• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det OK att ha en "manbag"?

TLåbbman

Omega
Kalla det manbag, satchel, messengerbag eller vad du vill, men i praktiken är det någon slags handväska för män, varför många reflexmässigt rynkar på näsan. Onekligen för vissa män, så har man ibland behovet av att bära med sig en kamera, en bok/platta, en flaska vatten, lite småprylar etc inte minst när man är på semester och på sommarn när man i övrigt har shorts och dåligt med fickor.
Man kan ju inte komma med en portfölj till Tshirt och kortbyxor liksom så vad är alternativet? ryggsäck tycker jag är än mer infantilt och får mig att känna mig som jag gick i grundskolan, samt ogillar att svettas på ryggen som blir konsekvenser i varmare klimat.

hur gör ni? är det ok, kan det rentav vara stiligt?

t.ex. denna
http://www.saddlebackleather.com/indiana-gear-bag
som för säkrerhets skull ser extra militärisk ut och insinuerar indiana jones för att det inte ska råda något tvivel om bärarens maskulinitet ;)

tips på respektabla manbags mottages också
 
Senast ändrad:

denjohan

Rolex
Pledge Member
Självklart ska du ha en väska. Jag kör med en sådan här.

image.jpeg
 

TLåbbman

Omega
varför bry sig om vad andra tycker?

man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker, kör på om du känner för det

nä det är förvisso sant, men låt mig omformulera frågan lite. om man ser till historien och klassisk stil, har det någonsin funnits något bra alternativ för män? Jag följer inte mode eller andras åsikter speciellt mycket, men gillar och försöker i någon mån eftersträva en tidlös/klassisk stil i så fall.
 

TLåbbman

Omega

SSL

Audemars
tycker iofs många av bilderna faller under kategorierna portfölj, datorväska, axelväska vilket jag absolut inte har något problem med. en manbag är i min mening något mindre, enligt länken jag postade, eller den adidas här ovan.

Okej, jag har en Arcteryx Maka. Men den är tyvärr inte så klassisk. Har den inte så ofta heller. Till vardags har jag marinens blåa persedelpåse. Tycker dock ofta att den är för stor. När jag går ut på jakt efter ett mellanting mellan dom två så slutar det bara i pannkaka. Oftast är det som är intressant för dyrt för min tunna portmonnä.
 

TLåbbman

Omega
Okej, jag har en Arcteryx Maka. Men den är tyvärr inte så klassisk. Har den inte så ofta heller. Till vardags har jag marinens blåa persedelpåse. Tycker dock ofta att den är för stor. När jag går ut på jakt efter ett mellanting mellan dom två så slutar det bara i pannkaka. Oftast är det som är intressant för dyrt för min tunna portmonnä.

så är det för mig med. behöver något mindre än min saddleback portfölj, min fjällräven no4 (typ som persedelpåse), men hittar inget bra. du får gärna rekommendera saker som är dyra också. kan möjligtvis sträcka mig om jag hittar något jag gillar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en, "modell något bredare", tycker den är extremt OK. :)

En smal där bara mobil och drogpengar får plats= inte ok.
 

TLåbbman

Omega
Ryggsäck boys, ryggsäck..

no offense men det ser jag som ännu löjligare än manbags. i synnerhet eftersom det jag eftersöker ska vara rätt litet. ryggsäck har man på mellanstadiet. enda undantaget är såklart vandring etc i naturen. men du får gärna försöka övertyga mig genom att ge något stiligt exempel
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
no offense men det ser jag som ännu löjligare än manbags. i synnerhet eftersom det jag eftersöker ska vara rätt litet. ryggsäck har man på mellanstadiet. enda undantaget är såklart vandring etc i naturen. men du får gärna försöka övertyga mig genom att ge något stiligt exempel

Beror väl såklart på vad man gör i vardagen. Jag använder lite diverse manbags/weekend liknande väskor också. Men oftast drar jag på mig en ryggsäck. Smidigt som fan att kunna använda armar och händer som vanligt. Bra exempel på ryggsäckar är väl tex Sandqvist eller Herschel.

Men som sagt, jobbar man på något Fancy kontor etc kanske det inte är fräsigt nog att glida in med ryggsäck.
 

SSL

Audemars
Visat bild på min i annan tråd, men här är den igen iaf. Arcteryx Maka. Får plats med all vanlig EDC. Behöver dock nåt större och TS var ute efter nåt klassiskt så det här inlägget bidrar inte med nåt vettigt. Som vanligt mao. :D

image.jpeg

Lånad bild.
 

TLåbbman

Omega
Barn bär ryggsäck. Enda undantagen är för träning, friluftsliv eller att få med sig mer ammo ut i stridsställningen. :D
vad bär män då? ingenting antar jag är rätt svar. enda lösningen är att lämna alla prylar hemma vilket är opraktiskt. eller ha stora shorts med feta sidofickor men det tycker jag också är rätt fult.
 
Topp