• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är den ena verkligen 90ggr bättre än den andra?

hellbit

Cartier
Det här är ju inget vi någonsin kommer komma överens. Varken du eller jag vet hur mycket ETA utvecklat och tillverkat av urverket i fråga. Om Swatch skrivit en kravspec med inbyggnadsmått för en boett, produktionskostnad osv så är det i min mening inte in-house. Att de sen köper fjäder från Nivarox är inget som avgör om det är in-house eller inte. Det handlar om helheten, om ett fåtal komponenter inte är in-house så är det ok i min mening. Men om de inte ens utvecklat urverket är det inte in-house.

Förövrigt så gör ALS egna balansfjädrar och JLC arbetar tillsammans med dom för att minska antalet balansfjädrar från Nivarox. Sen är som sagt inte alla Pateks in-house, inte heller alla VC och det har jag redan sagt en gång och har ingen lust att upprepa mig.
I instruktionsboken till min IWC Portuguese 7day (som är inhouse) står det att de använt en Breguet spring. Mao den delen är inte inhouse
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
I instruktionsboken till min IWC Portuguese 7day (som är inhouse) står det att de använt en Breguet spring. Mao den delen är inte inhouse
Den är med största säkerhet tillverkad av Nivarox den med. Breguet Spring eller Breguet Overcoil är en typ av balansfjäder, en förfinad variant som Breguet själv uppfann i slutet på 1700-talet;
"In 1795, Louis Breguet invented the Breguet Spiral, otherwise known as the Breguet Overcoil. The Breguet Spiral is essentially a traditional flat hairspring, but the end of the spring bends up back over the top of the spring, anchoring the "pivot point" of the spring closer to it's center. By having the end of the spring bend up, it essentially tricks the spring into thinking it will always have an equal pull over a broader range of mainspring tension than a flat spring."

Rolex gör sina Parachrom fjädrar på samma sätt.

001020-002_772.jpg
 
Topp