• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag vet att många här är cykelintresserade.
Kan någon tipsa om en prisvärd, begagnad går bra såklart, cykel för lite motionscykling.
Vill inte ha någon mountain bike terräng modell men inte heller armstrongs slim.

Finns det någon hybrid, mellanting som passar en amatör ?

Mvh
Marcus
 

frere

Audemars
2-Faktor
Precis vad jag tänkte tipsa om! Nishiki är märket som på bred front introducerade racerhybriden i Sverige. Du får ett slags mellanting mellan MTB och racer, som både funkar runt vättern och till jobbet, och som inte heller bryter ihop bara för att du genar över en grusväg ibland. Hydrualiska skivbromsar är grymt och väl värt att satsa på. Om du blir cykelbiten och vill ha en ännu snabbare träningshoj sätter du på stänkskärmar, lysen etc på hybriden och får en kanonbrukscykel, och kompletetterar med en riktig lättviktsracer.
212-435x150.jpg


Det här är årets variant av klassikern Pro SL: http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD Själv skulle jag nog lägga på lite för t ex en Ultra Pro.

De riktiga hardcore-nördarna tycker att Nishiki är ett gubbigt märke där man betalar lite i överkant i förhållande till komponenterna (som dock alltid är av finfin kvalitet) och förordar i regel postorderbeställningar från Tyskland istället, men jag skulle absolut köpa min första bättre cykel i fysisk butik. Och ny! Hybrid kanske inte är lika lurigt som MTB att köpa begagnat eftersom de slits mindre, men cykel är något helt annat än klockor när det gäller begagnat. Slitaget är ett helt annat och patina är sällan coolt, bara tråkigt att fixa...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Har aldrig varit intresserad av cykling, men för ett år sedan sålde jag en Sub 16800 och lade handpenning på en ordinary bike. Levereras i maj. Tillverkas i Tjeckien. Ska bli kul att sörpla latte med hipster/fixiefolket. Kommer att smälta in perfekt
:grin:

001_dscf2996.jpg
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Köpte en landsvägsracer våren 2012. Letade också efter en schysst vardagscykel till ett lagom pris.
Blev en av XXLs egna cyklar då en inom familjen jobbar där. Riktigt bra delar för vad den kostar.
Får inte bättre cykel för de pengarna. Helnöjd!

EA65FD17-51B7-4DF9-913F-F744D23C6758-2851-00000321ACC888D3.jpg
 

Kson

Patek
2-Faktor
Rossi skrev:
Har aldrig varit intresserad av cykling, men för ett år sedan sålde jag en Sub 16800 och lade handpenning på en ordinary bike. Levereras i maj. Tillverkas i Tjeckien. Ska bli kul att sörpla latte med hipster/fixiefolket. Kommer att smälta in perfekt
:grin:

001_dscf2996.jpg


Hah! Skööön!
 

Kson

Patek
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Jag vet att många här är cykelintresserade.
Kan någon tipsa om en prisvärd, begagnad går bra såklart, cykel för lite motionscykling.
Vill inte ha någon mountain bike terräng modell men inte heller armstrongs slim.

Finns det någon hybrid, mellanting som passar en amatör ?

Mvh
Marcus


Om du ändar dig så Pma mig kan du få köpa min racer för ett bra pris ( :
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kson skrev:
CaptainOats skrev:
Jag vet att många här är cykelintresserade.
Kan någon tipsa om en prisvärd, begagnad går bra såklart, cykel för lite motionscykling.
Vill inte ha någon mountain bike terräng modell men inte heller armstrongs slim.

Finns det någon hybrid, mellanting som passar en amatör ?

Mvh
Marcus


Om du ändar dig så Pma mig kan du få köpa min racer för ett bra pris ( :

hehe lite för snabbt för min smak såhär i början men tack för erbjudandet :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
papadok skrev:
Precis vad jag tänkte tipsa om! Nishiki är märket som på bred front introducerade racerhybriden i Sverige. Du får ett slags mellanting mellan MTB och racer, som både funkar runt vättern och till jobbet, och som inte heller bryter ihop bara för att du genar över en grusväg ibland. Hydrualiska skivbromsar är grymt och väl värt att satsa på. Om du blir cykelbiten och vill ha en ännu snabbare träningshoj sätter du på stänkskärmar, lysen etc på hybriden och får en kanonbrukscykel, och kompletetterar med en riktig lättviktsracer.
212-435x150.jpg


Det här är årets variant av klassikern Pro SL: http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD Själv skulle jag nog lägga på lite för t ex en Ultra Pro.

De riktiga hardcore-nördarna tycker att Nishiki är ett gubbigt märke där man betalar lite i överkant i förhållande till komponenterna (som dock alltid är av finfin kvalitet) och förordar i regel postorderbeställningar från Tyskland istället, men jag skulle absolut köpa min första bättre cykel i fysisk butik. Och ny! Hybrid kanske inte är lika lurigt som MTB att köpa begagnat eftersom de slits mindre, men cykel är något helt annat än klockor när det gäller begagnat. Slitaget är ett helt annat och patina är sällan coolt, bara tråkigt att fixa...

Precis, något sådant där jag är ute efter, ska börja min efterforskning.
Ni vet ju hur lätt det spårar ur när vi nördar börjar kolla i saker, man snöar in på saker och köper saker med mer funktioner än vad man egentligen behöver men det är bara roligt :)

Såklart man vill att den ska vara snygg också :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Mkarlsson skrev:
Köpte en landsvägsracer våren 2012. Letade också efter en schysst vardagscykel till ett lagom pris.
Blev en av XXLs egna cyklar då en inom familjen jobbar där. Riktigt bra delar för vad den kostar.
Får inte bättre cykel för de pengarna. Helnöjd!

EA65FD17-51B7-4DF9-913F-F744D23C6758-2851-00000321ACC888D3.jpg

Ser fin ut den med, ang kvalitet så kan jag inte uttala mig.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nja, det går förstås, men man får dels en onödigt tung cykel (dämpad framgaffel är trist att ha i onödan) och dels lite tråkig utväxling. Hybrider har racerkomponenter vilket medför att du har en massa sköna växlar kvar när det börjar gå fort. På en MTB har du istället en massa lätta skogsbackeväxlar som du aldrig använder på asfalt. Rent estetiskt har de flesta MTB också feta ramar som matchar tjocka däck bättre än tunna... Gillar du MTB-stuket kanske en 29er (storhjulad MTB som går apfort på grus etc) vore något. Inte i första hand ett träningsredskap för asfalt, men stigcykling ÄR faktiskt sjukt mycket roligare ;)

Några fler hybrid-tips, förresten: Scott Sportster och Specialized Sirrus. Crescent är populära men i mina ögon sämre än både amerikanerna och nishiki på alla punkter. Skeppshult har några snygga hybridliknande cyklar, som dock väger som militärcyklar och ger sällsynt lite bang for the buck...
 

Knät

Cartier
papadok skrev:
Nja, det går förstås, men man får dels en onödigt tung cykel (dämpad framgaffel är trist att ha i onödan) och dels lite tråkig utväxling. Hybrider har racerkomponenter vilket medför att du har en massa sköna växlar kvar när det börjar gå fort. På en MTB har du istället en massa lätta skogsbackeväxlar som du aldrig använder på asfalt. Rent estetiskt har de flesta MTB också feta ramar som matchar tjocka däck bättre än tunna... Gillar du MTB-stuket kanske en 29er (storhjulad MTB som går apfort på grus etc) vore något. Inte i första hand ett träningsredskap för asfalt, men stigcykling ÄR faktiskt sjukt mycket roligare ;)

Några fler hybrid-tips, förresten: Scott Sportster och Specialized Sirrus. Crescent är populära men i mina ögon sämre än både amerikanerna och nishiki på alla punkter. Skeppshult har några snygga hybridliknande cyklar, som dock väger som militärcyklar och ger sällsynt lite bang for the buck...

Trek ska man inte glömma bort.. Scott och Nishiki är väl dock sisådär roliga..
Skeppshults nyare hybride har faktiskt blivit riktigt lätta, min styvfar köpte en 105 utrustade förra året, det var en rätt så trevlig upplevelse måste jag säga..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Är inte hela grejen att hybrider ska vara sisådär roliga, och att scott och nishiki är de stora hybridtillverkarna?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tänkte inte på det där med växlarna och dämpningen, var evigheter sedan man cyklade så har ju glömt bort det mesta.
Vilken sida är att rekommendera för bra översikt med flera tillverkade och modeller ?

Finns det någon uret.se motsvarande ? :)
 

Ricrob

Patek
Kör också Nishiki hybrid men kommer inte ihåg modellen... Är inte så intresserad men cyklar några mil dagligen sommartid och vill då ha en skön jonne. Min ombyggda Scott Expert Racing rasade i somras, då blev det denna, ska fota och återkomma.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ricrob skrev:
Kör också Nishiki hybrid men kommer inte ihåg modellen... Är inte så intresserad men cyklar några mil dagligen sommartid och vill då ha en skön jonne. Min ombyggda Scott Expert Racing rasade i somras, då blev det denna, ska fota och återkomma.

Gör det, jag åker bil till jobbet ( 4 mil enkel ) så denna kommer användas endast till motion, så jag vill inte lägga upp pengar jag hellre lägger på klockor.

Men fota din så man får se, utseendet är ju viktigt ändå.
 

AndyAnd

Cartier
Jag har en Nishiki ultra pro. Jag cyklar några mil om dagen på den när det är lite varmare ute och den kan rekommenderas!
 

Ricrob

Patek
AndyAnd skrev:
Ricrob skrev:
AndyAnd skrev:
Jag har en Nishiki ultra pro. Jag cyklar några mil om dagen på den när det är lite varmare ute och den kan rekommenderas!

Det namnet klingar bekant, kanske en sådan jag har i källaren..?

Bild:

http://www.nishiki.se/img/bicycles/extra_large/16.jpg

Ja precis en sådan, fast jag har för mig att min saknar de röda detaljerna och så har det skärmar, det är jag iaf säker på! ;)
 

AndyAnd

Cartier
Ricrob skrev:
AndyAnd skrev:
Ricrob skrev:
AndyAnd skrev:
Jag har en Nishiki ultra pro. Jag cyklar några mil om dagen på den när det är lite varmare ute och den kan rekommenderas!

Det namnet klingar bekant, kanske en sådan jag har i källaren..?

Bild:

http://www.nishiki.se/img/bicycles/extra_large/16.jpg

Ja precis en sådan, fast jag har för mig att min saknar de röda detaljerna och så har det skärmar, det är jag iaf säker på! ;)

Då behöver du aldrig fundera på om du cyklar med stil eller ej ;)
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Köpte precis en Nishiki pro SLD, levereras i veckan. Tror det blir bra!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 
Topp