• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen nytt kök

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varit inne på prokok.se tittat lite, någon som har erfarenhet av dem ?
Värsta är det finns så oerhört många knivmärke välja på, nu hittade jag böker, snygga knivar! Men bra i köket? Har nog någon jakt kniv från dem liggande..
Vill du ha en hybrid mellan design och funktion bör du spana in GRYM. Finns även trelagers koppar och rostfria pannor och kastruller. Jag är dock inte objektiv här, men spana in på lokala Cerverabutiken.

Tänk sedan på att skalan på nonstick är: plast (teflon), gjutjärn, kolstål, rostfritt. Gjutjärn och kolstål bränner man in i olja medan rostfria används råa. Rostfritt är svårt att använda till stekning, så är det bara.
 
  • Like
Reactions: K-S

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Såg detta på cleancut i går tror jag.. Verkar helt ok, men videon du skickade förenklade förklaringen mycket.
Funderar på denna och den jag tror global gjorde reklam för form av slipsten som man lägger ner.



Nöjd med dina porsche knivar?
Jo, har två huliganer hängande runt höften när det vankas mat.[/QUOTE]

Hehe :)
Jag är nöjd, fick dom i princip gratis 800 kr för 3 st för 4 år sedan ungefär.
Håller fortfarande bra, är nöjd och kan rekommendera dom.

Finns en nackdel, det är att om man lägger dom så har dom en tendens att lägga sig med eggen uppåt pga tyngden och utformningen, kan vara lite farligt om man har dom i diskhon och risk att skära sig,har dock aldrig hänt mig men är en liten risk.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vill du ha en hybrid mellan design och funktion bör du spana in GRYM. Finns även trelagers koppar och rostfria pannor och kastruller. Jag är dock inte objektiv här, men spana in på lokala Cerverabutiken.

Tänk sedan på att skalan på nonstick är: plast (teflon), gjutjärn, kolstål, rostfritt. Gjutjärn och kolstål bränner man in i olja medan rostfria används råa. Rostfritt är svårt att använda till stekning, så är det bara.
Det tog mig ett par veckor att lära mig steka i en rostfri panna (från GRYM), nu skulle jag personligen aldrig återgå till teflon då jag tycker resultatet är överlägset. Men gjutjärn är nog bäst
 

WBergdahl

Panerai
Tack för sidan! Tittade in den lite i går och verkar trevlig, informativ!
Såg vinklingen skilde sig, men ser inte det egentligen som ett problem så länge man är medveten om det.
Samtidigt som jag vill ha en bra kniv måste den även se bra ut då det mest troligt kommer vara en av dom produkterna i köket som kommer synas.

Vad för knivar inhandlade du? Nöjd? Hur slipar du dem ?
Min grundtanke är en kockkniv, grönsakskniv, Sashimi... Vad har jag en allkniv till ?

Lagostina säger du ?:) Låter som jag får spana i dem!
Mmm vill inte ha non-stick längre faktiskt om jag ska vara ärlig.
[/QUOTE]
Jag har en kockkniv som fungerar till allt från Mr Tanaka, den är 21cm. Denna gjordes av Mr Tanaka själv innan han dog för några år sedan...
Grönsakskniven är denna: http://www.cleancut.se/butik/knivse...ohishi-sakon/nakiri2013-10-21-11-50-46-detail
Sashimikniven är: http://www.cleancut.se/butik/knivse...13-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-6-detail
Allkniven är denna: http://www.cleancut.se/butik/knivse...3-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-87-detail

Allkniven använder jag till allt som kockkniven är för stor för. Ska jag skära en citron eller gurka till en GT så tar jag allkniven och gör det.
Små och pilliga saker använder jag den till.

Jag har slipstenar till knivarna, men slipar bara allkniven och sashimin själv. Dom andra är jag för rädd att förstöra så dom lämnar jag in
 

Frodda

Omega
Jag har en kockkniv som fungerar till allt från Mr Tanaka, den är 21cm. Denna gjordes av Mr Tanaka själv innan han dog för några år sedan...
Grönsakskniven är denna: http://www.cleancut.se/butik/knivse...ohishi-sakon/nakiri2013-10-21-11-50-46-detail
Sashimikniven är: http://www.cleancut.se/butik/knivse...13-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-6-detail
Allkniven är denna: http://www.cleancut.se/butik/knivse...3-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-87-detail

Allkniven använder jag till allt som kockkniven är för stor för. Ska jag skära en citron eller gurka till en GT så tar jag allkniven och gör det.
Små och pilliga saker använder jag den till.

Jag har slipstenar till knivarna, men slipar bara allkniven och sashimin själv. Dom andra är jag för rädd att förstöra så dom lämnar jag in[/QUOTE]

Okey då är jag med, tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att vara lite jobbig.. :) på vilket vis blir resultatet bättre?
Det blir olika stekytor och sedan är plasten lite giftig, speciellt vid höga temperaturer. Hur de skiljer sig är svårt att sätta ord på, men de flesta bra restauranger använder gjutjärn tex. Sällan plast.
 
  • Like
Reactions: K-S

BCKSTRM

Rolex
Och skrota allt med teflon! Giftig miljöförstörande dynga! Gjutjärnspanna och dito gryta är ett måste imo.

Jag har kastruller OBH Nordica. Bra med sil i kastrullen men knäpp lockkonstruktion då det lätt fastnat ris och annat smått mellan glas och metall.
 

WBergdahl

Panerai
För att vara lite jobbig.. :) på vilket vis blir resultatet bättre?
I en teflonbehandlad stekpanna kan du alltid lita på att ingen fastnar (om du inte är helt värdelös i köket ;) )
Kör du rostfritt så måste man lära sig att steka bra och inse att om man tror att sakerna bränner fast, låt det vara tills det lossnar (när man har fått in tekniken med att smälta smör och så). Att steka kött i en rostfri är det inget som slår!
Smälta smör ska man ALLTID göra på den värmen man kommer att steka sakerna i senare. Inte dra upp pannan på 9 för att smälta smör och sen dra ner på 6-7 när man ska tillaga något. Sätt pannan på 6-7 och i med smöret, och när det är smält är pannan perfekt för att steka :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
I en teflonbehandlad stekpanna kan du alltid lita på att ingen fastnar (om du inte är helt värdelös i köket ;) )
Kör du rostfritt så måste man lära sig att steka bra och inse att om man tror att sakerna bränner fast, låt det vara tills det lossnar (när man har fått in tekniken med att smälta smör och så). Att steka kött i en rostfri är det inget som slår!
Smälta smör ska man ALLTID göra på den värmen man kommer att steka sakerna i senare. Inte dra upp pannan på 9 för att smälta smör och sen dra ner på 6-7 när man ska tillaga något. Sätt pannan på 6-7 och i med smöret, och när det är smält är pannan perfekt för att steka :)
Smält och har tystnat :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
I en teflonbehandlad stekpanna kan du alltid lita på att ingen fastnar (om du inte är helt värdelös i köket ;) )
Kör du rostfritt så måste man lära sig att steka bra och inse att om man tror att sakerna bränner fast, låt det vara tills det lossnar (när man har fått in tekniken med att smälta smör och så). Att steka kött i en rostfri är det inget som slår!
Smälta smör ska man ALLTID göra på den värmen man kommer att steka sakerna i senare. Inte dra upp pannan på 9 för att smälta smör och sen dra ner på 6-7 när man ska tillaga något. Sätt pannan på 6-7 och i med smöret, och när det är smält är pannan perfekt för att steka :)

Teflon e lite beige. Tyvärr är även "teflon don" ricky ross lite beige ;) "Officer Ricky" även om han har endel hits.
Teflon åldras inget bra och då fastnar sedan allt.

Gjutjärn e mys det. Tål att utsättas för endel och så får man i sig lite järn, stekytan blir bra, lätt att dunka in allt i ugnen om man skall avsluta med lite ugnsbearbetning.
 

WBergdahl

Panerai
Smält och har tystnat :)
Exakt!
Och gör man rätt så bränner man aldrig smöret ;)

Teflon e lite beige. Tyvärr är även "teflon don" ricky ross lite beige ;) "Officer Ricky" även om han har endel hits.
Teflon åldras inget bra och då fastnar sedan allt.

Gjutjärn e mys det. Tål att utsättas för endel och så får man i sig lite järn, stekytan blir bra, lätt att dunka in allt i ugnen om man skall avsluta med lite ugnsbearbetning.
Haha, Rick Ross är så töntig så att han är skön! :hilarious:
 
  • Like
Reactions: K-S

WBergdahl

Panerai
Kollar man på MAC Damaskus så ligger dom mellan 1800kr och 3000kr. Vanliga MAC har kockknivar för ca 1000kr
Takamura Synergy är en serie som jag tycker är mer prisvärd än MAC. Takamura VG10 är ännu billigare, men fortfarande otroligt bra.
Tamahagane SAN Tsubame är också bättre än MAC tycker jag.
 

Frodda

Omega
Kollar man på MAC Damaskus så ligger dom mellan 1800kr och 3000kr. Vanliga MAC har kockknivar för ca 1000kr
Takamura Synergy är en serie som jag tycker är mer prisvärd än MAC. Takamura VG10 är ännu billigare, men fortfarande otroligt bra.
Tamahagane SAN Tsubame är också bättre än MAC tycker jag.

Tack för inputen!
Tamahagne har jag sneglat på..takamura med..Tänkte bege mig ut i morgon o klämma lite. Vill inte köpa än för då ska de förvaras till köket är klart...av den varan finns en del redan!
 

WBergdahl

Panerai
Tack för inputen!
Tamahagne har jag sneglat på..takamura med..Tänkte bege mig ut i morgon o klämma lite. Vill inte köpa än för då ska de förvaras till köket är klart...av den varan finns en del redan!
Ingen fara!
Killen som har CleanCut är riktigt trevlig och duktig på att hitta knivar för ens behov och budget.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kollar man på MAC Damaskus så ligger dom mellan 1800kr och 3000kr. Vanliga MAC har kockknivar för ca 1000kr
Takamura Synergy är en serie som jag tycker är mer prisvärd än MAC. Takamura VG10 är ännu billigare, men fortfarande otroligt bra.
Tamahagane SAN Tsubame är också bättre än MAC tycker jag.

För dryga 2000kr får man dessa.
image.jpeg

Ett riktigt bra och prisvärt allternativ anser jag
 

Frodda

Omega
Tamahagne är väldigt trevliga om jag får säga det själv, fick känna och klämma på dem..lätta! Fick även känna på globals nyaste modell, men betydligt tyngre och inte riktigt min stil. Mac`s största nackdel är för mig texten som finns på bladet, gillar inte det alls.
 
Topp