Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är det möjligt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 23 maj 2013.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Jag är sugen på en cwc dykare. Men vill inte ha fasta bandstift, vill kunna slänga på ett gummi när andan faller på.

Kan man, och i så fall vem kan ta bort bandstiften och borra luggarna så att vanliga bandstift kan användas?

2. Sulan

Sulan Guest

Japp det är möjligt, har en kille i Usa som är extremt duktigt på det :) någon är i Eu vet jag inte :(

3. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Shit, "en kille i USA"
    Jag hade hoppats på svar typ, jajamän det fixar alla urmakare.

Det är alltså lite krångligt?

4. China

China Guest

Det ska inte vara några problem, däremot så kan det nog kosta en slant då det tar tid att fixa.

5. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

det beror väl på vad du har för kvalitetskrav?

om du inte vill ha genomgående bandstiftshål så krävs en särskild typ av borr som borrar upp inifrån åt båda håll, rätt ovanlig sak, troligen får du gå utrikes... och kosta på tid o pengar

om du kan leva med genomgående hål så känner jag en snubbe på Glesbygdens Svin o Svets som har en pelarborrmaskin han kan klämma upp boetten i o dra igenom en borr... go figure...

gruby, urinvånaren och Hubbatix gillar detta.
  6. New Bluesmanv8

New Bluesmanv8 Torpare

Från:
    Mariannelund
    Vá fán! Stjäla mitt firmanamn sådär:rolleyes:

7. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Genomgående hål är ju old school så det vill jag ha.
    Glesbygdens svin och svets säger du? Var ligger de? Låter inte spontant som nått man lämnar in klockan till, vet du om de gjort nått sånt tidigare?

Daddyeo och morrism gillar detta.
  8. morrism

morrism Friends of KS

Han menar att allt som behövs är en borr

9. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Misstänkte nått sånt men är så van vid att folk hittar på och gör de mest knepiga saker att man aldrig kan vara säker.

morrism gillar detta.
  10. morrism

morrism Friends of KS

Det är mycket som går förlorat när man kommunicerar i text!

Scaramanga gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Detta har jag forskat ganska mycket i och tyvärr verkar det väldigt krångligt att få det snyggt även om det är möjligt. Problemet är att få rätt vinkel, samt ett borr som är så tunt och som håller. Det bästa tipset jag fick var nog att leta reda på en tandläkarborr. Summa summarum, så kom jag fram till att det inte var värt besväret. GÅR gör det däremot, för jag har sett flera klockor där det gjorts med bra resultat.

China gillar detta.
  12. China

China Guest

Kanske går det lika bra med en borrmaskin som med ett stämjärn och lite vaselin?

Men allvarligt talat, det här kanske inte är så simpelt när allt kommer omkring.

yonsson gillar detta.
  13. gruby

gruby Friends of KS

NiklasArvid: honom känner jag med :p

14. New Bluesmanv8

New Bluesmanv8 Torpare

Från:
    Mariannelund
    Vi borrar åt alla håll. Just nu startar borrdiametern på 8 mm. Bättre hålad än tilltäppt är vårat motto.
    Borrar uret för en hundring plus frakt!;)

15. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    gamla klockor, mest i damstorlek 10-12mm mellan luggarna hade man inverterade bandstift.
    sök om det finns inverterade bandstift på 20-22 eller vad den nu har, så kan du misshandla bort det fastsvetsade stiftet, o spara nå millimeter på varje sida... På så sätt blir det mindre åverkan på klockan om du ändå har för avsikt att borra genom boetten, vilket jag av erfarenhet inte kan rekommendera. Värdet av knäckta diamatborrar o fräsar kommer bli större än klockans inköpsvärde =)

16. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Jo, får nog lägga ner, trotts glada tillrop här blev det som i tanken lät som en smal sak nog lite för invecklat för att denna svensken skall orka.

17. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    jo precis, för det första är det ju synd o slakta klockan det första man gör. Sen att låta nån "lirare som känner nån, som har en verkstad" göra't kommer bara bli skit =)

gillar dock humorn i tråden hehe

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Som alltid, så ska man modifiera tillbehörsdelen, inte klockan. Du kan ju köpa ett fett gummi, skära upp det, klämma dit det och superlimma. Easy peasy!

Mårtenssons ur Brookfield