Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

- Är det inte dags att utveckla forumet nu när det går så bra,......

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim C, 25 juni 2016.

1. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

eller är det primära att endast ha många "medlemmar" med många inlägg och en massa "gilla"?..... Om alla medlemmar betalar en tia/år (frivilligdel för premiumutbud) kan ju forumägarna producera ett premiumutbud som heter duga. Som det är nu är ju forumet kvantitativt och kvalitetsinlägg dränks ju lätt i den allmänna sörjan.

Forum som inte utvecklas dör sakta men säkert, det har setts förr där man inte trodde det skulle hända.... Med så många intresserade som nu är på detta forum är det tid att ta tillvara på det.

Det är få forum som utvecklats så snabbt och tar man inte tillvara möjligheterna med det kommer det börja dala relativt snabbt med minskat intresse från både oss amatörer och sponsorer.

Vilken del har forumsponsorerna? Kan tänka mig att det måste vara ett guldläge att vara sponsor här (mot relativ låg kostnad) och få en stor uppmärksamhet, samt låga krav på motprestation.

Jag tänker mig en referensavdelning med vederhäftiga inlägg, med sökbart arkiv med inlägg som är klassiska (fundera på vad det är), sökbara bilder på referensur, ja det finns massor av olika möjligheter....

Vad tycker ni andra; försök nu att vara konstruktiva, även om bakruset gör sig påmint :cool: Vad vill ni se?

Senast ändrad: 25 juni 2016
    joh.jonsson, koze, Jonaz och 2 andra gillar detta.
  2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Vet att detta har varit uppe tidigare och idén är inte dum men frågan är om inte mycket av charmen skulle tas bort om man börjar ta betalt.

Jag personligen skulle kunna betala mer än så för att få vara medlem men jag vet att inte alla resonerar eller prioriterar så och då skulle säkert många trevliga personer och inlägg flytta över till något annat forum.

Stroboman gillar detta.
  3. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Jag lade till att det ska vara frivilligt, annars blir det inte många deltagare när det börjar kosta. Det är jag väldigt medveten om.

4. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jo absolut, men det blir ju inte "frivilligt" då ;) man kommer inte åt allt som idag :)

Rookien gillar detta.
  5. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Forumsponsorerna i dagsläget är företag som är med och betalar driftskostnaden av forumet, tror folk underskattar kostnaden för den datamängd som faktiskt genereras här. Dessutom anordnas det relativt frekvent olika events för forumets medlemmar samt rabatter och erbjudanden i olika former. Vet inte vad du definierar som "låg" kostnad men återigen så tror jag även här folk underskattar vad dagens sponsorer bidrar med rent ekonomiskt.

Glöm inte att forumet drivs ideellt av ett fåtal personer och då jag vet hur mycket tid dessa lägger ner så tror jag helt enkelt inte det i dagsläget finns utrymme för att administrera det du nämner (vilket är en betydligt större apparat än man tror, framför allt den ekonomiska biten).

ZQT, Camo00, vonbahr och 6 andra gillar detta.
  6. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Kan inte du ta över istället för @daviden ?

Mr Chance, Bojke, Icaras och 3 andra gillar detta.
  7. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Senast förra veckan uppdaterade jag forumet. Sådant som inte syns.
    En större uppgradering av serverhårdvara och mjukvara är på gång då vi växer fort.

Vad är det du saknar @Joakim C?
    (Svarar dig angående konstruktiv feedback här) Helt ärligt så har jag inte sett någon som helst konstruktiv feedback från dig än så länge.

Vi lyssnar väldigt noga på feedback, det kan antagligen väldigt många skriva under på.

Att ta betalt av medlemmar är inte aktuellt.

Senast ändrad: 25 juni 2016
    P-A, Räven, M.U och 17 andra gillar detta.
  8. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Intressant, men en "förklaring" efterlyser jag inte, vad vill du se?

9. Per

Per Björklövens finest

Forumet utvecklas hela tiden @Joakim C. Jämför du med hur det såg ut vid start så har mycket hänt tekniskt, innehållsmässigt och externt om man tänker events mm. Det är få, om ens något annat forum, som kan säga sig haft en liknande utveckling.

Vill du ha klassiska inlägg, bilder med referensobjekt och annat skoj så är tipset att du startar relevanta trådar med dessa specifika frågor så är jag säker på att forumet kommer att kunna hjälpa dig. Var inte heller skraj att dela din egen kunskap genom att skriva kvalitativa inlägg med målet att dela kunskapen och göra forumet bättre. Idag är infrastrukturen mer än tillräcklig för att vi som medlemmar ska kunna göra det vi vill och fortsätta utveckla Klocksnack.

_jonte, Camo00, ErikGBG och 9 andra gillar detta.
  10. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Jag personligen anser inte att något fattas, jag trivs med forumet som det är, tycker det sker en lagom förändring av forumet kontinuerligt. Klart att vi alla är olika och nya ideer och förslag är absolut bra, men det som en tycker är bra och viktigt kanske inte nödvändigtvis är det för resten.

11. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    På vilket sätt skulle dessa inlägg försvinna för att det kostar pengar att vara medlem på KS?
    Det enda som skulle försvinna är väl några trådar som "hjälp med första riktiga klockan" och kickstartertrådar.

12. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Missade den här biten.
    Det finns en referensavdelning, Recensioner - jag ser dock inte att du tillfört något i den, @Joakim C?
    Att skapa en "klassiska inlägg" är absolut görbart, men då skulle jag föredra hela trådar så att man får sammanhanget. Detta har jag tänkt på. Det har stoppat vid vad som skulle definiera ett klassiskt inlägg, och all meta-data runt det klassiska inlägget som egentligen då bara blir utfyllnad. Men jag kan absolut dra det en runda till.
    Sökbara bilder på referensur. Absolut! Jag har lagt in en tagg-funktion för trådstarter, det är en början för att få sökbar metadata. Något som du inte använt i den här tråden f ö.

Att lägga till alt-texter för bilder är en början, frågan är om hur många som kommer göra det dock.

M.U, Anders Forsberg, Brunleif och 2 andra gillar detta.
  13. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Vad ni gör på "it-sidan" är ju sådant som inte jag brys mog om.
    - Jag är intresserad av ett premiumutbud och vill betala för detta. Kvalitetsinlägg dränks härinne tycker jag. Betalar jag ska det vara premium med artklar& bilder av hög kvalitet. Det är jag intresserad av, jag har gjort den "många poster forumresan" och vill ha något mer....

14. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Premiumutbud - inlägg av hög kvalitet. Artiklar. Bilder av hög kvalitet.

Med all respekt, jag måste nog ställa en väldigt grundlig fråga till dig. Vet du vad ett diskussionsforum är? Och vad skillnaden mot säg ...ett pappersmagazin är? Eller en blog som det sitter en redaktion bakom, typ Hodinkee?

David, pjmb, CapTaiN-MiFFo och 8 andra gillar detta.
  15. Per

Per Björklövens finest

Så om jag förstår det rätt så vill du att KS, genom någon sorts premiumavgift, ska avlöna klockjournalister aom skriver om saker som roar dig. Och för detta så är du villig att betala ungefär en tia per år. Bra idé! :)

Tipset är att du, istället för att konstant klaga och gnälla, använder din kunskap och intresse åt att skriva välskrivna, intressanta inlägg för att höja nivån på forumet. I vintage-delen där du normalt huserar så skrivs det då och då bra inlägg från duktiga medlemmar helt free of charge. Vill man öka på andelen kickassinlägg så är tipset att man själv börjar skapa för att locka fler och fler att göra detsamma.

David, ZQT, Fredrik (Swe) och 18 andra gillar detta.
  16. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    @Joakim C
    Du är kanske inte ensam om det här. Om du tror på din idé så finns här en affärsmöjlighet - ett svenskt Hodinkee.
    Vi i ledningen på Klocksnack tror inte att det kommer gå att dra runt, för att hålla det levande krävs det nytt material varje dag - och inte bara något halvtaskigt bloginlägg. Det krävs en redaktion, ett gäng som jobbar exklusivt med detta. Alla vi i ledningen har andra jobb.
    Det fungerar för Hodinkee, men de skriver på engelska - de har hela världen som publik. Att starta något och skriva på engelska skulle vara att apa efter Hodinkee.

Kör i vind. Kommer du igång, får besökare och börjar växa så kan vi säkert hitta på något tillsammans. Din premiumsite och Klocksnack.
    Vi kommer dock inte sätta upp någon betalvägg för innehållet.

Molle, willbur, ErikGBG och 1 annan gillar detta.
  17. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Du skriver i affekt. Jag vill betala för premiuminnehåll och undrar vad andra tycker. Varför blir du så känslosam?

erolorhun gillar detta.
  18. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som @daviden redan påpekat är det här ett diskussionsforum och då välja ut vissa inlägg eller bilder som användarna har lagt upp, inte någon redaktion, och ta betalt för dessa blir lite skevt. Varför ska jag eller någon annan lägga ner tid på att skriva inlägg eller lägga ut bilder av "premiumkvalité" som sedan någon annan tar betalt för? Borde inte i så fall jag som upphovsman också få betalt då om mitt material anses som premium och de tar betalt för?
    Sedan om någon med för mycket fritid vill lägga tid på att katalogisera mera seriösa och intressanta trådar och göra de bättre sökbara eller något liknade är väl en sak men börja ta betalt för någon premium del tycker jag blir helt fel.

Sputniq, Icaras, Wiliamo och 3 andra gillar detta.
  19. Per

Per Björklövens finest

Jag försöker vara realistisk. Det kostar mycket pengar att skapa det du efterfrågar och jag är övertygad om att det saknas en betalningsförmåga för att göra det du ber om. Det finns entusiaster med mycket kunskap som skriver bra så rimligtvis är det en troligare lösning att trigga dessa istället för att betala för det från yrkesmän.

20. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Men Per, vi är ju många härinne som lägger massor av pengar på ur, tror du inte en hel del av (oss) när vi gjort den första resan i andra klass är beredda att betala för något mer och bättre? Frilansjournalister som skriver med hjälp av kunniga konnässörer samt duktiga fotografer som gör ett reportage.

Något liknande:Klocksnack har nu möjligheten att erbjuda dig att ta del av ett bildreportage från Nymans Ur verkstad. Proffsiga bilder med en proffsig text....... Inloggning mot följande villkor..... Jag gjorde ett reportage (med min förmåga som amatör) för ett antal år sedan hos Jarl Sandin. Jag skulle absolut betala en slant för något i den stilen.

erolorhun gillar detta.
  21. Per

Per Björklövens finest

Jag tror inte att problemet för att skriva bra reportage och ta fina bilder är bristen av ekonomisk kompensation. Problemet är förmodligen tid, vilja och möjligheter. Det går självklart att betala bort tillutomatående men då pratar vi om rätt stora kostnader. Låt säga några tusen per artikel. Jag är ytterst tveksam till att jag vill betala för det och jag tror inte heller att forumledningen vill ta sig tid för att skapa uppslag, upphandla frilansare, sälja mer reklam mm för att ens få det möjligt. Sen är det en mindre detalj att få medlemmar att betala kalaset som säkert snabbt kostar 50-100k/mån om man vill ha regelbundet content. Om vi räknar lågt på 50k/mån så ska du alltså ta in typ 10kr/mån från 5000 medlemmar eller 50kr från 1000. Med dagens medlemsbas så känns det väldigt väldigt svårt.

Som @daviden nämnde så skulle de säkert samarbeta med en svensk innehållssite som gör detta men det är väldigt mycket extrajobb och pengar som krävs för att lägga till det till forumet.

Vem har du tänkt ska skriva detta? Extern journalist som får en brief? Du eller jag som har nischkunskap? Köpa material från andra källor? Vet inte riktigt var skon klämmer för att vi medlemmar ska kunna göra det som du önskar. Vill du ha betalt för att hälsa på Jarl Sandin eller för att dela din story från senaste semesterresan?

David, Zalath, Sputniq och 4 andra gillar detta.
  22. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    du menar att KS är andra klass? Efter 6 månader som medlem?
    Jag och många många andra här är otroligt tacksamma över det hästjobb som ledningen lägger ner. Dessutom är det även så att om inte tillräckligt med folk vill betala för den "första klass" du nämner så blir det svårt att få några reportage etc.

Savagear114, Mforce och Stroboman gillar detta.
  23. Lunkan

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Låt forumet vara, admin har full koll på både inlägg och annonser. Att man dessutom skapat en högt uppskattad podcast tillsammans med nymans ur är vad jag i alla fall kallar positiv utveckling.

Vi medlemmar bör däremot ta ett större ansvar, vissa tillför mer än andra. Att bara skriva "grattis" för att att komma upp i 20 inlägg för att komma åt köp och sälj tycker jag är lamt.

Long live KS!

yepsson, Jimpa, Stroboman och 1 annan gillar detta.
  24. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Kan bara hålla med!
    KS har utvecklats enormt mycket, jag är också förvånad i positiv bemärkelse över att det finns sånt engagemang bland användarna :)

Lunkan gillar detta.
  25. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

Du ser mer problem än möjligheter. Utgå inte från dig själv, tänk förutsättningslöst (inte helt lätt det medger jag) Det behöver inte vara en prenumeration på månadsbasis. Själv betalar jag idag två månadskostnader för ett "premiuminnehåll".

Alternativet till att utveckla forumet är ju att låta det vara som det är, sitta still i båten och se hur länge det överlever. Eller att någon annan ser möjligheter och kanske köper namnet och utvecklar det. Något händer ju alltid i den digitala världen och när det händer går det snabbt, det har vi ju sett förr....

26. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Fast nu håller ju inte den här "båten" på att sjunka :) snarare tvärtom, vind i seglet! hehe

27. Per

Per Björklövens finest

Jag har ganska så stor erfarenhet av att utveckla sajter. Tro mig; det kostar pengar. Sen så är alternativet inte det du säger. Alternativet är det vi har vilket är en ständigt växande site med bra innehåll, grymt bra infrastruktur, nya kanaler och högkvalitativa events mm som gynnar medlemmarna.

Jag tror dock att ledningen alla dagar i veckan skulle supporta någon som vill dra det tunga lasset och starta igång detta på eget bevåg. Att bara önska att någon annan ska göra något tolkas lätt som gnäll. :)

tissoter gillar detta.
  28. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    nä håller med. Kritiska läget var säkert i början. Men våra rävar här gjorde det bra med att hålla det flytande.

29. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Känns som att vi är i hamn ;)

Cryssarn gillar detta.
  30. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Ja, jag tror det också. Det får vara bra så länge.......... Vi får fortsätta att läsa Metro ;)

Mårtenssons ur Brookfield