• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara märkes/kvalités ur som gäller, för att det ska bli roligt att samla på klockor?!

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Underbart inlägg!
Du har verkligen en bred & gedigen samling, thats for sure :)
15.jpg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Mycket välskriven text o ofta en fråga man får av folk när man nämner att man gillar klockor tyvärr.
Svaret är såklart nej även om jag idag inte äger någon billigare klocka. Passionen man har för klockor kan vara lika stor för en billig som för en dyr klocka:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Nädå...det är det inte, har alltid gillat klockor, min första ficka jag av min mor till skolstarten i början av 70-talet. Ska väl inte säga att det var det som satte igång denna hobby, men det gav en liten skjuts skulle jag nog tro. Dom två första klockorna i min ägo fick jag av min mor, i början av 80-talet så fick jag en digitalklocka av min farbror av märket Marker, kommer ihåg att jag blev lite sur för att det inte var en Mortime, då alla andra hade det har jag för mig.

DSC_8256_zps5c6a1876.jpg
dsc_3019-jpg.200823


1984 då jag fyllde 18 så fick jag välja en klocka i födelsedagspresent, kommer ihåg att jag hade svårt att välja. Det stod mellan denna analoga/digitala och en som påminde om denna, men den var utan den digitala komplikationen, ångrar faktiskt mig idag, att jag inte valde den istället. Men på 80t-talet så var denna the real shit!

18-års present .
dsc_3025-jpg.200837


Efter att jag fått denna Citizen i födelsedagspresent så började jag köra ner mig i klockträsket, började handla klockor för egna pengar, denna Citizen tank modell blev inköpt 1986, på Nymans Ur, det var även då jag fick upp ögonen för Rolex. Kommer ihåg att jag sa till mig själv att innan jag fyller 50 bast, så skulle jag minst ha en Rolex i min ägo. Idag så kan man ju säga att man slog detta med hästlängder då jag sitter på ett gäng. Nu är ju inte det någon bedrift i sig, då många här på forumet köper sin första Rolex när dom är 15, Hehe. Men då ska man vara medveten om, att det inte fanns några forum som Klocksnack, inget blocket och tradera man kunde hänga på, skulle man köpa klockor begagnat så var det genom Gula Tidningen, så det var ju svårt att få hjälp vid ett köp som man kan få idag här på K.S.

dsc_3022-jpg.200825


Nostalgisk Tidning.
Gula_Tidningen.jpg




Efter denna Citizen så blev det ett gäng andra klockor, flest Seiko faktiskt även någon Tissot, tyvärr så söp jag bort ett helt gäng när vi var i England med fotbollslaget 1990 eller 91. Glömde väskan på bussen när vi skulle kliva på färjan tillbaka till Sverige, SUCK! Sprang som en tok tillbaka till bussen, men den hade tyvärr redan åkt, kommer ihåg att jag ringde bussbolaget för att höra om busschaffisen lämnat in väskan på hittegods, men det var lång näsa kan jag säga. Försökte att få ut pengar från försäkringsbolaget, men det blev lång näsa där också, då jag var ärlig nog att säja att jag glömt väskan på bussen.

Blev även någon Certina som jag var grymt förtjust i, den tappade jag också bort på fyllan, köpte även en Seiko Kronograf, en limiterad upplaga som släpptes till OS i Barcelona 1992, tyvärr så söps den också bort något år senare. Har även varit förtjust i märket GUL, en kompis som jobbade på STADIUM i Västerås i slutet på 80-talet fick han en av en säljare, som jag sedan fick köpa för 300 spänn, det som var lite kul med den klockan, var att det inte hade börjat lanseras, så jag hade en av få exemplar skulle jag tro som fanns att tillgå då den inte fanns i handeln har jag för mig att han berättade. Men den slog, och det rejält, blev en riktig HYPE kan man ju säga, och fanns sedermera att köpa i butikerna tunt om i landet, den finns fortfarande kvar i samlingen faktiskt konstigt nog, blev även några till GUL klockor efter den.

dsc_9862-jpg.476306


Galet fult kardborreband, nästan fulare än NATO, men bara nästan :D:p:rolleyes::cigar:!
dsc_9859-jpg.476303


I början av 90-talet så blev ju även Camel ett stort märke, vet att jag var helt fascinerad av deras modell SUPERCHRONO, dock så var den en smula dyr tyckte man då, butikspriset låg på 3990kr om man ville ha den på länk eller 3495 på läder. Blev att köpa deras Camel Trophy MULTIFUNCTION som var en kvartklocka och sedermera en Camel Trophy DIVING på länk som var något billigare,denna DIVING var även min första Automatiska klocka, dom finns också kvar faktiskt, Hehe. Här ska sägas att det var här mitt intresse för Automatiska klockor började, dom var något tjockare, och så gick dom på rörelseenergin, det gjorde det ju extra COOLT att äga en sådan, det var även här och då jag blev en stor SUCKER för just klockor med ett Aotomatiskt urverk. Jaja...och det som jag inte hade råd med då när det begav sig, har jag faktiskt kostat på mig nu på senare tid, för nu har jag faktiskt ett fyrtal i SUPERCHRONO. Här måste tilläggas, att även SECTOR klockor var lite inne under denna tidsperiod, var också lite av en äventyrsklocka.

Camel Trophy DIVING
73.JPG

Camel Trophy MULTIFUNCTION.
DSC_9905.JPG

Ruggigt coola klockor SUPERCHRONO är även nu 2017.
dsc_9520-jpg.456956


I början av 90-talet så var det även populärt med dressade klockor, dom skulle vara tunna och inte som i dagens läge då dom är riktigt manliga och maskulina. Här hade Raymond Weil en modell som hette Othello, har för mig att den var en av dom tunnaste som fanns att få just då. Tyvärr blev det ingen sådan, vet inte varför, men det kan ha varit priset som var avgörande då dom kostade en slant har jag för mig. Det blev några andra dressade ur som hette, Kolber, YEMA och Jean-Louis alla finns kvar i samlingen.

DSC_9901.JPG
DSC_9895.JPG


Köpte även en Jean-Louis till min älskade Mor i födelsedagspresent!
DSC_9891.JPG

Raymond Weil Othello.
n5LoVN


Denna med vinröd tavla gillade jag som fean :nailbiting::oops::rolleyes::p
Raymond-Weil-Othello-Watch-20150426123551.jpg


Som sagt var så har jag alltid älskat klockor, och ni som kommer ihåg Mats Wilanders glans period vet ju att han var riktigt jävla stor. Kanske var det på grund av det som han släppte en klocka i sitt namn! Denna klocka köpte jag på OK macken i Hummelsta på 80-talet, kommer inte exakt ihåg vilket år, och den fanns i ett gäng färger kommer jag ihåg. Anledningen att jag köpte just den färgen varför att Matte själv hade den, även idag så gillar jag den mycket trots att den är ruggit fullsnygg. På senare tid har jag hittat två till, en köpte jag när jag var och hälsade på hos jabla 2014, den sista hittade jag på Tradera. Vet att det fanns en med orange färg på boetten också, och den försöker jag få tag på nu. Var en riktig Mats Wilander funboy Haha, då jag även spelade med hans tennisracket Rossignol Carbon F200 och bar NIKE Mats Wilander sneakers/tennisskor.

DSC_9870_zps03236bcb.jpg


Är ju bara för balla dessa klockor :cigar:!
dsc_5810-jpg.274352


Spelade brallorna av alla, med dessa racketar :D!
DSC_9868_zps08b5bc21.jpg


Riktigt shyssta, finns dom att få tag i fortfarande tro?!
111028_nike-wimbledon.jpg


Min första lite dyrare klocka blev en Tag Heuer Automatic 200 meter på länk, köpt i mitten av 90-talet. Det var helt galet tyckte man då, att betala 10 lax för en klocka, men va fan man lever bara en gång eller hur.

0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg


M
en vart efter man började tjäna bättre med flis så lades ribban högre, några år senare så inhandlades min första Rolex. Det blev en Datejust 16200, tyvärr så var det inte vanligt med digitalkameror på den tiden, och inte fanns det mobiler med kamera heller, så det finns ingen bild på hur den såg ut då i original utförandet, men den lämnades in några år senare hos Nymans Ur och fick denna kostymen, idag så har den fått tillbaka original glasringen, men det sitter däremot en blå tavla i den istället.

8cccb4be-d032-444f-9956-6759356ea594_zpsff5da181.jpg


Som den ser ut idag.
DSC_9903.JPG


Under hela 90-talet så var det oerhört poppis att bära just Bratte ! Tyvärr var det även förknippat med att dörrvakter bar den, så det inhandlades ingen under det decenniet.

Efter Datejusten, så blev det ingen dyrare klocka förrän år 2000, då inhandlades det en Breitling Chronomat TT från AD faktiskt. Dessvärre så tröttnade jag på denna ganska så snabbt, då kronograferna i klockan störde mig något så oerhört. Den byttes flera år senare till en Breitling Evolution som inhandlades från Kaplans Auktioner 2005. Gjorde nog min första förlustaffär då jag sålde TT Bratten, den andra förlustaffären kom förra året då även denna Breitling Evolution såldes till en forummedlem, har väl gjort det innan också, om man nu räknar dom man tappat bort då vill säga, det är ju också en förlustaffär i sig!

Dom kändes bara konstiga :depressed:!
Min gamla Bratte.JPG


Byttes till denna Evoliution.
DSC_5461.JPG


Efter Bratten som köptes år 2000 är det inte många nya från AD som inhandlats, skulle jag säga, är nog bara en Omega Seamaster 2230.50 och sedermera en av dom mest legendariska klockor som går att köpa för pengar, snackar såklart om Rolex SUBMARINER, för om vi går tillbaka till 1986 då jag var inne på Nymans Ur i Västerås och såg modellen 16800 eller 168000 då jag köpte min Citizen Tank klocka och bestämde mig för att äga en Rolle innan jag fyllt 50.

DSC_9919.JPG


År 2005 så inhandlades det en SUBMARINER 16610 F-Serie knappt 20 år senare efter första gången jag såg modellen IRL. Efter denna klocka så har samlandet eskalerat milt uttryckt sagt, då det blivit enklare att köpa begagnat och mest pga att jag älskar luggholes i mina klockor. Tyvärr så fick den gå några år senare, just pga avsaknaden av luggholes och en ny 16610 U-Serie inhandlades från Kaplans.

rolex-panerai-118-jpg.471216


Hm...ska man hitta en röd tråd i mitt klocksamlande så är det min förälskelse i Automatiska klockor mer än kvartsklockor som i.o.f var det man började samla på, är inget fel på kvarts, men en Automatisk klocka ROCKAR fetare i min värld och är roligare att samla på! Dock så kostar det skjortan när man ska till att serva skiten, Haha, men det är väl smällar man får ta...

Har sagt det förr, Klockor är kul, och det är synd att det inte fanns sådana här sidor som Klocksnack att hänga på när det begav sig i sin ungdom. Det är inte klockan som gör mannen/kvinnan, det är mannen/kvinnan som gör klockan. Som sagt var, det helt OK att samla på både billiga, dyrare och jävligt mycket dyrare klockor, för oavsett "pris" så visar dom ju bara tiden, det som vi har gemensamt med varandra oavsett pris, märke modell är att vi älskar klockor och inget annat. Jag kommer att fortsätta att samla på alla möjliga klockor, oavsett pris, allt från några 100 lappar till klockor som kostar betydligt mycket mer tills den dagen jag tappar intresset helt eller jag lämnar in handduken!

Här kommer några till favoriter i samlingen som inte kostar skjortan, men som är ändå lite kul att köpa och samla på.
DSC_9936.JPG
DSC_9938.JPG
DSC_9941.JPG
DSC_9948.JPG
DSC_9962.JPG



D
et var allt för denna gången, ha en GRYM helg kära KLOCKSNACKARE!


MVH // Affe
Nej då. Mina keepers är oftast billigare klockor. Har en likadan tag som dig som aldrig kommer lämna, samma med 114060, padi, en till seiko och två rados. Resten flippas värre än någon annan flipppare här på forumet
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Måste ju vara en drös här i generationen som jag som sprang i i tid och otid hos Ur&Penn och vad klockaffären nu hette och stod och glodde i evigheter för att bestämma vilken som var den absolut rätta Swatchen att satsa på härnäst. Man hade ju råd med mer än en när man sparade lite, men inte många. Hur korkad får man vara som inte sparade "dyrgriparna" men ett decennium senare så kändes de ju liksom bara som plastskrot som låg i lådan och drällde. :banghead:

Hehe...känner man igen sig i Västerås där jag bodde då fanns det väl 2 stora butiker, det var Nymans Ur på stora gatan och Klockmäster på Vasagatan, fanns även en kille som höll till i varuhuset Zigma som låg på stora torget, sen fanns det en gubbe som höll till Gallerian. Där sprang man ofta och kollade på klockor, kan inte ha varit så jätte roligt för dom som jobbade när man mest klmde och kände på klockorna deras :D!

Trevlig helgläsning @Affe Tycker som du att det finns mycket roligt därute att plocka upp i sin samling och jag är långt ifrån klar. Nyligen hittade jag min gamla g-shock från mitten på 90 så än så länge har jag inte supit bort någon. Fortsätt med sådana här inlägg för de är jäkligt roliga att slå ihjäl några minuter på :D

Tackar...Det finns jätte mycket roliga klockor som inte kostar skjortan som sagt, och det är lika inspirerande att samla på dessa som på Rolex faktiskt. Kul att du hittade på en gammal trotjänare, ska försöka att producera mer av dessa trådar ;)!

Tack @Affe för dina helt underbara texter. Jag skrattar förnöjsamt samt igenkännande åt dina klockor. Jag har tyvärr för dålig koll på mina klockor då det mesta ligger i flyttkartonger, men lite samma typ av startklockor har jag liggande.
Rolex bockade jag av innan 40 och så gick jag vidare....;).... jag har i sig köpt några Rolex efter det men de har hamnat hos mina fina tjejer (fru+Barn) för det är klart att jag gillar sådana också:)

Hittar min gamla Casio men det är inte mycket till klocka idag, men tusan vad den hade fina funktioner på den tiden......
IMG_4489.JPG

Tackar...kul att du gillar trådarna, och kul att du känner igen dig i det jag skriver Hehe! Är bara att börja gå i genom varenda flyttkartong :D, bra jobbat att bocka av en Rolex innan 40 ;), det är som sagt något speciellt med det märket! Och visst så är det kul att hitta något som man trodde hade försvunnit...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härlig nostalgi!

Tack för att du delar med dig av klockminnen genom åren.

Tack själv, delar gärna med mig av något som är så roligt som vad klockor nu är, för det ger en mycket här i livet att ha en sådan fascinerad hobby som vad klockor just är.

Tack Affe för nostalgisk läsning. Har en liknande klockresa i bagaget. Sparat dom flesta. Tänker ständigt på nya. Jävlar vad åren har rusat iväg. Då är det viktigt att man har trevliga klockor som mäter ens tid. Ha det fint

Tack...kul att vi delar klockresa, har alltid haft svårt att göra mig av med saker, allra helst klockor! Man tänker hela tiden på nya, och åren dom går, men klockorna består, önskar dig detsamma ;)!

Stabilt inlägg som vanligt. Tack för att du delar med dig. Klockor är kul oavsett pris. Sonen fick sin första klocka i julklapp av mormor och morfar. En GUL.

Tackar...Hehe, man försöker iaf, helt rätt, det ska börjas i tid, fick själv min första klocka som 6-7 åring, nu är det nog extra viktigt att man ger ett barn en klocka, då dom flesta inte använder det för att kolla tiden längre då det är vanligare med mobilen! Kul att det just blev en klocka av märket GUL!
 

molkosaki

Breitling
Riktigt kul läsning ! Gillar verkligen den stora bredden i Ditt klockintresse, där känner jag igen mig. Udda-klockor är kul , oavsett om dom hittas på loppis , köps billigt , eller kostar multum. Väldigt skoj se denna kavalkad-öppnar för att dela-inte bara finmärken , utan heela klockvärlden . Bara det inte är billig-tråkigt så... nån knorr vill jag gärna kunna uppleva... men krativa människor har ju lätt upptäcka sånt , eller hur ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Riktigt kul läsning ! Gillar verkligen den stora bredden i Ditt klockintresse, där känner jag igen mig. Udda-klockor är kul , oavsett om dom hittas på loppis , köps billigt , eller kostar multum. Väldigt skoj se denna kavalkad-öppnar för att dela-inte bara finmärken , utan heela klockvärlden . Bara det inte är billig-tråkigt så... nån knorr vill jag gärna kunna uppleva... men krativa människor har ju lätt upptäcka sånt , eller hur ;)

Haha...kan inte annat än att hålla med dig :D!
 

corbendallasx

Friends of KS
Som kärring mot strömmen skulle jag nog vilja svara ja på din fråga i rubriken.
För att klockan ska vara intressant ska det vara antingen en kvalitetsklocka eller en märkesklocka.
Vad som däremot jag kan svara nej på är att en sådan inte behöver vara dyr för att vara skoj.

G-shock är väl det gyllene exemplet på klockor som inte behöver vara dyra men som är både bra kvalitet och rätt märke och därmed intressant.
Likadant gäller ju på många av dom uren du nämner här: Gul, Camel Trophy, Citizen (Jag saknar förresten en Aqualand här ;) och Swatch ).
I mina ögon alla "rätt märken".
Vad som är mer intressant är nog snarare, varför anser vi dom "rätt", medans andra är fel och vilka märken kommer ungdomarna från idag sitta här på forumet om 15 år och raljera om?
Jag har svårt att tro det skulle vara Regal, Moretime, Prologue eller Mikael Kors...

Tackar för en rolig tråd :)
 
Topp