på klocksnack, (prisklassen 100K), om man ville köpa den så skulle man endast få se kvitto, det skulle inte ingå i köpet. Låter det inte märkligt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
tänkte uppdatera lite, pratade med bergströms i gbg och det utfärdar inte äkthetsintyg på rolex längre pga förfalskningar från bergströms.

så får skicka den till rob i sthlm då får man veta skicket på den, han skriver ett värderingsintyg dvs skulle den vara falsk skulle den värderas till 0kr
Så det hade alltså inget att göra med att de godkände en rödsub med faketavla? :)
 
Topp