• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

emilarne

Cartier
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
Köp nytt av förra årets modell så gör du nog bästa dealen - jag tror att det kan bli en dyr affär att köpa beggat och "serva den med bra delar" (de vanligaste slitdelarna som kassett, kedja, vajrar och bromsbelägg blir fyrsiffrigt med verktyg eller verkstad)...

Kanske det, lade ut en köpes annons, fick en hel del skumma svar kan jag lova.
Många som verkar kunna fixa cyklar till höger och vänster, kändes inte direkt helt 100..

Ska till en butik idag efter jobbet och kolla lite och känna.
Var på sportson men tycker inte servicen var så bra.

Sportson Uppsala? Där har jag köpt 3 hojjar (bla nishiki SLD pro) och kan rekommendera dom varmt, butikschefen jobbade innan på shimano och har massa kul tips å tricks... :D dock för pris är cykel å skidstället min favorit i Uppsala.

C&S-stället har en specialized crux cyklocross (kolfiber) till halva priset.. årets tips ;)

ha de godis!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
emilarne skrev:
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
Köp nytt av förra årets modell så gör du nog bästa dealen - jag tror att det kan bli en dyr affär att köpa beggat och "serva den med bra delar" (de vanligaste slitdelarna som kassett, kedja, vajrar och bromsbelägg blir fyrsiffrigt med verktyg eller verkstad)...

Kanske det, lade ut en köpes annons, fick en hel del skumma svar kan jag lova.
Många som verkar kunna fixa cyklar till höger och vänster, kändes inte direkt helt 100..

Ska till en butik idag efter jobbet och kolla lite och känna.
Var på sportson men tycker inte servicen var så bra.

Sportson Uppsala? Där har jag köpt 3 hojjar (bla nishiki SLD pro) och kan rekommendera dom varmt, butikschefen jobbade innan på shimano och har massa kul tips å tricks... :D dock för pris är cykel å skidstället min favorit i Uppsala.

C&S-stället har en specialized crux cyklocross (kolfiber) till halva priset.. årets tips ;)

ha de godis!

Yes, hur visste du det ? :)
Kanske jag som förväntar mig mer service än vad man brukar få i sådana butiker, är ju rätt novis så man vill ju ha ett ödmjukt och förklarande bemötande och inte känna sig som en sopa.
Jag fick väl inte dåligt bemötande men lite expert känsla, gillar ödmjuka säljare inte för självsäkra.


C&S har jag ej kikat på faktiskt, kanske kan vara något att kika på :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hade exakt samma frågeställning nyligen.

Jag fastnade för dessa:
Scott sub 10 alt.
Merida i8

Bägge finns med skärmar och pakethållare, relativt underhållsfria navväxlar..

D5CFEAD94F5350C12C322B5B664544C1.jpg


M12267500__M12267500.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
vonhall skrev:
Är lite nyfiken om det blev någon cykel?

Hej, roligt att du frågar :)
Jag har kollat och provat osv och faller tillbaka på Nishiki modellerna som verkar funka bra.
Nishiki pro sld, men jag gillar inte 2013 års färger som är matta, så jag ska köpa en av förra årets modell i gult isf.
Även om den nya kanske är specad lite bättre ev , har inte orkat kolla så hatar jag mattlackat, så blir nog en sådan här i veckan.

proSLDgul.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
papadok skrev:
Härligt att se hur tråden 123 inlägg senare slutar precis där jag trodde... ;)

Det är väl bra :) jag har inte köpt den än men så gott som.

Nu till lite andra frågor, man vill ju veta hur långt man åker, jag tänkte man kan väl använda Iphonen, och köra en hållare till styret bara, men vilken app ska man ha ?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Javisst, kringsnacket är ju halva grejen. Cyclemeter är rätt vanlig och verkar bra, jag kör endomondo på android av gammal vana.
 

Edin

Panerai
Är det några här som kör fixie? Eller är det förhatligt och att man blir förklarad som trafikens första val av organdonatorer? :roll:
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Som du ser lite högre upp i tråden så får jag min första sk fixie i maj. Farligt? Ja. Kul? Garanterat. Ska bli kul att se ner på alla bilister:grin:.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
papadok skrev:
Javisst, kringsnacket är ju halva grejen. Cyclemeter är rätt vanlig och verkar bra, jag kör endomondo på android av gammal vana.

Ok, ska kolla upp det när det är dags, en anna fråga.
Hur viktigt är det med bra byxor ? jag tänker lite tightare så dom inte fladdar in kedjan osv.
 

Edin

Panerai
Rossi skrev:
Som du ser lite högre upp i tråden så får jag min första sk fixie i maj. Farligt? Ja. Kul? Garanterat. Ska bli kul att se ner på alla bilister:grin:.

Kul!
Jag har haft min Bianchi Pista Steel i två år men förra året blev det tyvärr inte mycket cykling men i år så. :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kommer bara köra cykelvägar, som bilist vet jag hur enkelt det är med ett missöde, så jag tänker inte blanda mig med bilister, alldeles för farligt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
CaptainOats skrev:
papadok skrev:
Härligt att se hur tråden 123 inlägg senare slutar precis där jag trodde... ;)

Det är väl bra :) jag har inte köpt den än men så gott som.

Nu till lite andra frågor, man vill ju veta hur långt man åker, jag tänkte man kan väl använda Iphonen, och köra en hållare till styret bara, men vilken app ska man ha ?

Jag och de flesta kompisarna kör Strava - som är på vippen att förstöra vår vänskap i det eviga hetsandet kring KOMs.

Edin skrev:
Är det några här som kör fixie? Eller är det förhatligt och att man blir förklarad som trafikens första val av organdonatorer? :roll:

Jag har kört fastnav främst som vårträning men även ibland som transport sedan 2004. Man får bra teknik och blir råstark. Inte speciellt farligt alls.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
CaptainOats skrev:
papadok skrev:
Härligt att se hur tråden 123 inlägg senare slutar precis där jag trodde... ;)

Det är väl bra :) jag har inte köpt den än men så gott som.

Nu till lite andra frågor, man vill ju veta hur långt man åker, jag tänkte man kan väl använda Iphonen, och köra en hållare till styret bara, men vilken app ska man ha ?

Jag och de flesta kompisarna kör Strava - som är på vippen att förstöra vår vänskap i det eviga hetsandet kring KOMs.

Edin skrev:
Är det några här som kör fixie? Eller är det förhatligt och att man blir förklarad som trafikens första val av organdonatorer? :roll:

Jag har kört fastnav främst som vårträning men även ibland som transport sedan 2004. Man får bra teknik och blir råstark. Inte speciellt farligt alls.

Hehe ok, Vad ska man fästa mobilen med, Topeak Risecase eller wetbag ?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
Valfritt. Jag har den oftast i fickan (eftersom jag för det mesta kör skogsstök).

Ok, som nybliven farsa är jag orolig och vill kunna se om det ringer osv,så tänkte ha den mountad på styret och jag tänkte köra mest vanlig landsväg.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har sett rätt många använda just survivorskalet ovan till cykling; fäst bältesclipset på styrstammen med buntband och ev lite slang motsv mellan metall och plast.
 

frere

Audemars
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Jag kommer bara köra cykelvägar, som bilist vet jag hur enkelt det är med ett missöde, så jag tänker inte blanda mig med bilister, alldeles för farligt.

Cykelväg i Uppsala :shock: Efter att ha kört om 300 miljarder försupna studenter och lika många försupna docenter på vinglande hermesvelocipeder från 1948 kommer du nog att välja landsvägen så småningom...
 

Edin

Panerai
Singular skrev:
Jag har kört fastnav främst som vårträning men även ibland som transport sedan 2004. Man får bra teknik och blir råstark. Inte speciellt farligt alls.

Givetvis är det itne farligare än att något annat. Fördelen som jag ser det med fixie är att man är ju så mycket mer med i vad som händer och kan inte slappna av på samma sätt vilket leder till en mer alert och "på" cykelstil.

Roligaste jag vart med om var när jag var centimeter från att cykla in i en ouppmärksam polisbil som fick smaka näve. Han vart snopen och stanna för att be om ursäkt. :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
papadok skrev:
CaptainOats skrev:
Jag kommer bara köra cykelvägar, som bilist vet jag hur enkelt det är med ett missöde, så jag tänker inte blanda mig med bilister, alldeles för farligt.

Cykelväg i Uppsala :shock: Efter att ha kört om 300 miljarder försupna studenter och lika många försupna docenter på vinglande hermesvelocipeder från 1948 kommer du nog att välja landsvägen så småningom...

Jag menar inte i stan :) finns ju vägar som leder ut mot förorterna som är lite bredare.
I stan har jag kört 1 gång på cykel, skräckupplevelse aldrig mer.

Kör bara bil där och försöker undvika att köra över cyklister varje dag.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Edin skrev:
Singular skrev:
Jag har kört fastnav främst som vårträning men även ibland som transport sedan 2004. Man får bra teknik och blir råstark. Inte speciellt farligt alls.

Givetvis är det itne farligare än att något annat. Fördelen som jag ser det med fixie är att man är ju så mycket mer med i vad som händer och kan inte slappna av på samma sätt vilket leder till en mer alert och "på" cykelstil.

Roligaste jag vart med om var när jag var centimeter från att cykla in i en ouppmärksam polisbil som fick smaka näve. Han vart snopen och stanna för att be om ursäkt. :D

Ptja, man behöver inte vara så oerhört mer "på" - om man inte koketterar med en broms- och aningslöshet...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag kommer också att bara hålla till på cykelvägar, åtminstone tills jag lärt mig hoppa av cykeln stanna på ett säkert sätt.
CaptainOats skrev:
Jag kommer bara köra cykelvägar, som bilist vet jag hur enkelt det är med ett missöde, så jag tänker inte blanda mig med bilister, alldeles för farligt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Angående cykelväg mot "vanlig" väg är lagen rätt klar - finns det, skall man hålla till på cykelbanan. Dock lär man sig ganska fort att det är många andra (barnvagnar, hundägare, lallare med lurar, glas och grus) som trivs på cykelbanan utan att höra hemma där, så det får helt enkelt bli att köra på vägbanan och glatt vinka till tutande bilar...
 

Edin

Panerai
Singular skrev:
Angående cykelväg mot "vanlig" väg är lagen rätt klar - finns det, skall man hålla till på cykelbanan. Dock lär man sig ganska fort att det är många andra (barnvagnar, hundägare, lallare med lurar, glas och grus) som trivs på cykelbanan utan att höra hemma där, så det får helt enkelt bli att köra på vägbanan och glatt vinka till tutande bilar...

+1
Tråkigt men sant.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Med tanke på alla amatörförare man stöter på dagligen så är det ett under för mig att inte fler olyckor sker, man är rätt så oskyddad på en cykel.
 

Knät

Cartier
Singular skrev:
Angående cykelväg mot "vanlig" väg är lagen rätt klar - finns det, skall man hålla till på cykelbanan. Dock lär man sig ganska fort att det är många andra (barnvagnar, hundägare, lallare med lurar, glas och grus) som trivs på cykelbanan utan att höra hemma där, så det får helt enkelt bli att köra på vägbanan och glatt vinka till tutande bilar...

Nä, nu har du fel. Lagen är inte så klar, den säger att om körfältet leder bättre till målet så får man använda det..
 
Topp