• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är denna fejk? Piaget

eligri

Breitling
Är denna klocka fejk? Om inte, hur mycket skulle ni säga att den är värd? Har inget ref. nr, men ska vara från 1940-talet och vara i 18K guld.
Cheers!
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.31.48.png
    Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.31.48.png
    57.4 KB · Visningar: 271
  • Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.31.58.png
    Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.31.58.png
    83.1 KB · Visningar: 251
  • Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.41.42.png
    Skärmavbild 2017-05-12 kl. 10.41.42.png
    91.3 KB · Visningar: 256

Psykel

Patek
Kan inget om Piaget, men ser inte uppenbart fake ut. Ser dock inte ut att vara solitt guld. Snarare pläterad, med tanke på baklocket i stål och inga stämplar.
Värde har jag inte koll på, men om allt är kosher så skulle jag nog tippa nån tusenlapp.
 

eligri

Breitling
Kan inget om Piaget, men ser inte uppenbart fake ut. Ser dock inte ut att vara solitt guld. Snarare pläterad, med tanke på baklocket i stål och inga stämplar.
Värde har jag inte koll på, men om allt är kosher så skulle jag nog tippa nån tusenlapp.
Är inte Piaget's dyrare än så? :O
 

Psykel

Patek
Som sagt: Har ingen direkt koll. Låt säga ett par tusenlappar. Skulle väl kanske sätta dom i samma klass som Omega. Dock är ju Omega galet populära på vintagemarknaden, vilket trissar upp deras pris. Så låt säga ett par tusenlappar.
Sen ser urverket inte jättekul ut. Inte mycket till finish och ingen mer info än Piaget.
Jämför med dessa framgooglade:
rm1338m.jpg

rm1784m.jpg

s-l225.jpg
 

Psykel

Patek
Skulle inte lita helt på chrono24 när det kommer till mer udda vintage. En hel del önskepriser, skulle jag tro. Har sett Alpina liknande mina som jag betalat 200kr för på tratten som dom begär 200-500 dollar för.
 

Macklin

Cartier
Jag tycker signaturen på verket ser ut som att den är gjord av en mellanstadieelev som får leka med metallslöjd medan resten av klassen hyvlar och sandpapprar på sina fågelholkar. :facepalm:
 

Macklin

Cartier

Annat urverk i den du länkar till med mycket snyggare signatur. Det som är ristat på kugghjulet i första inläggets klocka är så fult att jag skulle bli väldigt tveksam på klockans äkthet.

Ett annat frågetecken är vad som har polerats bort från boettlocket. o_O
 

eligri

Breitling
Annat urverk i den du länkar till med mycket snyggare signatur. Det som är ristat på kugghjulet i första inläggets klocka är så fult att jag skulle bli väldigt tveksam på klockans äkthet.

Ett annat frågetecken är vad som har polerats bort från boettlocket. o_O
Skulle du skippa denna för 5000kr? Tidigare här postade att priset om den är äkta endast låg på ett par tusen, dock verkar de ligga på runt 5000kr på ebay också. Visserligen stämmer det ju som både du och han säger, denna hade lite fula delar.
 

JohnDoe

Rolex
Har sett betydligt finare piaget i helguld med helguldslänk och priset är i stort sett skrotguldsvärdet. Kan inte direkt något om vintage piaget men av vad jag har sett på auktioner under senare år så är det ett mycket begränsat värde i vintage piaget här i sverige. Hur marknaden ser ut i övriga världen vet jag inte.
 

eligri

Breitling
Har sett betydligt finare piaget i helguld med helguldslänk och priset är i stort sett skrotguldsvärdet. Kan inte direkt något om vintage piaget men av vad jag har sett på auktioner under senare år så är det ett mycket begränsat värde i vintage piaget här i sverige. Hur marknaden ser ut i övriga världen vet jag inte.
Ojoj, det visste jag inte. Då skippar jag troligen denna, sneglar på lite omegas och sånt också (gillar deras vintage designer bättre).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ojoj, det visste jag inte. Då skippar jag troligen denna, sneglar på lite omegas och sånt också (gillar deras vintage designer bättre).
Piaget gjorde nästan bara ur i den högre skolan, dvs finfina egna verk och boetter i ädelmetall. Sean finns det lite andra med inköpta verk men det är rätt ovanliga och ofta fake. Skulle hålla Piaget klart över Omega när det kommer till deras bättre modeller, och de är generellt sett även dyrare.
 

JohnDoe

Rolex
Ojoj, det visste jag inte. Då skippar jag troligen denna, sneglar på lite omegas och sånt också (gillar deras vintage designer bättre).
På det mesta i vintage gäller det att se upp. Mycket fejk och ommålade tavlor. Finns många trådar här om problem för folk som köpt grisen i säcken. Sen är det ganska vanligt med bedrägerier av typen "tegelsten" i paketet, eller snarare någon skrotklocka. Rekommenderar att du handlar av betrodda säljare med goda omdömen eller ännu hellre på fysiska auktioner där du kan klämma på grejerna innan. Det finns mycket få klipp på ebay men desto fler blåsningar.
 

eligri

Breitling
Piaget gjorde nästan bara ur i den högre skolan, dvs finfina egna verk och boetter i ädelmetall. Sean finns det lite andra med inköpta verk men det är rätt ovanliga och ofta fake. Skulle hålla Piaget klart över Omega när det kommer till deras bättre modeller, och de är generellt sett även dyrare.
Gillar den stilrena typen, t.ex. omega seamaster och constellation pie pan. Dock tycker jag att Piaget's nya verk är jäkligt snygga, men prislappen är avsevärt högre än jag är villig att spendera.
 

eligri

Breitling
På det mesta i vintage gäller det att se upp. Mycket fejk och ommålade tavlor. Finns många trådar här om problem för folk som köpt grisen i säcken. Sen är det ganska vanligt med bedrägerier av typen "tegelsten" i paketet, eller snarare någon skrotklocka. Rekommenderar att du handlar av betrodda säljare med goda omdömen eller ännu hellre på fysiska auktioner där du kan klämma på grejerna innan. Det finns mycket få klipp på ebay men desto fler blåsningar.
Tittar typ bara här och på lokala blocket-annonser. Köpa på distans skulle aldrig komma i tankarna.
 

DrKlocka

Audemars
Var har du hittat klockan?
Om den är till salu för 5000 skulle jag utan tvekan skippa den. Den är inte heller i 18k.
Piaget är förövrigt en mycket bra tillverkare och betingar generellt högre värde än motsvarande Omega tillexempel. Hade verket haft lite mer detaljer likt de bilderna som postades samt haft boett i 18k hade värdet med lätthet varit 5 papp eller troligtvis mer.
 

JohnDoe

Rolex
Piaget gjorde nästan bara ur i den högre skolan, dvs finfina egna verk och boetter i ädelmetall. Sean finns det lite andra med inköpta verk men det är rätt ovanliga och ofta fake. Skulle hålla Piaget klart över Omega när det kommer till deras bättre modeller, och de är generellt sett även dyrare.
Piaget är absolut fina grejer men tror det är svårt att fynda dessa på ebay utan god kunskap. De piaget jag sett på kaplans har sällan dragit in några större belopp ens på kvaliten, dvs auktionen klockkvaliten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska du ha ett riktigt avskalat ur är Piaget ett bra alternativ, men då är det solitt guld och runt 10' kr det handlar om. Ligger en farligt fin GP på tradera nu med ett F Piguet-verk. Blir inte mycket bättre.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Piaget är absolut fina grejer men tror det är svårt att fynda dessa på ebay utan god kunskap. De piaget jag sett på kaplans har sällan dragit in några större belopp ens på kvaliten, dvs auktionen klockkvaliten.
Visst, men håller fast vid att om vi jämför två likvärdiga ur smäller Piaget högre. De har dock många svåra modeller från 70-talet.
 

eligri

Breitling
Var har du hittat klockan?
Om den är till salu för 5000 skulle jag utan tvekan skippa den. Den är inte heller i 18k.
Piaget är förövrigt en mycket bra tillverkare och betingar generellt högre värde än motsvarande Omega tillexempel. Hade verket haft lite mer detaljer likt de bilderna som postades samt haft boett i 18k hade värdet med lätthet varit 5 papp eller troligtvis mer.
Blocket annons bara. Tror nog jag gör som ni säger och skippar den :)
 

JohnDoe

Rolex
Visst, men håller fast vid att om vi jämför två likvärdiga ur smäller Piaget högre. De har dock många svåra modeller från 70-talet.
Absolut, håller helt med att de är mycket bättre än omega men som sagt så är många gamla modeller inte så "trendriktiga" för tillfället och prisbilden motsvarar inte kvaliteten på urverken. Minns det matchande paret blingade vitgulds piaget för något år sedan på klockkvaliteten som gick för i stort sett skrotvärdet på guldet. Tråkigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut, håller helt med att de är mycket bättre än omega men som sagt så är många gamla modeller inte så "trendriktiga" för tillfället och prisbilden motsvarar inte kvaliteten på urverken. Minns det matchande paret blingade vitgulds piaget för något år sedan på klockkvaliteten som gick för i stort sett skrotvärdet på guldet. Tråkigt.
70-talare med integrerad länk går ofta för guldvärdet (typ), gäller många fler än Piaget. Jagar själv en lagom ful från en av fintillverkarna för tillfället.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gillar piaget, men som tidigare skribenter sagt så såg väl den där inget vidare ut?

Tycker den känns som de mallorca-omega som tidigare fanns/finns.
 
Topp