Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är det bara jag som störs av uttrycket "intressekoll"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av mouqvist, 24 juli 2016.

1. Vid några tillfällen har jag sett att säljare vill kolla intresset för deras klocka.
    Måste säga att jag då inte ens kollar innehållet i annonsen. Jag menar, antigen vill man sälja eller ej.
    Handlar det om att säljaren är verkligen velig (vad är poängen att annonsera?) eller är det ett försök att låta nonchalant för att slippa prutande och annat? Just wondering

ScubaKing, Rossne, vikgul och 21 andra gillar detta.
  2. cornil

cornil Bonde

Från:
    Mjölby
    Håller med fullständigt. Mycket märkligt.

Mr.Carrera gillar detta.
  3. Dru

Dru Stadsbo

Kan till viss del hålla med.
    Tror du inte att man chansar att slänga ut sin klocka till ett pris man är väldigt nöjd med. Får man napp så får man.

Dock håller jag med om att benämningen "intressekoll" är rätt kass.
    Det finns en tråd gällande köp och sälj-relaterade frågor någonstans där den här funderingen passat utmärkt.

Kan även störa mig på ordet "prisidé".
    Det är som upplagt för prutning...

4. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Eller om "jag kommer på andra" tankar så dra annonsen tillbaka...
    Larv...till salu är till salu. Punkt.

ScubaKing, Torsten, Gummo och 8 andra gillar detta.
  5. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Precis det jag satt och skrev.

Velputtar som "förbehåller sig rätten att dra tillbaka annonsen"

Hebbe gillar detta.
  6. Hugii

Hugii Biskop

Eller ännu värre tycker jag är 'enbart byte'. ....
    Har man inte bättre möjlighet om man säljer klockan och sen kan köpa det man vill ha :)

Camo00 och Laurentius gillar detta.
  7. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    "Sista prisbumpen" ... "Billigare än så här blir det inte"...

Nähäääää, behåll klockan då

Wwatches, vikgul, Torsten och 15 andra gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Folk tror att dom sitter på guld..

Aquaracer2, Linkan, Icaras och 4 andra gillar detta.
  9. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Vissa gör ju faktiskt det :D

Sizar, Watch out, Stein och 16 andra gillar detta.
  10. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Det bästa är ju ändå när det sista priset och "lägre blir det inte", blir -just det; lägre...
    Smakar beskt.

SSL och cornil gillar detta.
  11. Patrik L.

Patrik L. Friends of KS

Tror det är precis som du skriver att de lägger ut till ett pris de är väldigt nöjda med och ser om den blir såld, men känns då rätt dumt att skriva detta. Det bör ju vara mer fördelaktigt att bara lägga ut en "vanlig annons" och sen se om det blir något napp, inte stå där och vifta med den stora överprisflaggan så öppet.

Camo00 gillar detta.
  12. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Blir osäker om personen menar att den är till salu eller inte. Borde förbjudas!

13. papabear

papabear Bonde

Från:
    Stockholm
    Håller med! Antingen säljer man något eller så gör man det inte.

DrDre gillar detta.
  14. SpicedGold

SpicedGold Torpare

När en säljare skriver intressekoll vill den antagligen ge sken av att den egentligen inte behöver sälja klockan för att på så sätt kunna få ett högre pris av köpare än annars. Den som vill köpa klockan (Intresserade) blir den "drivande" i frågan och inte säljaren. Idiotiskt enligt mig då det bara är att sätta ett högre pris än det normala och se om någon nappar...

Torsten, Camo00, vaniljglass och 1 annan gillar detta.
  15. billo

billo Stadsbo

Hahahahhahahahaha
    De fan rätt så mongo att skriva så när jag tänker efter.

Man kan ha den känslan att man igentligen inte vill sälja klocka, men inte skall man skriva det i annonsen eller .

PS: sistalönings bump såg jag idag

16. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    Men de säljer inte...

17. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Visst har det väl sålts en del guldklockor på k&s? Ett flertal DD bland annat.

Eller vad missar jag?

18. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Helt befängt att man skall få lägga ut "intressekoll"-trådar i Säljes. Det tar ju bara upp värdefull plats (och tid) från andra som är seriösa och vill göra business.

Vill man fönstershoppa klockor / kolla allmänna intresset för en viss modell man kanske köpt till överpris och nu är orolig för värdebehåll kan man googla fram det på annat håll (exempelvis allmänna Diskussionsdelen här)

Däremot är jag inte helt emot att folk faktiskt får/kan ändra sig i sista stund och dra tillbaka annons. Men det är bara larvigt att man ska behöva skriva ut det. Det är inte ett bindande avtal direkt, att lägga ut en Säljesannons.

Knugen, McNulty, Triumf och 2 andra gillar detta.
  19. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    Jag tolkade det som guld i "riktigt coola klockor", men man kan ju läsa det som enbart guld också :). Kul missförstånd

slimjim gillar detta.
  20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    image.png

Det sköna är ändå "säljs den ej för 44K så behåller jag klockan"....

Jakobb, McNulty och Parabellum gillar detta.
  21. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    Ärlig i alla fall. "Här tog prutmånen slut" :stop:

tissoter gillar detta.
  22. billo

billo Stadsbo

wow det där var på en helt annan nivå.
    vill ha 45000 men har 44000 inom parantes.
    fett :cool:

Compiss gillar detta.
  23. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Trams, vad kloka ni är....:p:cool: Fast ni är ju ganska många proffssäljare här, så ni har väl rätt.....;)

Det är väl bara hoppa över de annonser som inte intresserar er. Själv blir jag mer irriterad på alla som inte kan skriva ut ordentligt vad man säljer, så att man som okunnig på refnr måste googla de förbannande refnr hela tiden.......

Jag hade precis en klocka på K&S som jag drog tillbaka, då jag insåg att folk inte köper just guldklockor i semestertider. Priset för klockan var rätt, men intresset noll, då var det bättre att dra tillbaka annonsen istället för att fortsätta bumpa den. Nu får jag ligga på den/låta gumman ha den istället....så nu är någon nöjd.....:)

Camo00 gillar detta.
  24. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Det handlar inte om att dra tillbax ett objekt utan lägga det som en intressekoll...

bjrn gillar detta.
  25. Triumf

Triumf Borgare

Håller med där angående så sjukt lite information om klockan i annonser. För många på forumet är det självklart med alla detaljer kring uret. Men för många andra, inklusive mig är det inte det. Hur svårt är det att skriva in lite info om klockan man säljer? Nått jag oftast saknar i annonserna är klockans storlek!

paradis, Jockinho, San15 och 1 annan gillar detta.
  26. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Kolla @Niklas annonser, där kan man verkligen kalla dem fulla med info och alltid fina bilder,,,,,,det enda felet med hans annonser är att klockorna är så fina så man har inte råd med dem......:)http://klocksnack.se/threads/rolex-daytona-116509-panda-helguld.57766/

Galaxy, thewallin, Torsten och 5 andra gillar detta.
  27. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Linkan, thewallin, Simpatico och 3 andra gillar detta.
  28. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Intressekoll är väl mest föranlett 18-19 åringar som lägger ut sin hårdsminkade Volvo 740 till ett rövarpris som återspeglar den faktiska summan dumskallarna faktiskt lagt ut på bilskrället.

audotcom, Jockinho, JohnDoe och 5 andra gillar detta.
  29. Laurentius

Laurentius Stadsbo

En annan sak som jag inte blir klok på är "billigare vid snabb affär"! Om man annonserar ut en vara som folk omedelbart är intresserade av så finns det ju ingen anledning att genast pruta på det pris man begär, blir skiten inte såld inom rimlig tid så är det ju en helt annan sak...

jabla, isbjörn och Camo00 gillar detta.
  30. nicklas_718

nicklas_718 Bonde

Hahaha läste min egen annons och visst fasiken hade jag skrivit "Sista prisbumpen". Tänkte inte på hur dumt det låter förrän jag läste denna tråd så jag har nu tagit bort det :)

Compiss gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield