Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är det bara jag...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Exxet, 23 juni 2016.

1. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

...som är snål o kinkig när jag tycker att köparen ska stå för frakt o packeteringskostnader? som nu: en person vill att jag ska skicka rekat till Danmark, kostnad 96:- upp till 100 gram, inte ett öre till bubbelpåse, papp"låda" utskrift av rek-lapp, åka iväg till Posten ( jag kanske har ett par mil till Posten) mm, jag vill packa bra så att grejorna kommer fram hela och ska man göra det blir det högre vikt, och ja jag vet att det inte är så många pengar det gäller, men ändå, begär inga hundralappar extra men jag tycker det är värt en tjuga extra för välpacketering, är tyvärr inte i sitsen att jag kan impulsköpa en Rolex på lunchen.
    Fattig Fas 3:are.

Stroboman och Cliff gillar detta.
  2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Hallå, jag kan hålla med om att det är rimligt att köparen står för frakten men jag vet också att det är många som ogillar det. I ditt fall där det rör sig om en utländsk köpare bör det dock vara självklart.

Personligen föredrar jag hellre att man höjer sitt pris med en hundring och att det på så sätt "ingår".
    Fri frakt är alltid ett bra säljargument. ;)

Senast ändrad: 23 juni 2016
    eriksson850, Sammeh, Stroboman och 5 andra gillar detta.
  3. Nicbex

Nicbex Biskop

Det är väl något mellan köpare och säljare men att betala för paketering och frakt av din röv till postkontoret låter snålt och kinkigt ja.

4. Xalle

Xalle Friends of KS

Som du skriver är du nog lite snål ;) Baka in det i priset nästa gång om du blir besvärad. För jag ser det som en trevlig service att säljaren står för kostnaden iaf en väg och inte vid retur. När detta är sagt så förstår jag dock vad du menar och respekterar att det kan skapa tappad tid etc men det är sånt livet är man tar och man ger.

5. Xalle

Xalle Friends of KS

Jag försökte iaf vara diplomatisk ;)

Cliff och Nicbex gillar detta.
  6. M.U

M.U Biskop

Som @tissoter nämnde så tycker jag att man istället höjer priset till det man tycker att det kostar en och skriver fri frakt... Allt annat blir bara tjat och kan leda till försämrad känsla etc..

Cliff och tissoter gillar detta.
  7. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Okej, jag är väl en snål jävel då, hur höjer man priset när det som i det här fallet gäller en auktion?

8. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jag tycker absolut inte det är snålt utan förståligt att man vill ha betalt.
    Vart sålde du klockan? Om det var Tradera så kan man lägga in en summa för frakt när man ska aktivera annonsen. Går även att korrigera fram tills dess att den är avslutad.

Cliff gillar detta.
  9. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

På Tratten, självklart vet jag att man kan lägga in fraktkostnad, tror inte man kan aktivera ut att fylla i dom uppgifterna, 30:- Posten alt. 55:- Schenker inom Sverige, svårt att veta vart den hamnar innan auktionen är över.

10. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Okej, jag vill minnas att man kan korrigera dessa belopp till vad man vill.
    Sen kan man också välja där att att acceptera köpare från utlandet.
    Det går också bra att skriva detta i annonsen.
    Utländska köpare accepteras frakt 200 exempelvis.

11. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Tror inte att man får korrigera något alls efter första budet är lagt, bara göra tillägg, man är väl lite konstig då, men tycker ändå att det är snålt att inte lägga några kronor på att få det välpackat, och i det här fallet så har personen adress i Sverige men ville att det skulle skickas till Danmark och han bestämde att frakten var 96:- dit.

12. Airman

Airman Präst

Om man vill ha betalt för frakt mm är det bra om man skriver ut det i annonsen. Då slipper man oklarheter.
    Sedan kan jag tycka att säljer man en klocka för 10-20-30 K blir det lite småsnålt att inte kunna bjuda på den sista slanten för att skicka paketet.

paradis, yonsson och tissoter gillar detta.
  13. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Säljer man en klocka för 30k kan väl oxå jag tycka att man kan bjuda på frakten, men om du har läst tråden tror jag du förstår att det inte är dom pengarna det handlar om, det är ju lite skillnad på en vanlig säljes-annons och en auktion, kan ju inte skriva ut fraktkostnad till varje land och fraktkostnaderna stod i auktionen.

14. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Nej, det kanske man inte kan göra men däremot funkar det ju bra och lägga in en notis som jag skrev tidigare.

15. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Agreed.
    Man ser ju ofta annonser på tratten där det, i text, förklaras att om det är utländska köpare så är det en annan fraktkostnad.
    Inte konstigare än så. Det ligger ju på budgivaren att faktiskt läsa igenom annonsen.

tissoter och JaTack gillar detta.
  16. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Skrev 30:- i frakt och vill man ha det rekat så får man faktiskt lägga på den kostnaden på frakten, det är ju ett val som köparen gör, i a f enligt mig, men jag har ju lite avikande synpunkter på detta.

17. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Näe, det vet jag inte om du har. Det kan jag väl också tycka verkar schysst.
    Vidhåller dock att om det bara skrivits ut i text i annonsen så hade denna tråden aldrig behövt skapas.

tissoter gillar detta.
  18. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Tror alla är överens om att det inte är något märkligt att få betala extra för Rek eller utlandsfrakt. Speciellt om det framgår.

19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är bara du, jag inkluderar alltid kostnaden för frakt i mitt säljpris. Orka mecka med 150kr om man säljer en klocka för över 1000-lappen.

Icaras, Chrisse, Jockinho och 1 annan gillar detta.
  20. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Olika förutsättningar, y'know.

Även om man, så klart, kan argumentera för att man ska hitta någon annan hobby om kalkylen spricker på att man bjuder på fraktkostnad.
    På Tradera tror jag att de flesta mer eller mindre förväntar sig en fraktkostnad, så jag kan inte säga att jag tycker det är fel i sig. Om man nu "orkar mecka" med det, vill säga.

21. yonsson

Från:
    GBG
    Jo, absolut. När det gäller tradera blir det ju en helt annan grej.

22. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Du har rätt som vanligt du o allsmäktige, jag böjer mig för överheten, kan man inte handla med Rolex, PP, SS, Breguet ska man hålla sig borta.

23. yonsson

Från:
    GBG
    Så jag har bara dyra klockor? Tror du förväxlar mig med någon annan.

Jag syftade på att man inte betalar provision på fraktkostnaden på tradera och att alla på tradera utgår ifrån att produkt och frakt är åtskilda på tradera.

Icaras, eriksson850, Spencer och 1 annan gillar detta.
  24. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Vissa kanske tänder sin cigg med ett par hundringar, själv betalar jag gärna ngn tjuga extra för att säljaren ska t ex köpa en bubbelpåse och inte lägga varan i ett vanligt kuvert, har hänt mer än en gång, vill köparen att det ska kosta så lite som möjligt får man nog räkna med att det inte är så välpackat.

25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Förstår inte problemet, varför la du inte rätt summa för frakten när du gjorde annonsen?

Icaras, eriksson850 och yonsson gillar detta.
  26. yonsson

Från:
    GBG
    You are making no sense.
    Säljaren är ju ansvarig för att frakta varan säkert. Skickar man ömtåligt gods dåligt packat så är man inte snål utan oaktsam. Ska man som köpare behöva betala för att få en produkt säkert packad? Låter ju tokigt. :bored:

Icaras, eriksson850, -RI- och 3 andra gillar detta.
  27. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Hur kan jag veta att han vill ha varan rekad till Danmark, kan inte se in i framtiden, och vad är rätt summa?

28. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Låt säga att köparen betalar för två frimärken 15:- och vill att varan ska packas mkt noggrant vilket gör att vikten överstiger 100 gr då blir jag tvunget att betala för överskjutande vikt plus packmaterial, tycker inte att det är rätt, och jag tycker det är fel när köparen ska bestämma vad det ska kosta.

29. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Men alltså du väljer ju själv vad köparen ska betala i frakt och får väl då räkna ut vad emballaget kostar samt en ungefärlig fraktkostnad för den vikten?

Icaras, yonsson, Jockinho och 1 annan gillar detta.
  30. Nicbex

Nicbex Biskop

Men herregud du säljer något på auktion, det skulle du väl tänkt på innan. Folk har ju budat på klockan utefter de ursprungliga uppgifterna. Att en auktion kan bli en eventuellt dålig affär ligger ju i auktionens natur. Och det har inget med min inkomst att göra.

yonsson och Anders Forsberg gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield