• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det dödssynd om...

Ställer ni rätt datum?


  • Totala väljare
    191

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Alltid! Det är ju annars som att gå till bilen utan att ta med sig nyckeln. Använder datumfunktionen dagligen vill jag påstå.
 

ArneF

Omega
På klockorna med quick-set snurrar jag alltid in rätt datum, men när jag bär 1153:an utan quick-set bryr jag mig inte om rätt datum. Det kan ta lång tid att få fram det.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nu kör jag iofs bara samma klocka varje dag, men tidigare så var det lite si och så med ställningen av datum. Utan quickset blir det så jävla jobbigt ibland!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Är det quickset ställer jag alltid, på någon vintage där det inte är det skippar jag oftast. Pallar inte vrida upp den varje dag och inte heller snurra fram en månad för rätt datum, hehe.
 

Jimmy

Omega
Ställer alltid tiden - men har ett gäng klockor med dispens på datumet, gammelrollar utan quickset (och speciellt gamla daydates ställer jag aldrig rätt dag / datum).
 

Sond

Patek
Alltid! Blir tokig om det är fel. Kan ju hända någon enstaka gång att man missar vid ett månadsskifte. Ibland väljer jag klocka efter vilket datum den stannat på. Men jag har också köpt två winders då antalet klockor med datum ökat i samlingen.
 

Babinus

Cartier
Vill helst ha rätt datum, men står det fel och jag inte orkar ändra, väljer jag den som saknar datummätare.

Dödssynd? Vänta till din sista sekund, så får du snart se vad Sankte Per säger. Det och inget annat gäller.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag kan slarva med det ibland men slutar alltid med att jag ställer datum ändå efter några timmar med klockan på handleden. Så skulle lika gärna kunna gjort det på en gång. Men för det mesta när jag slarvar med det är när jag tar en ny klocka på morgonen och jag är för morgon trött för att ställa in mera än tiden.
 

sjodan

Omega
Ställer aldrig in datum eftersom jag inte ser datumsiffran utan läsglasögonen och då måste jag hitta dom först. Ska jag sen ställa in datumet så vet jag ju redan dagens datum och behöver således inte ställa in det. Eller? Nu blev jag osäker.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Är alltid noga med att ställa rätt tid och datum, dels för att kolla tidshållningen och att datumet ändrar korrekt.
Sedan är det ju roligt att pilla och skruva på sina dinkor.
 

sjobbe

Cartier
Jag var alltid sjukt skitnödig förr med både datum, dag och tid (på sekunden) - slipper det bekymret nu med min pam560 :D
 

R0B

Panerai
Självklart ska datumet vara rätt. Jag kör mina i winder, så jag behöver inte ställa in datum så ofta. Det var den största anledningen till att jag skaffade winder.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jag har ett strikt schema att vrida upp endast en 1803. Hur ser ditt schema ut med ganska många fler? :D

EDIT: Tänkte inte på att du kanske har en winder, vilket inte jag har...
En winder är ett måste, ohållbart annars:)

IMG_20150225_084008.jpg


Edit: OQ DD:n ligger ligger av förklarliga skäl normalt inte i windern.
 
Topp