• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det en ny trend som är på g, med återupptagna urverk från förr?

fc2

Rolex
Hej

Mycket intressant nyheter för alla vintage-älskare. För någon vecka sedan kom Zenith med en underbar kronograf som hade en version av den ursprungliga El Primero i sig och idag nås vi av nyheten att Montblanc gjort en mono-pusher krongraf med ett urverk som har sin grund i 40- och 50-talets Minerakronografer.

Är detta början på en ny trend? Vågar vi hoppas på att fler följer efter med bland annat Omega 321 och Longines ZN13? Eller är det så att detta är rätt sätt att göra homage:er och att intressera vintagekategorin och inte göra som Omega och släppa modeller som ser ut som de gjorde för med med 7750-varianter i.

Länkar till Montblanc:en och Zenith:en:

http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-montblanc-meisterstck-heritage-sadfss

http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-zenith-el-primero-410-a-new-take-on-the-70s-classic

fc2
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Intressant :)

Frågan jag givetvis ställer mig är om det verkligen var bättre förr? Vill vi inte ha någon form av teknikutveckling även för mekaniska urverk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Njae. Nu tycker jag de fular lite. Bara för att man slutar producera en klockmodell och sedan startar en ny är det väl inte samma sak som att man återuppväcker ett gammalt urverk. Zenith förädlar ju sina urverk. Det är ju inte samma el primero-urverk i kronograferna idag som det var från första början. Urverken utvecklas ju. Det är väl snarare så att urverket i länken är en förädling av ett äldre urverk vilket är väldigt vanligt hos i princip alla tillverkare.

Edit: Det samma gäller ju den andra klockan:
"The 13.21 here is a modern adaptaion of the Minerva 13.20 that you find in many of their watches from the 1940s and 1950s."
 

Ulf L

Omega
Utseendemässigt går det väl just nu lite retro-mode i klockvärlden, och det kan ju ha synpunkter på om man vill.
Men vad gäller urverken är det väl så att de flesta tillverkare undan för undan blir tvingade att utveckla sina egna verk, då Swatchgroup successivt drar in på försäljningen av standardverken till sina konkurrenter.
Många tillverkare har nog dessvärre vaknat försent och kommer få problem inom kort att leverera, då man förlitat sig på att kunna köpa ETA verk.
Den som lever får se vart vi hamnar.
 

fc2

Rolex
Njae. Nu tycker jag de fular lite. Bara för att man slutar producera en klockmodell och sedan startar en ny är det väl inte samma sak som att man återuppväcker ett gammalt urverk. Zenith förädlar ju sina urverk. Det är ju inte samma el primero-urverk i kronograferna idag som det var från första början. Urverken utvecklas ju. Det är väl snarare så att urverket i länken är en förädling av ett äldre urverk vilket är väldigt vanligt hos i princip alla tillverkare.

Edit: Det samma gäller ju den andra klockan:
"The 13.21 here is a modern adaptaion of the Minerva 13.20 that you find in many of their watches from the 1940s and 1950s."

Frågan är bara hur pass mycket denna 13.20 skiljer sig från 13.21. I mina ögon verkar skillnaderna inte vara så värst stora. Detsamma med den El Primero som Zenith nu ska ta upp igen. Där är väl den stora skillnaden att man la till dag/datum.
 

fc2

Rolex
Intressant :)

Frågan jag givetvis ställer mig är om det verkligen var bättre förr? Vill vi inte ha någon form av teknikutveckling även för mekaniska urverk?

Utvecklingen sker väl främst på två områden (om jag får spåna lite friskt); 1. att ta fram ett urverk som är billigt att producera och som kan produceras i stora mängder samt 2. på materialsidan med anti-magnetiska urverk, kiselfjädrar mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är bara hur pass mycket denna 13.20 skiljer sig från 13.21. I mina ögon verkar skillnaderna inte vara så värst stora. Detsamma med den El Primero som Zenith nu ska ta upp igen. Där är väl den stora skillnaden att man la till dag/datum.

Enligt Zenith själva har de utvecklats en hel del även om specifikationerna är desamma. Du kan läsa om det på deras hemsida. Det är väldigt vanligt att urverk uppgraderas utan att man byter man på dem eller för den delen talar om för kunderna att man har uppgraderat urverket.
 

_jonte

Patek
Nä usch... Gör man sig detta besvär med att "återuppliva" gamla urverk (kul idé i sig), och sen sätter dem i moderna oversize-boetter (41 resp 42mm), känns det bara fel. Fail! :wtf:
 

fc2

Rolex
Nä usch... Gör man sig detta besvär med att "återuppliva" gamla urverk (kul idé i sig), och sen sätter dem i moderna oversize-boetter (41 resp 42mm), känns det bara fel. Fail! :wtf:

Hellre 42mm med gamla verk än 42mm med något nytt 7750. Sedan fanns det en del 40-42mm på den tiden. Navitimern (Venus 178) och Speedmastern ligger båda i denna region vilket även Daytonan och säkerligen någon Valjoux 72 Longines gör.
 

_jonte

Patek
Hellre 42mm med gamla verk än 42mm med något nytt 7750. Sedan fanns det en del 40-42mm på den tiden. Navitimern (Venus 178) och Speedmastern ligger båda i denna region vilket även Daytonan och säkerligen någon Valjoux 72 Longines gör.
Nja, står ju till och med så här i artikeln om Zenith'en "One of the more notable updates is to the case size: at 42mm, the new model is substantially larger than its more modestly-sized predecessor, which clocked in at 38mm."
Så här såg originalet ut, fin och balanserad med sina 38mm:
Lot%20154%20dial%20pic.jpeg


Sen fanns det ju såklart stora kronografer på denna tiden. men ska man göra en nyversion/tribute eller vad det nu heter av en klassiker så känns uppgradering till 42mm väldigt märklig.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag gissar (utan att veta säkert) att det är som med många andra produkter, tex bilar, att det sker kontinuerlig förbättring som dock inte är så omfattande att den leder till att verket / bilen är en helt ny modell. Ta introduktionen av Rolex Parachrom Blu fjäder som skall vara en betydande förbättring avseende stöttålighet och antimagnetism men som inte ledde till byte av verksreferens i något fall såvitt jag vet.
mvh
garfield
 
Topp