• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

_jonte

Patek
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Har haft en nishiki hyper pro i två år nu. Mycket trevlig cykel. Funkar lika bra till att pressa landsväg som till att pendla till jobbet. Både snabb och bekväm.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Om man nu känner att man inte vill stödja svensk handel mer än nödvändigt så rekommenderar jag starkt att kolla in utbudet i England. Grymt bra priser, ofta fraktfritt och inga bekymmer med tull/moms.

Trots att min Nishiki är byggd bara några mil hemifrån mig så blev det ändå billigare att låta den gå via London först. Skrämmande!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Från GBG till London och sen GBG igen. Hade varit klockrent om man cyklade av miljöskäl :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Jag budgetcyklar Scott sub40 när jag vill ha en bekvämare ride och s10 för lite mer hastighet. Har moddat subben med 28 mm slicks och lite annat för att kunna trycka på lite mer. Bra cyklar men inte asroliga i design och prestanda. Kan dock rekommenderas, subben är väldigt mkt hybrid för pengarna om man är ute efter något lättcyklat.
 

Knät

Cartier
Rber skrev:
Om man nu känner att man inte vill stödja svensk handel mer än nödvändigt så rekommenderar jag starkt att kolla in utbudet i England. Grymt bra priser, ofta fraktfritt och inga bekymmer med tull/moms.

Trots att min Nishiki är byggd bara några mil hemifrån mig så blev det ändå billigare att låta den gå via London först. Skrämmande!

Om du inte har en av Nishikis toppmodeller eller bor i Taiwan så är den inte byggd några mil ifrån dig.. ;)
 

berg35

Omega
Nishiki har även en hybrid med dämpare. Om den är bra eller inte kan jag inte svara på men för mig verkar den schysst. http://www.nishiki.se/Hybrid/X_Seven

228-435x150.jpg
 

watchowner

Cartier
Senaste inköpet - Ridley cyclocross.
Så nu har jag 2 cyclocross och 2 racer.
Hämtades ut i butik veckan innan jul i värsta snöstormen.
Inte cyklad 1 meter ännu - men det blir mycket cykling i vår
och sommar.
 

Bilagor

  • L1010285.JPG
    L1010285.JPG
    296.6 KB · Visningar: 210

Singular

Rolex
2-Faktor
Det är bättre på de flesta sätt med hydrauliska skivbromsar - men der finns också många olika varianter av dessa med sina egna för- och nackdelar. Inget måste för de flestas vardagsbruk, men tveklöst en lyft i fråga om kraft och modulering.

Kort sagt; nej, men det är trevligt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
Det är bättre på de flesta sätt med hydrauliska skivbromsar - men der finns också många olika varianter av dessa med sina egna för- och nackdelar. Inget måste för de flestas vardagsbruk, men tveklöst en lyft i fråga om kraft och modulering.

Kort sagt; nej, men det är trevligt.

Ok, ger det en mer direkt känsla ?
På vilket sätt servar man en cykel, smörjer kedjan byter bromsar och däck?
Smörjer kedjan växelföraren ?
 

vekktah

Cartier
Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.
 

Ricrob

Patek
CaptainOats skrev:
Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?

Det var som sagt en Nishiki Ultra Pro jag hade i källaren (bra koll...) och denna köpte jag i somras när min Scott rasade. Därmed bytte jag från vanliga "v-bromsar" med vajer såklart till hydrauliska skivbromsar och jag måste säga att det känns jättebra psykiskt men känslan praktiskt var nog ngt skönare på de gamla. Men valet är ändå enkelt om det ges, hydrauliskt!

Vill du ha en billig, gammal men ascool Scott Expert Racing hybrid med rasad bakfälg så är det bara att skicka ett pm, ;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    453.4 KB · Visningar: 276

CaptainOats

Patek
2-Faktor
vekktah skrev:
Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.

Ok, jo jag tänkte mest använda som motion och för att det är roligt, 95% asfaltsvägar, cross menar du då mtb aktigt med dämpare fram osv ?

Ang service, ok bara undrade då jag gillar att pula själv med bilen osv kanske det är samma sak med hojjen.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ricrob skrev:
CaptainOats skrev:
Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?

Det var som sagt en Nishiki Ultra Pro jag hade i källaren (bra koll...) och denna köpte jag i somras när min Scott rasade. Därmed bytte jag från vanliga "v-bromsar" med vajer såklart till hydrauliska skivbromsar och jag måste säga att det känns jättebra psykiskt men känslan praktiskt var nog ngt skönare på de gamla. Men valet är ändå enkelt om det ges, hydrauliskt!

Vill du ha en billig, gammal men ascool Scott Expert Racing hybrid med rasad bakfälg så är det bara att skicka ett pm, ;)

Hehe esh du har ju koll på klockor det räcker väl ? :)
Ok så med andra ord ingen jättestor skillnad.

Hehe hör av mig om det blir intressant, måste sondera terrängen lite.
 

Ricrob

Patek
CaptainOats skrev:
Ricrob skrev:
CaptainOats skrev:
Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?

Det var som sagt en Nishiki Ultra Pro jag hade i källaren (bra koll...) och denna köpte jag i somras när min Scott rasade. Därmed bytte jag från vanliga "v-bromsar" med vajer såklart till hydrauliska skivbromsar och jag måste säga att det känns jättebra psykiskt men känslan praktiskt var nog ngt skönare på de gamla. Men valet är ändå enkelt om det ges, hydrauliskt!

Vill du ha en billig, gammal men ascool Scott Expert Racing hybrid med rasad bakfälg så är det bara att skicka ett pm, ;)

Hehe esh du har ju koll på klockor det räcker väl ? :)
Ok så med andra ord ingen jättestor skillnad.

Hehe hör av mig om det blir intressant, måste sondera terrängen lite.

Jo, det är jättestor skillnad men båda gör jobbet. Om du undrar vilket alternativ som passar dig så tycker jag att du ska testa först och avgöra sedan.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
CaptainOats skrev:
vekktah skrev:
Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.

Ok, jo jag tänkte mest använda som motion och för att det är roligt, 95% asfaltsvägar, cross menar du då mtb aktigt med dämpare fram osv ?

Ang service, ok bara undrade då jag gillar att pula själv med bilen osv kanske det är samma sak med hojjen.

Cross (aka CX, cyclocross, cykelcross) är enkelt uttryckt en racercykel med mönstrade däck, lite kraftigare bromsar och lite mer förlåtande geometri som från början användes för en egen, svinkul tävlingsgren men som de senaste åren blivit en populär cykeltyp för allround- och pendlingsbruk (eftersom den både är nästan lika snabb som racern men inte gnäller över lite grus).

Skruva cykel är inget mysterium. Det lurigaste för nybörjare är hydrauliska skivbromsar, som för det mesta är är mek- och underhållsfria men kan vara lite luriga att arbeta med (och väl värda att lämna till kompetent mekaniker...). I övrigt är det mesta ganska enkelt och finns beskrivet i massor av bra guider och Youtubevideor.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
CaptainOats skrev:
vekktah skrev:
Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.

Ok, jo jag tänkte mest använda som motion och för att det är roligt, 95% asfaltsvägar, cross menar du då mtb aktigt med dämpare fram osv ?

Ang service, ok bara undrade då jag gillar att pula själv med bilen osv kanske det är samma sak med hojjen.

Cross (aka CX, cyclocross, cykelcross) är enkelt uttryckt en racercykel med mönstrade däck, lite kraftigare bromsar och lite mer förlåtande geometri som från början användes för en egen, svinkul tävlingsgren men som de senaste åren blivit en populär cykeltyp för allround- och pendlingsbruk (eftersom den både är nästan lika snabb som racern men inte gnäller över lite grus).

Skruva cykel är inget mysterium. Det lurigaste för nybörjare är hydrauliska skivbromsar, som för det mesta är är mek- och underhållsfria men kan vara lite luriga att arbeta med (och väl värda att lämna till kompetent mekaniker...). I övrigt är det mesta ganska enkelt och finns beskrivet i massor av bra guider och Youtubevideor.

Tack för ett utförligt svar, det låter ju som en bra cykel för mig, lite mer allround än racehybriden om jag uppfattat det rätt, ser ut som alla har dämpare i fram, är det något som man prioriterar ? blir det inte lite trögare då och sämre styvhet i hela cykeln ?

Är det fortfarande Nishiki som gäller för en prisvärd hojj ?
 
Har själv en Merida hybrid med hydrauliska bromsar som jag är väldigt nöjd med och kan rekomendera, som kuriosa kan nämnas att Merida bla tillverkar ramar till Scott. Skulle tro att Merida ligger lite högre i pris än Nishiki men de är prisvärda.

Anledningen till att jag valde hydrauliska bromsar var att jag var väldigt trött på allt mekande med vajern, men som Singular påpekat har hydrauliska bromsar sina nackdelar de med (inget att meka med om man inte vet vad man gör).

Om du ska välja dämp eller inte skulle jag nog säga beror på hur bra cykelväg som du cyklar på, blir ju bra mycket bekvämare och man slipper smärta i diverse lemmar om man cyklar på dåligt underhållna vägar. Försöker själv undvika cyklar med dämp, det själ för mycket kraft som jag hellre ser går ned i marken, men då cyklar jag uteslutande på slät asfalt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Som sagt, de inbitna gillar märken som cube, focus, rose med stor försäljning över nätet och sämre tillgänglighet i fysiska butiker. Bor du i stockholm kanske den här är värd att testa http://pedalogerna.com/cyklar/cube-2013 ... disc-2013/

Crossen ligger närmaste racen än vad hybriden gör på gott och ont. Jag har själv aldrig haft någon, men är faktiskt lite sugen och om det huvudsakligen är för motion och inte för vardagsbruk du köper cykel är det ett kul alternativ. Nishikis är säkert bra, men märket är alltså lite svennigt och möjligen överprissatt i de riktiga nördarnas ögon. Cykelvärldens omega, kanske.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Tack för ett utförligt svar, det låter ju som en bra cykel för mig, lite mer allround än racehybriden om jag uppfattat det rätt, ser ut som alla har dämpare i fram, är det något som man prioriterar ? blir det inte lite trögare då och sämre styvhet i hela cykeln ?

Är det fortfarande Nishiki som gäller för en prisvärd hojj ?

"Mer allround" vet jag inte - det är ungefär samma sittställning och känsla som en racercykel, bara anpassad för fler/andra underlag och förhållanden.

En hydrid har rakt styre och ibland dämpargaffel, vilket många tycker är trevligt iom mer komfort och kontroll (vilket är två bra saker).

Nishiki får någon annan uttala sig om.
 

vekktah

Cartier
Bra svar från många. Gillar du att pula kommer du bli frälst, glöm bara Inte att cykla också. :) skulle sikta på en cross med skivbromsar (sparar på fälgarna och biter bättre än cantileverbromsarna som inte är så kul) det roliga med en cross är att byter du bara till slicks så har du en fullt skön väghoj. Har klarat mig med Hedern i behåll på många landsvägsrundor på min cross. (Även om jag nu kör en alldeles för fin kolfiberhoj) Med Crossen kan du känna efter om du hör hemma i skogen eller på
Vägen eller både och. Oavsett kommer du med stor sannolikhet att snart köpa en till cykel. www.happymtb.org är en bra plats (där Flera av oss figurerar) att läsa mer.
 

vekktah

Cartier
pebe9yra.jpg

Min cross i vinterskrud en dag jag borde låtit den stå.

Ska du cykla längre än säg 5mil skulle jag rekommendera bockstyre (alltså cross/racer) annars kan ju en hybrid funka. Känslan att ligga och trycka på ordentligt på en cykel som är byggd för det infinner sig inte på en hybrid enligt mig
 

vekktah

Cartier
Sen köper du en sån här och deltar i vårens löst planerade cykel-gtg med andra klock-cykel-geeks.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358283824.418726.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358283824.418726.jpg
    60.6 KB · Visningar: 232

CaptainOats

Patek
2-Faktor
vekktah skrev:
Bra svar från många. Gillar du att pula kommer du bli frälst, glöm bara Inte att cykla också. :) skulle sikta på en cross med skivbromsar (sparar på fälgarna och biter bättre än cantileverbromsarna som inte är så kul) det roliga med en cross är att byter du bara till slicks så har du en fullt skön väghoj. Har klarat mig med Hedern i behåll på många landsvägsrundor på min cross. (Även om jag nu kör en alldeles för fin kolfiberhoj) Med Crossen kan du känna efter om du hör hemma i skogen eller på
Vägen eller både och. Oavsett kommer du med stor sannolikhet att snart köpa en till cykel. http://www.happymtb.org är en bra plats (där Flera av oss figurerar) att läsa mer.

Jag är rädd att jag nördar ner mig för mycket och som du säger cyklar mindre och forskar mer kring sakerna runt om kring hela tiden, klassiker för oss nerds, vad är benämningen på cykelnördar, Bicycle idiot savant ? BIS ?

Fina cyklar där, tror nog inte jag siktar på mer än 5 mil i början, får se vart det slutar.
Går ju alltid att uppgradera under resans gång.
 

vekktah

Cartier
Fem mil är inte mycket, men kör på. Köp begagnade cyklar, eller på utförsäljning så är inte förlusten så stor om du byter. Vad gäller nördandet är du i gott sällskap. Men hybrider är inte så kul att nörda loss med, de är brukscyklar...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
vekktah skrev:
Fem mil är inte mycket, men kör på. Köp begagnade cyklar, eller på utförsäljning så är inte förlusten så stor om du byter. Vad gäller nördandet är du i gott sällskap. Men hybrider är inte så kul att nörda loss med, de är brukscyklar...

Man måste börja någonstans :)
Ska hålla utkik, får väl prova mig fram, är Apollo ett skräpmärke ? har sett flera som sagt att dom är prisvärda men jag vet inte.
Det är väl sportsons egna ?

a_12_130450_02.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Japp, det är Sportsons egna label. Om det är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om (men det slår sannolikt stormarknadscyklarna).
 

vekktah

Cartier
vet du med dig att du kommer nörda loss så skulle jag nog passa på apollo. Den är att jämföra med en quartz-citizen typ. :)
i image alltså.

Min uppfattning:
Märken jag gillar (nämner märken osett vilka typer av cyklar de tillverkar) brett segment. väldigt subjektivt och inte kopplat till pris/kvalitet alls. Alla har dock grym kvalitet. fetat mina favoriter.
specialized, cannondale, canyon, cube, rose, cerverlo, bianchi, Basso, Wilier, Yeti, Sunn, Colnago, Ridley, Raleigh, Santa Cruz, Focus, Pinarello, commencal

mellan (samma kvalitet, men inte lika kul enligt mig, stora trygga märken som i viss mån tar oresonligt mkt betalt vilket iofs knappast biter på någon som gillar klockor) skitbra saker, men lite "volvo-varning" på något sätt.
Scott, Nishiki, giant, Trek, Merida

lägre, Osäker på kvalitet men skulle i alla fall aldrig köpa:
Colombus (bra kvalitet, cykelcitys märke, rätt fula) , Apollo, Crescent, alla på cykelringen, tunturi etc etc
 
Topp