• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara jag...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag är lite osäker... Kommunicerar köpare och säljare över huvud taget med varann?
Börjar tycka att det blivit ett väl stort problem - utan att det borde blivit något problem alls.
 

månljus

Panerai
Du vill alltså att köparen ska stå för paketeringen, frimärkena samt slänga in en bensinpeng, har jag förstått det rätt? Har ingen koll på din ekonomiska situation men det låter extremt snålt. Att köparen däremot står för själva fraktkostnaden tycker jag inte är konstigt, det görs upp mellan säljare och köpare.
 

månljus

Panerai
Låt säga att köparen betalar för två frimärken 15:- och vill att varan ska packas mkt noggrant vilket gör att vikten överstiger 100 gr då blir jag tvunget att betala för överskjutande vikt plus packmaterial, tycker inte att det är rätt, och jag tycker det är fel när köparen ska bestämma vad det ska kosta.
Har köparen extrema krav eller? Det låter konstigt. Packa den som du själv tycker är bra och ordentligt. Hellre över-packa än tvärtom. I alla fall för mig.
 

Exxet

Rolex
Du vill alltså att köparen ska stå för paketeringen, frimärkena samt slänga in en bensinpeng, har jag förstått det rätt? Har ingen koll på din ekonomiska situation men det låter extremt snålt. Att köparen däremot står för själva fraktkostnaden tycker jag inte är konstigt, det görs upp mellan säljare och köpare.
Är inte frimärken och fraktkostnad samma sak? säger du inte emot dig själv här? Citat -Du vill alltså att köparen ska stå för paketeringen, frimärkena... låter extremt snålt. senare citat-Att köparen däremot står för själva fraktkostnaden tycker jag inte är konstigt
 

Exxet

Rolex
Jag är lite osäker... Kommunicerar köpare och säljare över huvud taget med varann?
Börjar tycka att det blivit ett väl stort problem - utan att det borde blivit något problem alls.
Tyvärr inte, har mailat honom och frågat om det här, efter att han bestämde att det inte får kosta mer än 96:- =100gr, klockan väger ca: 45 gr.
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jättekonstig tråd. Det är väl bara att säga till säljaren att du inte skickar till hans danska adress.
Han är väl knappast i ett läge att diktera villkoren för hur du väljer att paketera och skicka varan? Vill han ha något utöver vad du erbjudit i annonsen får han ju betala merkostnaden. Det hade väl varit betydligt enklare att vara tydlig mot köparen än att beklaga sig i en tråd på klocksnack?
 

Exxet

Rolex
Men alltså du väljer ju själv vad köparen ska betala i frakt och får väl då räkna ut vad emballaget kostar samt en ungefärlig fraktkostnad för den vikten?
Det var ju det jag gjorde, 30:- inom Sverige, 55:- m Schenker, innan han bestämde att varan skulle skickas till Danmark.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jättekonstig tråd. Det är väl bara att säga till säljaren att du inte skickar till hans danska adress.
Han är väl knappast i ett läge att diktera villkoren för hur du väljer att paketera och skicka varan? Vill han ha något utöver vad du erbjudit i annonsen får han ju betala merkostnaden. Det hade väl varit betydligt enklare att vara tydlig mot köparen än att beklaga sig i en tråd på klocksnack?

Fast har du en annons och godkänner utländska köpare så får du väl skylla dig själv om du inte räknat med det i fraktkostnaden som du själv bestämmer?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Köp 50m bubbelplast billigt på Claes Ohlsson (för mig räcker det ett år :D), spara små kartonglådor av olika storlekar. Lätt att då packa säkert, väger inte så mkt (beroende på klocka och tillbehör iof) och kostar nästan alltid mellan 90-110kr. Som andra sa inkludera allt Emballage i fraktkostnaden. Önskas rek etc. lägg på den summan. S
 

Exxet

Rolex
Köp 50m bubbelplast billigt på Claes Ohlsson (för mig räcker det ett år :D), spara små kartonglådor av olika storlekar. Lätt att då packa säkert, väger inte så mkt (beroende på klocka och tillbehör iof) och kostar nästan alltid mellan 90-110kr. Som andra sa inkludera allt Emballage i fraktkostnaden. Önskas rek etc. lägg på den summan. S
Det är det jag sagt till köparen, 30:- som stod i auktionen + 96 :- rek-kostnad och då är emballaget inräknat, tycker inte att det ska vara så svårt att förstå.
 

månljus

Panerai
Är inte frimärken och fraktkostnad samma sak? säger du inte emot dig själv här? Citat -Du vill alltså att köparen ska stå för paketeringen, frimärkena... låter extremt snålt. senare citat-Att köparen däremot står för själva fraktkostnaden tycker jag inte är konstigt
Sorry för min otydlighet. Du har rätt att så kan vara fallet. Orkar inte riktigt förklara mer vad jag menade med fraktkostnader utan hoppas på att du bara förstår. I ditt exempel tog du nämligen upp frimärken för 15 kr, vilket jag hur som helst tycker är extremt snålt att vilja kräva in. I övrigt så svarade du inte på mitt inlägg.
 

Exxet

Rolex
Om man accepterar köpare i Zimbabwe får man väl då skriva ex kostnad för frakt ekonomi saver med UPS eller vem man använder.
Man får inte lägga till avgifter i annonsen hos Tradera, alla fraktkostnader ska stå i kolumnen för frakt, har gjort det ett par ggr och då stängde dom ner auktionen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Men ok. Du ska köpa låt säga en cykel och hittar en på tradera som är fin. Du läser villkoren för affären i säljarens beskrivning och lägger sedan bud. Du vinner, jippie! Men nu säger säljaren att du utöver annonsen beskrivning ska betala en administrationsavgift för honom på 500kr. Tycker du att det känns schysst att sånt dyker upp efteråt?
 

Exxet

Rolex
Sorry för min otydlighet. Du har rätt att så kan vara fallet. Orkar inte riktigt förklara mer vad jag menade med fraktkostnader utan hoppas på att du bara förstår. I ditt exempel tog du nämligen upp frimärken för 15 kr, vilket jag hur som helst tycker är extremt snålt att vilja kräva in. I övrigt så svarade du inte på mitt inlägg.
Dom 15:- hade inte med det här att göra, var bara ett exempel.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det är det jag sagt till köparen, 30:- som stod i auktionen + 96 :- rek-kostnad och då är emballaget inräknat, tycker inte att det ska vara så svårt att förstå.

Då förstår jag inte problemet om han skulle strula, klart man får betala extra om den ska skickas utanför Sverige och vill ha rek :)
 

Exxet

Rolex
Men ok. Du ska köpa låt säga en cykel och hittar en på tradera som är fin. Du läser villkoren för affären i säljarens beskrivning och lägger sedan bud. Du vinner, jippie! Men nu säger säljaren att du utöver annonsen beskrivning ska betala en administrationsavgift för honom på 500kr. Tycker du att det känns schysst att sånt dyker upp efteråt?
Om han begärt 25:- i omkostnader för emballage, so fine. Det här är väl att jämföra äpplen och päron.
 

Cryssarn

Rolex
OK. Du skrev 55 kr och han har betalat 96. Hur mycket är kvar?
Är också lite nyfiken på hur du hade tänkt att paketera från första början.
 
Topp