• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det dödssynd om...

Ställer ni rätt datum?


  • Totala väljare
    191

Mr.Chang

Audemars
man inte ställer om till rätt datum?
Skiftar klockor ofta och orkar inte hålla på och vrida till rätt datum,hur gör ni?
Ställer dock tiden på sekunden.
 

JayJay

Rolex
Om jag bara tänkt ha klockan över dagen så ställer jag inte datumet. Har jag tänkt ha den någon vecka eller så så måste datumet ställas. Väljer många gånger klocka utifrån vilket datum den stannat på... Kan vänta ett par dagar med att rotera bara för att slippa mecka med datuminställningar. Är dessutom ett bra sätt att få användning för klockor som annars inte används så ofta.
 

demondave

Rolex
Inte så noga med att tiden blir helt rätt, +/- en minut räcker gott. Men datum och dag måste vara rätt, jag är för dagvill för att minnas att det är något annat än det jag ser som gäller. Givetvis ställt så att det inte råkar växla vid lunch, samma sak där.. Jag skulle mycket väl kunna missa att jag är på fel datum och harvar :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ställer datum på de flesta, enda som jag har självsatt dispens på är 1803. Hinner bli nästa dag innan allt är korrekt om man är off med 29 dagar när man börjar.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Stället alltid rätt datum, även dag då jag har 2 Daydates.

Mer intressant är nog månfasägarna, hur gör dom :bookworm:
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Stället alltid rätt datum, även dag då jag har 2 Daydates.

Mer intressant är nog månfasägarna, hur gör dom :bookworm:

Inga problem med månfas, nästan enklare att ställa än datum. Åtminstånde på min GO.
Snabb titt på Pateks hemsida via telefonen hur månen står och trycka på justeringsknappen några gånger.

Å andra sidan blir det inte helt korrekt då, bara på ett ungefär.
Ska man göra på "rätt" sätt så ställer man in datum för senaste fullmåne och ställer månfasen på just fullmåne.
Sedan drar man datumet framåt till dagens datum och månfasen följer efter dag för dag.
Verkar lite överkurs då jag inte använder månfasen till något viktigt, bara för att flasha och skryta :D

Annars är jag som demondave , alltid rätt datum men tiden kan vara någon 1/2 minut fel..
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Rätt datum, alltid rätt datum! Annars känner jag ångest.... Man slänger ju trots allt mellan 200-300 blickar på den per dag. Det blir mycket ångest det! [emoji6]
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Om klockan har datum, skall det vara rätt om klockan används.
Är man är lat för att ställa om datumet, kan man väl införskaffa en klocka utan datum, eftersom funktionen då inte används i alla fall.
 
Topp