Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Älvsnabben

Diskussion i 'Vintage' startad av chrand, 20 september 2014.

1. chrand
    Trådstartare

chrand Bonde

Efter att ha svarat på en annons om armbandsklockor till salu så visade det sig att det var idel batteriklockor av sämre sort. Men efter en stund tar damen fram denna + en till som enligt henne suttit i fartyget HMS Älvsnabben och hon är villig att sälja en av dom jag köper naturligtvis. Kan det stämma att den verkligen härstammar från Älvsnabben ?
    P1030079.JPG P1030080.JPG P1030081.JPG

Watch out, Mr.Chang, albinh och 11 andra gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    "År 1982 såldes hon till Lindbladhs skrot i Karlskrona för upphuggning, vilket påbörjades under hösten 1982."
    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Älvsnabben_(M01)

Har den skrotats så är det i alla fall möjligt. Riktigt cool är den hur som helst. Grymt att ha en så fin väggklockor som man behöver vrida upp en gång per vecka.

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Riktigt läcker. Kan säkert stämma iom att den är kronmärkt. Håller alltid ett öga öppet när det kommer till dessa ur.

4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Superfin med läckra index och visare! Tavlan verkar vara mycket fin! Snyggt!

5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Härlig! En sådan hade jag gärna haft på väggen i köket.

6. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Väldigt fin. Synd att man inte bor på en båt.

7. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Väldigt fin, kul med historien också! Vad mäter den för mått?

8. chrand
    Trådstartare

chrand Bonde

Urtavlan ca 75 mm. Total bredd 125 mm. Höjd 50 mm.

9. mega

mega Borgare

När jag jobbade i flottan var det precis samma modell av klocka på alla båtar. Tror inte det var annorlunda "förr", marinen hade nog en standardklocka som användes på alla fartyg. Med det menar jag att det nog inte går att spåra vilket fartyg klockan tillhört. Däremot kan man säkert rätt enkelt (sjöhistoriska ?) bestämma om klockan är tidstypisk.