Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ännu ett trist rån...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Equilibrium, 24 augusti 2015.

1. Equilibrium
    Trådstartare

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
  2. Bodén

Bodén Borgare

Mår fan illa. Man är så jävla sårbar.

3. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Känns overkligt att sådant här faktiskt händer... Hemskt på så många sätt!

4. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Sälj inte ensam till någon du inte har koll på.

Rivalen gillar detta.
  5. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Så jävla tråkigt att det är sånt som händer...

6. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Kan nog också vara ide att använda ett anonymt kontantkortsnummer så ingen bara hälsar på en kväll. När jag köpte min klocka kunde jag hitta personens hemadress genom att söka på telefonnummret. Däremot hade han tagit bort det innan dagen efter när jag kom dit. Många skumma typer hade tydligen ringt.
    Han sa även att det aldrig varit ett problem när han sålt klockor av andra märken än Rolex i samma prisklass.

7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Räcker med att man lämnar ut telefonnr på en annons så hittar tjuvarna.. Mycket tråkigt givetvis.

8. Oli

Oli Präst

Lägg aldrig ut telefonnummer på blocket. Är som att att annonsera efter tjuvar.

9. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Plus att man brukar bli bombad av samtal/sms av oseriösa idioter. Nummer på blocket lägger jag aldrig någonsin in igen.

Icaras och Oli gillar detta.
  10. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fruktansvärt! Detta får mig att verkligen att försöka hitta säkrare sätt att göra affärer på. KS-forumet känns som ett tryggt alternativ med referenser.

Rivalen, ZtaFfaN, Jimpa och 1 annan gillar detta.
  11. Randel

Randel Friends of KS

Fruktansvärt obehagligt! Dessutom en väldigt tråkig samhällsutveckling. För min del är det ytterligare ett skäl att bara köpa och sälja klockor via KS där det finns bra referenser etc.

Equilibrium och Oli gillar detta.
  12. Oli

Oli Präst

Säljer ofta via blocket. Dock vissa regler. Jag använder kontantkort om jag har telefonnumret synligt (oftast ej dock, endast på billigare varor), personen som är intresserad måste ha ett reggat nr, möts hos en ad med videoinspelning, Tar med en polare på som är väktare så han håller alltid koll från avstånd. Endast Swishbetalning, klockan lämnas över efter betalning är mottagen och registrerad på mitt konto.

Rivalen gillar detta.
  13. KenKun

KenKun Biskop

Tråkigt, och skrämmande!

Har inte sålt så många klockor, och absolut inte i de prisklasserna. Men när det sker, så blir det nog på KS.

Equilibrium och Jimpa gillar detta.
  14. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Väldigt obehagligt! Jag säljer massor av saker, ofta på blocket och som sagt när det är dyrare klocka har det varit många konstiga. En del direkta bedrägerisamtal. Vet inte vart vi är på väg om man inte skall kunna sälja privat via annons längre. Lämna in till Kaplans och tappa 40% av marknadspriset kändes inte så kul, men så gjorde jag sist....vilket så här i efterhand var riktigt korkat.......

Jag tar i alla fall lärdom av dessa gangsters som rånar folk, så jag kommer aldrig lägga ut mitt telefonnummer igen.

15. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
  16. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Helt sjukt, känns jäkligt svårt att utreda med om förövrarna inte är superkorkade.

17. vicjoh

vicjoh Bonde

Säljer inte så mycket saker över internet - men de gånger jag gjort det så är det med swish och sedan postar jag paketet.

18. Per

Per Björklövens finest

Se bara till att inte Swish-numret är registrerat på ett sätt som enkelt identifierar dig så känns det hyfsat klokt och safe. :)

19. vicjoh

vicjoh Bonde

@Per: Ja, det känns som att det är mest safe! Tack!

20. Oli

Oli Präst

Lär vara i stort sett omöjligt i detta fall, om inte polisen skulle kunna ta reda på vilka som "googlat" den drabbades nummer samma dag/dagarna innan. Kan ju inte vara jättemånga som sökt på det telefonnumret de närmsta dagarna.

Ako gillar detta.
  21. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tråkigt och obehagligt.. Använder alltid min jobbmobil när jag annonserar, så att det inte går att spåra.

22. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Polis?

23. Oli

Oli Präst

Eller hemligt nummer. Är man polis så behöver man väl inte vara jätteorolig för att bli blåst på detta sätt?

24. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Varför skulle man inte vara orolig för det?

25. Oli

Oli Präst

Är väl ingen som försöker blåsa en polis medvetet? Sen kan dom alltid ligga på sina kollegor och lösa brottet. Plus att en polis är förhoppningsvis beredd på att det finns skurkar så chansen att dom lyckas med ett rån på liknande sätt är nog mycket mindre hos en polis.

Pauledward gillar detta.
  26. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ehh, Nej. Varför måste man vara polis för det?
    Min telefon är abonnerad på företaget, inget namn. Spårar man numret, går det ju till mitt jobb och inget annat.

Pauledward gillar detta.
  27. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Smart!

28. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    I vilket fall är det extremt horribelt att man skall behöva vara anonym för att sälja något på öppen marknad i Sverige.

Equilibrium och Oli gillar detta.
  29. HampusJ

HampusJ Bonde

Från:
    Nordvästra skåne
    Känns obehagligt att detta händer... Förstår nu varför Karatekid inte ville att vi skulle ses för att göra upp affären!

Oli och Pauledward gillar detta.
  30. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Lägger man ut på Blocket (vilket händer endast i de fall jag ska sälja hemelektronik och annat lite större och tyngre som jag inte pallar posta alt. bilar) så kan man ju lägga ut ett "falskt" telefonnummer för en 20'a extra tror jag det är. Numret blir kopplat till ditt riktiga telefonnummer och fejknumret upphör att gälla då du tar bort annonsen. Detta är om man nu prompt ska ha telefonnummer i annonsen och inte vill fippla med kontantkort, andra telefoner etc.

Att göra säkra affärer när det gäller dyra klockor är ingen raketforskning - även vi som jobbar som poliser gör affärer på samma sätt som vilken sund person helst - dvs möts upp där det är mycket folk (vittnen/brottsförebyggande) kameror helst då människor inte är att lita på i allmänhet samt ser till att ha en säker betalningsmetod som går att direkt bekräfta såsom Swish.

Själv har jag gjort affärer F2F med en rad olika skummisar, i mörka portar (@KenKun ;-)) sent på kvällen osv men allt handlar om sunt förnuft, hur mycket man vågar lita på motparten (efter t ex telefonsamtal, personlighetsbedömning, bedömning av den egna förmågan att hantera ev. situationer, hur snabbt man vill göra affär etc).
    (Sen brukar jag oftast kräva legitimation och fullständiga kontaktuppgifter som jag bekräftar via Ratsit eller dylikt innan jag t ex ska köpa en begagnad bil eller annat dyrare, som kanske kort därefter visar sig vara paj eller fake t ex en klocka. När det är dags för att legitimera mig själv under samma affär så har jag en förhoppning om att det jag själv brukar visa upp i legitimationshandling har en viss avskräckande effekt :) )

Men för extra säkerhets skull numera så försöker jag alltid göra affär genom Klocksnack och då köpare/säljare med bra omdömen så slipper jag oroa mig, även om det ibland kan löna sig rent ekonomiskt att sälja/köpa på Blocket istället när det gäller klockor.

Seikosthlm, Dr666 och Pauledward gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield