• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är den här smp äkta tror ni?

Fergi

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni? Är denna äkta?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    180.6 KB · Visningar: 401
  • image.jpg
    image.jpg
    152.3 KB · Visningar: 364
  • image.jpg
    image.jpg
    135.9 KB · Visningar: 354

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ser inte några tells som säger kopia.
Men fler bilder skulle vara önskvärt för en bättre bedömning.
/j
 

RDFG

Cartier
Det är något som känns off.. "Patinan" talar dock för att den är äkta tycker jag. Kan det vara en midsize?
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
De är en 41mm. Kan inte se den live innan jag köper.
Uppskattar verkligen era svar då jag e okunnig:-/
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    140.4 KB · Visningar: 161

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte modellen men hitta ett referensobjekt och jämför. Är du lite seriös får du be om att få den öppnad någonstans. Lite svårt att lyckas göra den där repan på ett safirglas.
 

Randel

Cartier
Jag hittar inte några direkta tecken på fake. Notera att detta är Quartz-modellen till 2531.80.00 (står ju inte "chronometer" på tavlan) så den där lume-biten till höger om datumet ska vara sådär bred. Så TS: Är det en quartz eller mekanisk som säljaren hävdar att det är? Dock så känns det precis som Aurum skriver skumt att lyckas få en sådan stor repa på glaset.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Första tanken var repan på glaset.. Jäkla svårt att få en så lång och djup repa, men inte omöjligt.
Visarna ser lite konstiga ut, men kan vara vinkel och ljus som lurar.
image.jpg

image.jpg
 

Randel

Cartier
Holmqvist Notera att den du postade bilder på är den mekaniska/automatiska och den som TS postade bilder på är Quartz-varianten som man kan inte jämföra urtavlorna rakt av.
 

Onelund

Rolex
ska inte spetsen på sekundvisaren vara röd på dessa?

tycker dessutom pärlan ser lite liten ut,

har baltat i mig lite rödtjut så jag kan ha fel, men det brukar jag inte ha
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Länkpassningen ser sådär ut? Och är det en synvilla att hålen på boettlocket sitter på olika avstånd från vågmönstret? Detaljstudera och jämför med referensobjekt.
 

Randel

Cartier
ska inte spetsen på sekundvisaren vara röd på dessa?

tycker dessutom pärlan ser lite liten ut,

har baltat i mig lite rödtjut så jag kan ha fel, men det brukar jag inte ha


Färgen på spetsen på sekundvisaren kan nog variera väldigt mycket beroende på årtal och hur mycket den exponerats för ljus/UV. Jag har sett sådana som jag uppfattar som äkta som varit ganska blekta, men på min egen var den inte blekt mycket alls.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Tycker den ser ok ut. Boetten, vågmönster i tavlan, länken, osv. I vilket sammanhang frågar du? Spekulant på att köpa eller ren nyfikenhet?
 

Ninen79

Audemars
Jag ser inget konstigt med klockan, det är som det ska vara på just den modellen. Tavlan, visarna, caset, bevels osv ser helt korrekta ut. Att toppen på sekundvisaren inte är klarröd beror på att den är solblekt. Jag kan inte uttalar mig när det gäller urverket, vet att Masterkiller råkade ut med en smp som inte hade ett original Omegaurverk i.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Börjar vilja hålla på att den är äkta. Främst patinan på index talar för detta som är väldigt karakteristisk för åldrande SMP.. Vidare finner jag inga avvikelser och helhetsintrycket känns bra..
 

Clocksauce

Cartier
Den är äkta, satsar en femhundring till röda korset på det. Ärligt talat så påpekar vissa här om väldigt lustiga saker..

För det första är modellen så pass gammal och replikorna var sjukt mycket sämre för 10 år sedan. T ex heliumventilen sitter precis som den ska, lite ovanför indexet vid tian. Detta gjorde tillverkarna i princip alltid fel. Lysmassan har exakt färg och har precis börjat patinerats som den ska. Gamla kineskopior använder någon ful grön sörja istället. SMP länken är generellt ganska sunkig enligt mig och angående safirglaset så är jag inte speciell förvånad. Har lyckats repa safirglas själv. Bild på mitt eget numera sålda ex, dock men mycket vackrare patinering av lysmassan och härligt solblekt vridring. ; )

SMP blir ju bara finare ju mer dom slits : )

10537418_10203548652495103_4431441202933655979_n.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inte jätteinsatt i modellen, men jag har haft en handfull automatiska SMP. Spontant känns den äkta. Patineringen känns riktig. Finns det ens fejkade kopior på quartzmodellen? För sekundvisaren tickar väl?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Be att byte mellan klocka och pengar sker hos en AD. Då kan du sova lugnt. Men den ser kosher ut, även om den är väldigt blå, men kan bero på ljuset.
 

Clocksauce

Cartier
Skriver igen, klockan på bilderna är äkta. Men skulle nog ändå kolla skicket på urverket innan affär. Batteriurverk kan ju bytas ut trots allt.

Angående safirglas så går det utmärkt att repa, prova dra glaset mot sten så lär ni ändra åsikt.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Tack alla för er åsikter,sjukt kunnigt folk måste jag säga. Har gett säljaren ett bud så får vi se.
Bor tyvärr på Gotland och klockan finns på andra sidan sjön:-/

Som sagt tack igen för era spekulationer:)

Mvh Fergi
 
Topp