Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är det jakten vi är ute efter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av mofo, 17 juli 2015.

1. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Tjena,

Själv så tycker jag jakten efter ett fynd eller något ovanligt är så jävla spännande. Det är därför jag springer på loppisar och auktioner stup i kvarten. Efter att jag relativt nyligen blev pappa så har jag inte kunnat göra det och kan komma på mig själv med att sitta och tänka "tänk om jag missar något bra idag". Det är ganska sjukt när man tänker efter, men för mig att hitta en fin/udda/mögel klocka på loppis ger mig en jävla kick. Är det så att själva jakten efter något är en stor del i klockköpet eller är det bara jakten efter något? För mig behöver det inte vara något speciellt men bara tanken att det kan ligga en diamant bakom nästa dörr gör att jag är på loppisen nästa helg också.

Är det bara jag som känner så här, dela gärna med er vad ni tycker.
    //Jaktoman

Seikosthlm, Quaker, Fixoflex och 4 andra gillar detta.
  2. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Så är det väl med det mesta här i livet. I alla för mig. Man längtar efter att kunna köpa något, uppleva något, eller uppleva någon men när man väl får det vill man bara ha mer och fortsätta "jakten" på något annat... :)

Quaker, Tarkovski, Fixoflex och 1 annan gillar detta.
  3. Ale

Ale Stadsbo

Visst är det spännande, men jag blir alltid besviken, samma visa varje gång: "Var nån och köpte upp alla mekaniska klockor förra veckan". Är det klocksnackare månne som åker runt regelbundet och finkammar loppisutbudet på allt utom trasiga kvarts-parfymklockor... Och nu pratar vi alltså verkligen ute på landet.

4. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Sist jag var på loppis frågade jag en gubbe om han hade några klockor..
    - "Det är ni jävla som värst, rotar runt i alla lådor och stökar till".
    Det brukar vara ganska vanligt när man frågar om det har klockor att de säger att de är redan borta. De som ställer ut springer runt och köper allt som tickar innan vi andra hinner komma.:(

Senast ändrad: 17 juli 2015
    Erik1 gillar detta.
  5. Jacob

Jacob Friends of KS

Resan är målet.
    Delvis.
    Ibland är resan ett jävla enerverande träsk av frustration.

aleks, rillesnille, Jakobb och 10 andra gillar detta.
  6. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jaa, har varit där, resan kan vara ett helvete. Men vad som väntar kan vara värt det

Jacob gillar detta.
  7. Sond

Sond Friends of KS

Jakten och även planerandet före jakten är det häftigaste med klockintresset. Finns inget som går upp mot det där suget och känslan som infinner sig när man ringar in sitt byte. Bytet är dock en i en flock så man måste välja ut det enskilda bytet bland alla som man ser. Visst är själva bytet sedan på ett sätt poängen, men planeringen och jakten är fantastisk.

Tao, Jens, mofo och 2 andra gillar detta.
  8. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Inte utan orsak detta klassiska uttryck finns. Kan användas i många sammanhang .
    it's not the kill it's the thrill of the chase

Jimpa, mofo och Sond gillar detta.
  9. Fante

Fante Torpare

Hade letat efter en klocka ett bra tag och vann ett exemplar via en auktion. Trodde att jag skulle bli bff med klockan. Fast nu när jag har den i min ägo är jag lite...kluven :/

mofo gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jakten är nästan allt. Gillar att hitta ovanliga modeller jag läst in mig på. Ofta tröttnar jag så fort klockan landar men behåller den ändå, mest för att jag borde. Ibland "fastnar" klockan i lådan eller på armen då den upplevs extra charmig. Sedan läser jag in mig på någon annan modell och det börjar om igen.

Seikosthlm, mofo, Jockinho och 1 annan gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Konsolideringsfasen är ett annat separat återkommande fenomen.

Jag har en förmåga att köpa så många klockor att alla inte blir använda. Samtidigt gillar jag inte att utöka min klockbudget.

Då tänker jag: "Shit vad många klockor jag har, säljer jag den, den, den och den så har jag en budget till...". Sedan säljs det parallellt med att jakten är igång.

Senast ändrad: 19 juli 2015
    Seikosthlm gillar detta.
  12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det är i denna stund man måste uppskatta klockor som redan finns i lådan! Men visst är det lite kul att rota i fyndlådor!:)

mofo gillar detta.
  13. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Ja, känner igen det. Men vissa får vandra vidare, vissa finner man en plats för i hjärtat eller i klocklådan.

yonsson gillar detta.
  14. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Försöker gå runt på klockorna så mycket som möjligt, dock svårt när man har en favorit. :)

Fixoflex gillar detta.
  15. donnie

donnie Borgare

Alltid jakten oavsett vad det gäller,.

16. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Inte utan anledning det finns uttryck som:

Its not the having, its the getting!

mofo gillar detta.
  17. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Redan 2 uttryck som som känner igen sig i.

18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Och vad har denna tråd nu kommit fram till? Är det jakten efter nästa fynd som driver oss? Är vi till slut nöjda med de klockor vi har och slutar köpa?

19. Wemb

Wemb Friends of KS

Vi är aldrig nöjda...
    Men det är tjusningen med det hela - jakten och månadslångt sparande och suktande.
    Sen när drömmen väl sitter på handleden, då är det dags för nästa projekt.

JohnDoe gillar detta.
  20. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nej. Det är ägandet som är härligt.

Seikosthlm och Rholm gillar detta.
  21. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Var förbi både nymans & krons idag eftersom de ligger nära nog för en snabb lunchpromenad. Klämde lite på nya YM med oysterflex. Nice! Vill ha. Fanns alldeles för många vill ha. Måste öka cashflowen....

22. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Precis, jag känner mig nöjd ett tag sedan så sitter man och kollar på paketöppningstråden och känner helt plötsligt lite pirr i magen när man ser något fint, sen börjar jakten på nytt.
    Jag ser det så här -->
    50% jakten
    50% ägandet
    Sjukt kul att vara runt på loppisar och på secondhandbutiker.

JohnDoe och larra64 gillar detta.
  23. larra64

larra64 Stadsbo

Instämmer. Det är sökandet som är en stor del av samlandet. Alla drömmer om fynd oavsett vad man samlar.

mofo gillar detta.
  24. Kairo

Kairo Friends of KS

I den materialistiska klockvärlden skulle jag säga att "jakten" inte direkt existerar om man inte letar efter väldigt sällsynta objekt. För de flesta är ägandet, och allt vad det innebär, den stora grejen med klockor. Men för vissa inbitna jäklar, som vänder på varenda sten i Europa för att få tag i en särskild IWC-ref, är det kanske jakten som är det roliga.

mofo gillar detta.
  25. KenKun

KenKun Biskop

Det är så vi fungerar, människan strävar alltid efter något bättre :)

mofo gillar detta.
  26. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Jag hittade ett skoj Fickur för 100kr i somras på loppis och där var det sjukt skoj att hitta det, öppna det och nu äga det... Kommer för alltid behålla det och minnas sommaren 2015 (och regnet) , var det nåt speciellt märke eller nåt, nej :)

mofo gillar detta.
  27. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jag köpte en riktigt fin gammal väckarklocka från JUNGHANS för 10kr från någon vecka sedan, ett av mina bättre köp den senaste tiden, i love it!

28. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken

And thats the truth!

mofo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield