• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara jag som störs av uttrycket "intressekoll"?

audotcom

Panerai
Väldigt intressant tråd! Håller med om det som redan nämnts tidigare. Ta bra bilder på en gång! Eller i alla fall bilder som tydligt visar vad man ska sälja. Och då menar jag sälja och inget trams till intressekoll. Man säljer, eller så gör man det inte...
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Du saknar helt enkelt förmåga att sätta dig in i att andra människor inte kan/förstår samma saker som du.
Nu är du lite väl dömande. Jag har full förståelse för att alla inte har samma förutsättningar för vad det än må vara. Alla kan dock bli bättre och utmana sig själva relativt till sina förutsättningar och förmåga istället för att kapitulera. Min enkla lista syftade endast till att hjälpa dig inom vilka områden du kan börja leta info och träna på.
 

sjstrm

Cartier
Vad händer efter den begränsade tiden .... Blir den billigare eller dyrare @sjstrm ?

image.png
Får jag inte sålt den inom kort får den nog stanna :)
 

JohnDoe

Rolex
Lite exempel på hur det blir skit med en iPhone 6sPlus när jag fotar en klocka.
-Komposition, öhh siktar på klockan.
-ljus, tja jag har ingen fotostudio o fattar heller inte vad som är bra ljus. Allt bara reflekterar.
-tagning. Ehhh rikta tryck typ
- efterbehandling öhh i vadå o hurdå? Vill inte lägga en ziljon kronor på Adobe.
Bild 1, rakt uppifrån, hela iPhonen syns i reflektionen
Bild 2, snett uppifrån så inte telefonjäveln syns, då syns inte datumet.
Ungefär då funkar det gör mig.
Tycker fotografering är ungefär som idrott. Vem fan som helst kan väl hoppa 2,50 i höjd, det är ju bara o ta sats o hoppa enligt alla goda råd. Typ så upplever jag era tips.
image.jpeg


image.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@JohnDoe Vet inte om det hjälper dig men ett tips är att ta många bilder. Börja som i din första bild ovan och flytta sedan mobilen en liten bit ett par mm, ta en ny bild och gör om kanske 20-30 gånger. Gå igenom bilderna och vips ska du se att 1-2 blev helt okej. De övriga bilderna är bara att slänga :)
 

egbert

Panerai
Lite exempel på hur det blir skit med en iPhone 6sPlus när jag fotar en klocka.
-Komposition, öhh siktar på klockan.
-ljus, tja jag har ingen fotostudio o fattar heller inte vad som är bra ljus. Allt bara reflekterar.
-tagning. Ehhh rikta tryck typ
- efterbehandling öhh i vadå o hurdå? Vill inte lägga en ziljon kronor på Adobe.
Bild 1, rakt uppifrån, hela iPhonen syns i reflektionen
Bild 2, snett uppifrån så inte telefonjäveln syns, då syns inte datumet.
Ungefär då funkar det gör mig.
Tycker fotografering är ungefär som idrott. Vem fan som helst kan väl hoppa 2,50 i höjd, det är ju bara o ta sats o hoppa enligt alla goda råd. Typ så upplever jag era tips.
image.jpeg


image.jpeg
Nämen fortsätt som du gör då.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Lite exempel på hur det blir skit med en iPhone 6sPlus när jag fotar en klocka.
-Komposition, öhh siktar på klockan.
-ljus, tja jag har ingen fotostudio o fattar heller inte vad som är bra ljus. Allt bara reflekterar.
-tagning. Ehhh rikta tryck typ
- efterbehandling öhh i vadå o hurdå? Vill inte lägga en ziljon kronor på Adobe.
Bild 1, rakt uppifrån, hela iPhonen syns i reflektionen
Bild 2, snett uppifrån så inte telefonjäveln syns, då syns inte datumet.
Ungefär då funkar det gör mig.
Tycker fotografering är ungefär som idrott. Vem fan som helst kan väl hoppa 2,50 i höjd, det är ju bara o ta sats o hoppa enligt alla goda råd. Typ så upplever jag era tips.
image.jpeg


image.jpeg

Ett tips är att inte gå så nära. Ta bilden från lite längre avstånd så är det lättare att bli av med reflektioner m.m. Se bara till att du håller kameran/telefonen stilla så du får en skarp bild. Sedan beskär du bilden i "redigera" direkt i iphonen.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Nu är du lite väl dömande. Jag har full förståelse för att alla inte har samma förutsättningar för vad det än må vara. Alla kan dock bli bättre och utmana sig själva relativt till sina förutsättningar och förmåga istället för att kapitulera. Min enkla lista syftade endast till att hjälpa dig inom vilka områden du kan börja leta info och träna på.

Lite exempel på hur det blir skit med en iPhone 6sPlus när jag fotar en klocka.
-Komposition, öhh siktar på klockan.
-ljus, tja jag har ingen fotostudio o fattar heller inte vad som är bra ljus. Allt bara reflekterar.
-tagning. Ehhh rikta tryck typ
- efterbehandling öhh i vadå o hurdå? Vill inte lägga en ziljon kronor på Adobe.
Bild 1, rakt uppifrån, hela iPhonen syns i reflektionen
Bild 2, snett uppifrån så inte telefonjäveln syns, då syns inte datumet.
Ungefär då funkar det gör mig.
Tycker fotografering är ungefär som idrott. Vem fan som helst kan väl hoppa 2,50 i höjd, det är ju bara o ta sats o hoppa enligt alla goda råd. Typ så upplever jag era tips.
image.jpeg


image.jpeg

@JohnDoe Vet inte om det hjälper dig men ett tips är att ta många bilder. Börja som i din första bild ovan och flytta sedan mobilen en liten bit ett par mm, ta en ny bild och gör om kanske 20-30 gånger. Gå igenom bilderna och vips ska du se att 1-2 blev helt okej. De övriga bilderna är bara att slänga :)

Ett tips är att inte gå så nära. Ta bilden från lite längre avstånd så är det lättare att bli av med reflektioner m.m. Se bara till att du håller kameran/telefonen stilla så du får en skarp bild. Sedan beskär du bilden i "redigera" direkt i iphonen.



Han är uppenbarligen inte mottaglig för tips/hjälp. Som en tjurig 3-åring som blundar & håller för öronen samtidigt som hen skriker. Släpp det bara, inte lönt..... :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite exempel på hur det blir skit med en iPhone 6sPlus när jag fotar en klocka.
-Komposition, öhh siktar på klockan.
-ljus, tja jag har ingen fotostudio o fattar heller inte vad som är bra ljus. Allt bara reflekterar.
-tagning. Ehhh rikta tryck typ
- efterbehandling öhh i vadå o hurdå? Vill inte lägga en ziljon kronor på Adobe.
Bild 1, rakt uppifrån, hela iPhonen syns i reflektionen
Bild 2, snett uppifrån så inte telefonjäveln syns, då syns inte datumet.
Ungefär då funkar det gör mig.
Tycker fotografering är ungefär som idrott. Vem fan som helst kan väl hoppa 2,50 i höjd, det är ju bara o ta sats o hoppa enligt alla goda råd. Typ så upplever jag era tips.
image.jpeg


image.jpeg
Ljus är nästan det viktigaste. Vill man inte lägga ner pengar på artificiellt ljus, så är bästa tipset att ta dina kort utomhus. Bäst väder enligt mig brukar vara när det är ljust med molnigt/disigt ute. Typ som vädret är idag just nu här hos mig. :)
IMG_20160808_192711.jpg


Ett annat tips är att verkligen försöka hålla kameran så stadigt som möjligt när du knäpper bilden. Även om kameran har bildstabilisator kan bilderna uppfattas som oskarpa om kameran inte hålls helt still.

Nu är jag inte heller någon jättebra fotograf, men mina bilder brukar iaf bli bättre om jag tänker på ljus, hålla kameran stadigt och som någon annan skrev ta mängder av bilder i olika vinklar och välja ut den bästa.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tycker det är intressant att folk retar sig på andras annonser , det är lite som folk som retar sig på klädstil och annat... eller titta snett på de som handlar "fel" produkter på bandet vid kassan i butiken...

Jag tycker det bara är kul med olika stil på annonser och vad gäller prissättnngsdelen så är den svår i många fall. Sen kan det va så att personen som säljer vill ha kvar sin klocka men av ekonomiska skäl tvingas/måste sälja den ( japp det finns dom som lever på knegarlön och inte har några besparingar)

Sen tror jag om sanningen ska fram om rätt klocka dyker upp som just du vill ha till bra pris för dig spelar det mindre roll om det står " sista lönebump chansen " eller exakt hur annnsen är upplagd

sen håller jag med om att i den bästa av världar borde folk göra annorlunda... och lägga mer tid och energi på foto och på beskrivingar, och vissa nybörjare skulle nog behöva hjälp för att proffs ska bli nöjda
 
Senast redigerad av en moderator:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
"Intressekoll - Om det finns nån idiot som är beredd att betala det här överpriset för klockan så blir jag skitglad." -från tråden om begrepp.
 
Topp