Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äntligen en Rolex! - Paketöppning.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mrsheepshooter, 10 april 2015.

1. Mrsheepshooter
    Trådstartare

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Hej alla klockglada!

Då detta blir min allra första dyrgrip tänkte jag att det skulle passa bra med en alldeles egen paketöppningstråd.

Mitt verkliga klockintresse började för nästan precis två år sedan, på min 14-årsdag. Jag kan minnas hur jag spänt öppnade det kvadratiska paketet och fick till mina sinnens förtjusning se en enkel, men mycket vacker klocka. Det var en Daniel Wellington i roséguld. Ingen unik eller särskilt rolig klocka, men det var nog för att dra igång ett klockintresse inom mig.

Redan efter ett par månader suktade jag efter en ny klocka. Som den gröngöling jag var gick jag och köpte mig en Seikodykare. Jag kan minnas hur jag gick och stoltserade med den. Ju mer insatt jag blev inom klockvärlden desto mer gillade jag min nyköpta dinka. Men en dag slutade klockan att gå av någon underlig anledning, blott 5 månader gammal. Då kände jag att det var dags att ta steget upp till nästa liga. Jag ville ha en "riktig klocka".
    Jag fick då genom min mamma veta att en arbetskamrat till henne hade ett eget forum för andra klockintresserade. Jag såg detta som min chans att lära mig mer och ta del av andras historier. Jag registrerade mig hastigt och började iaktta. Efter ett par månader hade jag lärt mig en hel del och hade blivit mer nedsänkt i klockträsket än någon gång tidigare. Jag hade sedan en tid tillbaka bestämt mig att jag skulle hitta en "riktig klocka", det skulle vara en schweizisk dykare i stål.
    Med hjälp av ministern hittade jag då en klocka som passade min budget samt de krav jag hade. Det blev en Glycine Combat Sub Two Tone.

Efter ett par månader fick jag min klocka och jag älskade den, men hade redan börjat kolla på nästa inköp...
    Sommaren spenderades till viss del på vår åkgräsklippare då jag jobbade för att få ihop lite mer pengar så att jag skulle kunna köpa den klocka jag verkligen ville ha. Jag kollade bl.a på Longines, Tudor och Omega, men på hösten samma år fick jag syn på en Rolex 1601 i mitt instagramfeed, när jag såg den var det som något slogs på inom mig. Jag kände att det var en sådan klocka jag ville ha.
    Med hjälp än en gång av vänliga Spencer hittade jag en säljare. Jag tog kontakt och vi började snacka. Jag berättade min budget och han skickade bilder på en klocka som visade sig vara precis det jag var ute efter. Resten är historia. 16 år gammal sitter jag här med min allra första Rolex.

Det blev alltså en Datejust 1601 men "brutna" index , på jubilee. Klockan är i mycket fint skick och är från cirka 1968-69.

Här är ett par bilder:

IMG_9035.JPG

Den blir riktigt vacker med lite ljus på sig :)
    IMG_9072.JPG

IMG_9073.JPG

Älskar verkligen klockor med ett par år på nacken, det är spännande att tänka på hur historien för denna klocka kan ha sett ut!
    IMG_9088.JPG

Den vackra urtavlan.
    IMG_9087.JPG

Till sist krävs ju såklart det allra viktigaste, wristshot!
    IMG_9074.JPG

Nu sitter jag på tre fina klockor (inklusive. SNK809) och känner att det kanske är dags att börja spara till en beggad Aqua Terra. Men oavsett så är jag otroligt nöjd med min affär! Jag vill också tacka alla på forumet för smakråd och tips, Bomier för en oerhört trevlig och smidig affär, samt Spencer66 för den ovärderliga hjälp jag fått! Tack!! :D

//Albert.

marlun, bossesthlm73, Carolin och 101 andra gillar detta.
  2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Nu måste man köpa en rolex också.... Fan.
    Men kul för dig :)

3. Randel

Randel Friends of KS

Trevlig läsning Mrsheepshooter och stort grattis till en riktig klassiker! Jag gillar att du som så pass ung inte faller dit på trend-klockor utan köper dig en stabil och otroligt elegant DateJust istället :) Och, extra kudos till dig för att du är ung men skriver så mycket bättre svenska än väldigt många vuxna!

StarMan, Galaxy, Scaramanga och 5 andra gillar detta.
  4. Fergi

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Den är riktigt snygg. Grattis

Mrsheepshooter gillar detta.
  5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Stooooort grattis och så jäkla koolt att du redan har Rolex och det även en av deras mest klassiska modeller! Den är en keeper enligt mig och välkommen ner i dyn!

Ministern

vikgul, Pojken från Götet, jabla och 5 andra gillar detta.
  6. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Trevlig trådstart och kul att du hittade rätt tillslut, grattis! Köpte också min första Rolex av Bomier, som 18-åring istället... :)

meo_swe och Mrsheepshooter gillar detta.
  7. Spencer

Glöm AT:n dock..

8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en mysig klocka unge man :) !

9. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Tungt!!!!

10. Lalas

Lalas Friends of KS

Grattis!

11. Divemaster

Divemaster Friends of KS

Från:
    westcoasten
    Snygg!

12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Vilket bra Rolex val!

Grattis!

13. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Grattis. Grymt jobbat. Jag ska fan klippa gräs hela sommaren jag också :)

Sonos, Seikosthlm, Martin1977 och 3 andra gillar detta.
  14. Rusty

Rusty Bonde

Grattis till en fin klocka!

15. Mrsheepshooter
    Trådstartare

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Tack!
    Jo det är väldigt kul att ha en klocka som nästan ingen i min ålder har! 1601:an känns som en jäkligt bra instegsklocka.:)

Jonaz och Randel gillar detta.
  16. Spencer

Mer än instegsklocka för de flesta :)

Floduttern, Scaramanga och Mrsheepshooter gillar detta.
  17. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Häftigt, stort grattis till klockan och ditt intresse.
    Njut av den!
    /j

18. Taxman

Taxman Friends of KS

Grattis till en riktigt fin klocka och tack för en trevlig text/historia. Se nu till att inte flippa någon av dina första klockor utan behåll dem och spara ihop till fler!

Floduttern och Mrsheepshooter gillar detta.
  19. Strindberg

Strindberg Biskop

Bra jobbat! Jag har tjatat på min dotter i tre år att hon ska klippa gräs, erbjudit henne dels att klippa våra gårdar med bra betalt samt att låna åkklipparen och erbjuda grannarna klippning.

Hon har tjänat ihop till typ en begagnad Tidena.

Floduttern och Mrsheepshooter gillar detta.
  20. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis , mycket vackert............:) ock fint skrivet.:)

21. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Grattis till en underbart fin Rolex!

22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Gratulerar till en riktig klocka! :woot:

23. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Grattis!!! En av dem absolut bästa Rolexarna![emoji2] Även jag var 16 när jag köpte min första Rolex, för ganska exakt ett halvår sedan! Bästa känslan![emoji2][emoji106] Riktigt bra val du gjorde![emoji108]

24. Syven

Syven Friends of KS

Imponerande minst sagt, 16 bast å redan ägare till en rolle. Grattis!

25. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Grattis, trevlig läsning.

26. Mrsheepshooter
    Trådstartare

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Visst är det underbart! Man kan inte sluta stirra på dem... Sååå vackra! :)

Spencer, Pelarn65 och Bjoerlin76 gillar detta.
  27. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Coolt att sporta "gubb-rolle" som 16 åring. Jag önskar att mitt intresse för klockor eskalerat så tidigt, innan man drog på sig en massa "onödiga" utgifter som bil, barn, hus osv ;) Riktigt snygg, grattis!

28. holmjohaan

holmjohaan Stadsbo

Grattis :)! Väldigt fin klocka! Roligt att du som är så pass ung redan har så bra smak. Du kommer få en fin sommar med den där på armen!

29. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Var nu inte så gubbig! AT är en riktigt trevlig klocka. Omega med sina co-axialurverk, marknadsföring samt design drivit på utveckling och konkurrens

Mrsheepshooter och Mille79 gillar detta.
  30. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    En ung vintageaälskare.....då har en ljus framtid att se fram emot......innan du är 25 boxar du upp din första 1655:a...

Galaxy, Mrsheepshooter och ZQT gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield