• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Certinas "Double Security" något utöver det vanliga?

Frosse

Cartier
Certina har ju som bekant deras DS-system som enligt dem står för Double Security. Med det menar dem följande:
  1. Sapphire crystal (ultra resistant to scratches)
  2. O-ring gasket on stem
  3. Two o-ring gaskets in crown
  4. Specific gasket on case back
  5. Reinforced case back
ds_concept.jpg

Min fråga är väl egentligen om det här är något utöver det vanliga eller om det bara är marknadsföring? Då kanske man borde ställa det i relation till pris- och kvalitetsnivån som Certina ligger på. Så att det inte blir svar som att "Rolex safirglas är mycket bättre", med tanke på att de kostar typ tio gånger så mycket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Certina har ju som bekant deras DS-system som enligt dem står för Double Security. Med det menar dem följande:
  1. Sapphire crystal (ultra resistant to scratches)
  2. O-ring gasket on stem
  3. Two o-ring gaskets in crown
  4. Specific gasket on case back
  5. Reinforced case back
Min fråga är väl egentligen om det här är något utöver det vanliga eller om det bara är marknadsföring? Då kanske man borde ställa det i relation till pris- och kvalitetsnivån som Certina ligger på. Så att det inte blir svar som att "Rolex safirglas är mycket bättre", med tanke på att de kostar typ tio gånger så mycket.
Vad jag vet innebar DS att verket var upphängt i en gummiinfattning när de lanserades. Detta för att skydda mot stötar, lite som AP idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samtliga funktioner som står med ovan är ju standard på dykarklockor (utom saffirglas).

Packning i krona och baklock är en förutsättning för att klockan ska klara under 100m.
 
Jag håller med Yonsson, de fem punkterna som specificeras nyttjas ju mer eller mindre av så gott som samtliga dykarklockor - det är en förutsättning för vattentätheten. Det finns ingenting utöver det vanliga i detta utan får väl mer ses som en flitigt nyttjad standardmall i hur man ska bygga en tät och tillförlitlig dykarklocka.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Certina DS har ju en duktigt lång historia. Jag gillar att de har hållit i "varumärket" (borde kanske skriva utan citationstecken). Som Aurum indikerar så hade DS-modellerna en gummiring runt verket, inne i boetten, som gav ett extra skydd jämfört med andra modeller. På sprängskissen ser det inte ut som om den lösningen fortfarande används...

Minns att min pappa hade en tidig DS med manuellt verk och utan datum. Som barn var jag fascinerad av den tunga (som jag upplevde det) klockan. Dessvärre blev klockan stulen någon gång på åttiotalet. Då och då får jag ett ryck och söker efter en likadan.

A
 

Camo00

Patek
Har också fattat det som att Certina var tidiga med sin DS-lösning för stötupptagning men att DS nu är en mest ett försäljningsknep, dvs inget som är unikt för Certina. Däremot är de riktigt mycket kvalitet för pengarna, och känns oerhört välbyggda jämfört med många dyrare märken...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även det faktum att det är två packningar i kronan (#3 på listan)?
Det är varken ovanligt eller nödvändigt. De flesta dykarklockor med skruvad krona har enbart en packning i kronan vilket räcker i princip oavsett vilket djup klockan är säkrad till.

Vid stora tryck är det baklocket och tätningen mellan glaset & glaspackningen som är de största riskerna, inte kronan.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Certina DS har ju en duktigt lång historia. Jag gillar att de har hållit i "varumärket" (borde kanske skriva utan citationstecken). Som Aurum indikerar så hade DS-modellerna en gummiring runt verket, inne i boetten, som gav ett extra skydd jämfört med andra modeller. På sprängskissen ser det inte ut som om den lösningen fortfarande används...

Minns att min pappa hade en tidig DS med manuellt verk och utan datum. Som barn var jag fascinerad av den tunga (som jag upplevde det) klockan. Dessvärre blev klockan stulen någon gång på åttiotalet. Då och då får jag ett ryck och söker efter en likadan.

A

Jag söker dagligen. Har en identisk med den nedan (bild snodd från nätet) liggandes någonstans i huset men kan inte hitta den. Min första riktiga klocka, inköpt i början på 70-talet. Fan att jag har så mycket prylar överallt ...

l5MIl66.jpg
 
Topp