• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äldre Datejusts...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,
Lite sugen på att pröva vintagespåret. Jag blev lite förvånad när jag såg priserna på gamla DJ's - runt 20K och ibland därunder. Lågt kände jag spontant... En ny med vitguld kostar knappt 60. Tittar man dock på en GMT är skillnaden mellan gammalt och nytt mindre... Är DJ'n inte en eftertraktad modell som vintage?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Spendera lite mer och få en som är i bra skick (ej överpolerad eller liknande) och gärna nyservad.
En viktig punkt, har inte säljaren kvitto på service så har den aldrig blivit servad. Kvittar om han tar kniven och skär sig i näven och droppar blodet i en eld för att bevisa att han inte snackar skit. Den har inte blivit servad.

DJ är eftertraktad jo.
Men det är den mest klassiska och ikonen för Rolex. Datejust är Rolex, Rolex är Datejust. Det finns så extremt många Datejusts i världen att det säkert inte ens går att räkna. Eftertraktad är den, men utbudet är extremt enormt.
Det finns i så många olika varianter och färger att du kommer få huvudvärk! Ta din tid och hitta den du vill ha och ta gärna hjälp av Klocksnack så du får en mycket fin en.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Datejust är ganska prisvärd. För något år sedan såldes många äldre för runt 15-16 med länk. Som badkarspiraten säger så var klockan väldigt populär på 70-80 talet och sålde i stora massor. Submariner var inte lika populär på den tiden har jag fått för mig.
 

Magnu$

Breitling
Du hittar mycket därute men som sagt, värt att att pynta det lilla extra för att få en i bra skick. Tänk också på att det är gamla klockor och service efter köp är mer eller mindre ett måste så ta med det i ekvationen. Jag tycker att jubiléelänken är oslagbar på slät och vitguldsring och om du vill köra stålring hade jag nog kört oysterlänken för att sporta till det lite! Äger själv en 1601 från 67 och det är min absolut favoritklocka än så länge och fungerar till alla tillfällen. Tänk bara på att du måste ha en beater att varva av med för som sagt det är gamla klockor och inte lika tåliga som de nyare modellerna
 
Intressant tråd, då jag själv går i tankebanorna kring att kliva in och köpa mig min första Rolex, och just då en Datejust. Tittat mycket på 1603, och blivit sugen på en two tone. Hur pass "nyligen" bör en service ha skett för att man ska kunna köpa den och känna sig lugn?

EDIT: Nu såg jag att denna tråd skapades redan förra året... Oh well.
 

Magnu$

Breitling
oj, det tror jag är en helt omöjligt fråga att svara på utan att ge AD svaret "en rålex ska servas var 5e år minst". Men man får utgå från att allt du köper är mög invärtes och behöver en service för 5-6k oavsett sen om du har tur och får en som ser väldigt bra ut och går väldigt bra så får du se det som en trevlig överraskning.
 
oj, det tror jag är en helt omöjligt fråga att svara på utan att ge AD svaret "en rålex ska servas var 5e år minst". Men man får utgå från att allt du köper är mög invärtes och behöver en service för 5-6k oavsett sen om du har tur och får en som ser väldigt bra ut och går väldigt bra så får du se det som en trevlig överraskning.
Ok, tack för input! Ska ha detta i åtanke vid ett eventuellt köp.
 

poormans

Rolex
Beror väl på ett löst huvud utan service historik hittar du nog för säg 15-17k 1603 med silvertavla

Är det sen en roligare tavla tex blå, svart eller slate ökar de lite

Finns service historik är du nästan uppe på 20k för huvudet

För en med någon form av service och med en länk i vettigt skick får du ge runt 23-25k

Finns boxar och cert så är det nästan 30k

Så allt beror på skick, service, tavlor och tillbehör vilket inte är så konstigt en bra blå eller slate tavla till en 16xx modell ligger lätt på 3-4k
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker jag såg senast för 1-2 år sedan att man kunde få en fin DJ för ca. 16-18k och idag lär man kliva upp till dryga 23-25k för att få en i samma skick. Prisutvecklingen på vissa modeller av Rolex senaste åren känns nästan värre än dagens husprisutv. Fick hela världen upp ögonen för rolex eller vad hände egentligen?
 
Tycker jag såg senast för 1-2 år sedan att man kunde få en fin DJ för ca. 16-18k och idag lär man kliva upp till dryga 23-25k för att få en i samma skick. Prisutvecklingen på vissa modeller av Rolex senaste åren känns nästan värre än dagens husprisutv. Fick hela världen upp ögonen för rolex eller vad hände egentligen?

Styrräntan gick ner till -0.5...
 
Topp