• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara jag som störs av uttrycket "intressekoll"?

tissoter

Audemars
En annan sak som jag inte blir klok på är "billigare vid snabb affär"! Om man annonserar ut en vara som folk omedelbart är intresserade av så finns det ju ingen anledning att genast pruta på det pris man begär, blir skiten inte såld inom rimlig tid så är det ju en helt annan sak...
Håller med i sak men just "billigare vid snabb affär" används ju rätt frekvent bland säljare rent generellt och jag gillar det uttrycket.

Kan vara skönt och få en köpare som inte strular och krånglar kontra massor av jobb för en marginellt högre vinst.
:)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tycker det är lite roande med lockbeten i annonser som "slänger även med ett fint krokodilband vid smidig affär".
Vill man verkligen fullfölja affären med en potentiell köpare om det inte går smidigt till? Typ "okej du får köpa klockfan, men något krokoband blir det då inte din jävel!".
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En annan sak som jag inte blir klok på är "billigare vid snabb affär"! Om man annonserar ut en vara som folk omedelbart är intresserade av så finns det ju ingen anledning att genast pruta på det pris man begär, blir skiten inte såld inom rimlig tid så är det ju en helt annan sak...
Det betyder väl att vid en snabb och smidig deal så är det prutbart. Rimligt.
 

JohnDoe

Rolex
Tycker det är lite roande med lockbeten i annonser som "slänger även med ett fint krokodilband vid smidig affär".
Vill man verkligen fullfölja affären med en potentiell köpare om det inte går smidigt till? Typ "okej du får köpa klockfan, men något krokoband blir det då inte din jävel!".
För den som sålt något via blocket så är det en "normal" formulering. En del potentiella köpare vill man inte ha att göra med. För mycket krångel. Har hänt flera gånger när jag sålt någon gammal bil att jag sagt någt i stil med "har inte tid längre, köp nu eller dra". Då sticker de.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
För den som sålt något via blocket så är det en "normal" formulering. En del potentiella köpare vill man inte ha att göra med. För mycket krångel. Har hänt flera gånger när jag sålt någon gammal bil att jag sagt någt i stil med "har inte tid längre, köp nu eller dra". Då sticker de.
Ja det är lite så jag menar, endera säljer man väl något om motparten känns "smidig" eller så låter man bli. :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
För den som sålt något via blocket så är det en "normal" formulering. En del potentiella köpare vill man inte ha att göra med. För mycket krångel. Har hänt flera gånger när jag sålt någon gammal bil att jag sagt någt i stil med "har inte tid längre, köp nu eller dra". Då sticker de.
Bad faktiskt för första gången en Blocketspekulant att dra åt helvete förra veckan. Så jäkla glad att bilen är såld och annonsen borttagen. Måste bli bättre på att gallra bort idioterna, men det är svårt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
En annons läggs upp för att klockan ska säljas. Priset bör vara rimligt. Min syn på annonser.
Problemet är att vad som kan anses vara rimligt är subjektivt. Det måste man acceptera, även som säljare :) Det är snarare allmän hyfs, och respekt för andras tid och engagemang som saknas. Att det ska pruta och förhandlas, det har jag egentligen i sak inget problem med. Det hör till.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Eller ännu värre tycker jag är 'enbart byte'. ....
Har man inte bättre möjlighet om man säljer klockan och sen kan köpa det man vill ha :)

Jag vill ibland enbart byta för att slippa undra vad en ska köpa istället och roligt få ett "substitut" direkt :blackeye: Iof måste jag då gilla klockan någorlunda då det ibland tar tid hitta rätt. Och oftast slutar det med försäljning (och inte byte) iaf så fort jag hittat något annat :rolleyes:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Problemet är att vad som kan anses vara rimligt är subjektivt. Det måste man acceptera, även som säljare :) Det är snarare allmän hyfs, och respekt för andras tid och engagemang som saknas. Att det ska pruta och förhandlas, det har jag egentligen i sak inget problem med. Det hör till.
Det håller jag med om. Men ett "rimligt pris" är åtminstone inom rätt härad. Blir provocerad när jag ser klockor som ligger ute för uppenbara överpriser. En annan sak som retar mig är prisbumpar på småsummor; nu senast en (icke detaljnämnd) klocka som bumpats 250:-. Bumpa ordentligt eller strunta i det.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Screenshot_2016-07-30-18-38-58.png
https://klocksnack.se/threads/tudor-bb-fullset-intressekoll.58111/



Begriper ärligt talat inte om denna klocka är till salu eller inte.
 

Whitening

Breitling
från en bytesannons: Jag kan även tänka mig att sälja den men då får du hjälpa mig hitta en ny.
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Stör mig generellt på att vissa skriver sorry/beklagar etc för dom dåliga bilderna (detta gäller även i andra trådar.) Varför inte ta bra bilder med en gång? Är oseriöst anser jag personligen, vad mer felas... (Ibland är bilderna dock helt kuranta och det hade inte äns behövts skrivas dåliga bilder och jag blir bara förvirrad)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Glömde tillägga att folk som har sina klockor i bankfack snälla lägg ut bilder på den aktuella klockan och inte bara en referens bild! Känns bara drygt i mina ögon att nämna detta! Vill man sälja klockan får man anstränga sig lite..
 

JohnDoe

Rolex
Stör mig generellt på att vissa skriver sorry/beklagar etc för dom dåliga bilderna (detta gäller även i andra trådar.) Varför inte ta bra bilder med en gång? Är oseriöst anser jag personligen, vad mer felas... (Ibland är bilderna dock helt kuranta och det hade inte äns behövts skrivas dåliga bilder och jag blir bara förvirrad)
Fast vad ni än säger så vägrar mina bilder att bli bra. Har startat en tråd om det här o fått lite tips men inget hjälper. Skulle kunna köpa en kamera för en ziljon kronor o det blir bajs ändå. Kom inte dragande med iPhone fixar allt. Köper den fetaste varje år o inte fan hjälper det. Blir skit hur jag än gör. Är helt enkelt totalt blind för fotografering. Typ som tondöv, färgblind osv.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Fast vad ni än säger så vägrar mina bilder att bli bra. Har startat en tråd om det här o fått lite tips men inget hjälper. Skulle kunna köpa en kamera för en ziljon kronor o det blir bajs ändå. Kom inte dragande med iPhone fixar allt. Köper den fetaste varje år o inte fan hjälper det. Blir skit hur jag än gör. Är helt enkelt totalt blind för fotografering. Typ som tondöv, färgblind osv.

Det var inte någon specifik medlem jag tänkte på så är det sagt hade bara lite mans mens tidigare idag. Men lycka till med fotograferingen iaf :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fast vad ni än säger så vägrar mina bilder att bli bra. Har startat en tråd om det här o fått lite tips men inget hjälper. Skulle kunna köpa en kamera för en ziljon kronor o det blir bajs ändå. Kom inte dragande med iPhone fixar allt. Köper den fetaste varje år o inte fan hjälper det. Blir skit hur jag än gör. Är helt enkelt totalt blind för fotografering. Typ som tondöv, färgblind osv.
Med en vanlig typ iPhone funkar det att ta riktigt bra bilder.
 

JohnDoe

Rolex
Med en vanlig typ iPhone funkar det att ta riktigt bra bilder.
Som jag skriver så har jag det men det blir inte bra, bara reflexer, telefonen syns, bla, bla, bla osv. Jag skittrött på alla som tror att det bara är teknik. Nej det är inte bara teknik. Dvs bara för att just du kan, betyder inte att alla andra kan. Visst blir det skärpa i bilden men den blir fan inte bra när jag tar den. Har ett par kompisar som kan ta fantastiska bilder med vad för skitkamera som helst, men jag kan verkligen inte det.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Som jag skriver så har jag det men det blir inte bra, bara reflexer, telefonen syns, bla, bla, bla osv. Jag skittrött på alla som tror att det bara är teknik. Nej det är inte bara teknik. Dvs bara för att just du kan, betyder inte att alla andra kan. Visst blir det skärpa i bilden men den blir fan inte bra när jag tar den. Har ett par kompisar som kan ta fantastiska bilder med vad för skitkamera som helst, men jag kan verkligen inte det.
Det handlar bara om teknik och mycket lite om kameran. Fotografi och vägen till en bra bild har 4 steg:
  1. Komposition av bilden (dvs hur vill jag att bilden ska se ut, arrangera objektet osv)
  2. Ljussättning
  3. Tagning (enda momentet där kameran är inblandad)
  4. Efterbearbetning
Har du dessa 4 steg i tankarna så inser du att kameran är den lilla biten och var du ska fokusera ditt lärande.
Denna bild är tagen med en iPhone 6 kamera i naturligt ljus. Jag fick däremot jobba lite med både pkt 1, 2 och 4 för att kräma ut det bästa ur bilden.
image.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Det handlar bara om teknik och mycket lite om kameran. Fotografi och vägen till en bra bild har 4 steg:
  1. Komposition av bilden (dvs hur vill jag att bilden ska se ut, arrangera objektet osv)
  2. Ljussättning
  3. Tagning (enda momentet där kameran är inblandad)
  4. Efterbearbetning
Har du dessa 4 steg i tankarna så inser du att kameran är den lilla biten och var du ska fokusera ditt lärande.
Denna bild är tagen med en iPhone 6 kamera i naturligt ljus. Jag fick däremot jobba lite med både pkt 1, 2 och 4 för att kräma ut det bästa ur bilden.
image.jpeg
Du har helt rätt i tekniken och den sitter i personen bakom kameran. Jag är helt ointresserad och okunnig om alla de fyra moment du talar om. Inget av de teknikmoment du talar om sitter i kameran och kan lösa mina problem. Förstår helt enkelt inte hur det funkar. Tänk dig att förklara färger för en blind eller ljud för en döv. Det är just din inställning att "vaddå alla kan" som jag är sjukt trött på. Du saknar helt enkelt förmåga att sätta dig in i att andra människor inte kan/förstår samma saker som du.
 
Topp