Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äldre exemplar av Longines, Omega, & Junghans - info-hjälp sökes

Diskussion i 'Vintage' startad av Pickford, 24 maj 2016.

1. Pickford
    Trådstartare

Pickford Torpare

Godkväll! Detta blir mitt första inlägg här på forumet. :)

Jag har som rubriken avslöjar lite frågor och undringar om ett par klockor jag hittat/fått i mina morföräldrars gamla hus.
    Det rör sig om märkena Longines, Junghans, Omega & Seiko & det är ett ur vardera. Jag har inte lyckats hitta någon riktigt tillfredställande information på Google så jag tänkte pröva lyckan här hos er istället.
    Jag hoppas på att få mer information om hur gamla klockorna är, eventuellt värde etc.

Omega-uret: bild 1 & 2
    Mycket slitet utvändigt men ser riktigt schysst ut inuti. Någon som har en aning om modell eller någon info?
    Visa bifogad bild 322167 Visa bifogad bild 322166

Longines: bild 3
    Detta uret är ett minimalt damur, storleken är mindre än en 10-krona.
    Baksidan är helt blank utan stämplar
    Någon som sitter på någon kunskap?
    Visa bifogad bild 322168

Junghans stoppur: bild 4
    Detta är riktigt schysst och funkar klockrent, möjligtvis att en fjäder som styr start-knoppen är lite lös/dålig.
    Någon som sett något sådant innan?
    Visa bifogad bild 322169

Seiko: bild 5
    Detta var min mormors och jag tycker urtavlan är riktigt häftig. Kanske någon som kan berätta mer om denna klocka?

2. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Omegan har du info om här;
    http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2343/vara/852500

Longinesen kan vara guld och är då värd guldpriset, annars någon hundring eller betydligt mer i sentimentalt värde om den behålles och får ett nytt band och ges till en vacker kvinna ;)
    Om du kan öppna den så finns ofta stämplar på insidan av boettlocket.

Jättekoolt stoppur. Jag vet inget om värde men kul och snygg i ett ställ på spiselikransen.

Seikon saknas det bild till :rolleyes:

Jag skulle gissa femtiotal på samtliga som finns bild på.

//Rozzy

Senast ändrad: 24 maj 2016
  3. nissehult

nissehult Friends of KS

Från orginaltråden som skapades i "diskussions-öknen" ;) Spännande klocka.

image.jpeg
    http://klocksnack.se/threads/Äldre-exemplar-av-longines-omega-junghans-infohjälp-sökes.55228/

4. Strindberg

Strindberg Biskop

Älskar uttrycket "Diskussions-öknen". Kan inte @Denke eller någon ändra namnet på Diskussion till det?

5. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, spännande klocka! Denna skulle jag datera till sent sjuttiotal då High Beat verk, ofta 36000 bph användes i ett försök till högre tidsprecision i sjuttiotalets kvartskris-krig. Kul att japanerna även svarade och tillverkade damur med denna tekniken. Visa denna i Seikotråden så får du nog mer svar. Värdet tyvärr inte så stort monetärt, kanske 2-500kr
    http://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/

6. Pickford
    Trådstartare

Pickford Torpare

Tack för hjälpen Rozzy, mycket uppskattat!
    Jag kommer absolut spara seikon och byta länk till något mer subtilt, jag har så smala handleder att den hade suttit perfekt ;)

Senast ändrad: 24 maj 2016
    Rozzy gillar detta.