• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det jakten vi är ute efter?

mofo

Audemars
2-Faktor
Tjena,

Själv så tycker jag jakten efter ett fynd eller något ovanligt är så jävla spännande. Det är därför jag springer på loppisar och auktioner stup i kvarten. Efter att jag relativt nyligen blev pappa så har jag inte kunnat göra det och kan komma på mig själv med att sitta och tänka "tänk om jag missar något bra idag". Det är ganska sjukt när man tänker efter, men för mig att hitta en fin/udda/mögel klocka på loppis ger mig en jävla kick. Är det så att själva jakten efter något är en stor del i klockköpet eller är det bara jakten efter något? För mig behöver det inte vara något speciellt men bara tanken att det kan ligga en diamant bakom nästa dörr gör att jag är på loppisen nästa helg också.

Är det bara jag som känner så här, dela gärna med er vad ni tycker.
//Jaktoman
 

Ale

Cartier
Tjena,

Själv så tycker jag jakten efter ett fynd eller något ovanligt är så jävla spännande. Det är därför jag springer på loppisar och auktioner stup i kvarten. Efter att jag relativt nyligen blev pappa så har jag inte kunnat göra det och kan komma på mig själv med att sitta och tänka "tänk om jag missar något bra idag". Det är ganska sjukt när man tänker efter, men för mig att hitta en fin/udda/mögel klocka på loppis ger mig en jävla kick. Är det så att själva jakten efter något är en stor del i klockköpet eller är det bara jakten efter något? För mig behöver det inte vara något speciellt men bara tanken att det kan ligga en diamant bakom nästa dörr gör att jag är på loppisen nästa helg också.

Är det bara jag som känner så här, dela gärna med er vad ni tycker.
//Jaktoman
Visst är det spännande, men jag blir alltid besviken, samma visa varje gång: "Var nån och köpte upp alla mekaniska klockor förra veckan". Är det klocksnackare månne som åker runt regelbundet och finkammar loppisutbudet på allt utom trasiga kvarts-parfymklockor... Och nu pratar vi alltså verkligen ute på landet.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Visst är det spännande, men jag blir alltid besviken, samma visa varje gång: "Var nån och köpte upp alla mekaniska klockor förra veckan". Är det klocksnackare månne som åker runt regelbundet och finkammar loppisutbudet på allt utom trasiga kvarts-parfymklockor... Och nu pratar vi alltså verkligen ute på landet.

Sist jag var på loppis frågade jag en gubbe om han hade några klockor..
- "Det är ni jävla som värst, rotar runt i alla lådor och stökar till".
Det brukar vara ganska vanligt när man frågar om det har klockor att de säger att de är redan borta. De som ställer ut springer runt och köper allt som tickar innan vi andra hinner komma.:(
 
Senast ändrad:

Sond

Patek
Jakten och även planerandet före jakten är det häftigaste med klockintresset. Finns inget som går upp mot det där suget och känslan som infinner sig när man ringar in sitt byte. Bytet är dock en i en flock så man måste välja ut det enskilda bytet bland alla som man ser. Visst är själva bytet sedan på ett sätt poängen, men planeringen och jakten är fantastisk.
 

Fante

Breitling
Hade letat efter en klocka ett bra tag och vann ett exemplar via en auktion. Trodde att jag skulle bli bff med klockan. Fast nu när jag har den i min ägo är jag lite...kluven :/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jakten är nästan allt. Gillar att hitta ovanliga modeller jag läst in mig på. Ofta tröttnar jag så fort klockan landar men behåller den ändå, mest för att jag borde. Ibland "fastnar" klockan i lådan eller på armen då den upplevs extra charmig. Sedan läser jag in mig på någon annan modell och det börjar om igen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konsolideringsfasen är ett annat separat återkommande fenomen.

Jag har en förmåga att köpa så många klockor att alla inte blir använda. Samtidigt gillar jag inte att utöka min klockbudget.

Då tänker jag: "Shit vad många klockor jag har, säljer jag den, den, den och den så har jag en budget till...". Sedan säljs det parallellt med att jakten är igång.
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tjena,

Själv så tycker jag jakten efter ett fynd eller något ovanligt är så jävla spännande. Det är därför jag springer på loppisar och auktioner stup i kvarten. Efter att jag relativt nyligen blev pappa så har jag inte kunnat göra det och kan komma på mig själv med att sitta och tänka "tänk om jag missar något bra idag". Det är ganska sjukt när man tänker efter, men för mig att hitta en fin/udda/mögel klocka på loppis ger mig en jävla kick. Är det så att själva jakten efter något är en stor del i klockköpet eller är det bara jakten efter något? För mig behöver det inte vara något speciellt men bara tanken att det kan ligga en diamant bakom nästa dörr gör att jag är på loppisen nästa helg också.

Är det bara jag som känner så här, dela gärna med er vad ni tycker.
//Jaktoman

Det är i denna stund man måste uppskatta klockor som redan finns i lådan! Men visst är det lite kul att rota i fyndlådor!:)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jakten är nästan allt. Gillar att hitta ovanliga modeller jag läst in mig på. Ofta tröttnar jag så fort klockan landar men behåller den ändå, mest för att jag borde. Ibland "fastnar" klockan i lådan eller på armen då den upplevs extra charmig. Sedan läser jag in mig på någon annan modell och det börjar om igen.
Ja, känner igen det. Men vissa får vandra vidare, vissa finner man en plats för i hjärtat eller i klocklådan.
 

JohnDoe

Rolex
Och vad har denna tråd nu kommit fram till? Är det jakten efter nästa fynd som driver oss? Är vi till slut nöjda med de klockor vi har och slutar köpa?
 

Wemb

Cartier
Vi är aldrig nöjda...
Men det är tjusningen med det hela - jakten och månadslångt sparande och suktande.
Sen när drömmen väl sitter på handleden, då är det dags för nästa projekt.
 

JohnDoe

Rolex
Var förbi både nymans & krons idag eftersom de ligger nära nog för en snabb lunchpromenad. Klämde lite på nya YM med oysterflex. Nice! Vill ha. Fanns alldeles för många vill ha. Måste öka cashflowen....
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Och vad har denna tråd nu kommit fram till? Är det jakten efter nästa fynd som driver oss? Är vi till slut nöjda med de klockor vi har och slutar köpa?
Precis, jag känner mig nöjd ett tag sedan så sitter man och kollar på paketöppningstråden och känner helt plötsligt lite pirr i magen när man ser något fint, sen börjar jakten på nytt.
Jag ser det så här -->
50% jakten
50% ägandet
Sjukt kul att vara runt på loppisar och på secondhandbutiker.
 

larra64

Rolex
Instämmer. Det är sökandet som är en stor del av samlandet. Alla drömmer om fynd oavsett vad man samlar.
 

Kairo

Panerai
I den materialistiska klockvärlden skulle jag säga att "jakten" inte direkt existerar om man inte letar efter väldigt sällsynta objekt. För de flesta är ägandet, och allt vad det innebär, den stora grejen med klockor. Men för vissa inbitna jäklar, som vänder på varenda sten i Europa för att få tag i en särskild IWC-ref, är det kanske jakten som är det roliga.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag hittade ett skoj Fickur för 100kr i somras på loppis och där var det sjukt skoj att hitta det, öppna det och nu äga det... Kommer för alltid behålla det och minnas sommaren 2015 (och regnet) , var det nåt speciellt märke eller nåt, nej :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag hittade ett skoj Fickur för 100kr i somras på loppis och där var det sjukt skoj att hitta det, öppna det och nu äga det... Kommer för alltid behålla det och minnas sommaren 2015 (och regnet) , var det nåt speciellt märke eller nåt, nej :)

Jag köpte en riktigt fin gammal väckarklocka från JUNGHANS för 10kr från någon vecka sedan, ett av mina bättre köp den senaste tiden, i love it!
 
Topp