• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara jag som störs av uttrycket "intressekoll"?

mouqvist

Rolex
Vid några tillfällen har jag sett att säljare vill kolla intresset för deras klocka.
Måste säga att jag då inte ens kollar innehållet i annonsen. Jag menar, antigen vill man sälja eller ej.
Handlar det om att säljaren är verkligen velig (vad är poängen att annonsera?) eller är det ett försök att låta nonchalant för att slippa prutande och annat? Just wondering
 

cornil

Cartier
Vid några tillfällen har jag sett att säljare vill kolla intresset för deras klocka.
Måste säga att jag då inte ens kollar innehållet i annonsen. Jag menar, antigen vill man sälja eller ej.
Handlar det om att säljaren är verkligen velig (vad är poängen att annonsera?) eller är det ett försök att låta nonchalant för att slippa prutande och annat? Just wondering

Håller med fullständigt. Mycket märkligt.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Kan till viss del hålla med.
Tror du inte att man chansar att slänga ut sin klocka till ett pris man är väldigt nöjd med. Får man napp så får man.

Dock håller jag med om att benämningen "intressekoll" är rätt kass.
Det finns en tråd gällande köp och sälj-relaterade frågor någonstans där den här funderingen passat utmärkt.

Kan även störa mig på ordet "prisidé".
Det är som upplagt för prutning...
 

TB12

Cartier
Kan till viss del hålla med.
Tror du inte att man chansar att slänga ut sin klocka till ett pris man är väldigt nöjd med. Får man napp så får man.

Dock håller jag med om att benämningen "intressekoll" är rätt kass.
Det finns en tråd gällande köp och sälj-relaterade frågor någonstans där den här funderingen passat utmärkt.

Kan även störa mig på ordet "prisidé".
Det är som upplagt för prutning...

Tror det är precis som du skriver att de lägger ut till ett pris de är väldigt nöjda med och ser om den blir såld, men känns då rätt dumt att skriva detta. Det bör ju vara mer fördelaktigt att bara lägga ut en "vanlig annons" och sen se om det blir något napp, inte stå där och vifta med den stora överprisflaggan så öppet.
 
När en säljare skriver intressekoll vill den antagligen ge sken av att den egentligen inte behöver sälja klockan för att på så sätt kunna få ett högre pris av köpare än annars. Den som vill köpa klockan (Intresserade) blir den "drivande" i frågan och inte säljaren. Idiotiskt enligt mig då det bara är att sätta ett högre pris än det normala och se om någon nappar...
 

billo

Cartier
Hahahahhahahahaha
De fan rätt så mongo att skriva så när jag tänker efter.

Man kan ha den känslan att man igentligen inte vill sälja klocka, men inte skall man skriva det i annonsen eller .



PS: sistalönings bump såg jag idag
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Helt befängt att man skall få lägga ut "intressekoll"-trådar i Säljes. Det tar ju bara upp värdefull plats (och tid) från andra som är seriösa och vill göra business.

Vill man fönstershoppa klockor / kolla allmänna intresset för en viss modell man kanske köpt till överpris och nu är orolig för värdebehåll kan man googla fram det på annat håll (exempelvis allmänna Diskussionsdelen här)

Däremot är jag inte helt emot att folk faktiskt får/kan ändra sig i sista stund och dra tillbaka annons. Men det är bara larvigt att man ska behöva skriva ut det. Det är inte ett bindande avtal direkt, att lägga ut en Säljesannons.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hahahahhahahahaha
De fan rätt så mongo att skriva så när jag tänker efter.

Man kan ha den känslan att man igentligen inte vill sälja klocka, men inte skall man skriva det i annonsen eller .



PS: sistalönings bump såg jag idag
image.png






Det sköna är ändå "säljs den ej för 44K så behåller jag klockan"....
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Trams, vad kloka ni är....:p:cool: Fast ni är ju ganska många proffssäljare här, så ni har väl rätt.....;)

Det är väl bara hoppa över de annonser som inte intresserar er. Själv blir jag mer irriterad på alla som inte kan skriva ut ordentligt vad man säljer, så att man som okunnig på refnr måste googla de förbannande refnr hela tiden.......

Jag hade precis en klocka på K&S som jag drog tillbaka, då jag insåg att folk inte köper just guldklockor i semestertider. Priset för klockan var rätt, men intresset noll, då var det bättre att dra tillbaka annonsen istället för att fortsätta bumpa den. Nu får jag ligga på den/låta gumman ha den istället....så nu är någon nöjd.....:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Trams, vad kloka ni är....:p:cool: Fast ni är ju ganska många proffssäljare här, så ni har väl rätt.....;)

Det är väl bara hoppa över de annonser som inte intresserar er. Själv blir jag mer irriterad på alla som inte kan skriva ut ordentligt vad man säljer, så att man som okunnig på refnr måste googla de förbannande refnr hela tiden.......

Jag hade precis en klocka på K&S som jag drog tillbaka, då jag insåg att folk inte köper just guldklockor i semestertider. Priset för klockan var rätt, men intresset noll, då var det bättre att dra tillbaka annonsen istället för att fortsätta bumpa den. Nu får jag ligga på den/låta gumman ha den istället....så nu är någon nöjd.....:)
Det handlar inte om att dra tillbax ett objekt utan lägga det som en intressekoll...
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Trams, vad kloka ni är....:p:cool: Fast ni är ju ganska många proffssäljare här, så ni har väl rätt.....;)

Det är väl bara hoppa över de annonser som inte intresserar er. Själv blir jag mer irriterad på alla som inte kan skriva ut ordentligt vad man säljer, så att man som okunnig på refnr måste googla de förbannande refnr hela tiden.......

Jag hade precis en klocka på K&S som jag drog tillbaka, då jag insåg att folk inte köper just guldklockor i semestertider. Priset för klockan var rätt, men intresset noll, då var det bättre att dra tillbaka annonsen istället för att fortsätta bumpa den. Nu får jag ligga på den/låta gumman ha den istället....så nu är någon nöjd.....:)

Håller med där angående så sjukt lite information om klockan i annonser. För många på forumet är det självklart med alla detaljer kring uret. Men för många andra, inklusive mig är det inte det. Hur svårt är det att skriva in lite info om klockan man säljer? Nått jag oftast saknar i annonserna är klockans storlek!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Håller med där angående så sjukt lite information om klockan i annonser. För många på forumet är det självklart med alla detaljer kring uret. Men för många andra, inklusive mig är det inte det. Hur svårt är det att skriva in lite info om klockan man säljer? Nått jag oftast saknar i annonserna är klockans storlek!
Kolla @Niklas annonser, där kan man verkligen kalla dem fulla med info och alltid fina bilder,,,,,,det enda felet med hans annonser är att klockorna är så fina så man har inte råd med dem......:)https://klocksnack.se/threads/rolex-daytona-116509-panda-helguld.57766/
 

Laurentius

Cartier
En annan sak som jag inte blir klok på är "billigare vid snabb affär"! Om man annonserar ut en vara som folk omedelbart är intresserade av så finns det ju ingen anledning att genast pruta på det pris man begär, blir skiten inte såld inom rimlig tid så är det ju en helt annan sak...
 
Topp