• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en tråd om resa..

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tänkte dra iväg med damen i augusti. Givetvis sol som gäller.

Inte sådär jättesugna på något turistande, mer än att det alltid är väldigt skönt att ha tillgång till en stad med allt vad det innebär.
Vi har rätt tight om tid, så det är ganska viktigt att det inte är allt för omständigt med flyg/transport.

Uppslag just nu:
Barcelona (Funderar dock på att ta boendet i någon närliggande ort istället för att bo mitt i stan)
Nice-området (är dock nybörjare här, och vet inte exakt vart man ska ta vägen)
Någonstans runt Malaga (risk för att dö av värme dock, och var där samma tid förra året och det fanns inte en solstol att hyra nånstans pga inhemsk semester)

Ej aktuellt:
Mallis
Allt som inte är europa

Tanken är relativt smidigt flyg, och att hugga en lägenhet på airbnb. Charter är inte aktuellt.
Viktigt med tillgång till strand och schyssta restauranger.

Någon som sitter på något svinbra tips eller info/åsikter?
 

Thorn

Friends of KS
Airbnb blir väl svårt i Spanien, de gör väl allt där nere för att sätta käppar i andrahandsuthyrning till turister.
 

Capo

Omega
2-Faktor
Har inte varit på franska rivieran men ska dit i slutet Juli/ början Augusti. Bara hört positivt från alla som varit där. Utgå från Nice och sen finns tåg/buss när du vill dra vidare till närliggande ställen (googla - finns hur många fina ställen som helst). Många hyr även bil. Kanske bra att göra om man vill upp eller in i landet mot bergsbyar men som sagt buss ska nog vara ok vad jag förstått.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har inte varit på franska rivieran men ska dit i slutet Juli/ början Augusti. Bara hört positivt från alla som varit där. Utgå från Nice och sen finns tåg/buss när du vill dra vidare till närliggande ställen (googla - finns hur många fina ställen som helst). Många hyr även bil. Kanske bra att göra om man vill upp eller in i landet mot bergsbyar men som sagt buss ska nog vara ok vad jag förstått.
Vi är nog spontant lite osugna på att hålla på att röra på oss så mycket när man väl är på plats, mer än att man kanske bosätter sig lite utanför en stads kärna och sedan hoppar in i taxin på kvällarna.

Hur bor ni i Nice?
Barca ska vara bra.
Marbella, om det inte vore för så många svenskar där.
Barcelona är riktigt bra. Men fan vet om jag är sugen på det i augusti alltså..
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Flyg till Nice och ta tåget till Ventimiglia eller San Remo på den italienska sidan. Billigare boende, bättre mat och i mitt tycke trevligare.

Klart mindre drag än i Nice. Å andra sidan är det nära med tåget, så bra möjligheter till olika dagsutflykter.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Tänkte dra iväg med damen i augusti. Givetvis sol som gäller.

Inte sådär jättesugna på något turistande, mer än att det alltid är väldigt skönt att ha tillgång till en stad med allt vad det innebär.
Vi har rätt tight om tid, så det är ganska viktigt att det inte är allt för omständigt med flyg/transport.

Uppslag just nu:
Barcelona (Funderar dock på att ta boendet i någon närliggande ort istället för att bo mitt i stan)
Nice-området (är dock nybörjare här, och vet inte exakt vart man ska ta vägen)
Någonstans runt Malaga (risk för att dö av värme dock, och var där samma tid förra året och det fanns inte en solstol att hyra nånstans pga inhemsk semester)

Ej aktuellt:
Mallis
Allt som inte är europa

Tanken är relativt smidigt flyg, och att hugga en lägenhet på airbnb. Charter är inte aktuellt.
Viktigt med tillgång till strand och schyssta restauranger.

Någon som sitter på något svinbra tips eller info/åsikter?

Italien är ju alltid trevligt!
Kan rekomendera Genova eller sestri levante (allt detta ligger i norra Italien) Man kan flyga smidigt till turin men då får man ta tåg resten av vägen till kusten.
Annars Alghero på Sardinien?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Flyg till Nice och ta tåget till Ventimiglia eller San Remo på den italienska sidan. Billigare boende, bättre mat och i mitt tycke trevligare.

Klart mindre drag än i Nice. Å andra sidan är det nära med tåget, så bra möjligheter till olika dagsutflykter.
Som sagt inte så sugna på dagsutflykter och liknande.. :)
 

krosjo

Omega
Varit i Antibes tre år i rad och älskar det. Ska dit igen i år. Se till att bo i gamla stan då och inte i Juan les Pins vilket är lite mer "turistigt" - vill du dit ändå så är det en promenad på 20-30 min bort.

Bussar/tåg till Cannes och Nice finns nära tillhands vid "torget" i gamla stan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Varit i Antibes tre år i rad och älskar det. Ska dit igen i år. Se till att bo i gamla stan då och inte i Juan les Pins vilket är lite mer "turistigt" - vill du dit ändå så är det en promenad på 20-30 min bort.

Bussar/tåg till Cannes och Nice finns nära tillhands vid "torget" i gamla stan.
Mm, funderat en del på Antibes. Rimliga flyg och jävligt rimliga priser på lägenheter.

Kanske lite mindre rimligt kostnad för att leva där, eller?
 

krosjo

Omega
Mm, funderat en del på Antibes. Rimliga flyg och jävligt rimliga priser på lägenheter.

Kanske lite mindre rimligt kostnad för att leva där, eller?
Nja.. tycker egentligen att det är samma priser som här hemma. Förutom alla hak längs stränderna där man får betala upp till 100 eur för en solstol och 300 kr för en Caesarsallad.
 
Mm, funderat en del på Antibes. Rimliga flyg och jävligt rimliga priser på lägenheter.

Kanske lite mindre rimligt kostnad för att leva där, eller?

Antibes är helt fantastiskt. Kan bara rekomendera det (och hela området runt det, inklusive Nice). Var själv där i månadsskiftet Maj/Juni. Gamla stan är supercharmigt och det finns rätt bra beacher inom promenadavstånd. De var inte superfyllda när vi var där men vi hörde att i Juli/Augusti kommer det bli mer folk.
Prismässigt är det, precis som @krosjo säger, rätt så same-same som hemma i Svea och det är i princip ingen skillnad mot andra ställen på rivieran.

Och om ni, mot förmodan, skulle känna för en dagstripp trots allt så tar det 20 min in till Nice. Och Nice är supercharmigt, bodde där i 3 nätter efter att ha varit i Antibes ett par dagar och kommer helt klart att återvända dit. Precis lagom blandning av storstad och fransk småstadscharm. Blomstermarknaden är magisk.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Förstår inte hur folk kan gilla Nice. Var där under Fotbolls-EM förra året, kanske var därför, men kommer aldrig åka tillbaka. Sämst strand, otrevliga människor, usel service, kass mat. Ja det var inte mycket som tilltala mig där.

Kroatien är det bästa jag besökt inom Europa.
 

Capo

Omega
2-Faktor
Vi är nog spontant lite osugna på att hålla på att röra på oss så mycket när man väl är på plats, mer än att man kanske bosätter sig lite utanför en stads kärna och sedan hoppar in i taxin på kvällarna.

Hur bor ni i Nice?

Hotell. Men kommer bara vara i Nice en eller två nätter. Sedan Cap d'Ail, Menton och avsluta i Antibes. Beroende på hur länge ni ska vara borta är det nog ändå värt att spana in iaf två ställen. Kanske Antibes som bas och dagstripp till Nice? Verkar finnas en del med koll i tråden.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Antibes är helt fantastiskt. Kan bara rekomendera det (och hela området runt det, inklusive Nice). Var själv där i månadsskiftet Maj/Juni. Gamla stan är supercharmigt och det finns rätt bra beacher inom promenadavstånd. De var inte superfyllda när vi var där men vi hörde att i Juli/Augusti kommer det bli mer folk.
Prismässigt är det, precis som @krosjo säger, rätt så same-same som hemma i Svea och det är i princip ingen skillnad mot andra ställen på rivieran.

Och om ni, mot förmodan, skulle känna för en dagstripp trots allt så tar det 20 min in till Nice. Och Nice är supercharmigt, bodde där i 3 nätter efter att ha varit i Antibes ett par dagar och kommer helt klart att återvända dit. Precis lagom blandning av storstad och fransk småstadscharm. Blomstermarknaden är magisk.
Lite inne på att köra Juan les pins, för att ha tillgång till solbädd eller nån slags beachklubb.
Hotell. Men kommer bara vara i Nice en eller två nätter. Sedan Cap d'Ail, Menton och avsluta i Antibes. Beroende på hur länge ni ska vara borta är det nog ändå värt att spana in iaf två ställen. Kanske Antibes som bas och dagstripp till Nice? Verkar finnas en del med koll i tråden.
Det blir bara 6-7 nätter.
 

Oew

Rolex
Eze är underbart, lugnt där, men nära till Monaco och Nice ifall du vill ha mer drag någon dag, Tropez alltid fint ifall ni vill öpna plånböckerna lite mer.
Italien är också härligt, Amalfikusten är ju en klassiker och beroende på när du åker I Aug kan det värsta turisthavet vara borta. annars ifall du vill testa något annorlunda är Santa Margarita på Italienska rivieran en favorit.
 

Rearden

Cartier
Nice är trevligt även om stranden är lite väl stenig i mitt tycke, Antibes är enligt mig ett bättre val om du inte vill springa i stan och shoppa. Men min favorit längs den kusten är utan tvekan Cannes, mysig stad, bra mat och bättre bad.

Men vågar du lämna Frankrike så är Capri ett fantastiskt resemål för en lugn semester i medelhavet. Finns bra möjligheter till klockspaning också. Plus att det är varmare i vattnet.
 
Lite inne på att köra Juan les pins, för att ha tillgång till solbädd eller nån slags beachklubb.
De två delar lär du säkert hitta i JLP, de orten är känd för just solbädd och beachklubb. Vi var bara där en kort stund så jag är ingen expert men jag hade nog ändå försökt hitta boende i Antibes i så fall. Mycket charmigare och bara 20-30 min promenad från JLP. Så då får du både och, fransk charm och party & sol.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Var i Cannes förra året och besökte även Nice och Troppan. Fina städer med allt man behöver inklusive grymma klockbutiker, sol/bad och restauranger.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
San Sebastian har allt du söker. Smidigt flyg till Bilbao med Lufthansa, typ 75min buss därifrån till San Sebastian. Väl där är hela staden en strand typ. Grym mat, prisvärt, massa bra airbnb. 12-19 augusti är det Semana Grande, fet stadsfest.
 

krosjo

Omega
Vad gäller boende så tycker jag definitivt att du ska satsa på att hitta en lägenhet på antingen airbnb eller homeaway. De flesta lär vara bokade nu under de mer populära veckorna dvs 29-31 men finns säkert några guldkorn att hitta!

En annan rekommendation är att ta en dag och åka upp i bergen till Gorges du Verdon och bada etc.
upload_2017-6-27_13-1-24.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
San Sebastian har allt du söker. Smidigt flyg till Bilbao med Lufthansa, typ 75min buss därifrån till San Sebastian. Väl där är hela staden en strand typ. Grym mat, prisvärt, massa bra airbnb. 12-19 augusti är det Semana Grande, fet stadsfest.
Problematiskt med kallt atlantvatten antar jag.
Vad gäller boende så tycker jag definitivt att du ska satsa på att hitta en lägenhet på antingen airbnb eller homeaway. De flesta lär vara bokade nu under de mer populära veckorna dvs 29-31 men finns säkert några guldkorn att hitta!

En annan rekommendation är att ta en dag och åka upp i bergen till Gorges du Verdon och bada etc.
upload_2017-6-27_13-1-24.png
Mm, airbnb är nog givet, förutsatt att vi inte hittar ett riktigt bra hotell.

Lär inte bli några utflykter och sånt.. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite inne på att köra Juan les pins, för att ha tillgång till solbädd eller nån slags beachklubb.

Det blir bara 6-7 nätter.
Har hus på Cap d'Antibes, men blir lite svårt att styra det nu... Fina områden och tror du står ut i juan les pins. Rätt tacky men för ett par dagar på semester bör det inte vara några problem. Finns några beach clubs på småsträder omkring också om man vill komma bort lite men det syns på kartan. Cykel är guld där nere men kanske svårt att styra upp, aldrig kollat. Uber fungerade utmärkt förra sommarn om behovet finns.
 

RBJSWE

Cartier
Nice är trevligt även om stranden är lite väl stenig i mitt tycke, Antibes är enligt mig ett bättre val om du inte vill springa i stan och shoppa. Men min favorit längs den kusten är utan tvekan Cannes, mysig stad, bra mat och bättre bad.

Men vågar du lämna Frankrike så är Capri ett fantastiskt resemål för en lugn semester i medelhavet. Finns bra möjligheter till klockspaning också. Plus att det är varmare i vattnet.

Vad Rearden sa! Cannes har överlägset bäst strand och är mycket softare än större och ruffigare Nice. Perfekt för den som vill ta det lugnt men ha några lite finare butiker att ta en paus från solen i.

Annars kan jag rekommendera Ajaccio på Korsika. Inte den största stranden i medelhavet och inte den ballaste staden, men det mesta är BRA och blir tillsammans en riktigt fin kombo. Går flyg direkt och flygplatsen ligger nära stan.
 

krosjo

Omega
Har hus på Cap d'Antibes, men blir lite svårt att styra det nu... Fina områden och tror du står ut i juan les pins. Rätt tacky men för ett par dagar på semester bör det inte vara några problem. Finns några beach clubs på småsträder omkring också om man vill komma bort lite men det syns på kartan. Cykel är guld där nere men kanske svårt att styra upp, aldrig kollat. Uber fungerade utmärkt förra sommarn om behovet finns.

Inte illa! Lilla stranden Plage des Ondes på Cap d'Antibes är ju magisk!
 
Topp