• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

vonhall

Rolex
Då får man gratulera! Vet inte så mycket mer om cykeln förutom att den var snygg att titta på! Får även hoppas att du känner dig nöjd :lol:
 

emilarne

Cartier
CaptainOats skrev:
Så, nu är den köpt, bara att börja cykla :geek:


Se där! Det blev en SLD pro till slut :) Dom är grymma, nästan att man sticker ut hakan och säger att det är den bästa racehybriden rätt sida om 15 papp. Är fjolårets också ser jag så priset blev rätt antar jag!?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
emilarne skrev:
CaptainOats skrev:
Så, nu är den köpt, bara att börja cykla :geek:


Se där! Det blev en SLD pro till slut :) Dom är grymma, nästan att man sticker ut hakan och säger att det är den bästa racehybriden rätt sida om 15 papp. Är fjolårets också ser jag så priset blev rätt antar jag!?

yes sir, grejen är den att detta var den enda gula som fanns kvar i princip någonstans, låg på 7900, inte så stor skillnad mot den nya modellen men med tanke på att jag ville ha gul så var det inte så mycket val :)
 

emilarne

Cartier
CaptainOats skrev:
emilarne skrev:
CaptainOats skrev:
Så, nu är den köpt, bara att börja cykla :geek:

Se där! Det blev en SLD pro till slut :) Dom är grymma, nästan att man sticker ut hakan och säger att det är den bästa racehybriden rätt sida om 15 papp. Är fjolårets också ser jag så priset blev rätt antar jag!?

yes sir, grejen är den att detta var den enda gula som fanns kvar i princip någonstans, låg på 7900, inte så stor skillnad mot den nya modellen men med tanke på att jag ville ha gul så var det inte så mycket val :)

Grattis då :)

Skillnaden med nya är nog inte mycket mer än mattlacken.. Jag tjackade förövrigt en Bianchi-racer härom veckan så vi kanske ses ute på vägarna (dock blir det nog mer landsvägar än cykelvägar för min del.. så många bagaboo och dyl. i vägen ;) ..)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
emilarne skrev:
CaptainOats skrev:
emilarne skrev:
CaptainOats skrev:
Så, nu är den köpt, bara att börja cykla :geek:

Se där! Det blev en SLD pro till slut :) Dom är grymma, nästan att man sticker ut hakan och säger att det är den bästa racehybriden rätt sida om 15 papp. Är fjolårets också ser jag så priset blev rätt antar jag!?

yes sir, grejen är den att detta var den enda gula som fanns kvar i princip någonstans, låg på 7900, inte så stor skillnad mot den nya modellen men med tanke på att jag ville ha gul så var det inte så mycket val :)

Grattis då :)

Skillnaden med nya är nog inte mycket mer än mattlacken.. Jag tjackade förövrigt en Bianchi-racer härom veckan så vi kanske ses ute på vägarna (dock blir det nog mer landsvägar än cykelvägar för min del.. så många bagaboo och dyl. i vägen ;) ..)


Tack detsamma !

Ja det verkar inte vara så mycket mer, eventuellt att kablarna är dragna i ramen eller något har jag för mig men annars verkar det vara samma.

Jasså, ja man vet aldrig, jag hamnar nog kanske också bland dom stora pojkarna på landsvägen tillslut :)
Tröttnar kanske på att sicksacka mellan rullatorer och buggabos :)

Måste testa för att veta, just nu är min erfarenhet = spekulation :lol:
 
Det verkar ju finnas en hel del cykelkompetens här på forumet så man kanske kan slänga in en liten fundering?

Vi (jag o frugan) köpte oss varsin Nishiki 501 "hybridcykel" med skivbromsar, etc. för några år sen och är väl ganska nöjda. Dom är i alla fall väldigt snygga måste jag säga, sen har vi haft lite problem. Bland annat så "nöp/skar" framhjulslagret på frugans framhjul i en redig nedförsbacke och det slutade med ambulanstransport, kraftig hjärnskakning, etc....

Men, dom är inte speciellt bekväma att cykla på... Vi har höjt upp styret så långt det går samt sänkt sadeln en del för att inte sitta så framåtlutat (man får så jkla ont i handlederna!) men det är ju en liten distans som för fram styret en 5-6 cm och jag misstänker att det skulle bli bekvämare om man tog bort den och hade styret monterat direkt på framgaffeln - se bilden jag dånar med som pekar ut den där distansen:



Det blir väl inte lika "effektivt" och mer luftmotstånd men för amatörcyklare som oss så spelar det absolut ingen roll :)

Vad tror ni om det?

/Rikard
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Köpte den här för något år sedan.
tumblr_lozxwpa1IZ1qz5qlwo1_500.jpg


Kom på bättre tankar en dag efter inköp, och lämnade tillbaka. Köpte en bil i stället.
 

Karl

Breitling
Läst här en tid men inte yttrat mig ännu. Nu får det alltså bli premiär i en diskussion om cyklar.

Nåväl, jag står i begrepp att skaffa mig en hyfsad pendlarhybrid. Specialized Sirrus Elite Disc betingar ungefär samma pris som en Nishiki SLD Pro, och utrustningen är likvärdig. Något skarpare bromsar på Nishikin, något smäckrare ram på Eliten. Jag tilltalas av att ha ett lite mer udda märke.

Jag mottager tacksamt input på valet och eventuella andra alternativ som kan vara värda att undersöka i häradet. Tack på förhand!
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Läst här en tid men inte yttrat mig ännu. Nu får det alltså bli premiär i en diskussion om cyklar.

Nåväl, jag står i begrepp att skaffa mig en hyfsad pendlarhybrid. Specialized Sirrus Elite Disc betingar ungefär samma pris som en Nishiki SLD Pro, och utrustningen är likvärdig. Något skarpare bromsar på Nishikin, något smäckrare ram på Eliten. Jag tilltalas av att ha ett lite mer udda märke.

Jag mottager tacksamt input på valet och eventuella andra alternativ som kan vara värda att undersöka i häradet. Tack på förhand!

Kanske inte har så mycket att tillägga på just hybrid ämnet men har kört en S-Works Epic 26a i skogen i 2 år och den är by far det bästa jag köpt någonsin!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Läst här en tid men inte yttrat mig ännu. Nu får det alltså bli premiär i en diskussion om cyklar.

Nåväl, jag står i begrepp att skaffa mig en hyfsad pendlarhybrid. Specialized Sirrus Elite Disc betingar ungefär samma pris som en Nishiki SLD Pro, och utrustningen är likvärdig. Något skarpare bromsar på Nishikin, något smäckrare ram på Eliten. Jag tilltalas av att ha ett lite mer udda märke.

Jag mottager tacksamt input på valet och eventuella andra alternativ som kan vara värda att undersöka i häradet. Tack på förhand!

Jag införskaffade en Scott Sub 10 "racing-hybrid" i våras, navväxlar, skivor och remdrift. I princip underhållsfri.
Mkt nöjd är jag än så länge.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har ingen pendlare, men likväl en nishiki xc och är grymt nöjd med kvalitén på cykeln. jämn och fin nivå på komponenter, sen är det ju ingen nackdel att den byggs i Göteborg;)
ZSRQ4OO.jpg

VRRRROOOO000OM!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tack för synpunkter! XTR såg fint ut. Cyklade mycket MTB i unga år och då var wowfaktorn hög när man såg någon med Shimanos värsta.
Håller helt med, tyvärr var inte wow faktorn lika hög nu. Xtr förr var liksom överjävlig grymt, såg snyggt ut o i min lilla hjärna endast ngt proffsen hade. Tävlade själv på amatörnivå o körde xt-väldigt viktigt då ;)
 

Knät

Cartier
Läst här en tid men inte yttrat mig ännu. Nu får det alltså bli premiär i en diskussion om cyklar.

Nåväl, jag står i begrepp att skaffa mig en hyfsad pendlarhybrid. Specialized Sirrus Elite Disc betingar ungefär samma pris som en Nishiki SLD Pro, och utrustningen är likvärdig. Något skarpare bromsar på Nishikin, något smäckrare ram på Eliten. Jag tilltalas av att ha ett lite mer udda märke.

Jag mottager tacksamt input på valet och eventuella andra alternativ som kan vara värda att undersöka i häradet. Tack på förhand!

Jag tycker att Specializeden slår lite lite högre kvalitetsmässigt, men inte mer än att jag tycker du ska välja den cykeln du får bäst sittställning på. Dom skiljer sig en del i geometrin.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har kört en del på min nishiki nu och är riktigt nöjd.
Man blir dock sugen på en riktig racer.
Får bli sen när man har lite fler mil innanför västen, den jag har nu funkar bra dock har jag bara kört 2-3 milsrundor än, funderar på sätta på barends för lite variation.

På tal om väst, har en vindjacka och även om det är varmt verkar det behövas över cykeltröjan då det blåser mycket.
Kan dock bli lite varmt ibland, är en vindväst att föredra?
Jag tycker det är för kallt med bara cykeltröja.

Med vänlig hälsning,
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Gammal tråd, jag vet :)
Min erfarenhet av pro sld: köpte en, men sålde den ganska snabbt. Monterade bar ends för att få mer framåtlutad ställning. Tyckte dock aldrig den blev särskilt komfortabel. För mycket kompromiss av allt. Skippar nog hybridspåret och skaffar en racer som komplement till min miyata valley runner (klar favvo).
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gammal tråd, jag vet :)
Min erfarenhet av pro sld: köpte en, men sålde den ganska snabbt. Monterade bar ends för att få mer framåtlutad ställning. Tyckte dock aldrig den blev särskilt komfortabel. För mycket kompromiss av allt. Skippar nog hybridspåret och skaffar en racer som komplement till min miyata valley runner (klar favvo).

Jag har monterat ergon grips på min, riktigt skönt.
Problemet är med racer att man måste hålla sig på landsvägen.
Däcken verkar lite för smala för varierad cykling, då menar jag inte skogen utan mer grusvägar lite sämre cykelbanor och stan.
Dock är nog racer självklar på längre sträckor pga körställningen.
Har hittils bara kört 3-4 mila rundor som längst med min pro sld, det var inga problem iaf.

ergon-gp5-grips-187402-12.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Sjukt sköna är dom.
Många som rekommenderar på nätet har jag sett.
Bra för handleden samt bra grepp.

Jag har ju ingen erfarenhet av andra bara än dom man hade på sin MTB som tonåring men dessa gjorde min cykling mycket skönare och roligare.

Tror dom kostade 400 spänn från bukten.

Kan ta en bild om nån vill se dom monterade på mon hoj.

Ser inte så hemskt ut som man kan tro tkr jag
 
Topp