• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en tråd om resa..

Rearden

Cartier
San Sebastian har allt du söker. Smidigt flyg till Bilbao med Lufthansa, typ 75min buss därifrån till San Sebastian. Väl där är hela staden en strand typ. Grym mat, prisvärt, massa bra airbnb. 12-19 augusti är det Semana Grande, fet stadsfest.
Dit är jag sjukt sugen på att åka, hur är vattentemperaturen där? Känns som atlanten skulle vara kall?

Edit: helt klart tvåa på den bollen...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har hus på Cap d'Antibes, men blir lite svårt att styra det nu... Fina områden och tror du står ut i juan les pins. Rätt tacky men för ett par dagar på semester bör det inte vara några problem. Finns några beach clubs på småsträder omkring också om man vill komma bort lite men det syns på kartan. Cykel är guld där nere men kanske svårt att styra upp, aldrig kollat. Uber fungerade utmärkt förra sommarn om behovet finns.
Vi lutar åt en trevlig liten lägenhet med balkong eller nån sorts terass. Har du connections? :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ska själv till St Maxime nära St Tropez. Valde det för att stranden är bra för att vara rivieran. Tycker att man bör röra på sig när man är på Riveran. Finns så mycket trevligt att se!

Annars är ju det mesta i tråden kanontips!
Kan även tipsa om Dubrovnic och Hvar i Kroatien.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tänkte dra iväg med damen i augusti. Givetvis sol som gäller.

Inte sådär jättesugna på något turistande, mer än att det alltid är väldigt skönt att ha tillgång till en stad med allt vad det innebär.
Vi har rätt tight om tid, så det är ganska viktigt att det inte är allt för omständigt med flyg/transport.

Uppslag just nu:
Barcelona (Funderar dock på att ta boendet i någon närliggande ort istället för att bo mitt i stan)
Nice-området (är dock nybörjare här, och vet inte exakt vart man ska ta vägen)
Någonstans runt Malaga (risk för att dö av värme dock, och var där samma tid förra året och det fanns inte en solstol att hyra nånstans pga inhemsk semester)

Ej aktuellt:
Mallis
Allt som inte är europa

Tanken är relativt smidigt flyg, och att hugga en lägenhet på airbnb. Charter är inte aktuellt.
Viktigt med tillgång till strand och schyssta restauranger.

Någon som sitter på något svinbra tips eller info/åsikter?

Flyg till Pisa, hyr en bil - åk till kusten. (Men stanna först en natt eller två och ät lite Pici och drick för mycket vin)
depositphotos_74184829-stock-photo-tourists-on-garibaldi-square-pisa.jpg


Besök mysiga små byar (t.ex. Cinque Terre):
GettyImages-535829617_super.jpg


Ligg på stranden och chilla och ät gott (Forte Dei marmi)

l-orsa-maggiore-tuscany-conde-nast-traveller-3june16-pr_1440x960.jpg


Och om det inte är för varmt - besök några schyssta vingårdar i Toscana:

pisa-37200146-1496326803-ImageGalleryLightbox.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ska själv till St Maxime nära St Tropez. Valde det för att stranden är bra för att vara rivieran. Tycker att man bör röra på sig när man är på Riveran. Finns så mycket trevligt att se!

Finns ju flertalet bra stränder runt St Tropez. Har varit nere några svängar senaste åren och är riktigt nöjd med stränderna. Jag är ingen strand-connesieur på något sätt men typ Tropezina och Salins duger alla dagar i veckan.

Själva St Tropez måste man ju dock vara lite speciell för att imponeras av även om det är kul att hänga någon kväll i hamnen...

Grymt bra löpning längs med kusten också - men det kanske inte är sånt som lockar normala människor att åka dit! :D


Skall man åka bara för att ligga på ett ställe och slappa finns det dock kanske bättre ställen att åka till efter som det precis som du säger finns en hel del trevlig att se.

@vaniljglass - varför väljer du bort Mallorca? Funderar själv på att dra dit mot höstkanten med samma avsikt med semestern som er - har dock aldrig varit där och är därför nyfiken.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Flyg till Pisa, hyr en bil - åk till kusten. (Men stanna först en natt eller två och ät lite Pici och drick för mycket vin)
depositphotos_74184829-stock-photo-tourists-on-garibaldi-square-pisa.jpg


Besök mysiga små byar (t.ex. Cinque Terre):
GettyImages-535829617_super.jpg


Ligg på stranden och chilla och ät gott (Forte Dei marmi)

l-orsa-maggiore-tuscany-conde-nast-traveller-3june16-pr_1440x960.jpg


Och om det inte är för varmt - besök några schyssta vingårdar i Toscana:

pisa-37200146-1496326803-ImageGalleryLightbox.jpg
Det låter ju underbart såklart, men det är ju för sjuttifemte gången inte det vi vill göra :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns ju flertalet bra stränder runt St Tropez. Har varit nere några svängar senaste åren och är riktigt nöjd med stränderna. Jag är ingen strand-connesieur på något sätt men typ Tropezina och Salins duger alla dagar i veckan.

Själva St Tropez måste man ju dock vara lite speciell för att imponeras av även om det är kul att hänga någon kväll i hamnen...

Grymt bra löpning längs med kusten också - men det kanske inte är sånt som lockar normala människor att åka dit! :D


Skall man åka bara för att ligga på ett ställe och slappa finns det dock kanske bättre ställen att åka till efter som det precis som du säger finns en hel del trevlig att se.

@vaniljglass - varför väljer du bort Mallorca? Funderar själv på att dra dit mot höstkanten med samma avsikt med semestern som er - har dock aldrig varit där och är därför nyfiken.
För att jag ska dit i juli :)

Annars är Palma perfekt, eller om man vill bo utanför.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det låter ju underbart såklart, men det är ju för sjuttifemte gången inte det vi vill göra :D

Men men, det är ju exakt det du skriver att ni vill göra? (Hugga en lgh på Air Bnb, ha tillgång till strand m.m.. Det är förövrigt turista i allra högsta grad.).
Jag ökade bara på möjligheterna till aktiviteter. :D

Men ok: Flyg till pisa, hyr en LGH i Forte dei marmi (cirka 3,5 mil bort) - sup dig kanon på stranden? Check.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Men men, det är ju exakt det du skriver att ni vill göra? (Hugga en lgh på Air Bnb, ha tillgång till strand m.m.. Det är förövrigt turista i allra högsta grad.).
Jag ökade bara på möjligheterna till aktiviteter. :D

Men ok: Flyg till pisa, hyr en LGH i Forte dei marmi (cirka 3,5 mil bort) - sup dig kanon på stranden? Check.
Nej, men vi vill inte flänga liksom. Bara vara en vecka på ett nice ställe och relaxa.
 

Josef B

Bestraffaren
Redan skrivits i tråden om Nice, men det är en utmärkt idé att utgå den den stan. Sambon och jag var där för två år sedan i två veckor. Upptäckte Nice under några dagar och sedan tog vi trippar till Cannes, Antibes, Monaco och Villefranche. Villefranche är en pärla, ät på restaurangerna vid kajen men även de i slingerkvarteren högre upp i byn är mysiga.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Cascais, strax utanför Lissabon.
Mysigt med bra mat och vin, bra avstånd till centrala Lissabon.

Sol och bad finns, även möjlihet att besöka vingårdar om ni nu väljer att åka söderut.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Har otroligt svårt att tro att jag skulle hålla med. :)

Tack!

Benägen att hålla med. Nice är ju as-trist. Visst - st Jean cap ferrat/paloma Beach är ju rätt trevligt (och ligger nära) men på rivieran måste man ju göra utflykter till närliggande områden för att det ska va soft). Och knappt då är det trevligt.

Mitt andra förslag är Porto Vecchio (Korsika). Tar förvisso nån timme med bil från Ajaccio där flygen landar - men har stränder som påminner om Thailand (om inte bättre) och en supercharmig (men liten) stad.

Rekommenderas varmt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Benägen att hålla med. Nice är ju as-trist. Visst - st Jean cap ferrat/paloma Beach är ju rätt trevligt (och ligger nära) men på rivieran måste man ju göra utflykter till närliggande områden för att det ska va soft). Och knappt då är det trevligt.

Mitt andra förslag är Porto Vecchio (Korsika). Tar förvisso nån timme med bil från Ajaccio där flygen landar - men har stränder som påminner om Thailand (om inte bättre) och en supercharmig (men liten) stad.

Rekommenderas varmt!
I teorin skitbra säkert, men i praktiken typ 10h flyg med byte av flygplats i paris för 5k per skalle. Och då är vi bara i Ajaccio.. :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Även jag vill slå ett slag för rivieran i allmänhet och antibes i synnerhet. Skönt lugn, bra käk och lagom mycket att se.
Se till att besöka Safranier (liten "självständig" stadsdel) för en middag och ät hummer-casserolen.
Ville franche är också najs, liksom saint maxime. Just Nice är ingen personlig favorit.
 

Vesper

Rolex
Italien är ju alltid trevligt!
Kan rekomendera Genova eller sestri levante (allt detta ligger i norra Italien) Man kan flyga smidigt till turin men då får man ta tåg resten av vägen till kusten.
Annars Alghero på Sardinien?
Genova? Fy fan där sätter jag aldrig mitt fot igen, sunkigare stad får man leta efter.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Även jag vill slå ett slag för rivieran i allmänhet och antibes i synnerhet. Skönt lugn, bra käk och lagom mycket att se.
Se till att besöka Safranier (liten "självständig" stadsdel) för en middag och ät hummer-casserolen.
Ville franche är också najs, liksom saint maxime. Just Nice är ingen personlig favorit.
Rivieran ligger bra till. Behöver dock lite mer pejl känner jag. Får göra lite dd.
När semestern blir som att hitta en bra 1680..
Lite så. Tight om tid, och i och med att det bara är en sketen vecka vid medelhavet så vill ingen av oss hosta upp särskilt mycket deg.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hade absolut kört på franska eller italiensa rivieran. Körde det förra sommaren, med start i Portofino. Tyvärr blev jag lite hindrad vid Nice pga terrordådet, så istället för att stanna kvar där och fortsätta rivieran nedåt stack jag upp i bergen, som verkligen är att rekommendera. Drar du till Nice kan du hyra en kärra och dra upp förbi Grenoble och fortsätta rätt upp i bergen till asfeta alpsjöar. Eller bara åka runt till andra närliggande överfeta städer. Monaco etc. Sjukt många bra dagstripps som går att göra från tex Nice.
Printad bild från min insta (lågkvalle) från ena alpsjön jag plaskade i några dagar, as fett.
franKr.png
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag sekondar Frankrike men säger andra sidan, mot Spanien. Flyg till Bezier och Airbnb'a i valfri stad längs kusten. Perpignan är störst åt Spanienhållet till, absolut trevligast är Port Vendres och Collioure men de är betydligt mindre. Tåg, snabbtåg och buss går längs hela kusten för nån enstaka euro. Cote Vermeille är grymt och relativt billigt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hade absolut kört på franska eller italiensa rivieran. Körde det förra sommaren, med start i Portofino. Tyvärr blev jag lite hindrad vid Nice pga terrordådet, så istället för att stanna kvar där och fortsätta rivieran nedåt stack jag upp i bergen, som verkligen är att rekommendera. Drar du till Nice kan du hyra en kärra och dra upp förbi Grenoble och fortsätta rätt upp i bergen till asfeta alpsjöar. Eller bara åka runt till andra närliggande överfeta städer. Monaco etc. Sjukt många bra dagstripps som går att göra från tex Nice.
Printad bild från min insta (lågkvalle) från ena alpsjön jag plaskade i några dagar, as fett.
franKr.png
Men vad i hela helvete. Inga jävla utflykter :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Haha missade det! Sorry. Isåfall: Nice eller St.Tropez! Ingen av de italienska städerna på rivieran i samma höjd är lika bra för en hel veckas stay tex. Mest endagars/helg typ.
Hela den här tråden har varit en enda lång parad av folks reseskryt typ, no offence.. :D

Jag vill höra typ följande:

"vi var en vecka i antibes (eller vart som), bodde precis där och där. Fanns solstolar man kunde hyra och tillgång till beachklubbar samt lunchrestauranger. På kvällen finns det riktigt bra utbud med restauranger/barer/etc där och där. Rekommenderas!"
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hela den här tråden har varit en enda lång parad av folks reseskryt typ, no offence.. :D

Jag vill höra typ följande:

"vi var en vecka i antibes (eller vart som), bodde precis där och där. Fanns solstolar man kunde hyra och tillgång till beachklubbar samt lunchrestauranger. På kvällen finns det riktigt bra utbud med restauranger/barer/etc där och där. Rekommenderas!"
Och nästan ännu viktigare: Det måste gå att flyga dit liksom.

Inte: Mellanlanda i helsingfors och dusseldorf, spendera 12h resande - ta sedan bussen 3 timmar till kusten, hoppa där på en båt 5 timmar ut till den här ön. ;)
 
Topp