• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det möjligt?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag är sugen på en cwc dykare. Men vill inte ha fasta bandstift, vill kunna slänga på ett gummi när andan faller på.

Kan man, och i så fall vem kan ta bort bandstiften och borra luggarna så att vanliga bandstift kan användas?
 
S

Sulan

Guest
Japp det är möjligt, har en kille i Usa som är extremt duktigt på det :) någon är i Eu vet jag inte :(
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Shit, "en kille i USA"
Jag hade hoppats på svar typ, jajamän det fixar alla urmakare.

Det är alltså lite krångligt?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
det beror väl på vad du har för kvalitetskrav?

om du inte vill ha genomgående bandstiftshål så krävs en särskild typ av borr som borrar upp inifrån åt båda håll, rätt ovanlig sak, troligen får du gå utrikes... och kosta på tid o pengar

om du kan leva med genomgående hål så känner jag en snubbe på Glesbygdens Svin o Svets som har en pelarborrmaskin han kan klämma upp boetten i o dra igenom en borr... go figure...
 

New Bluesmanv8

Breitling
det beror väl på vad du har för kvalitetskrav?

om du inte vill ha genomgående bandstiftshål så krävs en särskild typ av borr som borrar upp inifrån åt båda håll, rätt ovanlig sak, troligen får du gå utrikes... och kosta på tid o pengar

om du kan leva med genomgående hål så känner jag en snubbe på Glesbygdens Svin o Svets som har en pelarborrmaskin han kan klämma upp boetten i o dra igenom en borr... go figure...

Vá fán! Stjäla mitt firmanamn sådär:rolleyes:
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Genomgående hål är ju old school så det vill jag ha.
Glesbygdens svin och svets säger du? Var ligger de? Låter inte spontant som nått man lämnar in klockan till, vet du om de gjort nått sånt tidigare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta har jag forskat ganska mycket i och tyvärr verkar det väldigt krångligt att få det snyggt även om det är möjligt. Problemet är att få rätt vinkel, samt ett borr som är så tunt och som håller. Det bästa tipset jag fick var nog att leta reda på en tandläkarborr. Summa summarum, så kom jag fram till att det inte var värt besväret. GÅR gör det däremot, för jag har sett flera klockor där det gjorts med bra resultat.
 
C

China

Guest
Kanske går det lika bra med en borrmaskin som med ett stämjärn och lite vaselin?

Men allvarligt talat, det här kanske inte är så simpelt när allt kommer omkring.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
det beror väl på vad du har för kvalitetskrav?

om du inte vill ha genomgående bandstiftshål så krävs en särskild typ av borr som borrar upp inifrån åt båda håll, rätt ovanlig sak, troligen får du gå utrikes... och kosta på tid o pengar

om du kan leva med genomgående hål så känner jag en snubbe på Glesbygdens Svin o Svets som har en pelarborrmaskin han kan klämma upp boetten i o dra igenom en borr... go figure...
NiklasArvid: honom känner jag med :p
 

New Bluesmanv8

Breitling
Genomgående hål är ju old school så det vill jag ha.
Glesbygdens svin och svets säger du? Var ligger de? Låter inte spontant som nått man lämnar in klockan till, vet du om de gjort nått sånt tidigare?

Vi borrar åt alla håll. Just nu startar borrdiametern på 8 mm. Bättre hålad än tilltäppt är vårat motto.
Borrar uret för en hundring plus frakt!;)
 

bya

Omega
gamla klockor, mest i damstorlek 10-12mm mellan luggarna hade man inverterade bandstift.
sök om det finns inverterade bandstift på 20-22 eller vad den nu har, så kan du misshandla bort det fastsvetsade stiftet, o spara nå millimeter på varje sida... På så sätt blir det mindre åverkan på klockan om du ändå har för avsikt att borra genom boetten, vilket jag av erfarenhet inte kan rekommendera. Värdet av knäckta diamatborrar o fräsar kommer bli större än klockans inköpsvärde =)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jo, får nog lägga ner, trotts glada tillrop här blev det som i tanken lät som en smal sak nog lite för invecklat för att denna svensken skall orka.
 

bya

Omega
jo precis, för det första är det ju synd o slakta klockan det första man gör. Sen att låta nån "lirare som känner nån, som har en verkstad" göra't kommer bara bli skit =)

gillar dock humorn i tråden hehe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, får nog lägga ner, trotts glada tillrop här blev det som i tanken lät som en smal sak nog lite för invecklat för att denna svensken skall orka.
Som alltid, så ska man modifiera tillbehörsdelen, inte klockan. Du kan ju köpa ett fett gummi, skära upp det, klämma dit det och superlimma. Easy peasy!
 
Topp