• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

orup

Omega
Jag har länge funderat på alla dykarklockor som finns på marknaden och vad som gäller när det står på klockan att den ska klara 200m och så vidare. Men vissa dykare ser ut som rena skämtet i konstruktionen men ändå ska tåla ett djup på 1000 meter och mera och när man jämför med de tynga dykarna som är konstruerade för att göra det är kraftiga och tunga med riktigt tjockt glas. Fungerar de billiga dykarna i de djup de avser att göra? Det är min fråga. Finns det några riktlinjer vad som gäller och testas klockorna verkligen att de håller vad de lovar. Jag menar som någon sorts konsumentskydd. orup
 

jabla

Sarlacc
Jag tror de billigare dykarna är bluffmärkta, det är nästan ingen som köper en sådan och gör mer än badar och snorklar med den.
De få % som utsätter den för något hårdare och får vatten in i klockan får den utbytt på garantin.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

jabla skrev:
Jag tror de billigare dykarna är bluffmärkta, det är nästan ingen som köper en sådan och gör mer än badar och snorklar med den.
De få % som utsätter den för något hårdare och får vatten in i klockan får den utbytt på garantin.
+1! Har sett flera billiga (quartz-)"dykare" med wr 100-300 utan vare sig skruvkrona eller packningar... Rakt av bluff...
 

The Pell

Cartier
Jag har faktiskt en gammal Festina, quartzdinka inhandlad på Ur&Penn för många åt sedan. Till det yttre en dressare: 37mm, tunn, enkel och ren tavla. Ej skruvad krona, bara en liten liten sak som man drar ut med minimal kraft. 100 meter står det på, så en sommar tog jag med den överallt. Till min förvåning så har inget badande i världen fått den ur spel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är ni roliga. En klocka utan skruvad krona kan absolut klara trycket som motsvarar 100m. Glöm däremot inte att de flesta icke professionella klockor är teoretiskt testade.
200m innebär att den troligtvis klarar det djup du skulle kunna nå själv utan dykarklocka.
Allt mer än 200m är för professionella dykare och långa dykningar.

Med andra ord är det ganska meningslöst för de flesta av oss att ha en klocka som klarar mer än 200m, även om det är riktigt cool att äga en Sinn UX, som man vet klarar 5000m djup. :D
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Min Glycine Incursore har INTE skruvad krona, men klarar 200m
Man får väl anse att Glycine är ett RIKTIGT märke.
Man har löst det med dubbla packningar, typ.
 

Bilagor

  • Glycine Incursore.JPG
    Glycine Incursore.JPG
    36.7 KB · Visningar: 460

Camo00

Patek
Re: Sv: Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

Icke-skruvad krona och INGEN packning avsåg jag. Har åtminstone en billig quartzare här där man mer eller mindre ser in i boetten bredvid kronan...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
också undrat över detta :p jag badar med allt som har nerskruvade kronor ungefär. Ser fram emot att hårdtesta min 1000m benarus i sommar :)
 

jabla

Sarlacc
Re: Sv: Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

Camo00 skrev:
Icke-skruvad krona och INGEN packning avsåg jag. Har åtminstone en billig quartzare här där man mer eller mindre ser in i boetten bredvid kronan...

Frågan handlade just om billiga dykare om jag inte minns fel :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vissa klockor utan nerskruvad krona har ju packning i kronan, vilken är svår att se utan att helt ta loss kronan.
 
C

China

Guest
En billig "dykare" för under femhundringen, och det finns många fler. Köper man av kända lågprismärken så brukar ATM angivelsen t.om. vara i underkant, och man följer ISO standard.

 

jabla

Sarlacc
Re: Sv: Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

Camo00 skrev:
jabla skrev:
Camo00 skrev:
Icke-skruvad krona och INGEN packning avsåg jag. Har åtminstone en billig quartzare här där man mer eller mindre ser in i boetten bredvid kronan...

Frågan handlade just om billiga dykare om jag inte minns fel :)

Klockan ifråga har dykring och såldes som "diver"... :)

Ber om ursäkt för syftningfelet, det var inte min avsikt att citera dig Camo00 utan jag avsåg ursprungsfrågan.
Eftersom jag inte lyckades göra rätt trots min dubbelpost får jag väl gå över till dagens dryckestråd istället :mrgreen:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Är det någon som kan bena ut det där med divedjup!

jabla skrev:
Camo00 skrev:
jabla skrev:
Camo00 skrev:
Icke-skruvad krona och INGEN packning avsåg jag. Har åtminstone en billig quartzare här där man mer eller mindre ser in i boetten bredvid kronan...

Frågan handlade just om billiga dykare om jag inte minns fel :)

Klockan ifråga har dykring och såldes som "diver"... :)

Ber om ursäkt för syftningfelet, det var inte min avsikt att citera dig Camo00 utan jag avsåg ursprungsfrågan.
Eftersom jag inte lyckades göra rätt trots min dubbelpost får jag väl gå över till dagens dryckestråd istället :mrgreen:

Haha! Vi ses i den andra tråden... ;)
 

carlanton

Audemars
yonsson skrev:
Nu är ni roliga. En klocka utan skruvad krona kan absolut klara trycket som motsvarar 100m. Glöm däremot inte att de flesta icke professionella klockor är teoretiskt testade.
200m innebär att den troligtvis klarar det djup du skulle kunna nå själv utan dykarklocka.
Allt mer än 200m är för professionella dykare och långa dykningar.

Med andra ord är det ganska meningslöst för de flesta av oss att ha en klocka som klarar mer än 200m, även om det är riktigt cool att äga en Sinn UX, som man vet klarar 5000m djup. :D

Är inte alla klockor bara teoretiskt testade för sitt djup? Klockorna testas ju bara med statiskt tryck. Jag har fått lära mig att det dynamiska trycket är ca 10 gånger så stort, alltså klarar en vanlig 300m dykare trycket vid vanliga sportdykningsdjup (20-30 meter).

Sedan tror jag att det finns två olika isostandarder, en för dykarklockor och en för vanliga


Edit: jag har fel.

Movement induced dynamic pressure increase is sometimes the subject of urban myths and marketing arguments for diver's watches with high water resistance ratings. When a diver makes a fast swimming movement of 10 m/s (32.8 ft/s) (the best competitive swimmers and finswimmers can not nearly swim that fast) physics dictates that the diver generates a dynamic pressure of 0.5 bar or the equivalent of 5 meters of additional water depth.
 
Lite olika...

wr-smaller.gif


Water Resistance Guide
No Rating - 30m/99ft Does not allow contact with water
30m/99ft - 50m/165ft Allows for contact with water such as washing hands and rain
50m/165ft - 100m/330ft Allows for light poolside swimming
100m/330ft - 200m/660ft Allows for swimming, snorkeling and showering (do not expose to hot water)
200m/660ft - 500m/1650ft Allows for impact water sports such as board diving and scuba diving
500m/1650ft + Appropriate for serious deep water diving.

Casio
Casio-Water-Resistance.jpg


Seiko
Seiko_Water_Resistance_Table.jpg
 

Ricrob

Patek
Vill man vara säker på att klockan fixar en resa från tians hopptorn så är ju alltid Ploprof ett alternativ.
Här snackar vi skruvad krona boys! :mrgreen:



Down we go!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    118.4 KB · Visningar: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    80.2 KB · Visningar: 86

Gavve

Greven
2-Faktor
Ricrob skrev:
Vill man vara säker på att klockan fixar en resa från tians hopptorn så är ju alltid Ploprof ett alternativ.
Här snackar vi skruvad krona boys! :mrgreen:



Down we go!

Låt Ploprofen hålla sig till sina futtiga 1200 m (4000 ft) och låt mig prova seadwellern på 1220 m (4000 ft) istället ;)
 
Topp