• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntlingen- En klassiker och Grail infångad!

Äntlingen- En klassiker och Grail infångad

Omega Seamaster 1000 ref. 166,093 aka "The Grand"

Detta är en klocka som jag har haft ögonen på ända sedan mitt klockintresse började. Jag har alltid haft en svaghet för Omegas 70-talsdykare. Jag tycker att Omega låg långt i framkant både tekniskt och designmässig från slutet av 60- till mitten 70 någonstans. The Grand tycker jag är kronan bland Omegas 70-tals dykare.

Seamaster 1000 debuterade 1971 som en utveckling av den klassiska Seamaster 600 (Ploprof). Kraven från dykare och företag som Comex att kunna klara större djup ledde till klockor som denna utvecklades och satte press på klocktillverkare att leverera verktyg som klarade de nya förutsättningarna för den moderna dykindustrin.

Här är en mycket bra länk till artikel som är skriven av DrStrong som är den jag köpte klockan av. Han berättar även om just denna klockas historia:

http://omega.watchprosite.com/show-...-0/t-omega-seamaster-1000m-the-beast-is-back/

Det roliga med denna klocka är att det är en s.k. ”First owners watch” Alltså en klocka som med få mellanhänder kan spåras till originalägaren. Den första ägaren köpte den 1977 och var en varvsarbetare som även jobbade som fiskare och hobbydykare. Han jobbade på varvet i La Seyne sur Mer utanför Toulon och använde klockan som en vardagsbeater fram till sin död.

Klockan är 100% original så när som glaset (originalmeshet fick jag med också) vilket är mycket ovanligt då nästan alla dessa klockor använts professionellt och levt ett hårt liv genom åren. Tavlan har precis som Ploprof MK I haft problem med bubblor och missfärgningar. Dessutom hade packningen vid urtavlan en förmåga att ”smälta” och fastna på tavlan, vilket medfört att de flesta SM 1000 man ser har servicetavlor och andra servicedelar.

Fram till för relativt nyligen var SM 1000 en extremt ovanlig klocka. Ploprofen som i sig är ovanlig kunde man hitta relativt lätt, men inte The Grand. Plötsligt så fanns det klockor som såg helt nya ut på marknaden. Det visade sig att någon lyckats rädda serviceboetter som Omega dumpat i en skräpcontainer och byggt klockor med servicedelar. Även Watchco har gjort SM 1000 med nya delar.

För mig och för de flesta samlare så är det naturligtvis roligast att hitta en klocka i originalskick. Det är relativt lätt att se på klockan om den är rätt eller ett ihopplock men alla tycks inte veta detta om man kollar priserna på nätet. Sedan kan man naturligtvis värdera klockor olika. En del kanske föredrar en fräsch klocka så länge den har Omegas servicedelar. Letar man efter en Grand som är 100% skall man med andra ord leta efter de mögligaste exemplaren, inte de i bra skick :) Vill man vara säker på att urverket matchar ref:en kan man beställ ett "archive extract” från Omega (se bilden nedan)

Så här såg den ut när den kom från originalägaren:

sm1000_1.jpg

sm1000_3.jpg


Här är lite bilder på The Grand efter rengöring av tavla och nytt glas:

sea3.jpg

sea1.jpg

sea11.jpg

IMG_1055.JPG

IMG_1056.JPG


Här är i mitt tycke den optimala Omega dykartrippeln (@wayne- ja, jag kommer lägga till en SM300 så småningom ;))

IMG_1054.JPG
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Äntlingen- En klassiker och Grail infångad

Omega Seamaster 1000 ref. 166,093 aka "The Grand"

Detta är en klocka som jag har haft ögonen på ända sedan mitt klockintresse började. Jag hat alltid haft en svaghet för Omegas 70-talsdykare. Jag tycker att Omega låg långt i framkant både tekniskt och designmässig från slutet av 60- till mitten 70 någonstans. The Grand tycker jag är kronan bland Omegas 70-tals dykare.

Seamaster 1000 debuterade 1971 som en utveckling av den klassiska Seamaster 600 (Ploprof). Kraven från dykare och företag som Comex att kunna klara större djup ledde till klockor som denna utvecklades och satte press på klocktillverkare att leverera verktyg som klarade de nya förutsättningarna för den moderna dykindustrin.

Här är en mycket bra länk till artikel som är skriven av Drstrong som är den jag köpte klockan av. Han berättar även om just denna klockas historia:

http://omega.watchprosite.com/show-...-0/t-omega-seamaster-1000m-the-beast-is-back/

Det roliga med denna klocka är att det är en s.k. ”First owners watch” Alltså en klocka som med få mellanhänder kan spåras till originalägaren. Den första ägaren köpte den 1977 och var en varvsarbetare som även jobbade som fiskare och hobbydykare. Han jobbade på varvet La Seyne sur Mer utanför Toulon och använde klockan som en vardagsbeater fram till sin död.

Klockan är 100% original så när som glaset (originalmeshet fick jag med också) vilket är mycket ovanligt då nästan alla dessa klockor använts professionellt och levt ett hårt genom åren. Tavlan har precis som Ploprof MK I haft problem med bubblor och missfärgningar. Dessutom hade packningen vid urtavlan en förmåga att ”smälta” och fastna på tavlan, vilket medfört att de flesta SM 1000 man ser har servicetavlor och andra servicedelar.

Fram till för relativt nyligen var SM 1000 en extremt ovanlig klocka. Ploprofen som i sig är ovanlig kunde man hitta relativt lätt, men inte The Grand. Plötsligt så fanns det klockor som såg helt nya ut på marknaden. Det visade sig att någon lyckats rädda serviceboetter som Omega dumpat i en skräpcontainer och byggt klockor med servicedelar. Även Watchco har gjort SM 1000 med nya delar.

För mig och för de flesta samlare så är det naturligtvis roligast att hitta en klocka i originalskick. Det är relativt lätt att se på klockan om den är rätt eller ett ihopplock men alla tycks inte veta detta om man kollar priserna på nätet. Sedan kan man naturligtvis värdera klockor olika. En del kanske föredrar en fräsch klocka så länge den har Omegas servicedelar. Letar man efter en Grand som är 100% skall man med andra ord leta efter de mögligaste exemplaren, inte de i bra skick :) Vi man vara säker på att urverket matchar ref:en kan man beställ ett "archive extract” från omega (se bilden nedan)

Så här såg den ut när den kom från originalägaren:

sm1000_1.jpg

sm1000_3.jpg


Här är lite bilder på The Grand efter rengöring av tavla och nytt glas:

sea3.jpg

sea1.jpg

sea11.jpg

IMG_1055.JPG

IMG_1056.JPG


Här är i mitt tycke den optimala Omega dykartrippeln (@wayne- ja, jag kommer lägga till en SM300 så småningom ;))

IMG_1054.JPG
Trevlig story, nu har du bara en 300a kvar!
20140712_201650.jpg
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Äntlingen- En klassiker och Grail infångad

Omega Seamaster 1000 ref. 166,093 aka "The Grand"

Detta är en klocka som jag har haft ögonen på ända sedan mitt klockintresse började. Jag hat alltid haft en svaghet för Omegas 70-talsdykare. Jag tycker att Omega låg långt i framkant både tekniskt och designmässig från slutet av 60- till mitten 70 någonstans. The Grand tycker jag är kronan bland Omegas 70-tals dykare.

Seamaster 1000 debuterade 1971 som en utveckling av den klassiska Seamaster 600 (Ploprof). Kraven från dykare och företag som Comex att kunna klara större djup ledde till klockor som denna utvecklades och satte press på klocktillverkare att leverera verktyg som klarade de nya förutsättningarna för den moderna dykindustrin.

Här är en mycket bra länk till artikel som är skriven av Drstrong som är den jag köpte klockan av. Han berättar även om just denna klockas historia:

http://omega.watchprosite.com/show-...-0/t-omega-seamaster-1000m-the-beast-is-back/

Det roliga med denna klocka är att det är en s.k. ”First owners watch” Alltså en klocka som med få mellanhänder kan spåras till originalägaren. Den första ägaren köpte den 1977 och var en varvsarbetare som även jobbade som fiskare och hobbydykare. Han jobbade på varvet La Seyne sur Mer utanför Toulon och använde klockan som en vardagsbeater fram till sin död.

Klockan är 100% original så när som glaset (originalmeshet fick jag med också) vilket är mycket ovanligt då nästan alla dessa klockor använts professionellt och levt ett hårt genom åren. Tavlan har precis som Ploprof MK I haft problem med bubblor och missfärgningar. Dessutom hade packningen vid urtavlan en förmåga att ”smälta” och fastna på tavlan, vilket medfört att de flesta SM 1000 man ser har servicetavlor och andra servicedelar.

Fram till för relativt nyligen var SM 1000 en extremt ovanlig klocka. Ploprofen som i sig är ovanlig kunde man hitta relativt lätt, men inte The Grand. Plötsligt så fanns det klockor som såg helt nya ut på marknaden. Det visade sig att någon lyckats rädda serviceboetter som Omega dumpat i en skräpcontainer och byggt klockor med servicedelar. Även Watchco har gjort SM 1000 med nya delar.

För mig och för de flesta samlare så är det naturligtvis roligast att hitta en klocka i originalskick. Det är relativt lätt att se på klockan om den är rätt eller ett ihopplock men alla tycks inte veta detta om man kollar priserna på nätet. Sedan kan man naturligtvis värdera klockor olika. En del kanske föredrar en fräsch klocka så länge den har Omegas servicedelar. Letar man efter en Grand som är 100% skall man med andra ord leta efter de mögligaste exemplaren, inte de i bra skick :) Vi man vara säker på att urverket matchar ref:en kan man beställ ett "archive extract” från omega (se bilden nedan)

Så här såg den ut när den kom från originalägaren:

sm1000_1.jpg

sm1000_3.jpg


Här är lite bilder på The Grand efter rengöring av tavla och nytt glas:

sea3.jpg

sea1.jpg

sea11.jpg

IMG_1055.JPG

IMG_1056.JPG


Här är i mitt tycke den optimala Omega dykartrippeln (@wayne- ja, jag kommer lägga till en SM300 så småningom ;))

IMG_1054.JPG
Så läcker trio!
Grattis till dig
/j
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Boom! Så jäkla kool klotstrio! Älskar Omegas formspråk på 70-talet som var rätt vilt, verktyg med en twist. Älskar att du hittade en riktig sm1000 med patina, så mycket trevligare än de nya som känns lite tveksamma. Fan, kom precis på att det även stämmer in på min sm600. Kanske borde skaffa en mögligare...
 

_jonte

Patek
Sjukt cool, och kul att du hittade ett så mysigt ex. De nybyggda känns ganska o-charmiga, men denna grym! Tror jag måste skaffa mig en sån och en gammal plopp en dag...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt fläskig och en smaskig trio! Grymt bra! Lite lätt avis men det är bra, får man nått att sträva mot ;)
 

Nicklas H

Cartier
Äntlingen- En klassiker och Grail infångad

Omega Seamaster 1000 ref. 166,093 aka "The Grand"

Detta är en klocka som jag har haft ögonen på ända sedan mitt klockintresse började. Jag hat alltid haft en svaghet för Omegas 70-talsdykare. Jag tycker att Omega låg långt i framkant både tekniskt och designmässig från slutet av 60- till mitten 70 någonstans. The Grand tycker jag är kronan bland Omegas 70-tals dykare.

Seamaster 1000 debuterade 1971 som en utveckling av den klassiska Seamaster 600 (Ploprof). Kraven från dykare och företag som Comex att kunna klara större djup ledde till klockor som denna utvecklades och satte press på klocktillverkare att leverera verktyg som klarade de nya förutsättningarna för den moderna dykindustrin.

Här är en mycket bra länk till artikel som är skriven av Drstrong som är den jag köpte klockan av. Han berättar även om just denna klockas historia:

http://omega.watchprosite.com/show-...-0/t-omega-seamaster-1000m-the-beast-is-back/

Det roliga med denna klocka är att det är en s.k. ”First owners watch” Alltså en klocka som med få mellanhänder kan spåras till originalägaren. Den första ägaren köpte den 1977 och var en varvsarbetare som även jobbade som fiskare och hobbydykare. Han jobbade på varvet La Seyne sur Mer utanför Toulon och använde klockan som en vardagsbeater fram till sin död.

Klockan är 100% original så när som glaset (originalmeshet fick jag med också) vilket är mycket ovanligt då nästan alla dessa klockor använts professionellt och levt ett hårt genom åren. Tavlan har precis som Ploprof MK I haft problem med bubblor och missfärgningar. Dessutom hade packningen vid urtavlan en förmåga att ”smälta” och fastna på tavlan, vilket medfört att de flesta SM 1000 man ser har servicetavlor och andra servicedelar.

Fram till för relativt nyligen var SM 1000 en extremt ovanlig klocka. Ploprofen som i sig är ovanlig kunde man hitta relativt lätt, men inte The Grand. Plötsligt så fanns det klockor som såg helt nya ut på marknaden. Det visade sig att någon lyckats rädda serviceboetter som Omega dumpat i en skräpcontainer och byggt klockor med servicedelar. Även Watchco har gjort SM 1000 med nya delar.

För mig och för de flesta samlare så är det naturligtvis roligast att hitta en klocka i originalskick. Det är relativt lätt att se på klockan om den är rätt eller ett ihopplock men alla tycks inte veta detta om man kollar priserna på nätet. Sedan kan man naturligtvis värdera klockor olika. En del kanske föredrar en fräsch klocka så länge den har Omegas servicedelar. Letar man efter en Grand som är 100% skall man med andra ord leta efter de mögligaste exemplaren, inte de i bra skick :) Vi man vara säker på att urverket matchar ref:en kan man beställ ett "archive extract” från omega (se bilden nedan)

Så här såg den ut när den kom från originalägaren:

sm1000_1.jpg

sm1000_3.jpg


Här är lite bilder på The Grand efter rengöring av tavla och nytt glas:

sea3.jpg

sea1.jpg

sea11.jpg

IMG_1055.JPG

IMG_1056.JPG


Här är i mitt tycke den optimala Omega dykartrippeln (@wayne- ja, jag kommer lägga till en SM300 så småningom ;))

IMG_1054.JPG
Ojoj vilken fint exemplar och fantastisk trio. Grattis!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fantastisk trio! Omega visste verkligen hur det skulle göras. T o m ploprofen ser ju ut som en söt marsipangris bredvid den där hårdsaltade fläskbiten...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Sjukt, fet, fin, BANG.
Finns det egentligen något fetare än en gammal tool watch från Omega? (OBS retorisk fråga)
Gratulerar till fyndet.
 
Topp