• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det dags för en Rolex?

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det är nu snart ett år sedan jag skrev mitt första inlägg här på klocksnack. Då behövde jag råd angående ett förestående köp av en speedmaster.
Under året har inte bara speedmasterna suttit på armen utan det har även blivit ett antal klockor i de lägre prissegmenten: seiko, vialux, combat sub, vintage omega och SMP för att nämna några. Nu är alla utom speedmastern sålda och jag börjar fundera på om det kanske är dags att prova på en Rolex?

Eftersom jag vill ha en bruksklocka som tål att bäras, både på land och i vatten och inte kan förlika mig med datumbubbla, går mina tankar till antingen en explorer eller en sub. Även om dwellern pockar så gör storleken på modellen och prislappen på de äldre att den går bort. Har även svårt för maxicase så nyare subbar går bort de med.
Tänker mig en budget på runt 25-35 tusen.

Då jag är relativt okunnig på Rolex önskar jag nu er hjälp och kunskap. Fyll gärna på med råd, tankar och erfarenheter.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Visst! Jag är för 16610, med lugholes och datum bubblan, jähävliit smarrigt. Men om du inte har någon rolle tidigare, så slår jag nog ett slag på trumman för en GMT, färg på bezeln är valfri. Om du nu, måste vägra datumbubbla, så tycker jag att en Milgauss kunde vara på sin på sin plats.
 

David

Bödeln
En 14060 är förstås inte fel, men jag säger ändå:

121214-Explorer-Lucia.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nu har jag läst lite mer.

5513! Vad är problemet?!?
Är du rädd för vintage; kör på en 14060! Ryms inom budget å ganska liten risk vid ev flip!

Håller med om datumbubbla på Sub - ser för j-ligt ut...:cigar:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
:D...Där sa du det själv, gör dig själv en björntjänst och köp på dig en Sub,en GMT och en Explorer sen tar du en Milgauss GV i bara farten.

Hehe...skämt och sido, jag tycker du skall känna efter lite till och försöka lära dig leva med bubblan, jag tycker den ultimata snygg Rollen är en GMT av valfri refernsnr med pepsi insert ;) . Snyggare klocka går inte och få, bra roligare än en 5513 eller 14060. För så länge du inte skall ut och dyka djupt så kan du bada och göra det mesta med din GMT klocka i alla fall.
 
Topp